Wat is er nieuw

Watvoor alg is dit?

DrDirk

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2025
Leeftijd
41
Hai, ik streep de hele algen bingo af denk ik. Deze had ik nog niet eerder gezien, het lijken een soort lange haren die uit het hout groeien. Vrij hardnekkig ook, met een tandenborstel is het niet weg te vegen.

Welke alg hebben we hiermee van doen?

Bijlagen

• IMG_5554.mov
    12.2 MB
Draadalg?

Bijlagen

• IMG_5556.jpeg
    IMG_5556.jpeg
    274.9 KB · Weergaven: 29
Lijkt er veel op inderdaad. Vaak een tekort en hoelang draait de bak en wat geef je aan voeding en weet je de waterwaarden?

Bak draait nu 'n maand of 2.

Waterwaarden zijn:
125 L
23 C
CO2 25
KH 5
GH 8
PH 6.5
NH4 0
NO2 0
NO3 30
PO4 0.25

Voeding was beetje experimenteren, mogelijk is dat de oorzaak geweest. Ik wil nu vooral PO4 verhogen naar 1.0 mg/l.

En ik doe een lokale blackout 😅

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 25
Je kan het hout er ook uithalen en dan even schoonschrobben.

Water laten zakken even insmeren met (easy)carbo, 2 minuten in laten trekken en weer vullen

Je kan het hout er ook uithalen en dan even schoonschrobben.
Dat zou een idee zijn, maar het zit vastgelijmd aan de stenen ^^
Water laten zakken even insmeren met (easy)carbo, 2 minuten in laten trekken en weer vullen
Dat zal ik doen als de lokale blackout geen effect heeft gehad!

Mijn vermoeden is wel een tekort aan iets. Er is NO3 zat, er is SO4 zat (want kraanwater), maar PO4 en Fe heb ik sinds deze week als losse ingredienten aangeschaft. De all in one fertilizers hebben ook NO3, waardoor dat naar vrij hoge waardes ging steeds (>30 ppm). Ik was steeds bang teveel NO3 toe te voegen vanwege de garnalen. Nu kan ik PO4 en Fe los toevoegen, hiermee hoop ik alles meer in balans te krijgen en de algen voor te zijn. Je ziet ook aan de bladkleur dat er wat te kort is, nieuwe blaadjes zijn wat lichtgroen/gelig met groene nerven. Als ik het goed heb, duidt dit PO4 of Fe tekort aan.

https://www.aquariumcoop.com/blogs/...3PLon0IkjAxNhqtX-7LagFFFYLDBqLt6yg9ZBe31e-oiZ
Fe tekort:
1745403757848.png

PO4 tekort:
1745403768325.png

Gebruik je een dropchecker om te bepalen of je CO2 level op orde is?

Gebruik je een dropchecker om te bepalen of je CO2 level op orde is?
Yes, die is lichtgroen / richting geel. Ook pH drop gemeten, die is 1.2.

Dat is een mooie kleur voor de co2. Ik zit niet zo in een ph drop maar de kleur van de dc is prima.

En hier vind ik een soort grijze donzige fluf. Heb 't al een paar keer weggeboend, maar komt steeds terug. Is dat nog zo'n schimmel die bij kienhout in 't begin groeit? Heb het nu al 2 maanden, zou dat niet vanzelf weg moeten gaan?

IMG_5624.jpeg

Grijze donzige fluf? Het gaat hier om bacteriën die in het hout zitten en nu met zuurstof in aanraking komen waardoor ze een afbraakproces beginnen met een restproduct als gevolg. En dat restproduct is een wit goedje wat je nu ziet op je hout. Dat afbraak proces stopt vanzelf waarmee ook je probleem verdwijnt. Overigens is dit spul niet giftig, garnalen maar ook sommige vissen knabbelen er graag aan.

Het kan cladophora zijn, de groene slierten. Die zijn vrij dik en stevig. Bros als je het afbreekt. Kan vertakken, maar ik heb ook van die lange slierten gehad, van 30 cm lang. Stukjes die afbreken groeien verder waar ze terechtkomen. Wat bij mij hielp was stelselmatig alles verwijderen, echt iets van de lange adem helaas. Het is heel hardnekkig en zat bij mij zelfs in het filter als een lichtgroene drab. Steeds weghalen en zo min mogelijk licht hielp bij mij.

Volgende op de bingo kaart: baard alg! Denk ik in ieder geval. Het zijn verschillende kleine grijze plukjes die op het hout beginnen te ontstaan.

Is er een bekende oorzaak/remedie voor deze alg?

Bijlagen

• IMG_5741.jpeg
    IMG_5741.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 21
Kleine plukjes grijzige als is baardalg en dat krijg je in de regel door een co2 tekort of slechte circulatie.

Kleine plukjes grijzige als is baardalg en dat krijg je in de regel door een co2 tekort of slechte circulatie.
Hm ja dat las ik ook maar ik heb zo'n 30 ppm CO2 (dropchecker tegen geel aan en 1.2 pH drop) en die CO2 zweeft zo'n beetje horizontaal door de bak. Circulatie genoeg denk?

Ik ben wel iets meer voeding (P + Fe) en een uurtje extra licht gaan geven, juist om de plantjes te verbeteren. Dit heeft wel succes gehad, alles groeit mooier. Maarja, nu dus ook de baard alg...

Zijn er naast CO2 en circulatie nog andere dingen om aan te denken?

Ik heb in ieder geval het licht en de voeding ietsje terug gebracht..

Ja helaas begint het daar nu ook.

Bijlagen

• IMG_5777.jpeg
    IMG_5777.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 14
Heb je een totaaltje en welk filter gebruik je?

Het is een Juwel 125 liter met een bioflow M en nog een skimmer links in de hoek die ook wel aardig pompt voor extra circulatie.

Bijlagen

• IMG_5791.jpeg
    IMG_5791.jpeg
    6.3 MB · Weergaven: 25
Ik zou de DropChecker niet zo nabij de CO2 diffusor plaatsen maar verhuizen naar de overkant voor een betere meting (minimaal 2 uur vertraging voor juiste kleurverandering)

Een skimmer die 24/7 aan staat geeft een enorm CO2 verlies, eigenlijk dweilen met de (CO2) kraan open.

Laatst bewerkt:
Ik zou de DropChecker niet zo nabij de CO2 diffusor plaatsen maar verhuizen naar de rechterkant voor een betere meting (minimaal 2 uur vertraging voor juiste kleurverandering)

Een skimmer die 24/7 aan staat geeft een enorm CO2 verlies, eigenlijk dweilen met de (CO2) kraan open.
De dc hangt voor de diffuser ten opzichte van de flow, het gas moet een heel rondje maken voor 't daar komt.

Maar ik zal eens kijken wat het doet als de skimmer uit staat overdag 👍

Baardalg is de lastigste vind ik. Ik heb op een gegeven moment de bak leeg gehaald en opnieuw begonnen, ook een Rio 125,
Nu komt het soms weer tevoorschijn op het hout maar dan krab ik het er gelijk af, dit controleer ik paar keer per week. En ik moet zeggen dat ik het daarmee onder controle houd.
Heb je de Daylight lamp er nog in toevallig? Deze heb ik vervangen voor de Colour. Deze vind ik mooier in combi met de Nature en minder fel.

Bij de nieuwe Rio zit redelijk wat licht volgens mij en daar moet je wel de hoeveelheid voeding op afstemmen. Nadeel is dat je de led niet kan dimmen als ik het goed heb.

Bij de nieuwe Rio zit redelijk wat licht volgens mij en daar moet je wel de hoeveelheid voeding op afstemmen. Nadeel is dat je de led niet kan dimmen als ik het goed heb.
Klopt. Er zit direct een netsnoer aan de balk. Dus geen optie om daar een dimmer tussen te zetten.

Baardalg is de lastigste vind ik. Ik heb op een gegeven moment de bak leeg gehaald en opnieuw begonnen, ook een Rio 125,
Nu komt het soms weer tevoorschijn op het hout maar dan krab ik het er gelijk af, dit controleer ik paar keer per week. En ik moet zeggen dat ik het daarmee onder controle houd.
Heb je de Daylight lamp er nog in toevallig? Deze heb ik vervangen voor de Colour. Deze vind ik mooier in combi met de Nature en minder fel.
Nee ik heb beide daylights vervangen door 1 color en 1 nature lamp. Ze zijn inderdaad wat mooier, maar geven ongeveer even veel Lumen als ik 't goed heb.

Er is natuurlijk de optie om bijvoorbeeld Tetra Algumin ofzo te gebruiken. Zijn daar ervaringen mee? Ik weet wel dat het beter is de oplossing te vinden in voeding vs CO2 vs licht, maar als dat niet zo 1, 2 3 lukt moet je toch iets. Ik vind het voor nu zonde om al te denken aan opnieuw te beginnen. Naast de baard alg krijg ik er steeds meer grip op.

Ja helaas begint het daar nu ook.
Dat is inderdaad baardalg....
Klopt. Er zit direct een netsnoer aan de balk. Dus geen optie om daar een dimmer tussen te zetten.
Ook al zou je daar een dimmer tussen kunnen zetten, er bestaan ledlicht dimmers, je buizen bevatten geen dimbare leds.

In mijn zwaar beplante 246L bak met een behoorlijke bezetting gebruik ik
  • Veel lumen 34 Lm/L met een piek van 45 lm/L
  • CO2 met de DC vrij licht/limoen-groen (PH geregeld)
  • Complete voeding (altijd PO4=3 en NO3=25 aanwezig via doseerpomp)
Toch heb ik een behoorlijk baardalg probleem gehad, vrijwel de gehele achterwand was bedekt.

Om dit op te lossen heb ik het waterniveau laten zakken en achterwand ingesprayed met Carbo (vullen kan na 15 minuten weer), dit meerdere keren (eens per week bij een 50% WW) herhaald tot baardalg vrijwel was verdwenen.

Ter preventie doseer ik al meer dan een half jaar elke avond (nadat verlichting uit is) 8 ml Carbo via doseerpomp, werkt prima bij mijn bak, geen baardalg probleem meer gehad op zowel achterwand/hout als bladeren.

Het gebruik van Carbo wordt vaak bekritiseerd omdat de grondoorzaak niet wordt aangepakt.
Ik ben het hier niet altijd mee eens, heb een hoge lichtsterkte en wil deze bewust niet verlagen.

#MEECARBO
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-5#post-2546391

Laatst bewerkt:
Nou is het wel zo dat je vaak baardalg op harde voorwerpen als eerste krijgt zoals verwarmingen en achterwanden/hout. Planten kunnen het denk ik in een bepaalde mate nog afweren.
Een algenvrije bak is denk ik een utopie en ik volg de "EI" maar ook ik heb weleens op wat slecht blad plukjes baardalg en dat blad haal ik dan natuurlijk weg.

Het valt voor nu ook nog wel mee, maar ik bereid me wel alvast voor op een eventueel lang dragend conflict met deze baard alg 😅. Ik haal de mindere blaadjes met meer alg wel weg alvast.

Misschien ben ik iets te snel overgestapt op EI en waren m'n planten nog niet up to speed..

Als ik een bak opstart start ik vanaf dag 1 met de EI. Voedingsstoffen veroorzaken opzich geen algen.

Je hoort soms mensen zeggen dat het wel beter is om meerdere keren een lage dosis aan te bieden dan 1x per week een hoge, maar de meningen (ervaringen?) zijn daarover verdeeld.

Mijn ervaring met de dagelijkse dosis is dat je sneller tekorten hebt met alg als gevolg plus het is of meer werk of een doseerpomp.

Bij een bak opstarten start ik ook gelijk met EI en co2, eerste paar weken ook een lage dosis easycarbo.
Met identieke kweekbakken in het verleden getest en de planten slaan net even wat makkelijker aan met die combinatie en de alg is ook minder.

Ik doseer de micros 2x per week en macros 1x. Geen EI maar wel royale dosis en CO2. Nauwelijks algen momenteel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan