Wat is er nieuw

Vooraf informatie

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
En daar ben ik weer. šŸ¤—
Er zal binnenkort een tweede aquarium bij komen. Het zal uit draaien op de Juwel rio 240 waar nu al van vast staat, dat de binnen filter eruit gaat en een pot filter zal komen.
Alleen ben ik een beetje verlieft op een vis soort, deze zou ik graag in dit aquarium willen zien. Alleen zou ik me vooraf goed willen inlezen en informeren. En dit beter dan bij mijn eerste Aquarium en vissen.

Misschien weten jullie een goede informatieve site over de Mikrogeophagus ramirezi.
Dit ook ivm inrichting en bodem, omdat ik in deze bak graag met steen en hout zou willen werken. Het water zal ik met gedeeltelijk osmose water gaan aanmaken ivm de lage ph,kh en gh. deze bak zal een optische scheiding krijgen, denk hier bij aan ā€œberg en dalā€ beplanting ben ik nog naar op de uitkijk.

Ja ik weet dat Google mijn beste vriend kan zijn, en toch twijfel ik hieraan. De enne site zegt ā€œkoppel/harem in 60cm bak, en de andere site zegt ā€œkoppel/haren in 100cm bakā€.
Even de vragen op een rij:
1 koppel of harem
2 ik zou liever een koppel willen, maar zou er dan eventueel ook een koppel/harem Apistogramma baenschi bij kunnen (hol broeders)
3 De temperatuur is nog al onduidelijk. De enne zegt 25 Grade en de ander 30 grade.
4 wat zou er nog bij kunnen. Ik hou niet van over bevolking en dacht aan een klein schoolvisje en garnaaltjes (ook al kan dit misschien voer worden)

Alvast bedankt :petjeaf:

Ramirezi zijn een beetje zwakjes op het moment

In hoeverre @rjoemman?
Dit project zal ook zeker nog 2 maanden duren. Alleen al ivm aanschaf en rustig indraaien

https://www.aquainfo.nl/artikel/mikrogeophagus-ramirezi/

Je zou ook eventueel voor de M. altispinosus kunnen gaan, deze schijnt makkelijker te zijn in verzorging. Weet niet of het goed gaat met andere cichliden. Ik heb vroeger een paartje gehad en die waren best wel agressief en dan had ik er geen andere cichliden bij. Succes.

Gr
Stefan

Bedankt @Stefan Akerboom!
Hier staat nu ook een 1meter 50 bak in gesprek. Dus is nog even kijken.
Bedankt voor de link! Eigelijk zijn ze wel allemaal super mooi

Ramirezi is geen hele makkelijke vis als in best wel veel uitval
Ook de karaktertjes lopen flink uitƩƩn, je hebt er echt heertjes bij die de hele dag lopen te duwen en trekken om de beste plekjes en dames
Ze zijn wel absoluut prachtig om te zien

Ramirezi is geen hele makkelijke vis als in best wel veel uitval
Ook de karaktertjes lopen flink uitƩƩn, je hebt er echt heertjes bij die de hele dag lopen te duwen en trekken om de beste plekjes en dames
Ze zijn wel absoluut prachtig om te zien
Daarom ook ruim vooruit informatie verzamelen. Hahaha. Karakter hebben ze wel allemaal, net zoals wij mensen. Tenminste ben ik hiervan overtuigd.
merci voor het antwoord!

Ohja.. nog dit over Antennebaarsjes..
Over het algemeen wordt afgeraden deze in een net ingedraaide bak te plaatsen

Laatst bewerkt:
Ohja.. nog dit over Antennebaarsjes..
Over het algemeen wordt afgeraden deze in een net ingedraaide bak te plaatsen
De bak is er nog niet. De bak zal op zijn minst 5 weken indraaien voordat er een vis in zal komen.
Deze keer wil ik niet alleen alle informatie van een verkoper en Google verzamelen, maar ook van hier

Ik moet ze je helaas ook afraden of in ieder geval je op attenderen dat is een speciaalvis is en speciale zorg nodig heeft. Antennebaarsjes kunnen totaal niet tegen vervuiling, hebben een lage en stabiele Ph nodig (maximaal 6) en veel water verversen, wat lastig is met een lage en stabiele ph tenzij je water buiten het aquarium mixed met osmose en dan pas gaat toevoegen. Hoge watertemperatuur (27 tot 29 graden)

Afhankelijk van je beginwaardes uit de kraan heb je een osmose apparaat nodig, een opslag tank voor osmose water, een manier om osmosewater en kraanwater te mengen op de juiste verhouding. Als je KH uit de kraan laag genoeg is kun je wellicht weg komen met een co2 set met Ph controller om zo de pH te verlagen. Dit is allemaal techniek die je naast je rio 240 ook nodig hebt om dit visje succesvol te houden.

Daarnaast zijn ze redelijk zwak "op het moment" en dat wil niet zeggen dat het over twee maanden beter is šŸ˜‰
Om eerlijk te zijn. Bij de meeste aquaria waar ik deze toegevoegd heb zien worden zijn ze binnen twee maanden ook weer verdwenen (dood).
Altispinosa is een veel makkelijker alternatief.

Ik weet wel een heel mooi en geschikt alternatief voor je, maar ik kan niet op de naam komen, geduld dan kom ik er op terug

@DanielHoogland dankjewel!! Over osmose water heb ik best wel wat gelezen en al een apparaat in het oog. Puh wat pittig en zonde dat ze zo zwak zijn!
dan zal ik maar verder gaan kijken richting cichliden.

@M. Schot laat me maar iets wetenā˜ŗļø

Alweer klaar met zoeken..
Ook een best grote familie met serieus veel variaties waarvan de meeste goed geschikt zijn voor een groter gezeldschaps aquarium
Ik heb gewtwijfeld maar ik vind mijn lido echt te klein voor deze juweeltjes

herkomstZuid Amerika
word max. lengte6 - 8 cm
PH6.0 - 7.0
Temperatuur24 - 30 graden
DieetOmnivoor
Type aquariumGezelschap aquarium
waterlaagmidden

naam staat bij foto

Apistogramma Mac Masteri.jpg

Of deze die wel ietsje groter kan worden

apistogramma_agassizi_dubbel_rood_2_1.jpg

herkomstMidden Amerika
word max. lengte8 - 10 cm
PH6.5 - 7.5
Temperatuur22 - 27 graden
DieetOmnivoor
Type aquariumGezelschap aquarium
waterlaagmidden

Jonkman Drachten (japonica - fantoomzalmpjes - kuhlii)
Aquariumhuis Friesland L'warden (Betta - algendingesen)
Petsplace H'veen Platinum maantjes
Koicompagnie Beilen (beetje ver maar huge) (appelslakje, ja heus)

Een privƩ kweker in Kerkrade en bij Knops in Geleen/Beek.

@M. Schot Denk dat de info van herkomst van de A. agassizii niet juist is en komt naar mijn weten gewoon uit het Amazone gebied en niet uit Midden Amerika. Zijn wel beide mooie vissen heb de A. agassizii vroeger ook gehad.

Het geslacht Apistogramma bevat inderdaad velen soorten, van 'makkelijk' tot 'moeilijk'. Verder heb je nog vissen uit het geslacht Dicrossus, Nannacara en Laethacara (die ik ken dan).

Hallo allemaal.
nogmaals bedankt voor de reacties.
Na goed overleg en lezen zal het een
Mikrogeophagus altispinosus koppeltje worden en een apistogramma cacatuoides koppeltje in een Juwel Vision 450 aquarium.
Zeker met de nodige zicht lijn door stenen,hout en planten.

hopende dat dit wel een goede keuze zal zijn.

Mikrogeophagus altispinosus koppeltje worden en een apistogramma cacatuoides koppeltje in een Juwel Vision 450 aquarium.
Dat zou ik niet direct adviseren. Zelf ervaring met die twee in een 250L bak en dat ging niet goed. Het was zelfs zo erg dat de altispinosa's lid waren geworden van de bijlzalm familie en alleen zich maar aan de oppervlakte bevonden. Hoe dat in een 450L aquarium uitpakt weet ik niet, maar mijn inziens zou het veel leuker zijn om een grotere groep altispinosa's te kopen en het daarbij te laten. Leuk gedrag om te zien, vriendelijk (voor een cichlide) naar andere bewoners en ook tussen hunzelf is het vaak erg rustig.

Hallo allemaal.
nogmaals bedankt voor de reacties.
Na goed overleg en lezen zal het een
Zeker met de nodige zicht lijn door stenen,hout en planten.

hopende dat dit wel een goede keuze zal zijn.

Ik wil ook die Vision šŸ˜ 450 l. nouja iig plek zat toch ?
Had ik gelijk moeten doen hahaha

Hoe bedoel je dit? Ik bedoel gewoon een grote groep altispinosa's te houden ipv twee verschillende cichlide soorten.
Oh. Verkeerd verwoord. Ik bedoelde eigelijk hoe dan het beste samen stellen qua man en vrouw.

Oh. Verkeerd verwoord. Ik bedoelde eigelijk hoe dan het beste samen stellen qua man en vrouw.
In tegenstelling tot the cacatuoides zou ik hier zo veel mogelijk koppels nemen. Ofwel man en vrouw gelijk houden. Indien dit al mogelijk is want als je ze wat jong koopt is het verschil lastig te zien.

Sowieso zou ik echt heel serieus gaan denken over die 1m50 bak.
Ik vind het veel mooier om te zien, het is veel makkelijker daarin de waterwaarden constant te houden en daarin is zóvéél méér mogelijk!

Een groep Mikrogeophagus altispinosus (Boliviaanse antennebaars) zoals Daniel voorstelt lijkt me daarin prachtig, en inderdaad niet al tĆØ veeleisend.
En dan inderdaad niet nog andere cichliden daarbij. Hooguit een koppel van een niet al te agressieve soort die wat hoger in de bak zwemt, bijvoorbeeld Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide), een Mesonauta-soort (vlagcichlide). Of misschien een koppel maanvissen (Pterophyllum scalare), maar kom maar eens aan een koppel! En dan zul je de groep M. altispinosus ook tot 6 of 7 stuks moeten beperken.
Persoonlijk zou ik voor ƩƩn groep gaan.

En verder weinig of niets op de bodem, hooguit een Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) of een ander niet te moeilijk L-nummer.

Meer kleur of interessant gedrag kun je dan zoeken in de midden- en bovenlaag en dan niet onder de cichliden.
Als je het Zuid-Amerikaans wilt houden zijn daar heel wat mooie killy-vissen of spatzalmen te vinden die vooral bovenin zwemmen; als het een gezelschapsbak mag worden zou je ook aan bijvoorbeeld Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) of E. dageti. Of een mooie regenboogvis als bijvoorbeeld Melanotaenia praecox of M. maccullochi, of Pseudomugil furcatus, P. gertrudae of P. paskai (= P. iriani).

En daartussenin een mooie school tetra's (de keuze daarin is eindeloos).

Een mooie groep garnalen daarbij kan, als er genoeg schuilplekken zijn, de natuurlijke aanwas zal dan opwegen tegen de diertjes die opgesnoept worden.
Met daarbij misschien zelfs een leuke groep slakken of misschien zelfs dwergkreeften.

En dan heb je naar mijn idee een hƩƩl interessant bestand!

Een groep Mikrogeophagus altispinosus (Boliviaanse antennebaars)
Bedankt voor de reactie!
de killi visjes zijn inderdaad heel mooi!
Het zal ren groepje Mikrogeophagus altispinosus worden in een 1,50 aquarium.

ivm de L nummers. Zou er de L236 bij kunnen? Dit omdat de L nummers als eier rovers gelden.

@M. Schot
Gisteren mogen ophalen en nu al verliefd!
Dyson de L236

Bijlagen

• 9DFE8397-4885-428D-B2C6-449F93B930C8.jpeg
    9DFE8397-4885-428D-B2C6-449F93B930C8.jpeg
    200.8 KB · Weergaven: 170
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan