Wat is er nieuw

Vis rode plekken en doorbloede staart !

• Onderwerp starter Onderwerp starter LJM
  • Startdatum Startdatum
L

LJM

Guest
Beste Vis kenners,

Sinds 4 dagen heeft mijn sluierstaart(5.5 jaar oud)rode plekken aan beide zijkanten achter op het lijf en een een knalrode zijstaart. Dit specifieke stuk staart is vorig jaar afgebroken, genezen, en groeit ook weer aan maar iedere keer zodra ze een beetje stress ervaart door bijvoorbeeld de bak te verschonen verschijnen er in dit deel van de staart rode aders. Nu is de staart echt verschrikkelijk rood !!

Sinds gister gestart op advies van een dierenspeciaal zaak met eSHa 2000. Gister 25 druppels en vandaag ook weer, echter lijkt het niet te helpen en alleen maar te verslechten.
In heb de kooldeeltjes uit de filter gehaald zoals geadviseerd en geen watervebeteraar gebruikt nadat ik gister de bak voor 80% heb verschoond.

Mijn vis zit in een 100x50x30 bak, grint op de bodem, vier planten, een pomp die filter en via sproeiers ook zuurstof aandrijft. Temperatuur is tussen de 18 en 20 graden.

De speciaalzaak sprak over bloedschimmel?? Weet iemand wat er aan de hand is, ik wil mijn vis niet kwijtraken 🙁🙁🙁 !

Onwijs bedankt alvast voor alle tips en adviezen.....

Oja en kan iemand mij ook een tip geven over het gebruik van de lichtkap, deze had ik voorheen niet maar bij aanschaf van een grotere bak nu wel. De dierenspeciaalzaak zei dat ik de lamp niet langer dan 8 uur aan mag hebben, ik zelf heb het idee dat ze de lamp helemaal niet prettig vind kan dat?
Het aquarium staat op zolder op mijn slaapkamer onder een schuindak, via het dakkapel krijgt ze licht aan de zijkant van het aquarium binnen en vanuit het andere raam aan de andere kant van de kamer krijgt ze ook daglicht.

Een foto is wel belangrijk om dit te kunnen beoordelen.

Ik heb inmiddels van diverse kenners begrepen dat eSHa een middel is dat niet helpt.
Het is te breedbandig en de meeste bacteri�n zijn er inmiddels resistent voor.

Als het vinrot betreft dan helpt Sera Bactopur waarschijnlijk (zie tips van de kenners in je vorige topic).

Maar omdat het nu precies na het verversen komt kan het wel eens veroorzaakt zijn door een nitrietpiek.
Doordat je misschien in de bodem hebt gezeten kan er nitriet vrij zijn gekomen.
Een extra verversing zou wellicht kunnen helpen.

Let wel op dat de temperatuur gelijk blijft bij het verversen ook dit kan anders stress opleveren.

Meet je waterwaardes eens na met een druppeltest.

Die lamp lijkt me geen probleem. Zeker niet als je deze op een tijdklok hebt zitten.

Ik zou niet zomaar medicatie toevoegen als je niet zeker weet wat er aan de hand is.
Heb je een foto van de vis?

Waarom heb je 80% ververst? heb je daarbij wel gelet op de temperatuur van het water?
Heb je de vis zien schuren? Of zijn de plekken ineens ontstaan?

Als die vis altijd al in een bak heeft gezeten zonder lamp erboven, kan het zijn dat
de vis eraan moet wennen dat er ineens wel een lamp boven zit.

Laatste vraagje: zit de vis alleen? Want het zijn wel gezelschapsdieren.

Die 80 % zal de dooddoener zijn.
Normaal is 1/3 water.

meet je waterwaarden eens, en laat je bak zien.
Kans op nitriet, krijgen ze dat ook.

Bloeddoorlopen aderen zijn ook tekens van ammoniak... Ruikt het water ook wat? Of heb je ook een waas in het water? Het kan zijn wanneer je teveel gerommeld hebt in de bak dat je teveel goede bacteri�n hebt vernield, waardoor de afvalstoffen niet meer worden afgebroken en dus de stikstofkringloop stil staat. In dit geval zou ik zeggen: water verversen. Niet teveel in 1 keer, maar elke keer een 3de deel ongeveer. Het filter en de bodem hierbij met rust laten.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Gooi niet zomaar medicijnen in je bak, want dit kan het alleen maar erger maken. Laat evt. eerst je water testen bij een aquariumspeciaalzaak. En vraag hierbij ook om een ammonium/ammoniak (nh3/nh4) test.

1/3 verversen is juist erg onconventioneel bij sluiers omdat dit echt te weinig is. Een verversing van 80% zou geen nitriet mogen veroorzaken als de filter(s) met rust gelaten is (zijn).

Het water testen op ammoniak is inderdaad geen gek idee en stoppen met esha.

Heel erg bedankt voor alle antwoorden. De gedachtengangen over het hoeveelheid water verversen is zo divers dat ik nog steeds niet echt weet waar ik goed aan doe. Ik zal in ieder geval mijn best doen om niet teveel met de pomp en de steentjes te rommelen, ik heb namelijk wel vorige week nieuwe sponzen in de pomp gedaan. Ook sinds vorige week met aqua-plant plus begonnen op aanrader van de dierenspeciaalzaak omdat mijn planten snel zwart werden.

In het water hangt ook een beetje een troebele waas als je goed kijkt, misschien vandaag 1 3e verschonen? Om de hoeveel dagen kan je dit het beste doen bij een sluierstaart??

Zal nog een vis een positief effect op haar hebben??

Misschien een hele vreemde vraag, maar hoe houden jullie het water zo mooi helder ?? zonder alg enzovoorts

Wat is aqua plant plus precies? Dat zou best eens de boosdoener kunnen zijn.

Sluiers hebben gezelschap van soortgenoten nodig om zich prettig te voelen.

Kan je geen foto van je bak en de vis plaatsen?

Nieuwe sponzen betekend dat je al je belangrijke bacterien hebt weggegooid.
Je start dus als het ware opnieuw op.
Ik zou ivm de problemen zeker 50% verversen.
Sluiers zijn grote vervuilers en 50% per week verversen is geen overbodige luxe.

De komende tijd de bak blijven meten op nitriet etc.

Ik ga kijken of ik foto's kan plaatsen, vorige keer had ik een virus via het aquaforum foto upload systeem gekregen.

http://www.aquariumonderdelen.nl/aqua-plant-plus

Deze link is een weergave van het planten spul die ik heb gekocht bij de dierenzaak, volgens de verkoper was dit niet schadelijk voor mijn vis en juist beter voor mijn planten :S:S

Voor zover ik kan zien is dat gewone plantenvoeding en dat zou inderdaad prima moeten kunnen i.c.m. sluiers.

Ik denk dat je echt last hebt van ammoniak dus water verversen is de beste optie! Mag gerust de helft van de bak zijn. Zorg er voor de rest voor dat de organische belasting in de bak komende week omlaag gaat. Dus minimaal voeren en sla gerust eens een dag over. Het biologische deel heeft weer tijd nodig zich te herstellen. Meestal zie je na een eerste verversing al verschil in gedrag bij de vis. Blijf evt water verversen totdat je denkt dat het beter wordt. En meten is weten zeggen ze meestal, dus zou zeker aanraden een testset aan te schaffen waar dan ook nh3/nh4 bij in zit.
Wat betreft je algengroei zou ik mss een nieuw topic openen in het kopje "algen" daar kunnen iemand je vast verder helpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan