Wat is er nieuw

Voldoende plantenbemesting?

• Onderwerp starter Onderwerp starter adjumbe
  • Startdatum Startdatum
A

adjumbe

Guest
Beste forummers,

Mijn 60 cm bak draait nu zo'n kleine 2,5 maand. Ik heb een voedingsbodem en PlantaMin van Tetra. Dit voegt ijzer toe aan de planten.

Op zich doen mijn planten het prima, maar ik wil ze wel graag alles geven wat ze nodig hebben om ze compleet tot hun recht te laten komen.

Is wat ik aan voeding heb voldoende of moet ik nog dingen toevoegen?

Graag jullie advies!

Nee, Plantamin voegt ijzer aan de planten toe? 😕 Dat is nieuw voor mij.
Er zijn verschillende bemestingsmethoden en verschillende factoren spelen een rol of de planten groeien of niet.
Zoals bijvoorbeeld licht of koolstof, bodem, nitraat, fosfaat, kalium, biotoop enz.

Het hangt van de moeilijkheid van de planten.

Voedingsbodem: voedingsbodem is goed voor de wortels van de planten, zou ik zeggen.
Ik weet nu niet wat je voor planten in je bak hebt, maar er zijn planten zoals Echinodorussen of knolplanten die nemen de voeding uit de wortels nemen, zoals bv. de voedingsbodem of kleibolletjes. Dan is het ook zinvol een voedingsbodem te hebben.

Andere planten nemen hun voeding uit het wate dan is het eenvoudiger een volle bemesting te nemen. Ik neem bv. van EasyLive ProFito en dat is normal gezien genoeg voor gewone planten.
Ijzer heeft niets met de groei van de planten te maken, het is goed voor de kleur van de planten en vooral bij rode planten zinvol.

Voor andere planten is licht heel belangrijk. Ik kan je zeggen, toen mijn grote bak nieuw was, groeide er helemaal niets omdat ik er gewoon te weinig licht in had.

Ik zou zeggen, neem een goede volle bemesting en zorg voor een voldoende belichting, dan groeien ze wel. 🙂

Ik zou ook Profito of een gelijksoortig product gaan gebruiken hoor.
Snelgroeiers zullen ook wel voeding uit de bodem halen maar het merendeel uit het water, dus dan is het wel zinvol om profito te gaan gebruiken.

Eigenlijk vind ik mijn voorgangers wat voorbarig. Niet alleen ontbreken best wel veel relevante gegeven om een degelijk en op de situatie gebaseerd advies te geven, maar ook vanwege het feit dat de plantjes volgens de omschrijving het wel prima doen:
adjumbe zei:
Op zich doen mijn planten het prima, maar ik wil ze wel graag alles geven wat ze nodig hebben om ze compleet tot hun recht te laten komen.
Fijn toch?! Ik zie nog geen reden om dingen te veranderen.

Dus adjumbe. Vertel eens wat over je planten (welke, hoe veel)? Je waterwaarden zijn...? Foto van je bak? Visbestand?

En overigens, Profito en Tetra Plantamin klinkt best vergelijkbaar:
Iron, potassium, manganese and other essential trace elements provide a lush and healthy plant growth.

~ Ivo

Zou je eens een foto kunnen plaatsen. Zonder dat we weten welke en hoeveel planten je hebt kunnen we eigenlijk geen fatsoenlijk advies geven. Wie weet heb je helemaal niks extra's nodig

Mijn bak is 80x30x40 en de planten die er in zitten zijn als volgt

Phyllanthus fluitans
Eleocharis acicularis
Anubias nana
Cladophora aegagropila
Ludwigia repens rubin
Microsorum pteropus
Echinodorus bleheri
Hydrocotyle verticillata

Visbestand is als volgt:
2x dwerggourami
10x glasroodvinzalm
1x ancistrus

Ik zou graag een foto willen maken, maar ik ben nog op zoek naar hoe dit precies moet!

Volstaat deze informatie tot nu toe?

Ik zie voornamelijk (misscchien wel uitsluitend) relatief eenvoudige planten. Die hebben dus niet veel nodig en bijmesten is mieeschien niet eens noodzakelijk.
Bovendien dempen de drijfplanten de verlichting wat, hoeveel is natuurlijk afhankelijk van hoeveel drijfplanten precies.

Wat voor verlichting zit er in? Hoe lang brandt deze?

Foto uploaden kun je doen via de uploadpagina van het forum: http://www.aquaforum.nl/afsite/scripts/upload.php
Instructies volgen en het lukt vast, kind kan de was doen.
Andere optie is een account via bijvoorbeeld flickr of photobucket, of een upload site waar je geen account nodig hebt (even googlen en je vindt er meerdere).

Ik vroeg naar het bestand om te weten te komen hoeveel je ongeveer zal voeren. Via het voeren komen er ook stoffen in het aquarium terecht die een functie hebben als plantenvoeding, NO3 en PO4. Een beetje afhankelijk van de exacte gang van zaken is dat reeds voldoende en is bijmesten van die stoffen niet nodig of zelfs ongewenst. Alleen de plantamin kan dan best al eens voldoende zijn.

Heb je last van algen? Was een probleem dat je ervaart de aanleiding van dit topic of wilde je gewoon even checken?

~ Ivo

Ik heb de bak met verlichting overgekocht dus ik kijk eventjes...

Sylvania GRO-LUX F15W/GRO-T8 staat er. Ik heb de afmeting trouwens helemaal verkeerd vermeld. Geen 80 cm maar 60 cm.

Ik voer in de ochtend met wat granulaat en in de avond een derde van een diepvriesvlokje artemia. De ancistrus krijgt zo'n 2 a 3 keer in de week een slablaadje of een stukje komkommer en de rest van de dagen een algentabletje.

Ik heb eigenlijk nog helemaal geen last gehad van algen, gelukkig! Ik vroeg het inderdaad meer om het na te vragen, om er zeker van te zijn dat ik mijn planten alles geef wat ze nodig hebben.

De foto zal ik dan eens gaan uitvogelen!

En het klopt inderdaad dat het allen makkelijke planten zijn. Daar heb ik ze ook zoveel mogelijk op uitgezocht!

Dan heb je inderdaad gemakkelijke planten en zag nog niet eens zo mis.
Ik zou er inderdaad niet veel aan veranderen en zou iets gelijkwaardigs als ProFito nemen om te bemesten.

Als je veel drijvers hebt dan is er niet veel voeding nodig en is iets als Profito verder prima hoor.
Ik heb ook 3 bakjes van 60 cm en doseer daar ook alleen een stockoplossing plantenvoeding. Profito zeg maar voor het gemak.
Je verlichting is relatief weinig en met drijvers erboven is dan veel voeding geen must.
Als je een uurtje of 9-10 de verlichting aan hebt dan komt het vast goed.

Top, bedankt allemaal!

Ik heb toch gister Profito aangeschaft, dus gaat helemaal goedkomen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan