Hierbij de update, eerst even wat historie
De man en vrouw heb ik zo'n 8 maanden geleden overgenomen van iemand die zich geen raad meer wist met de vissen. Sinds de eerste dag was het vrouwtje al dikker dan normaal is en ze heeft ook altijd sneller geademd dan normaal is. Ze heeft bij mij vanaf de eerste dag heel veel aandacht gehad en ze heeft altijd in de juiste wateromstandigheden gezeten, eten heeft ze ook altijd goed gedaan. Het menu was altijd afwisselend en speciaal gericht gegeven, kortom dichtbij hun natuurlijke menu.
Vanaf dag 1 was duidelijk zichtbaar dat de man en vrouw samen een koppel waren, deze vissen zijn monogaam en hadden duidelijk voor elkaar gekozen. De man was elke dag flink met zand aan het sjouwen en spuwde hele wolken uit, het vrouwtje was op diverse plekjes aan het poetsen en de twee zwommen vaak bij/naast elkaar. Kortom ze hadden duidelijk de trekjes dat ze elk moment ergens eieren zouden leggen en gaan verzorgen.
Toen ik de ziektesymptomen bij de vrouw zag dacht ook ook onmiddellijk aan de enorm monogame band tussen deze 2 vissen. Ook als de ziekte niet besmettelijk was zou het me niet verrassen als de man door het verlies van de vrouw geen levenslust meer zou hebben, deze soort vissen hebben nou eenmaal een enorm persoonlijk karakter. Kortom ik ben ook meteen begonnen met me zorgen maken over hem.
Zoals het er uitzag was het koppel uit elkaar halen het eerste wat ik moest doen. Ik heb daarvoor 2 bakken naast elkaar klaargemaakt met 2/3 (eerst op ph.kh.gh.no2.no3 gemeten) water uit de bak waar ze uitkwamen, elk met eigen filter en eigen extra luchtcirculatie, aangevuld met 24 uur oud water (dat hier in ZOB brabant meteen al heel geschikt is voor vele vissen). Dit zodat er geen groot waterverschil is en ze zeker veel zuurstof hebben voor de behandeling en elkaar ondertussen wel de hele tijd kunnen zien. Toen heb ik de bakjes voorzien van wat hoornblad en waterpest, bij het vrouwtje en bij het mannetje heb ik elk 5 guppen (ook uit hun bak) geplaatst, dit zodat ze ook een soort van extra indicatoren zijn waar mogelijk ook alarmerende of iets raars tussen zit.
Nu heb ik een door de jaren heen eigen bedachte mix van natuurlijke plant/kruid e.d. extracten die mij door de jaren heen als mens heeft geholpen en welke ook al meerdere malen vissen die niet met 100 procent verklaarbare toch afwijkende symptomen heeft geholpen. Een soort booster van allerhande natuurlijke antibiotica. Hiervan heb ik een nauwkeurig afgemeten 5 liter bad klaargezet voor de vrouw en de 5 guppen die bij haar zouden komen te zitten, daarin heb ik de vissen 20 minuten een bad gegeven en toen zijn de vrouw en 4 guppen langzaam overgeplaatst in hun bak, een gup zwemt nu nog steeds vrolijk rond in het bad, ik heb er na 24 uur weer 4 andere bijgezet en ook die zitten er nu nog in en zwemmen ook alle 4 vrolijk rond.
De man en de 5 guppen die daar bij zitten heb ik geen bad gegeven van de eigen mix, de vissen vertoonde geen van alle ook maar iets wat wees op een mogelijke besmetting, dus zag ik daarvoor ook geen reden.
Ondanks dat ze elkaar konden zien bleef de man haar 24 uur aanstaren en hij gooide zelfs niet met grind, de eerste uren eten hij nog maar na een uurtje of 6 probeerde ik ze weer wat te geven en de man bleef eigenzinnig door de ruit staren naar het vrouwtje wat op dat moment juist wel een beetje Spirulina wilde eten.
Daar er op geen Fora ook maar iets terug is te vinden over wat je moet doen met een ontstoken ei legbuis en ik daar gezien de symptomen wel vanuit ging en ook omdat ik vond dat het bad met eigen mix van antibiotica leek aan te slaan, dat het dan toch wees op bacteri�le infectie, dat het nu dan ook toch wel tijd was voor contact met een dierenarts. Na het hele verhaal dacht die aan, 1. eitjes 2. buikwaterzucht 3. vervetting.
Advies zonder verder onderzoek, een behandeling met Cerpofor Bactyfec van Colombo, zie
http://colombo.nl/pdf/manual%20Bactyfec.pdf. Daar dit logisch leek heb ik de bak van de vrouw dan ook maar meteen weer 20 procent ververst en met het nieuwe water gelijk een eerste dosis gegeven, volgens aanwijzing in de bijsluiter.
Wat er fout is gegaan, ik denk nu zelf toch te weinig zuurstof (ze had het duidelijk heel erg zwaar met ademen) ze lag binnen 15 uur na het toedienen, helaas op haar zij, ze was ondanks dat ik zeer nauwkeurig heb gemeten en eerder iets er onder zat, denk ik toch gestikt door het gruwelijke gebrek aan zuurstof dat Bactyfec veroorzaakt, net zo snel als de bacteri�n verdwijnen, verdwijnt helaas ook de zuurstof. Goede doorstroming met uitloop boven het water en een extra luchtpomp zijn nou eenmaal geen zuurstof tovenaars, de planten had ik er in het donker wellicht uit kunnen halen, maar echt weten doen we dat nooit, ze lag toen ik op stond helaas dood in de bak.
Ik had nu 2 problemen, 1. ik wist nog niet zeker wat het was en 2 de man wilde nog steeds geen eten, ik had meteen toen ik de vrouw zag liggen een blindering aangebracht tussen de 2 bakken, dit zodat hij haar niet onnodig zou zien en ook niet zou zien dat ik haar er uit zou halen, geloof me deze soort vissen houdt alles wat je doet nauwlettend in de gaten.
Voorzichtig probeer ik met wat Spirulina of da man wil eten, een demonstratief nee, ook na 15 minuten nog geen hapje.
De man zijn ademhaling is nu steeds rond de 40 keer per minuut en rustig, geen enkel symptoom van ziek zijn, alleen niet eten, iets wat toch echt niet al te lang kon duren. Na even nadenken besloot ik een print te maken van een foto van de vrouw en deze tussen de blindering en zijn bak te zetten, op deze foto zijn al haar strepen duidelijk te zien, maar niet haar kop, dus geen ogen en bek.
Meteen was zichtbaar dat dit door de man werd gewaardeerd, hij begon binnen 15 minuten met grind te gooien, dit leek me het moment om weer wat eten te proberen en ja hoor, hij begon volop van de Spirulina te eten en binnen 1 minuut was er niks meer van te vinden! Of ik dit nou toeval moet noemen, honger slaat nou eenmaal vanzelf toe of dat het aan de print van de vrouw ligt? Wat opvallend is, als test heb ik de luchtslang en uitstroom expres dwars door/voor de print geplaatst, deze werd binnen 5 minuten hardhandig de bak uit gewerkt. Heuhm? Ik heb hem meteen weer op de oude plaats teruggezet en daar zit ie nu noch steeds en laat de man hem volledig met rust. Opgeteld laat ik de print voorlopig toch maar zitten. de man is actief, zwemt rond, stoeit met grind en eet als vanouds. Geen zorgen meer over hem. Ook alle guppen, in totaal 14 zwemmen vrolijk rond en eten zoals altijd, of ze nu in mijn vloeistof zwemmen, in de bak met Bactyfec of de bak zonder behandeling zitten, kleur, levenslust, energie en eetlust, zo gezond als een vis
😉
De vrouw heb ik zonder dat hij dit kon zien in een niet doorzichtig bakje vlug eruit gehaald toen hij zich te goed deed aan een portie muggenlarven. De vrouw had ook nu geen ontbrekende schubben, geen dennenappel schubben en behalve een dik buikje geen enkel ander aan de buitenkant zichtbaar teken van een of andere ziekte. Haar bek stond ver open, dit zie je ook bij vissen die op het land aan gebrek aan zuurstof sterven. Vandaar denk ik aan doodsoorzaak niet voldoende zuurstof.
Echter wel na verzwakking door iets anders en daarvoor kon ik niks anders doen dan de vis een autopsie te geven. De buik zat inderdaad ram vol met eitjes, haar hart/nier/lever was normaal gekleurd en ook haar anale darmgedeelte vertoonde geen zichtbare problemen. De legbuis was, nu wel goed zichtbaar, duidelijk wel een probleem. In het kort komt het hierop neer, de eitjes zijn zo groot geworden dat ze op natuurlijke wijze niet meer door de legbuis paste, de hele legbuis zat van buik tot einde versperd met eitjes die veel groter zijn dan voor de vissoort standaard is. Dit kan elke vissoort die eieren legt krijgen, de eieren vallen er normaal als de druk te hoog wordt op een een natuurlijke wijze uit, als dit verstoort wordt door de een of andere reden dan gaat het net als bij een mens ontsteken. Antibiotica was dus hiervoor wel het goede medicijn, echter niet volgens de gebruikelijke toepassing van dit product, als een vis het al benauwd heeft dan is Sera Baktopur wel te gebruiken als bad, maar ook hier zou ik zeer voorzichtig handelen, bij een bad altijd erbij blijven!
Ook heb ik nog met enkele uitstrijkjes gekeken of ik iets aan worm (denk aan haakworm en kieuwworm en kreeftjes) kon vinden, voor zover mijn microscoop het toelaat heb ik niks gevonden. Kortom het antwoord op mijn vraag bij het starten van dit topic is;
Ja een ei legbuis kan verstopt raken en ontsteken, behandeling is noodzakelijk, Baktopur en Bactyfec zijn hier voor in te zetten, zorg altijd voor zoveel mogelijk zuurstof, als de vis het al benauwd heeft en snel ademt is een bad raadzamer. Neem bij voorkeur contact op met een dierenarts of iemand met ervaring.