Wat is er nieuw

Welke (kleur) verichting?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niels Voortman
  • Startdatum Startdatum
N

Niels Voortman

Guest
Goedemorgen!

Ik ben van plan deze maand mijn TL lamp te vervangen. Deze zit er nu een jaar in.

Momenteel zit er een JBL SOLAR NATURE T8 in. Ik ben eigenlijk zeer tevreden over deze lamp; planten groeien uitstekend, heb geen last van algen etc. Maar ��n nadeel: ik vind deze lamp te onnatuurlijk. Het is best blauwachtig licht. :O En dat vind ik voor mijn ZA bakje niet mooi staan.

Ik wil graag een iets donkerdere lamp, en dat de vissen ook erg mooi kleuren.

Het probleem is, dat ik maar 1 armatuur boven mijn bakje heb, dus ik zoek een 'allround' lamp.

Dus voor de planten, maar ook voor een (natuurlijke) kleur.

Wie kan mij helpen om de juiste verlichting uit te kiezen? :idea:

Is de JBL COLOR of TROPIC misschien een goede keuze? 🙄

Thanks!

Tja smaken verschillen maar de goedkope Philips serie zoals de 840 en de 830 zijn ook prima lampen en veel goedkoper.
Zelf gebruik ik de 840 namelijk en velen met mij. De 865 is zeg maar de daglichtlamp van Philips en daaronder komen de wat gelere 840 en 830.
Hoeveel K is die lamp die je nu gebruikt dan??

jessicapilon zei:
Tja smaken verschillen maar de goedkope Philips serie zoals de 840 en de 830 zijn ook prima lampen en veel goedkoper.
Zelf gebruik ik de 840 namelijk en velen met mij. De 865 is zeg maar de daglichtlamp van Philips en daaronder komen de wat gelere 840 en 830.
Hoeveel K is die lamp die je nu gebruikt dan??

Oke! En dit zijn ook Allround lampen laat maar zeggen? Mijn huidige lamp is 9000K.

Ja 9000K is lekker wit zeg maar. De 865 is 6500K. Alleen denk ik dat die goedkope Philips niet in je 60 cm bakken want Juwel heeft van die afwijkende maten he. Dat is dan ook de reden dat ik geen Juwels meer heb.
Ik denk dat je dan dus een lamp moet zoeken die lagere K heeft.
Ik heb ook een 60 cm bakje van een ander merk en daar past wel de goedkope Philips in dus anders moet je even kijken hoebreed de huidige lamp is en hoe breed de 865 bv is. Het kan maar zo zijn dat in de 60 cm ze wel passen namelijk.
Een goede is dan bv de Philips TL-D 865 of 840. Als je even googeld op deze soort dan zie je wel hoe breed die lamp is.

De T8 armaturen van Juwel hebben wel de standaard-maat. T5 meestal niet.

jessicapilon zei:
Alleen denk ik dat die goedkope Philips niet in je 60 cm bakken want Juwel heeft van die afwijkende maten he.
De T5's van Juwel wijken af, de T8's niet 🙂

~ Ivo

Behalve de mijne dan 😉 :engel:

Lijkt mij dan toch ook dat er in een 60cm juwel ook een 45cm tl in zit? net als in de lido

Deze lamp is 44 cm

Oh ja jij had T8 he 🙂

Gewoon een phillips (of ander merk) 840, heb ik zelf nu ook ben ik wel tevreden mee. Niet te geel, maar ook niet te wit.

jessicapilon zei:
Ja 9000K is lekker wit zeg maar. De 865 is 6500K. Alleen denk ik dat die goedkope Philips niet in je 60 cm bakken want Juwel heeft van die afwijkende maten he. Dat is dan ook de reden dat ik geen Juwels meer heb.
Ik heb ook een 60 cm bakje van een ander merk en daar past wel de goedkope Philips in dus anders moet je even kijken hoebreed de huidige lamp is en hoe breed de 865 bv is. Het kan maar zo zijn dat in de 60 cm ze wel passen namelijk.
Een goede is dan bv de Philips TL-D 865 of 840. Als je even googeld op deze soort dan zie je wel hoe breed die lamp is.

Deze lamp komt qwa lengte overeen met die van mij. Heeft iemand geen foto's voor een voorbeeld o.i.d.?

Deze lamp heeft wel 1000lm en mijn oude lamp 600lm. Wat is hierin het verschil?

Diameter 26mm
Kleur temperatuur 6500K
Kleurweergave Ra 85
Lampkleur 865
Lampvoet G13
Lengte 437mm
Lichtstroom 1000lm
Merk Philips
Vermogen 15W

Nou ik heb wel een 840 lamp in de lido, maar qua kleur kun je het nog niet zo goed zien omdat het water nog zo bruin is.

Geen verstand van lumen en zo 😉

Inuz zei:
Nou ik heb wel een 840 lamp in de lido, maar qua kleur kun je het nog niet zo goed zien omdat het water nog zo bruin is.

Geen verstand van lumen en zo 😉

Ik heb even gekeken, naar je foto album, maar dat is ook niet echt wat ik zoek. Nog te fel!

Nog meer mensen met tips, suggesties, opmerkingen, voorbeelden?

Niels Voortman zei:
jessicapilon zei:

Deze lamp komt qwa lengte overeen met die van mij. Heeft iemand geen foto's voor een voorbeeld o.i.d.?

Deze lamp heeft wel 1000lm en mijn oude lamp 600lm. Wat is hierin het verschil?

Diameter 26mm
Kleur temperatuur 6500K
Kleurweergave Ra 85
Lampkleur 865
Lampvoet G13
Lengte 437mm
Lichtstroom 1000lm
Merk Philips
Vermogen 15W

Een voorbeeld zie je ook in mijn bakken onderaan deze post. in de Panda bak en de 60 cm met cpo heb je de kleur 840 dus.
Zo n tl buis kost rond de 5 euro hier.

De lamp van Philips (TL-D 865) geeft dus nog feller licht dan de JBL SOLAR NATURE. Klopt dit wel?

Maar je wilt dus een niet felle lamp?
Je kunt het dimmen met drijfplanten, of pvc buisjes over de lamp schuiven.

Ja klopt. Ik heb drijfplanten en ook 2 stukjes PVC om de lamp geschoven. De felheid is goed, maar de kleuren van mijn vissen komen er niet echt mooi uit...

Zoek dus echt een combilamp. Voor de planten, en voor de kleuren van de vis.

oh zo.

Toen ik mijn aquarium (tweedehands) kocht zaten er een paarse lamp en een groenige lamp in, volgens de vorige eigenaar voor de kleuren van de vissen (discus had hij er in)

Inuz zei:
oh zo.

Toen ik mijn aquarium (tweedehands) kocht zaten er een paarse lamp en een groenige lamp in, volgens de vorige eigenaar voor de kleuren van de vissen (discus had hij er in)

Dat is het mooiste inderdaad 2 lampen, maar ik heb maar 1 aansluiting.

Ik heb afgelopen zaterdag deze lamp gekocht voor 1 van mijn bakken omdat de andere bijna een jaar oud was. Zocht een lamp die goed is voor plant en vis en deze kreeg ik dus mee:

http://www.sera.de/nl/producten/in_cate ... or-t8.html

De kleur is een beetje sepia achtig wat ikzelf wel een mooi effect vindt hebben en de kleuren van de vissen zien er uitstekend uit.

Met andere lampen heb ik geen ervaring, ben nogal sera-holic namelijk 😀

Bumblebiekje zei:
Ik heb afgelopen zaterdag deze lamp gekocht voor 1 van mijn bakken omdat de andere bijna een jaar oud was. Zocht een lamp die goed is voor plant en vis en deze kreeg ik dus mee:

http://www.sera.de/nl/producten/in_cate ... or-t8.html

De kleur is een beetje sepia achtig wat ikzelf wel een mooi effect vindt hebben en de kleuren van de vissen zien er uitstekend uit.

Met andere lampen heb ik geen ervaring, ben nogal sera-holic namelijk 😀

Kan je misschien een foto uploaden? Heb je in die bak 1 lamp zitten? (Die Sera)

Heb idd 1 lamp erin zitten... Zal zo eens even proberen of de kleur er mooi uitkomt met ipad foto 🙂

Hey, sorry maar op de foto komt het helemaal niet goed uit... Kan je niet gewoon proberen onder garantie niet tevreden geld terug binnen 7 werkdagen?

Ik heb er oa platy's inzitten met verschillende kleuren en vindt ze echt prachtig nu, beter dan met de vorige lamp die wat witter en feller was iig.

Hmm dat is jammer!
Ik weet niet of mijn LSB dat ook doet. Hij verkoopt ook geen Sera lampen volgens mij. Alleen JBL en Sylvania..

Als je een lamp wilt die de planten doet groeien, de vissen kleurt en de planten.
Dan heb je ook de Arcadia lampen:

Arcadia lampen Freshwater

Benadrukt de natuurlijke kleuren van zoetwatervissen en -planten.

De Arcadia Freshwater-lamp zorgt in uw aquarium voor krachtige, natuurlijke kleuren:
accentueert de diepe groene en kleurige kleuren van planten
verlevendigt de natuurlijke kleuren van de vissen
bevordert de plantengroei
uitstekende lichtkwaliteit, hoge lichtniveaus, lange en gelijkmatige levensduur

Dankjewel voor je reactie! Ik ga komende week even informeren bij de LFS. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan