Wat is er nieuw

Vissenkamer Dennis_89 & Pocahontas

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dennis_89
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis_89

Guest
Nou eindelijk, het begin is er. Elektra is klaar, luchtsysteem is ook bijna klaar. En de frames van de stellingen staan inmiddels. Nog een flinke weg te gaan maar het ergste hebben we geloof ik gehad.

885385dennis_89_0_84_foto0242.jpg

Vertrouw er op dat er vast nog wel wat leuke dingen bij de bouw van je vissenkamer om de hoek komen kijken....... Het gaat zelden in een keer goed maar dat hoort er gewoon bij.

Je stellingen zien er in ieder geval netjes uit. Ga je legborden van betonplex gebruiken?

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Vertrouw er op dat er vast nog wel wat leuke dingen bij de bouw van je vissenkamer om de hoek komen kijken....... Het gaat zelden in een keer goed maar dat hoort er gewoon bij.

Je stellingen zien er in ieder geval netjes uit. Ga je legborden van betonplex gebruiken?

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Aan de andere kant komen de "gewone" gamma stellingen voor kweekbakjes en quarantaine etc. Daarin leg ik betonplex. Hier gebruik ik platen van OSB behandeld met Epoxy. Plan is om er gewoon eens ��n te proberen, kijken of het werkt. Werkt het niet, dan wordt het alsnog betonplex.
Vanwege de dikte van deze meegeleverde platen durf ik het wel te proberen. Vraag is of water dit dermate aantast dat ik me zorgen moet maken.
Doorbuigen zie ik door de dwarslatten niet gebeuren.

Hoeveel bakken ga je daarop plaatsen en hoe groot zijn deze??

Ik zou gelijk voor betonplex gaan. Dan weet je zeker dat het goed zit. Waterlekkage hoort er namelijk gewoon een beetje bij.

Is die vloer van laminaat of pvc lamellen?

Hobbygroet,
Jos Hut

jessicapilon zei:
Hoeveel bakken ga je daarop plaatsen en hoe groot zijn deze??
Met het gedeelte dat ik al heb staan en erheen verhuist (6) begin ik er met 10 bakken. 6 van 60cm en 4 van 40 cm. Kort daarna komen er nog 2 van 80cm bij. Daarna nog maar eens zien. Is in ieder geval gebouwd om te kunnen groeien. Dus er komen er voor nu in ieder geval 12 te staan in deze kamer. Scheelt een hoop ruimte in huis.

Jos Hut zei:
Ik zou gelijk voor betonplex gaan. Dan weet je zeker dat het goed zit. Waterlekkage hoort er namelijk gewoon een beetje bij.

Is die vloer van laminaat of pvc lamellen?

Hobbygroet,
Jos Hut

Mijn vader heeft ervoor geleerd, volgens hem kon het. Ondanks dat wens ik het eerst uit te testen. Vloer is laminaat, maar de naden zijn waterdicht gemaakt.

Als je een probleem krijgt met waterlekkage dan hoop ik dat je de humor ervan kan ontdekken.

Ik heb uit ervaring geleerd dat het wel eens fout gaat bv als je even afgeleid wordt. Bij mij staan 40 aquaria in mijn kweekruimtes op zolder met daar in 7000 liter water.
In het afgelopen jaar ging een kitnaad kapot en het jaar daarvoor scheurde een bodem van een vol aquarium van 230 liter. In beide gevallen regende het zachtjes op de slaapkamer er onder...

Gelukkig heb ik nu een waterstofzuiger.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Als je een probleem krijgt met waterlekkage dan hoop ik dat je de humor ervan kan ontdekken.

Ik heb uit ervaring geleerd dat het wel eens fout gaat bv als je even afgeleid wordt. Bij mij staan 40 aquaria in mijn kweekruimtes op zolder met daar in 7000 liter water.
In het afgelopen jaar ging een kitnaad kapot en het jaar daarvoor scheurde een bodem van een vol aquarium van 230 liter. In beide gevallen regende het zachtjes op de slaapkamer er onder...

Hobbygroet,
Jos Hut

Haha die heb ik nu ook. Na het fiasco van vorige maand waarbij 900 liter over mijn laminaat verspreid lang vond ik dat die ook in huis moest hebben. Heeft met wel een nieuwe mooie grindvloer opgeleverd.

Jos Hut zei:

Hobbygroet,
Jos Hut
In dat geval is het mijn probleem niet, dat is dan van de beneden buren en de verzekering. Dat is natuurlijk een grapje.
Ik heb weleens een lekke potfilter gehad, dat resulteerde in "maar" een liter of 60 water op de grond. Overigens zal mijn gezicht wel tot lachen hebben uitgelokt toen ik dat zag. Was niet bij de buren beneden terecht gekomen, dat was een opluchting.

Maar ik heb er zoveel rekening mee gehouden als ik kan. Geen centrale filtering (dat was plan 1). Een lek aquarium is natuurlijk alsnog bizar veel water is als dat op de grond komt. Maar zoals we het nu gedaan hebben hoop ik dat het meeste in de kamer blijft liggen. (En nog liever dat er helemaal nooit iets gaat lekken, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.)
Waardeer het in ieder geval dat je met me meedenkt, een waterstofzuiger is in ieder geval een goed idee.

Jos Hut zei:

Hobbygroet,
Jos Hut

Tjee dan heb je geen minuut van de dag meer tijd voor iets anders denk ik Jos 😉,
Dat zijn omgerekend ongeveer 40 van 1 meter zeg maar. Dan gebruik je heel wat water op jaarbasis zeg 🙂

Neem dan gelijk de grootste van K�rcher. Het prijsverschil met de kleinste is minimaal.

Ik heb ik de ruim 20 jaar dat ik vissen kweek gemerkt dat het flink verschilt van het gewone aquarium houden. Je let op heel andere dingen dan voorheen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Neem dan gelijk de grootste van K�rcher. Het prijsverschil met de kleinste is minimaal.

Ik heb ik de ruim 20 jaar dat ik vissen kweek gemerkt dat het flink verschilt van het gewone aquarium houden. Je let op heel andere dingen dan voorheen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Is dat de VC 6300?

Ik kijk er inderdaad naar uit wat nieuwe uitdagingen aan te gaan, zeker omdat ik er nu ook de ruimte voor heb. Geen Maanvissen overigens, dat is me een bruggetje te ver qua moeilijkheid graad.

@ Dennis: geen idee welk type het is, weet alleen dat hij heel goed en snel zuigt.
Alle stellingen hebben minimaal 10 cm vrije ruimte eronder zodat ik als het moet er met een stofzuiger gemakkelijk onder kan komen.

@ John, per week ben ik ongeveer 30 uur met mijn aquaria bezig. Bijna dagelijks ook een paar uurtjes op Aquaforum. Gelukkig heb ik nog voldoende tijd voor andere dingen. Tv kijk ik erg weinig. Ik gebruik op jaarbasis tussen de 350 en 400 kuub water. Het meeste voor de aquariumhobby maar ook een deel voor onze twee vijvers.
Ik heb zes Akvastabil aquaria van 130x50x50, 13 aquaria van 100x40x40, 6 bakken van 120x40x50, 4 bakken van 80x35x40 en nog wat andere aquaria van verschillende afmetingen. De grootste staat in de woonkamer: 200x60x75.
En daar nog een flinke hoeveelheid pompen en andere toebehoren bij.
Ik heb twee kweekruimtes in gebruik: een van 16 m2 en een van 20 m2.

Toen ik vorig jaar stopte met werken was ik blij dat ik een hobby had.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
@ Dennis: geen idee welk type het is, weet alleen dat hij heel goed en snel zuigt.
Alle stellingen hebben minimaal 10 cm vrije ruimte eronder zodat ik als het moet er met een stofzuiger gemakkelijk onder kan komen.

@ John, per week ben ik ongeveer 30 uur met mijn aquaria bezig. Bijna dagelijks ook een paar uurtjes op Aquaforum. Gelukkig heb ik nog voldoende tijd voor andere dingen. Tv kijk ik erg weinig. Ik gebruik op jaarbasis tussen de 350 en 400 kuub water. Het meeste voor de aquariumhobby maar ook een deel voor onze twee vijvers.
Ik heb zes Akvastabil aquaria van 130x50x50, 13 aquaria van 100x40x40, 6 bakken van 120x40x50, 4 bakken van 80x35x40 en nog wat andere aquaria van verschillende afmetingen. De grootste staat in de woonkamer: 200x60x75.
En daar nog een flinke hoeveelheid pompen en andere toebehoren bij.
Ik heb twee kweekruimtes in gebruik: een van 16 m2 en een van 20 m2.

Toen ik vorig jaar stopte met werken was ik blij dat ik een hobby had.

Hobbygroet,
Jos Hut

Daar had ik dus nog niet aan gedacht, erg blij dat je dit even meldt. Ruimte zat om het onderste frame een stukje omhoog te doen. Staat tenslotte nog niks in dus meteen opgelost. Als het kwaad geschied had geweest had ik er niet meer bij gekomen.

Sluit die onderkant gelijk af, met losse latten.
Als er wat valt, kan je op je buik gaan liggen.
Heb je er geen erg in, raak je dingen kwijt.

Strakke stelling wel.
Hoe breed is die?

Die pijp? lucht?

Bertus zei:
Sluit die onderkant gelijk af, met losse latten.
Als er wat valt, kan je op je buik gaan liggen.
Heb je er geen erg in, raak je dingen kwijt.

Strakke stelling wel.
Hoe breed is die?

Die pijp? lucht?

Dat is natuurlijk een alternatief, gewoon dichtmaken en afkitten, kan er ook geen water onderkomen. Goed idee!

2x 180x60x200. Er tegenover komen 2 gamma stellingen. Wordt nog tegen de muur bevestigd en ze zitten met bouten aan elkaar.
Was nog een heel gedoe, kamer zo schuin als ik weet niet hoe. Helde gewoon naar voren, denk dat moeten we niet hebben. Nu staat hij recht.

Pijp is lucht ja, je ziet het niet goed maar is een 8, onder loopt ook een pijp met nog ��n ertussen.

In het midden zit een stopcontact met 4 aansluitingen. Zat er maar eentje in de hele kamer, zag me al bezig met ��n stopcontact. Hebben we het eerst veranderd.

Nee, niet dichtkitten, je moet ze weg kunnen halen.

Wat achterin zit ,kom je niet meer bij,he.

En 4 stopkontakten is niet veel.

Heb nu zelf stopcontact balken met 8 x.

Bertus zei:
Nee, niet dichtkitten, je moet ze weg kunnen halen.

Wat achterin zit ,kom je niet meer bij,he.

En 4 stopkontakten is niet veel.

Heb nu zelf stopcontact balken met 8 x.

Planken voor zetten dus.

Totaal is nu 6 aansluitingen. Maar komen verdeeldozen onder de legborden geschroefd voor lampen enzo, daar dienen die stopcontacten voor. Als het nodig is kunnen er nog wat bij, onder de lichtschakelaar was makkelijk te maken geloof ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan