Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn vuurtetra's?

Mariël

New member
Lid geworden
10 april 2025
Leeftijd
39
Gistermiddag bleven al mijn vuurtetra's in een hoek van het aquarium hangen en leken erg gestrest. Ik kon niets vreemds ontdekken, behalve dat ik een groot deel van de drijfplantjes had verwijderd waardoor er een stuk feller licht was dan anders, dus ik ging er vanuit dat ze daardoor wat van de leg waren.
Echter vanmorgen was er 1 dode tetra (die er verder ongehavend uitzag), 1 tetra met een oog minder, 1 tetra die lusteloos is en lijkt een minieme beschadiging te hebben aan de rugvin en 1 tetra met nog maar een halve staart.
Wat kan er ineens aan de hand zijn?

(Het aquarium draait al meerdere jaren en met hetzelfde vissen bestand.)

Wat heb je verder voor dieren in de bak zitten?
Ben je met het filter bezig geweest?

Naast de Vuurtetra's heb ik nog Botia Sidthimunki's en Japonica garnalen.

Ik heb inderdaad dinsdag het filter schoongemaakt en een 50% waterwissel gedaan. (Filtermateriaal alleen uitgespoeld in aquariumwater.)

Botia's kunnen territoriaal zijn, misschien dat door de waterwissel de botia's de vuurtetra's wegjoegen en toen iedereen in paniek geraakt is?

Ja misschien wel, maar dat zou ik toch vreemd vinden.
Ik heb deze combi van vuurtetra's en dwergbotia's al zo'n 15 jaar en echt nog nooit meegemaakt dat de botia's een tetra aanvallen. Laat staan meerdere in een nacht..

ok, dan zal dat het niet zijn.
Maar wat het dan wel is, weet ik ook niet.

Japonica's kunnen gaan jagen op kleine visjes, zoek het internet af en je zult hier genoeg voorbeelden van tegenkomen.
Ben je toevallig anders/minder gaan voeren?

O echt?! Dat wist ik niet. Altijd gehoord dat ze heel vreedzaam zijn.
De visjes hebben een paar dagen levende artemia gehad. Dat krijgen ze niet dagelijks maar wel regelmatig, dus echt anders gevoerd, nee. En ik heb een behoorlijk algenprobleem, dus de Japonica's zouden toch voldoende te eten moeten hebben. Ze zijn ook nooit geïnteresseerd in het visvoer van de andere vissen.
En als de Japonica's het gedaan hebben, dan zouden ze dat dode visje toch opgegeten hebben? Die dreef gewoon onaangetast rond.. Of moorden ze ook voor de lol?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan