Wat is er nieuw

Welke en hoeveel vissen Aqualantis Advance LED 54 of Eheim Aquastar LED 54?

Madame Poezel

Member
Lid geworden
26 augustus 2026
Ik doe het omgekeerde van velen: in plaats van steeds groter, ga ik steeds kleiner. Kleine vrouw, klein huurappartement, en een voorkeur voor kleinere vissies.

Bij Hornbach zijn deze specifieke bakken mooi geprijsd voor een beginner en naar wat ik lees zitten ze al vrij goed in elkaar. Allebei zijn ze 60 x 30 x 30cm. 2dehands.be heb ik al gekeken maar dat zijn veelal beschadigde bakken, enorme bakken, en/of met vissen/schildpadden/kreeften in combinaties waar ik mijn vraagtekens bij heb. De hexagon van Aquael vind ik mooi, maar lijkt me voor vissen niet leuk om in te wonen.

Aan wat ik denk qua opties:
Optie 1: 5 á 7 mannelijke guppen, ik neig eerder naar vijf gezien de grootte.

Optie 2: een betta splendens madame met wellicht corydoras pygmeus of andere nanomedebewoners? Ik lees ook op het forum nogal wisselend of medebewoners in dit formaat kunnen. Dat het afhangt van de betta splendens weet ik, maar ook over de noden van potentiele medebewoners lees ik wisselende zaken.

Voor alle duidelijkheid: er is nog steeds niets gekocht maar qua ruimte icm met andere hobby's lijkt me dit verstandiger dan the bigger the better.

Even voor het idee. Dit is mijn quarantainebak / reservebak. Dit is een plastic bak van 9 euro van de Action. 35x48x35 cm. Inhoud momenteel: wat stenen, planten, catappablad, 4 mooie waaierstaartguppen en een luchtpompje (20 euro). Tweemaal per week ververs ik wat water; eigenlijk is het meer een vissenkom zonder alle issues die je met een aquarium hebt.... Met deze 4 guppen gaat het prima; het houdt niet over maar per vis hebben ze ruim voldoende water, zij het dat ze niet zo ver (dus ongeveer 50 cm) kunnen zwemmen. Ik heb niet het idee dat ze hier heel ongelukkig van worden, ze vertonen geen gestresst gedrag. Je zou er een mooie slak of wat garnalen bij kunnen doen en dan heb je eigenlijk best een leuk aquarium (meer vissen zou ik niet toevoegen als dit hun permanente verblijf is). Als het een echt aquarium is met een bodem zou je wellicht nog over enkele bodembewoners (dwergcorydoras) kunnen denken.

Bijlagen

• a666e9a0-f153-4c90-892f-9dc6701eadfe.jpg
    a666e9a0-f153-4c90-892f-9dc6701eadfe.jpg
    170.4 KB · Weergaven: 7
Ik zou gaan voor de eheim; die aqualantis lees ik te vaak over dat ie vroegtijd gaat lekken of bv de lamp kaduuk gaat. En ik zou er zelf een betta in doen; maar da's met name omdat ik guppies al snel te druk vind om zelf rustig van te worden, maar da's smaak. Beide opties zijn prima.

Je zou eens kunnen kijken naar een dwergkogelvis. AquaInfo heeft daar veel over geschreven, en er zijn hier op het forum meerdere mensen die er ervaring mee hebben. (Ik niet, dus het is puur een suggestie die nader onderzocht kan worden!) https://aquainfo.nl/artikel/carinotetraodon-travancoricus-dwergkogelvis/
Killivissen zijn erg mooi, en zeer goed in een kleine bak te houden. Bijvoorbeeld de Fundulopanchax gardneri, maar er zijn nog veel meer kleurrijke soorten. Deze vissen worden niet oud (een jaar of 3) dus als het niet bevalt zit je er niet erg lang aan vast.....https://aquainfo.nl/?s=killivis Hier staat dat ze alleen maar levend voer eten, ik heb zelf de Aplocheilus lineatus en de Fundulopanchax sjoestedti (beide te groot voor jouw bakje) maar die nemen ook granulaat aan, dus daar zou ik niet te zenuwachtig voor zijn.

Als je geen kogelvisjes neemt, kun je ook eens kijken naar sierslakken. Aanzienlijk actiever dan je waarschijnlijk zult denken, mooie kleurtjes/ patronen en goede opruimers.

Ik zou gaan voor de eheim; die aqualantis lees ik te vaak over dat ie vroegtijd gaat lekken of bv de lamp kaduuk gaat. En ik zou er zelf een betta in doen; maar da's met name omdat ik guppies al snel te druk vind om zelf rustig van te worden, maar da's smaak. Beide opties zijn prima.
Ah, da's goed om te weten!

Kan er nog een medebewoner bij de Betta of is dan het formaat te klein?

Slakken gaan hem, uitgezonderd een verstekeling, niet worden.

Klopt trouwens dat guppen wel druk zijn. Daarnaast zitten ze nog wel eens helemaal boven in het water aan het oppervlak, waardoor de rest van de bak nogal leeg is....

Puur uit interesse: waarom geen slakken?

Glashelder antwoord, doe ik het voor.

Ah, da's goed om te weten!

Kan er nog een medebewoner bij de Betta of is dan het formaat te klein?

Slakken gaan hem, uitgezonderd een verstekeling, niet worden.
In hetzelfde formaat aquarium heb ik voorheen een betta met bijvoorbeeld een school ember tetra's gehad, corydoras pygmeus en otocinclus affinis, plus japonica/gewone garnalen. Die cory's en oto's laten je betta sowieso met rust en vice versa doorgaans ook - de school moet wel rustig zijn en niet happig. Karakter van de betta bepaalt ook veel in wat er mogelijk is uiteraard.
Mocht je richting zoiets willen gaan, dan is afdoende filtering wel nodig. Ik had destijds een Eheim2213 met lilypipes (gaat prima samen met een betta).

Voor een bak van dit formaat is een betta echt heel leuk! Er zijn zoveel verschillende varianten. Het voorstel van koekieboe is een goede, met als kanttekening dat de otocinclus soorten vaak slecht visvoer eten en dus het beste in een "gerijpte" bak gezet worden. Zodat ze voldoende biofilm/algjes kunnen eten.

Dwergkogelvissen ook superleuk!! Alleen is zo'n bak daar misschien net iets te klein voor.
https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/c-travancoricus
Alle informatie over ze vindt je in deze link.

Misschien ook leuk om eens te kijken naar de slakkenhuiscichlide?
https://aquainfo.nl/artikel/lamprologus-multifasciatus/

Zelf geen ervaring mee maar ik weet dat ze prima in dit formaat kunnen.

Of, en nu doe ik heel gek hoor, een wilde betta😏

Dat zijn leuke beestjes maar ik denk dat 60 cm toch te krap gaat zijn en ik wil echt niet groter.

Ik denk dat ik ga starten met mijn guppen mannen. Wellicht dat met panda corydoras erbij maar ik moet nog even uitzoeken of werkt in 54 l en 60 cm lengte. Zoals gebruikelijk veel tegenstrijdige info en ervaringen te vinden, maar ik heb geen haast. Guppen vind ik heel gezellig en ken ik een beetje.

Ik wil eerst het aquarium houden wat meer in de vingers hebben en dit specifieke aquarium snappen, voor ik moet gaan nadenken over filters aanpassen en hoe dat met die kap uit te vogelen, etc.

Kap blijft een must. Niet alleen voor mijn niet al te snuggere madame, maar deze hier heeft de laatste tijd ook fratsen en zie ik mogelijk toch hengelen. Al is het maar omdat vissies mijn aandacht krijgen.

20260901_224420.jpg

• Leuk
Waarderingen: Anne
Ik zou in dat geval wat kleine corydoras erbij nemen. Die zijn heel leuk en ze zitten de guppen echt niet in de weg. Hoogte van het aquarium is dan belangrijker dan lengte; in mijn reservebak van 35 cm hoog zou het al kunnen. Zoals ik al zei: als je guppen hoog in het aquarium gaan zitten (en dat is vaak zo als de lampen aan zijn), ziet het aquarium er nogal "leeg" uit. Bij 60 cm kun je makkelijk een groepje van een stuk of 6 mannetjesguppen nemen. Als je waaierstaarten neemt, zet er dan voor de zekerheid geen endlers bij; bij mij begonnen die op een gegeven moment toch aan de staarten te knabbelen en werd het niet meer zo leuk...

Laatst bewerkt:
Dat zijn leuke beestjes maar ik denk dat 60 cm toch te krap gaat zijn en ik wil echt niet groter.
Er vanuit gaande dat je hiermee op de dwergkogels doelt, zou je nog eens dit filmpje kunnen kijken ter inspiratie van hoe je 't op dat formaat wel werkend kunt maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan