Wat is er nieuw

Vision 180 (Frapop)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frapop
  • Startdatum Startdatum
F

Frapop

Guest
Na lang, heel lang nadenken over welk aquarium ik zal nemen is het uiteindelijk de Vision 180 geworden! Deze lijkt wel gemaakt voor de plek waar hij komt te staan en het is een mooie maat om mijn eerste aquarium te starten.
Vanmiddag naar de aquariumzaak geweest, me laten adviseren en uiteindelijk dus de Vision meegenomen. Daarbij direct de achterwand, voedingsbodem, gewone bodem (JBL Manado), plantenvoeding, vloeibare CO2 en watertesters gekocht zodat ik direct kon beginnen en het aquarium zo snel mogelijk kon laten indraaien.
Thuis aangekomen vol enthousiasme begonnen met het in elkaar schroeven van de onderkast. Op het moment dat de kast op zijn plek stond en ik klaar was om het aquarium erop te plaatsen kwam de eerste grote tegenvaller. Het aquarium kwam uit de doos met aan ��n zijde een aantal flinke barsten! Natuurlijk direct naar de aquariumzaak gebeld en gelukkig mag ik volgende week woensdag het aquarium omruilen voor een nieuwe. Bijna een week uitstel dus, helaas!
Gelukkig kan ik de tijd goed gebruiken om alvast na te denken over het planten- en visbestand dat mooi in mijn aquarium zal passen! Ik denk voor nu aan een (flinke) school kardinaal tetra's, een schooltje bijlzalmen en een corydoras soort. Daarbij zou ik graag nog een mooie soort als aandachtstrekker willen, maarja genoeg tijd om na te denken dus! Voor alsnog staat mijn bak er (helaas) zo bij:

IMG_0211

Dat is wel balen zeg! Al krijg je wel een nieuwe, je wil natuurlijk lekker beginnen. Corydoras zijn altijd leuk!

Ahh vervelende start! Ben benieuwd naar je inrichting en visbestand, kan je iniedergeval goed over na denken nu 😀

Wat een teleurstelling..
Maar dan kun je alvast je geduld op de proef stellen, dat heb je nodig met deze hobby 😀 😀

Excuses, zie nu dat de foto niet werkt, bij deze alsnog de foto. Hopelijk kan ik vanaf volgende week wat leukere foto's posten! En tot die tijd idd mijn geduld alvast op de proef stellen..

633396_0_82_img_0211.jpg

We zijn inmiddels enkele (lange) dagen verder, nog 3 dagen te gaan tot donderdag als ik het aquarium om ga ruilen! Ik heb veel tijd doorgebracht op het forum om idee�n op te doen voor mijn visbestand. Behalve de kardinaaltetra's, de bijlzalmen en corydoras lijkt het me leuk om een koppel dwerggoerami's te houden. Iemand ervaring met deze vissoort? Past de dwerggoerami in mijn visbestand en is het een veeleisende vis? Tips, ook over wellicht een andere eyecatcher zijn altijd welkom!

Meen ergens gelezen te hebben dat dwerggourami's en bijlzalmen niet goed samen gaan omdat deze beide in de bovenlaag zwemmen (corrigeer me als ik fout zit). Verder is de dwerggourami geen veeleisende vis wel wordt aangeraden een mannetje met minimaal 2 vrouwtjes te houden met genoeg schuilplaatsen ((drijf)planten, takken en/of stenen) zodat de vrouwtjes zich goed kunnen verstoppen, het mannetje zal veel achter ze aan zitten en misschien wel vermoeien vandaar.

Bedankt voor je reactie, jammer dat ze waarschijnlijk niet goed samen gaan met bijlzalmen. Dan zal ik een andere vissoort als eyecatcher moeten zoeken!

Afgelopen zaterdag eindelijk mijn aquarium op kunnen halen. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal planten mee te nemen, zodat ik gisteren het aquarium heb kunnen vullen en inrichten!

Als eerste was de achterwand aan de beurt. Ik heb ervoor gekozen om niet te lijmen, zodat ik sneller een keer kan wisselen. Mijn keuze was om de achterwand te klemmen op deze manier, het zit muurvast en kan op geen enkele manier bewegen of gaan drijven:

348183_0_82_img_0332.jpg

Daarna waren de voedingsbodem en ondergrond aan de beurt. Ik heb gekozen voor de voedingsbodem van JBL, Aquabasis plus. Daarna opgevuld met JBL Manado. Deze bodem werd me aanbevolen door de LFS en bovendien vind ik het rood/bruine een erg mooie kleur. De bodem aangevuld met wat mooie stenen en daarmee een verhoging gemaakt in de linker achter hoek. Daarna kon het aquarium gevuld worden!

182614_0_82_img_0336.jpg

Uiteindelijk enkele uren later ook de planten en een klein stukje hout toegevoegd. Bij mijn voedingsbodem zat ook wat plantenvoeding, Ferropol en Ferropol 24. Ik heb voor nu beide toegevoegd en wil het even aankijken. Verder heb ik besloten om vloeibare CO2 toe te voegen, Easycarbo. Een uurtje later heb ik het water voor de eerste keer getest. De waardes waren:

NO3 (nitraat): 0
NO2 (nitriet): 0
GH: 7
KH: 8
PH: 7
Chloor: 0
CO2: 20mg/l

Uiteindelijk hieronder het resultaat na het eerste dagje, en nu maar afwachten en lekker laten draaien de komende weken:

Totaaltje:
585848_0_82_img_0346.jpg

Links:
349459_0_82_img_0348.jpg

Rechts:
572581_0_82_img_0349.jpg

Ziet er veelbelovend uit, succes we gaan het over een paar weekjes zien hoe het zich ontwikkeld,
komen er nog meer planten bij? en wat voor vissen wil je erin?

Ziet er goed uit. 🙂

Zo te zien heb je een stukje laminaat gebruikt om te klemmen. Hou er rekening, als dat zo is, dat dit kan gaan uitzetten en ook schimmelen. Het is te hopen dat de wand niet zijn eigen leven wil gaan leiden.

Over het visbestand ben ik nog niet helemaal uit, maar ik heb nog tijd genoeg om na te denken. Waarschijnlijk komen er sowieso kardinaaltetra's en marmerbijlzalmen in. Ook zou ik graag een schooltje corydoras voor op de bodem hebben. Wat betreft de planten wil ik eerst even kijken hoe dit zich ontwikkeld.

@Crash, het is idd een stukje laminaat. Bedankt voor je tip, het is altijd goed om het in de gaten te houden!

Dat is een mooi begin!
vind het nu al fraai.

Een update na een week indraaien. Ik heb alles gewoon haar gang laten gaan en alleen plantenvoeding en Co2 dagelijks toegevoegd. De drijfplanten hebben zich erg snel ontwikkeld, de wortels hangen bijna op de bodem en ze hebben ook verschillende nieuwe bladeren gekregen. De andere planten hebben inmiddels een iets natuurlijkere houding aangenomen en beginnen ook tekenen van groei te vertonen. Ze lijken zich allemaal wel aardig thuis te voelen!

291535_0_82_img_0603.jpg

Ik heb wel wat vraagtekens bij mijn waterwaardes:

No3: 0
No2: 0
GH: >21
KH: 6
PH: 7
Chlorine: 0,8 mg/l
Co2: 15 mg/l

Ik neem aan dat de nitraatpiek komende week zal beginnen? Heeft de hoge GH waarde ook met indraaien te maken, of is dit iets ongebruikelijks? En waar zou de 0,8 mg/l chlorine vandaan kunnen komen en wat kan ik daar het beste tegen doen?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Tijd voor een update, de bak draait nu 3 weken en alle onverklaarbare waardes van 2 weken terug lijken zichzelf te hebben opgelost. Wellicht betrof het een meet fout, omdat ik met strips meet. Het enige dat ik met druppels meet is nitriet, en die waarde is dus vrij betrouwbaar. Alle planten hebben zich in de eerste 3 weken goed weten te nestelen en stuk voor stuk zijn ze flink aangegroeid en uitgebreid. Ik heb in de tussentijd nog 3 nieuwe planten bijgeplaatst omdat ik het toch nog wat aan de kale kant vond. Ook heb ik in de tussentijd het laminaat dat de achterwand klemde vervangen door grotere stukken piepschuim. Het laminaat bleek inderdaad te gaan schimmelen, bedankt voor je tip Crash! Ik heb er vertrouwen in dat het piepschuim de wand nu goed op zijn plek houdt.

Omdat de bak inmiddels dus 3 weken draait en de waardes allemaal prima zijn, was het dit weekend tijd voor de eerste bewoners! Ik heb gekozen om te beginnen met een school van 12 kardinaaltetra's en een schooltje van 5 corydoras. Het gaat volgens mij over de corydoras aeneus. Daarnaast heb ik meteen een algeneter gekocht, maar ik heb geen idee hoe deze soort heet en hij laat zich moeilijk fotograferen. Het is een in ieder geval een klein blijvende soort met een mooie gele staart en volgens de verkoper een goede algeneter. Als de vissen zich thuis voelen en zich natuurlijk gedragen ga ik mijn bestand volgende week uitbreiden. Waarschijnlijk komt er een soort bijlzalmen bij, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de marmerbijlzalm.

Hieronder de foto's! Sorry voor de slechte kwaliteit, ik zal binnenkort foto's proberen te maken met de goede fotocamera. Dan kan ik wat meer detail in beeld brengen.

Totaalplaatje:
561871_0_82_img_0832.jpg

Linkerkant:
415562_0_82_img_0833.jpg

Rechterkant:
453957_0_82_img_0834.jpg

Is lekker aan het groeien. 🙂

Als ik het goed zie is je drijfplant Limnobium laevigatum, je kan hiervan rustig de wortels afknippen. Ik heb deze zelf ook en knip de wortels tot een grote van 5cm. Plantje gaat vanzelf nieuwe wortels aanmaken.

ziet er goed uit.
misschien ook een idee om je cory's nog wat verder uit te breiden? 5 is wel wat weinig.

Ziet er netjes uit
Heb alleen een vraagje over je planten tegen je filter.
Belemmeren je planten niet de onder ingang van je filter , achter je planten zit toch ook een rooster ?

Groet John

Vanwege een internetstoring thuis bijna 2 weken niet online geweest, maar in de tussentijd is er veel gebeurd. Ik heb mijn bestand (iets te) flink uitgebreid. Ik wilde graag marmer bijlzalmen maar die waren helaas niet op voorraad dus moest er een ander bestand komen. Net toen ik klaar was met het uitzoeken zag ik nog een koppel Apistogramma's die ik er echt bij moest nemen.

@ Zwits, de Corydoras waren op dat moment in de aanbieding (5 voor zoveel). 10 stuks vond ik teveel, dus op dit moment is het even bij 5 gebleven. Wellicht iets voor de toekomst.

@ Johnny boy, De planten tegen het filter groeien op dun kienhout. Achter dit hout is nog een holle ruimte met water.

Mijn bestand op dit moment:

- 11x Kardinaaltetra
- 5x Corydoras aeneus
- 3x oranje Zwaarddrager
- koppel Chuna gold (een soort dwerggoerami)
- koppel Apistogramma Cacatuoides
- 1x Algeneter

Ik baal nog steeds van de bijlzalmen, maar die dwerggoerami's blijven vaak ook mooi bovenin. Elke keer als ik langs de aquariumzaak rijd twijfel ik weer om de bijlzalmen toch nog te gaan halen. Wat denken jullie?

In de afgelopen weken enkele foto's genomen met mijn telefoon:

Mijn algeneter, iemand een idee welke soort dit is?
589549_0_82_img_0920.jpg

De Apistogramma's:
711132_0_82_img_0997.jpg

883838_0_82_img_0950.jpg

Koppel Goerami's:
669662_0_82_img_0990.jpg

Opnieuw sorry voor de slechte kwaliteit foto's, zoals beloofd volgt er binnenkort een mooie serie foto's die met een goede camera genomen zijn.

Je algeneter is de Gastromyzon viriosus,aangezien je bak nog niet zo lang staat zullen er weinig algen aanwezig zijn dus zorg wel voor geschikt voer.

Thanks John! Zou het kunnen dat hij het standaard vissenvoer (JBL Granacolor) ook eet? Tijdens het voeren komt hij namelijk telkens tevoorschijn waar het voer op de bodem valt.

Zou zeker kunnen maar zorg ook voor voer dat voor het grootste deel uit plantaardig materiaal bestaat.

Oke bedankt voor de tip!

Graag gedaan! 😉
Best een mooie bak trouwens maar jammer van de bodem.
3 van de vissoorten in je bak doe je veel meer plezier met zand.

In de winkel werd mij deze bodem zeer aangeraden. Voor de planten was dit volgens hen sowieso de beste bodem, aangezien er zeer gemakkelijk in te wortelen is. Ook was deze bodem geschikt voor elke vissoort, dat heb ik nadrukkelijk gevraagd omdat ik al wist dat er Corydoras in zouden komen. Ik heb me dus door het winkel personeel op andere gedachten laten brengen, oorspronkelijk was ik van plan om een veel fijnere, donkere bodem te gebruiken. Ook maak ik gebruik van een voedingsbodem, die zou kunnen gaan rotten bij het gebruik van zand. Vandaar de keuze voor deze bodem.

Ok op die manier.
Mooi zwart zand met hier en daar een kleibolletje tussen de wortels van planten die dat nodig hebben had ook gekund maar wie weet voor de toekomst.

mooie foto's!
je caca's zitten met z'n twee�n? (1m/1v?) is het mannetje rustig tegenover het vrouwtje? caca's hou je beter met meerdere vrouwen, zodat hij z'n agressie/paringsdrift kan verdelen over de vrouwtjes. goed opletten wanneer het mannetje op een of andere manier opeens het vrouwtje gaat achterna gaat jagen. dan kan het snel gebeurd zijn.
Ik ken uit eigen ervaring dat het gedrag zo kan omslaan, van maandenlang vrede naar een complete vechtscheiding in een dag 😉

Bedankt voor de tip Zwits, tot nu toe gaat het goed. Het mannetje jaagt nu vooral andere soorten weg uit een bepaalde hoek van het aquarium. De holle ruimte achter het hout en voor de filter is zijn favoriete hoek. Af en toe zie ik het vrouwtje daar ook andere soorten weg jagen. Ik zal het in de gaten houden en als het nodig is zal ik een vrouwtje bij halen!

Tijd voor een update. Tijdje rustig aan gedaan met het aquarium en ondertussen ook 3 weken op vakantie geweest. Hieronder resultaat:

Bestand bestaat nog uit:

11x Kardinaaltetra
1x Gastromyzon viriosus
5x Marmer bijlzalm
4x Guppy (waarvan 2 pasgeboren)
5x Corydoras aeneus

653482_0_82_frapop01.jpg

254558_0_82_frapop02.jpg

824572_0_82_frapop03.jpg

Binnenkort zal ik de bak eens flink onder handen nemen. Ik wil graag meer blad toevoegen aan de bak, iemand misschien tips voor iets wat mooi bij de rest past?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan