Wat is er nieuw

welke plantenbemestingsmethode wordt het meest toegepast?

Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Leeftijd
53
Mooi overzicht van verschillende methoden (sticky threads ) gelezen. Ik begrijp wel dat er verschillende scholen zijn en dat iedereen er zelf maar eentje moet kiezen. Welke methode wordt het meest toegepast?

Je vraag zou moeten zijn, wat is voor mij het beste van toepassing, en dat ligt aan de soort bak en planten bestand welke je hebt, dus graag wat meer informatie, dan zal je vraag beter worden beantwoord.

Super Ton, daar maak ik graag gebruik van. Ik heb namelijk dat indruk dat E.I. het meest wordt gebruikt van alle mensen die een 'methode' toepassen. Maar ik zie die wekelijkse waterwissel niet zo zitten. De 'natuurlijke werkwijze' spreekt me daarom meer aan. Maar ik denk aan een plantenbak met veel planten, weinig vissen. en m.n. wat lagere diersoorten. Inmiddels heb ik wat kleine garnaaltjes. Ik verwacht hierdoor een N en P tekort ga krijgen. Daarop ben ik me gaan afvragen hoe anderen dit doen. Met de kennis van nu (die heel bescheiden is) denk ik aan 2 producten van bijvoorbeeld Aquariumbemesting.nl, zoals bij een bovenstaande sticky thread wordt voorgesteld. Daarbij denk ik aan een micro nutriënten mix en een macro nutriënten mix. De eerste op 50-100% van de geadviseerde hoeveelheid (hierover lees ik verschillende adviezen). De laatste toevoegen al naar gelang er een tekort aanwezig is. Omdat ik het moeilijk vind de planten te 'lezen' zoals bij 'natuurlijke werkwijze' wordt voorgesteld denk ik dus toch ook aan een P en N meetsetje? In plaatst van de macro nutriënten mix zou ik ook gewoon kunnen overvoeren om de P,N belasting wat te laten toenemen?

Ik heb een RIo120cm bak met gewoon TL licht en krijg binnenkort een CO2 set. Een van de weinige dingen waarover het iedereen het zo ongeveer wel eens lijkt te zijn 🙂 Ik ben er nog niet uit om een natuurlijke of maximale groei CO2 dosering toe te passen. Mijn kraanwater bevat een hoge Ph (8) en een lage KH(4) dus veel opgeloste Co2 heb ik niet. Mijn ambitie is om een zo stabiel mogelijk systeem te creëren met zo min mogelijk waterwissel 🙂 Alle opmerkingen, commentaar etc. zijn welkom!

Zo ziet het er nu uit na 3 weken indraaien.

20191230_171147_resized.jpg

Ik denk dat opzich de EI best goed zal werken want daarmee voorkom je tekorten en desgewenst kun je ook 25% verversen en de helft van de voeding toepassen.
Of je gaat bv wekelijks testen en dan de voeding toevoegen tot de waarden die jij nodig hebt.
Je hebt er best redelijk wat licht boven en dan zit je vaak al vast aan co2 en de andere toevoegingen.

Ik gebruik de OI methode.
Observation index.

Planten happy, ik happy.

Ik ben van origine een zeeuw, dus iedere week 50% het riool in spoelen, dat gaat er bij mij niet in.

Dus ik gebruik een all in one product en een extra sporen toevoeging.
En ik doseer op een fosfaat van 0,5 tot 1 ppm.
Ik gebruik hiervoor Festal. En dat is zeer zuinig voor mij.
9 ml per week all in one.
en 2 ml sporen in de week.
Op een 300 liter water.

Ik gebruik tegenwoordig ook de tenso mix (micros) en kalium nitraat en kalium fosfaat (macros) van eerdergenoemde website. De dosering pas ik echter af op de bak zelf en dat is voor mij ook nog uitproberen. Dat die middeltjes ook gebruikt worden voor de EI-methode wil natuurlijk niet zeggen dat je ook die hoge doseringen hoeft te geven. Helemaal zonder CO2 set is het grote verversen niet al te best want hierdoor krijgen je planten tijdelijk weer een grote toevoeging van co2 en gaat de 'spaar-stand' uit, en raken de planten uiteindelijk in de war. Als je zonder co2 werkt kun je dus het beste consequent een lager co2 aanbieden dan wisselend. Als je eenmaal aan de co2 zit is dat vele verversen niet zo'n probleem meer, maar inderdaad wel even werk en wellicht zonde van het water.

Nou jij hebt in elk geval goed naar dat meisje geluisterd :thumbs:

Een hoge lichtintensiteit en dientengevolge CO2 aanvullingen horen bij mijn plantenbak. Een Tenso cocktail met nitraat en fosfaat toevoegingen maken de overige bemesting vormen uit. Kijken naar mijn planten bepalen hoe en wat ik doe. Elke week doe ik een waterverversing. De gekende methodes volg ik niet.

Dus ik gebruik een all in one product en een extra sporen toevoeging.
En ik doseer op een fosfaat van 0,5 tot 1 ppm.
Ik gebruik hiervoor Festal. En dat is zeer zuinig voor mij.
9 ml per week all in one.
en 2 ml sporen in de week.

Ik weet niet zeker of ik je begrijp. All in-One betekent toch ALLE macro en micro nutriënten? Daarnaast doceer je dus nog extra fosfaat? Hoe ben je op deze dosering uitgekomen wanneer je zegt dat je geen andere methoden dan 'kijk naar m'n planten' toepast? En hoe vaak wisselt een zuinige Zeeuw water? 😉

Laatst bewerkt:
tenso mix (micros) en kalium nitraat en kalium fosfaat (macros) van eerdergenoemde website.

Je voegt dus alleen micro nutriënten mix en N, P toe. Dat klinkt logisch. Volgens welke methode doceer je de N en P?

Een Tenso cocktail met nitraat en fosfaat toevoegingen maken de overige bemesting vormen uit.
Bedoel je dat je een mix gemaakt van N,P en micro nutriënten poeder? je schrijft dat je geen methode toepast. Hoe kom je dan van een kijk op je planten naar een dosering?

Je voegt dus alleen micro nutriënten mix en N, P toe. Dat klinkt logisch. Volgens welke methode doceer je de N en P?
Ik probeer de nitraat op 15 ppm te houden en de fosfaat op 1.5 ppm (Dus NP = 15:1.5). Dit is eigenlijk volgens het schrijven wat je ontvangt bij het bestellen van poeders op de aquariumbemesting.nl website. In het begin was dit vooral veel meten maar na een aantal weken weet je ongeveer hoeveel NP er verbruikt wordt en in welke hoeveelheden je dus moet bij 'voeren'. Ook de micros voeg ik toe volgens het advies van AB.nl, ben begonnen met 4ml per 100ml maar zit daar nu iets boven, ik probeer het op 6ml per week te houden verspreid over 3 dagen.

Of je gaat bv wekelijks testen en dan de voeding toevoegen tot de waarden die jij nodig hebt.
welke waarden zou jij meten dan? Daniel en Benvo - in deze topic - gebruiken volgens mij naast micro nutriënten alleen N en P.

welke waarden zou jij meten dan? Daniel en Benvo - in deze topic - gebruiken volgens mij naast micro nutriënten alleen N en P.
Het is mij even niet duidelijk wat je nog meer zou willen toevoegen? Kalium zit bijvoorbeeld bij mijn N en P in en de tenso mix bevat ook nog wat Magnesiumsulfaat en ook nog wat kaliumsulfaat.

Ik doelde hier op de nitraat en de fosfaat. Na enige weken weet je al snel wat de bak verbruikt en dat kun je dan wekelijks toevoegen.

Wij gebruiken een combinatie van profito (compleet zonder nitraat&fosfaat) en all in one (compleet met nitraat&fosfaat).
We hebben de weekportie uitgerekend en geven daarvan momenteel de all in one volledig (op basis van 20ml/100ltr/week) in 3 keer per week en de profito half in 3x per week, tegelijkertijd.

Wij meten zelden onze waarden, heel af en toe nitraat en fosfaat, maar het meeste gaat op gezicht. Wanneer we een tijd laks zijn geweest met de toediening dan merken we diverse problemen bij diverse planten op. Een teveel hebben we eigenlijk nooit omdat onze drijfplanten en hoornblad al de overtollige opslurpen.

We voegen bio-co2 toe (ongeveer tussen de 15 en 20mg/ltr water, checker groen), wisselen onder normale omstandigheden ongeveer 20 tot 30% per week, bij problemen 50% per week, en hebben geen zichtbare algen in de bak. Oh, onze nitraat en fosfaat staan bij metingen altijd op 0, evengoed groeien onze planten goed.

Dan heb je wel een erg hoog verbruik van no3 en po4 als alles uit de AIO wordt verbruikt. Ik zit hier met de EI op een verbruik van 5-10 mg no3 en 0,5 po4.

Dan heb je wel een erg hoog verbruik van no3 en po4 als alles uit de AIO wordt verbruikt. Ik zit hier met de EI op een verbruik van 5-10 mg no3 en 0,5 po4.

Wij hebben veel planten, een lage bezetting en we houden ons filter en de bodem geregeld schoon.

We denken, maar dat is een gok, dat we minder nitraat aanmaken door de lage bezetting en het fysiek wegvangen van het vuil door vrij hoge filtratie (er komt minder afval in de nitrificatie-cyclus) en dat we lager op fosfaat zitten omdat we de bodem en het filter geregeld schoonmaken, waardoor betrekkelijk veel heterotrofe bacteriën steeds opnieuw aangemaakt moeten worden wat fosfaat neemt.

Hier werkt het goed.
Door het geregeld toevoegen van de voeding krijgen de planten blijkbaar toch dat wat ze nodig hebben.

Het belangrijkste is dat het werkt Marjan.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Bedoel je dat je een mix gemaakt van N,P en micro nutriënten poeder? je schrijft dat je geen methode toepast. Hoe kom je dan van een kijk op je planten naar een dosering?
Kijk op de site van aquariumbemesting .nl. De manier om een Tenso cocktail te maken staat daar heel precies omschreven. De Fosfaatmix en Nitraat mix staan ook daar. De adviezen die daar gegeven worden hou ik exact zo aan. Wanneer ik dan de gemixte bemesting klaar heb begin ik ook met de doserings adviezen van dit bedrijf. Aan mijn planten zie ik dan vanzelf of dit juist, teveel of te weinig is. Eventuele aanpassingen in de dosering volgen van daaruit. Allemaal heel eenvoudig dus.

Kijk op de site van aquariumbemesting .nl. De manier om een Tenso cocktail te maken staat daar heel precies omschreven. De Fosfaatmix en Nitraat mix staan ook daar. De adviezen die daar gegeven worden hou ik exact zo aan. Wanneer ik dan de gemixte bemesting klaar heb begin ik ook met de doserings adviezen van dit bedrijf. Aan mijn planten zie ik dan vanzelf of dit juist, teveel of te weinig is. Eventuele aanpassingen in de dosering volgen van daaruit. Allemaal heel eenvoudig dus.

Voor jouw werkt dat goed Ben maar soms is dat denk ik voor een starter best nog lastig :sorry:

Voor jouw werkt dat goed Ben maar soms is dat denk ik voor een starter best nog lastig :sorry:

Nou, ik vind dat juist niet. De te maken mix is zo nauwkeurig omschreven daar kan eigenlijk niets mis gaan. Daarom hou ik ook altijd de voorgeschreven mix aan. Je voorkomt daarmee ingewikkeld rekenwerk. Als er al aanpassingen nodig zijn doe ik dat in de dosering! Weer om nodeloos rekenwerk te voorkomen. Ik heb hier wel eens van die rekenmethodes gezien waar men de mix aanpast, 't ja, dan wordt het wél echt ingewikkeld!

Dat is zo Ben maar ik doelde er meer op dat starters tekorten vaak niet gelijk herkennen omdat de nodige ervaring nog mist.

Dat is zo Ben maar ik doelde er meer op dat starters tekorten vaak niet gelijk herkennen omdat de nodige ervaring nog mist.
Maar daar is dan een druppeltest weer handig voor. 't Ja, ook de minder ervaren visjes liefhebber zal op de een of andere manier én door schade en schande, toch wijzer moeten worden. :thumbs:

Daar heb je inderdaad een punt en men kan het natuurlijk wel leren of beter gezegd men moet het eigenlijk ook wel leren.

Precies! Voor iedereen die het snapt is het makkelijk. Maar voor een nieuweling is het best verwarrend om al die verschillende meningen en theorieën te horen. Geloof me, een klein stapje in de goede richting helpt enorm. Jullie hebben mij (en hopelijk andere starters) daarom enorm geholpen met deze mini enquête 🙂

Ik heb voor het overzicht een klein tabelletje gemaakt van mijn indruk wat jullie (de bovenstaande vijf personen) gebruiken:

NaamMicro(mix)Macro (N,P)All-in-oneDocering methodiek
Jessica​
√​
√​
EI
Biljoen​
√​
√​
Observatie
Daniel​
√​
√​
volgens leverancier
Benvo​
√​
√​
volgens leverancier
GCJ​
√​
√​
Observatie

Ik denk dat ik op basis hiervan de methode van 3 poeders (micromix, macro N, Macro P) ga volgen en de dosering proberen af te stemmen op wat ik meet. Daarover heb ik dan nog wel een vraag: ik lees dat N,P maar moeilijk meetbaar is in kleine hoeveelheden. Is het dan wel nuttig om deze druppeltests aan te schaffen?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker of ik je begrijp. All in-One betekent toch ALLE macro en micro nutriënten? Daarnaast doceer je dus nog extra fosfaat? Hoe ben je op deze dosering uitgekomen wanneer je zegt dat je geen andere methoden dan 'kijk naar m'n planten' toepast? En hoe vaak wisselt een zuinige Zeeuw water? 😉
Nee. De all in one zit alles in. Maar je doseert op fosfaat. 1ml all in one op 100 liter geeft 0,2 ppm fosfaat.

Omdat ik de fosfaat laag houd. Dus halve dosering. Geef ik wat extra sporen.
Sporen doseer je op ijzer. 1ml op 100 liter geeft 0,1 ppm ijzer.
Ook hier geef ik een halve dosering.

Als je all in one gebruikt en ruim 1-2 ppm fosfaat houd, dan heb je sporen niet nodig.

Precies! Voor iedereen die het snapt is het makkelijk. Maar voor een nieuweling is het best verwarrend om al die verschillende meningen en theorieën te horen. Geloof me, een klein stapje in de goede richting helpt enorm. Jullie hebben mij (en hopelijk andere starters) daarom enorm geholpen met deze mini enquête 🙂

Ik heb voor het overzicht een klein tabelletje gemaakt van mijn indruk wat jullie (de bovenstaande vijf personen) gebruiken:

NaamMicro(mix)Macro (N,P)All-in-oneDocering methodiek
Jessica​
√​
EI
Biljoen​
√(P)​
√​
Observatie
Daniel​
√​
√​
volgens leverancier
Benvo​
√​
√​
volgens leverancier
GCJ​
√​
√​
Observatie

Ik denk dat ik op basis hiervan de methode van 3 poeders (micromix, macro N, Macro P) ga volgen en de dosering proberen af te stemmen op wat ik meet. Daarover heb ik dan nog wel een vraag: ik lees dat N,P maar moeilijk meetbaar is in kleine hoeveelheden. Is het dan wel nuttig om deze druppeltests aan te schaffen?

Ik gebruik niet de AIO hoor maar de losse poeders icm de Micromix 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan