Ik gebruik de OI methode.
Observation index.
Ik ben van origine een zeeuw, dus iedere week 50% het riool in spoelen, dat gaat er bij mij niet in.
😀 😀 😀Wat zeiden ze vroeger ook alweer in de reclame van Zeeuws Meisje😀 😀 😀
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/on...1a212b/?referrer=[URL]https://www.google.com/[/URL]
Dus ik gebruik een all in one product en een extra sporen toevoeging.
En ik doseer op een fosfaat van 0,5 tot 1 ppm.
Ik gebruik hiervoor Festal. En dat is zeer zuinig voor mij.
9 ml per week all in one.
en 2 ml sporen in de week.
tenso mix (micros) en kalium nitraat en kalium fosfaat (macros) van eerdergenoemde website.
Bedoel je dat je een mix gemaakt van N,P en micro nutriënten poeder? je schrijft dat je geen methode toepast. Hoe kom je dan van een kijk op je planten naar een dosering?Een Tenso cocktail met nitraat en fosfaat toevoegingen maken de overige bemesting vormen uit.
Ik probeer de nitraat op 15 ppm te houden en de fosfaat op 1.5 ppm (Dus NP = 15:1.5). Dit is eigenlijk volgens het schrijven wat je ontvangt bij het bestellen van poeders op de aquariumbemesting.nl website. In het begin was dit vooral veel meten maar na een aantal weken weet je ongeveer hoeveel NP er verbruikt wordt en in welke hoeveelheden je dus moet bij 'voeren'. Ook de micros voeg ik toe volgens het advies van AB.nl, ben begonnen met 4ml per 100ml maar zit daar nu iets boven, ik probeer het op 6ml per week te houden verspreid over 3 dagen.Je voegt dus alleen micro nutriënten mix en N, P toe. Dat klinkt logisch. Volgens welke methode doceer je de N en P?
welke waarden zou jij meten dan? Daniel en Benvo - in deze topic - gebruiken volgens mij naast micro nutriënten alleen N en P.Of je gaat bv wekelijks testen en dan de voeding toevoegen tot de waarden die jij nodig hebt.
Het is mij even niet duidelijk wat je nog meer zou willen toevoegen? Kalium zit bijvoorbeeld bij mijn N en P in en de tenso mix bevat ook nog wat Magnesiumsulfaat en ook nog wat kaliumsulfaat.welke waarden zou jij meten dan? Daniel en Benvo - in deze topic - gebruiken volgens mij naast micro nutriënten alleen N en P.
welke waarden zou jij meten dan? Daniel en Benvo - in deze topic - gebruiken volgens mij naast micro nutriënten alleen N en P.
Dan heb je wel een erg hoog verbruik van no3 en po4 als alles uit de AIO wordt verbruikt. Ik zit hier met de EI op een verbruik van 5-10 mg no3 en 0,5 po4.
Kijk op de site van aquariumbemesting .nl. De manier om een Tenso cocktail te maken staat daar heel precies omschreven. De Fosfaatmix en Nitraat mix staan ook daar. De adviezen die daar gegeven worden hou ik exact zo aan. Wanneer ik dan de gemixte bemesting klaar heb begin ik ook met de doserings adviezen van dit bedrijf. Aan mijn planten zie ik dan vanzelf of dit juist, teveel of te weinig is. Eventuele aanpassingen in de dosering volgen van daaruit. Allemaal heel eenvoudig dus.Bedoel je dat je een mix gemaakt van N,P en micro nutriënten poeder? je schrijft dat je geen methode toepast. Hoe kom je dan van een kijk op je planten naar een dosering?
Kijk op de site van aquariumbemesting .nl. De manier om een Tenso cocktail te maken staat daar heel precies omschreven. De Fosfaatmix en Nitraat mix staan ook daar. De adviezen die daar gegeven worden hou ik exact zo aan. Wanneer ik dan de gemixte bemesting klaar heb begin ik ook met de doserings adviezen van dit bedrijf. Aan mijn planten zie ik dan vanzelf of dit juist, teveel of te weinig is. Eventuele aanpassingen in de dosering volgen van daaruit. Allemaal heel eenvoudig dus.

Voor jouw werkt dat goed Ben maar soms is dat denk ik voor een starter best nog lastig![]()
Maar daar is dan een druppeltest weer handig voor. 't Ja, ook de minder ervaren visjes liefhebber zal op de een of andere manier én door schade en schande, toch wijzer moeten worden.Dat is zo Ben maar ik doelde er meer op dat starters tekorten vaak niet gelijk herkennen omdat de nodige ervaring nog mist.
| Naam | Micro(mix) | Macro (N,P) | All-in-one | Docering methodiek |
Jessica | √ | √ | | EI |
Biljoen | √ | | √ | Observatie |
Daniel | √ | √ | | volgens leverancier |
Benvo | √ | √ | | volgens leverancier |
GCJ | √ | | √ | Observatie |
Nee. De all in one zit alles in. Maar je doseert op fosfaat. 1ml all in one op 100 liter geeft 0,2 ppm fosfaat.Ik weet niet zeker of ik je begrijp. All in-One betekent toch ALLE macro en micro nutriënten? Daarnaast doceer je dus nog extra fosfaat? Hoe ben je op deze dosering uitgekomen wanneer je zegt dat je geen andere methoden dan 'kijk naar m'n planten' toepast? En hoe vaak wisselt een zuinige Zeeuw water? 😉
Precies! Voor iedereen die het snapt is het makkelijk. Maar voor een nieuweling is het best verwarrend om al die verschillende meningen en theorieën te horen. Geloof me, een klein stapje in de goede richting helpt enorm. Jullie hebben mij (en hopelijk andere starters) daarom enorm geholpen met deze mini enquête 🙂
Ik heb voor het overzicht een klein tabelletje gemaakt van mijn indruk wat jullie (de bovenstaande vijf personen) gebruiken:
Naam Micro(mix) Macro (N,P) All-in-one Docering methodiek Jessica √EI Biljoen √(P) √Observatie Daniel √ √ volgens leverancier Benvo √ √ volgens leverancier GCJ √ √Observatie
Ik denk dat ik op basis hiervan de methode van 3 poeders (micromix, macro N, Macro P) ga volgen en de dosering proberen af te stemmen op wat ik meet. Daarover heb ik dan nog wel een vraag: ik lees dat N,P maar moeilijk meetbaar is in kleine hoeveelheden. Is het dan wel nuttig om deze druppeltests aan te schaffen?
En je heet ook geen Jessica voor zover ik weet. John, leg nog eens uit, hoe zat het nou ook alweer? 😀 (grapje)Ik gebruik niet de AIO hoor maar de losse poeders icm de Micromix 😉
En je heet ook geen Jessica voor zover ik weet. John, leg nog eens uit, hoe zat het nou ook alweer? 😀 (grapje)

Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.