Wat is er nieuw

Vraagje over bemesting

Chingy

Well-known member
Lid geworden
11 november 2012
Leeftijd
39
Ik ben vandaag begonnen met toevoegen van plantenvoeding maar nu test ik net het water opnieuw en deze test geeft nog steeds 0 nitraat en 0 fosfaat aan..

Nou zie ik in het schema staan dat ik met het toevoegen wekelijks 22,5 mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoeg verdeeld over de dagen van de week en 2 rust dagen..

Maar dan zou ik toch op zijn minst iets moeten meten een paar uur na toevoegen... of mis ik iets?

Waar meet je de waarden mee en heb je de poeders goed aangemaakt?

Dank jullie wel voor de snelle reacties

Ik heb gemeten met een druppeltest van colombo , bodem is zand..

Aquarium draait nu een week, weet niet of het daar aan ligt

Ik heb de poeders precies zo afgemeten als op het blad van aquariumbemesting aangegeven staat

Ik zou het schema gewoon aanhouden en test in het begin 1x per week, net voordat je de wekelijkse waterverversing gaat doen.
Op deze manier krijg je een beter gevoel met hoeveel je planten verbruiken.
Als je rare waardes blijft meten moet je contacten met aquariumbesmesting.nl
Ik weet zeker dat je van hun snel een passend antwoord krijgt!

Ik zou het schema gewoon aanhouden en test in het begin 1x per week, net voordat je de wekelijkse waterverversing gaat doen.
Op deze manier krijg je een beter gevoel met hoeveel je planten verbruiken.
Als je rare waardes blijft meten moet je contacten met aquariumbesmesting.nl
Ik weet zeker dat je van hun snel een passend antwoord krijgt!
Dank je wel voor je reactie, ga ik zeker doen

Vandaag maar weer eens water getest
Ph 7
Kh 7
Gh 10
Nh3 0
No2 0
No3 0
Po4 1

Gelukkig zie ik nu wel wat verschil voor wat betreft de po4,
Zat net te denken ik heb er wat drijfplanten in en er staat mij bij dat dit nitraat vreters zijn... zou dit het ontbreken van nitraat verklaren?

Als je wekelijks in totaal dik 22 mg toevoegt aan no3 dan kan ik me niet voorstellen dat dit alles weghaalt. Zelf heb ik veel soorten drijvers gehad en vaak het halve oppervlak vol maar dit heb ik nooit zo beleeft.
Je zou op 10 liter in een emmer de no3 even kunnen meten en dan voor 10 liter nitraat toevoegen en dan meten hoeveel hoger het is. Normaal voeg je per 100 liter ... ml toe en dan neem je daar 1/10 van om aan de emmer toe te voegen.

Als je wekelijks in totaal dik 22 mg toevoegt aan no3 dan kan ik me niet voorstellen dat dit alles weghaalt. Zelf heb ik veel soorten drijvers gehad en vaak het halve oppervlak vol maar dit heb ik nooit zo beleeft.
Je zou op 10 liter in een emmer de no3 even kunnen meten en dan voor 10 liter nitraat toevoegen en dan meten hoeveel hoger het is. Normaal voeg je per 100 liter ... ml toe en dan neem je daar 1/10 van om aan de emmer toe te voegen.
Dank je wel voor de tip en uitleg ga ik met de verversing straks meteen proberen

Wat ook kan is dat je ververst en dan de no3 waarde meet en de dosering voor een week toevoegt en dan weer meet. Dan moet je dus een verschil meten van zo n 22,5 mg wat je toevoegt en dan hoef je de rest van de week niks toe te voegen en je kan dan wel tussentijds meten wat de no3 doet.
Ik gebruik ook de poeders en voeg alles na de verversing voor de hele week toe.

Met het verversen heb ik een emmer van 10 l apart gehouden en hierin zoals jessicapilon aangaf de voeding aan toegevoegd.

Dit is dan 120ml per week (op 150l water van het aquarium) / 15 = 8ml toegevoegd.
Hierin kwam naar voren dat er idd 2 mg po4 toegevoegd word maar het nitraat heel licht verkleurde...( vroiwlief na laten kijken aangezien ik heel lichte kleurverschillen niet zie) dus ik denk +- 10mg/l

Ik ga iig de voeding zo houden als het nu is en moet toch nog een bestelling doen dus meteen nieuwe doseerfles voor alleen nitraat, dit zal ik dan uiteraard voor en na elke waterverversing nameten en zonodig toevoegen.

Zit op het moment nog geen vis in aangezien ik nog geen nitriet gemeten heb vanaf opstart, en zal vanaf het moment dat er vis in gaat extra gaan meten omdat dan de belasting in de bak omhoog gaat.

Hartelijk bedankt voor het meedenken iig !

Dan is die no3 geen mg zoals je normaal toevoegt denk ik maar slechts de helft.

Dan is die no3 geen mg zoals je normaal toevoegt denk ik maar slechts de helft.
Volgens onderstaand recept de oplossing gemaakt.. ook de zakjes even nagekeken en die zijn allemaal open ( waren nieuw en op het moment van afwegen per stuk opengemaakt afgewogen en weg gezet om verwarring te voorkomen.. ) is mijn eerste bak waarmee ik zelf oplossing maak met poeders.. gelukkig heb ik nog even voordat er vissen inkomen dus kan nog t een en ander testen/uitproberen..
20211227_171901.jpg

Beetje vreemd schema. En bij Fe staat Kalium. Dat klopt ook niet. En ook S is geen sulfaat, maar zwavel.

Zelf maak ik voor alles een aparte fles.

82 gram Nitraat in 500 ml water. 10 ml van deze oplossing op 100 liter geeft 10 ppm nitraat.

7,2 gram Fosfaat (KH2PO4) in 500 ml water. 10 ml van deze oplossing op 100 liter geeft 1 ppm fosfaat.

Tenso cocktail plus magnesium en kalium zoals op de website staat.

Dus ik heb 4 flessen.

Ik heb eigenlijk niet getest of fosfaat en nitraat in 1 fles kunnen. In de sterkte die ik gebruik.

Ik heb eigenlijk niet getest of fosfaat en nitraat in 1 fles kunnen. In de sterkte die ik gebruik.
Dat moet ook in 1 fles kunnen hoor en voorheen deed ik dat ook langere tijd. In de AIO zit het ook in 1 fles.

Mogelijk moet je je ook realiseren dat de meeste planten die wij in onze bakken hebben moerasplanten zijn die naast voeding die opgenomen wordt via de waterkolom ook en soms zelfs voor een groot deel voeding opnemen via de wortels. Dit ook omdat ik lees dat Ts. een zandbodem heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan