Wat is er nieuw

water waardes

Floris24010

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2023
Beste lezer,

Onlangs mijn aquarium helemaal opnieuw gedaan (lido 120)
ik heb zand, div planten, dragon stone en spider wood gebruikt.
elke vrijdag voeg ik van easy life 10ml plantenvoeding toe en elke dag 2ml liquid c02
chihiros doctor en doseerpomp
de pomp is al ingedraaid van mijn vorige aquarium en heb circa 30 liter in gedraaid water hergebruikt
pomp christal profi e702
mijn water waardes.
24 graden
554 us
ph7
kh4
gh6
nh3 0,5mg/l
n02 0
n03 0
p04 0,5mh/l
Zijn mijn water waardes goed moet er nog iets bij doen of kan ik gaan beginnen met mijn vissenbestand?
heb er nu 4 slaketende slakken in
spider wood heeft nu een film laagje dat kan volgens mij geen kwaad en gaat vanzelf weg
licht stand moet ik nog instellen staat nu op een standaard aantal uur
Staat nu sinds afgelopen donderdag te draaien

Bijlagen

• IMG_7744.jpeg
    IMG_7744.jpeg
    2 MB · Weergaven: 29
  • IMG_7745.PNG
    IMG_7745.PNG
    143.6 KB · Weergaven: 29
ideeen over een visbestand zijn ook altijd welkom !

Afgezien daarvan bevat EasyLife profito geen nitraat (NO3) en fosfaat (PO4), en dat hebben je planten wél nodig. Kijk eens naar een échte All in One van bijv aquariumbemesting.nl.
Persoonlijk zou ik easycarbo (liquid CO2) weglaten en proberen het op te zonder desinfectiemiddel, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Door je licht op de één of andere manier wat te verminderen, kun je de algen zonder die troep de baas.

Waar zit je zelf aan te denken wat visbestand betreft? Een klein beetje een idee in welke richting je zit te denken, maakt meedenken wat beter te doen voor ons. De keuze is reuze!

@Lysia ik gebruik op het moment easylife profito en easycarbo. ik hou vooral van wat kleur in mijn bak en mooi opgedeeld dus boven midden en bodem. niet al te grootte en of agressieve vissen. wellicht wil ik er crystal reds bij. corrydoras goldstripe of adolfoi vind ik leuk verschillende rasboras, gouramis, neon tetra, eigenlijk vind ik teveel leuk haha

@NicoleE zojuist hs aqua bacto turbo toegevoegd

@Lysia no3 krijg je toch ook bij voldoende vissen in je aquarium? of zeg ik nu iets doms?

no3 krijg je toch ook bij voldoende vissen in je aquarium? of zeg ik nu iets doms?

De cyclus van NH3 > NO2 > NO3 (zie plaatje) vereist een goed ingedraaid filter/aquarium, zodat NH3/NO2 naar 0 gaat.

Daarnaast is de hoeveelheid NO3 vaak onvoldoende voor een bak met planten en moet separaat worden toegevoegd, net zoals PO4 (m.u.v. een AIO- bemesting)

Plaatjes zeggen meer…..
IMG_0713.jpeg

Laatst bewerkt:
@NicoleE zojuist hs aqua bacto turbo toegevoegd
Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort producten. Ik vraag me altijd af hoe bacteriën kunnen overleven in een flesje onder een gebrek aan zuurstof, met bv een houdbaarheid van een jaar. Waarschijnlijk gaat het dan om sporen van bacteriën.

Kwaad kan het op zich niet. Als dit spul zijn werk doet, houd er dan rekening mee dat bacteriën ook moeten eten. Je doet er goed aan om de paar dagen een beetje visvoer toe te voegen aan je aquariumwater. Daar zou je ook zonder HS Bacto turbo goed aan doen om dezelfde reden, tijdens het indraaien van je aquarium.

Ik denk dat enkel je slakken niet voldoende afval produceren om het aquarium goed in te draaien.

Of je nu met of zonder Bacto Turbo indraait. Uiteindelijk is de leidraad om bewoners toe te voegen, de afwezigheid van NH3 en NO2. En een filter wat inmiddels NO3 (nitraat) produceert.

Je kunt dit soort dingen gaan meten maar je kunt ook gewoon af en toe wat voer in de bak gooien en zeker 3, veiligheidshalve 4 weken voor de rest op je handen gaan zitten 🙂

Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort producten.

Vrijwel alle producten laten geen verschil zien met de tijd die het kost dus sluit me hier bij aan.

Beetje voer of een afgemeten hoeveelheid ammoniak erin en wachten werkt het beste.

qua visbestand vind ik dit leuk om langzaam als de tijd er is op te gaan bouwen
crystal red
corydoras adolfoi of goldstripe
sewelia
neon tetra
rasbora kubotai
gourami honing of dwerg
ringbandsnoekje
aantal slak etende slakken

wat raden jullie aan qua soort en aantallen of welke niet of andere suggesties?

Laatst bewerkt:
Leuke bak heb je ervan gemaakt.
Eénmaal een beetje voer er in doen en dan de bak vier weken laten rijpen. Dan is het nitriet er wel uit. Alles uit een potje werkt gewoon niet. Easy carbo heb ik vroeger ook gebruikt, maar merkte geen verschil als ik het niet gebruikt, zou dat dus achterwege laten. Wel kunnen garnalen en enkele planten er niet tegen.
Garnalen, naast kleine vissen lijkt mij in deze bak ook leuk.

crystal red

Crystal reds (caridina garnalen) zullen zich niet voortplanten met je huidige waterwaardes.
Vooral wat betreft ph wil je toch op 5,5 tot max 5.8 willen zitten.
Zou naar de neocaridina kijken zoals de vuurgarnalen.

Daarvoor zul je naar je filtratie moeten kijken.
Advies is toch zeker 10x de bakinhoud per uur aan stroming.
Ook hebben ze de voorkeur aan glade ronde stenen en weet ik niet zeker of je dragon stones wel geschikt zijn.

Crystal reds (caridina garnalen) zullen zich niet voortplanten met je huidige waterwaardes.
Vooral wat betreft ph wil je toch op 5,5 tot max 5.8 willen zitten.
En wat lagere gradatie wil naar mijn mening prima op hogere ph waarde. Hier volgens het waterschap een Ph van 7,6 en caridina's doen het hier prima.

het voortplanten enz maakt mij niet uit ik wil een gewoon een leuke gezelschap aquarium wat goed samen gaat. zelf wil te snel van alles er in doen en te veel. kan de lijst die ik doorgaf met elkaar en zo ja hoeveel van wat?
Bedankt voor de vele en snelle reacties iedereen!

De combinatie van Sewellia's (veel stroming) en goerami's ( weinig stroming) lijkt me geen goed plan.

Zoek eens op AquaInfo (goed website, waar hard aan gewerkt wordt om de info up to date/ correct te houden) je vissen op en kijk wat ze nodig hebben. En kijk dan of het te combineren is, maar kijk ook eens met behulp van het zoekfilter wat verder mogelijkheden zijn. Dan kom je nog een heleboel visjes tegen waarvan je het bestaan niet had vermoed en waar je misschien wel ter plekke verliefd op wordt. En dan is het zonde om dat pas te weten als je bak al vol zit....
(Als je er niet uitkomt: geef een seintje).

Wat betreft je vraag over nitraat en fosfaat bron van je vissen: je hebt een heel serieuze bezetting aan vissen nodig en/of een plantenbestand van erg langzame groeiers om de boel in balans te krijgen. En als dat niet lukt, is het gevolg: algen. Doe jezelf een plezier en zorg op een manier buiten je vissenpoep om voor balans.

Ok, je was me net voor met je antwoord over het voortplanten van garnalen. Heel veel vissen houden wel van een hapje garnaal. Als je dan een garnalenbestand hebt, dat zich niet voortplant, is het binnen de kortste keren uitgestorven, of je moet je zeer sterk beperken wat de keuze van je vissen betreft. Voor zover ik weet jagen alleen de corydorassen niet actief op garnalen....

zojuist ook een nieuwe cover besteld zodat mijn led lampen (solar stinger sunstrip) er op kan zodat ik die met zon opgang enz kan instellen. wat is een mooi aantal uur om mee te beginnen? en welke werelddeel verlichting (amazone gebied enz kan ik allemaal uit kiezen)? en iemand een alternatief voor de sewellia als die mijn indeling niet fijn vind

mijn pomp doet 700 liter per uur en ik heb met alle stenen enz nog zoon 100 liter in mijn bak

ADKq_Nakh6teY0LueDKr3kZAzNseR0BtnZ_XNLK84BEZ-ZyllToF3XLR_nNCcT-Y0aCNJEBBiWKuG_BB_GrLG_NH5ujzi5lky6DOTExp-0_Z2-6AcVjFR0PAEfSMV6WB_ApG2NydEbhMnkE=s0-d-e1-ft
Bucephalandra Bucephalandra wavy green
plant3113
ADKq_NaCRV--o4cdf4dUTYVO31C-f9ILeHX32QVLzHziudKbMt3RszLNStMSQfWA2HyUWfgGvLU2YEtpJwzjlt3Uyzz2gsdJtP7n1WMiZgZQ_50z0ROpRFckDk8Wc2c4zVwVUg41c3HTKYme4ZCa6wo=s0-d-e1-ft
Anubias Anubias nana mini
plant2115
ADKq_NakneMypTfq9DbSxwEuxZwAqrAMyn4OQY2tyZZA67wTiazh7M8quuA75qNQL8kVWiLNnNn8iNZXHfE5a91SxCR3uGcdVrJSBkNoddy8VdmiL9tqbGrHezxbZ5KFKI2hO6c0zwNgyvj6w8XjxSk=s0-d-e1-ft
Anubias Anubias barteri sp "coin Leaf"
plant2045
ADKq_NYup3saCd1KPk6msJmCiXMpPXh4pHKxePpWSwOYf1VCtIABR4eZjkRU1HNZRo7_PpqxdeUa1EQkBfzZAIT9jSx-uH7BRG2XZtcG6eDehpK4SVCz4z-iZN4tyIjhLdnjHh7RxmFA7g=s0-d-e1-ft
Ludwigia Ludwigia mullertii
plant2432
ADKq_NYnyaGOa1o-QgnTLqpEDWEKqxMqI54rkO2xccGcGkoKd7pvOy9Fhmd7NdzIlGOvwMQcK3nsVfYi1Txxq8ct0KPvvYCM1qHN7PB2ZBXOkDSWJz_HxaNj1ngLTS6ziKcSCMI=s0-d-e1-ft
Elodea Elodea densa, waterpest
plant2414
ADKq_NZ53M1v21TBQvZqfOO_o7Hb3epflwuJzcV0yRpFCSC_BGqcl0RYVaS4LiZIbMzwVBBZJ84PCGxjedczerHBRMcQiJYEmaC4i5Q47672m3mgUXomfjF6s4f9AqKW5gGKCXoVjBcX1UpM0YNGRbnqzQ=s0-d-e1-ft
Hygrophila Hygrophila siamensis
plant2268
ADKq_NaulocptmQ9mddTnYFGeygPXlKVomnsx68357pCsm3jgg8iq0AH1SymhD_dgKlGlz6QWggtqA1HpF2V06gyyrTFfpaTADAcSFvqrqyBFnGupWXGlL4O41oHmu3BIT_PZ14Ud6iiaEP-tSv7iA=s0-d-e1-ft
Hygrophila Hygrophila polysperma
plant2240
ADKq_NYbHGppN5QBU1RwUCN4eQNgGt332wPH8EVReoTqUxNz_pU_lBZVDATaSesj_eCw3GM9dzHwc-eVvWtDtCcaRk8lyjnhzQoWICDPYZM-59i4q7G1lGS4XhqL1g51eDFrpyjWOGKjxmaFABi_=s0-d-e1-ft
Rotala Rotala sp. Green
plant1046
ADKq_NYpJyzzTkD7u3tvTu4_noPH7MSINnPSGe3sxOWe3beBdRfk3gXflJ0mR-veM6VYQhBFRYQxnJtf-iFanaW2yPifYjoK6JFHoSzR33ZlDzgOWwxN8OThNGQCmb8mxzSHrEc6Ri3tTjLjgCPHo9A=s0-d-e1-ft
Alternanthera Alternanthera reineckii
plant2110
ADKq_Nb5XVTVkOID-tWhFVxbPQkioY3bT6mnQKh_6cyTZbdFg1aHn3Un8fYkcg_ZCArUS0ultkcoQnMaxjg1sOTMW3fWQvVp1acpni24tkrsF0L2jz-uugrjQ8blEmQih8KkNM9RZhRlpWXUDUfXF6zshl_oys-HJas=s0-d-e1-ft
Hydrocotyle Hydrocotyle leucocephala
plant2236
ADKq_NbjCl1y8nDCv0ofvZ1HaxxDFnQAX80wTHz5K7NbaZ5Ap_bRq6kGoKIyQ2IC3wmkdTuGXzVT9N93TMx_jNqwA4ySUUXEj09gX0b2qkUw-p7bQMQkABUiytZnFuI22pnApnald62FICbBcbIh2nskSPw=s0-d-e1-ft
Justicia Justicia Gendarussa
plant3106
ADKq_NbFRm2JbebtGXtcHi8UmXf_rnTm2QywDU7FC8Rpzsk6B0v9ggx_ls7IL8MmLw7_nm0p7SEPdUNc6Yt0GWsbDCvSX96OxpbsRUOQQUbY6GPk3tZxIom1J9WXt9TOiA92bd7gfwMA2M320Osljzb6aG4=s0-d-e1-ft
Cryptocoryne Cryptocoryne wendtii (Groen)
plant2190
ADKq_NakftNcA4eyqaWcNbTjYQ74mo0kGFPfXySw5af4KUZ-lxzMoJrRCvBEsMBtIwvjrVNJ3jWKAvkRZ7g4wPOZ-cQKerMdka6OVPOZNVtFoNp_ZIDT9ho5hIXn8zsrWxCZviNYzKLuEGcjbZgT=s0-d-e1-ft
Staurogyne Staurogyne sp. repens
plant83
ADKq_NaLTior11d98ZxOkSLJ6l_cZE1J_FpM2P2jKaopX10O_PsbPZCoR20B618BxLrVG2AnsJvECMJWz_jUbXyUs_5BP7IB4KZ2AWFbSpF8NPeEZ68GMpCyUE1XpKC5ZGbWrWHZ6fTemVEUR20XYDmJkUtUhTi0sAI=s0-d-e1-ft
Cryptocoryne Cryptocoryne parva

alleen de waterpest niet gebruikt

Voor zover ik weet jagen alleen de corydorassen niet actief op garnalen....
Ik heb de kubotai bij garnalen en gaat naar mijn mening prima.

Ik zou geen 6 verschillende vissoorten in dit aquarium zetten, beter wat minder soorten en dan een wat grotere groep.

De ph waarde is aan de hoge kant voor Crystal red garnalen. De kans dat er garnalen omvallen is redelijk groot. Tijgergarnalen zijn iets sterker of zoals eerder gezegd Neocaridina garnalen doen het perfect bij een ph van 7.

Wat er goed bij kan: Sewelia, Neon tetra, Rasbora Kubotai. De rest zou ik achterwege laten 😉

Succes!

crystal red
corydoras adolfoi of goldstripe
sewelia
neon tetra
rasbora kubotai
gourami honing of dwerg
ringbandsnoekje
aantal slak etende slakken

wat raden jullie aan qua soort en aantallen of welke niet of andere suggesties?
Ik schiet nog even losse flodders.

Om op mijn voorganger in te gaan.
Twee scholenvissen oogt erg druk omdat ze door elkaar gaan zwemmen, in dit geval in dezelfde zwemlagen. Vind je het zelf niet mooier een wat grotere school van 1 soort te hebben zwemmen?

Ik zou zeker geen Sewellia in deze bak houden, tenzij je een soort van Hillstreambakje ervan wil maken. Zeker niet combineren met vissen als Rasbora's en Tetra's. Net zoals met de Gourami's kom je dan in conflict met de gewenste sterkte van de stroming.

Naast gewenste hoeveelheid stroming en waterwaardes, is het ook van belang te kijken of je een mooi midden kunt vinden wat temperatuurbehoefte.

Wat betreft de Corydoras. Ik zou kiezen uit kleine soorten, je hebt dan wel 100 liter netto over maar het bodemoppervlak blijft relatief klein. Hoe groter de groep hoe beter maar meer dan 6 van de soorten die jij noemt, zou ik niet in een Lido 120 durven zetten. Dat is aan de weinige kant voor Corydoras, vind ik zelf dan.
Ik heb zelf Corydoras op 60 x 40 gehad maar ze zijn zoveel boeiender als ze groter zitten en met meer.

Wat betreft de Gourami's. De dwerg Gourami is bijna altijd geïnfecteerd met het Iridovirus. Het zijn prachtige vissen maar de kans dat ze sterven aan dit virus is enorm groot. Ik raad je sterk af aan deze soort te beginnen.

Ik heb zelf geen ervaring met ringbandsnoekjes maar volgens mij delen die de zwemlagen met de Honing Gourami's. Ik denk dat je het best kiest voor òf Honing Gourami's of de Ringbandsnoekjes. Daarover kan iemand je vast meer vertellen. Ik geloof dat @jessicapilon wel ervaring heeft met ringbandsnoekjes.

hoeveel cm vis per liter was het? 1cm per liter?

Klopt 0.5 tot 1cm per liter. Garnalen tellen minder zwaar mee

misschien een goed idee om de crystal red te vervangen met bijvoorbeeld bleu dream?

Deze regel negeert wel de lengte en het oppervlak. Jouw bak is relatief hoog. Vissen zwemmen in een aquarium met name horizontaal. Ik zeg wel eens gekscherend dat vogels geen helikopters zijn, om te duiden dat ze een brede en niet zo zeer een hoge kooi nodig hebben. Dit kun je ook vertalen naar aquaria.

Ja Blue Dream is een goede keuze

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan