Wat is er nieuw

welke verlichting ? 100x50x70cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ben
  • Startdatum Startdatum
B

Ben

Guest
Goedendag,

Ik merk dat de verlichting niet tot op de bodem komt, sommige planten hebben onderaan geen blaadjes of krijgen er snel alg op. Een Lotus die nog moet beginnen groeit ook erg langzaam. Er kunnen 4 lampen in, momenteel 2 x Sylvania grow lux en 2 waarvan ik niet weet wat het is (zo overgekocht). Ik wil het graag zo natuurlijk mogelijk laten lijken dus niet te fel wit licht, liever wat amazone achtig, wie heeft er goede tips? Lampen soort is T8. Had zelf al wat gelezen over Philips 830 + 840 maar hoeveel dan en welke precies ?

bedankt,
Ben

Is je aquarium 50 cm hoog? Dan zou je met T8 wel voldoende op de bodem moeten kunnen komen. Welke lampen precies is ook een kwestie van smaak. Ik zelf vind de 830 wel h��l erg geel. De 840 is al geel genoeg, het is een goede lamp voor je planten. De 865 (Moet je vaak bestellen maar ook niet zo duur) is nog wat koeler maar haalt de kleur van je vissen en planten heel mooi op. 4 T8 lampen met reflectoren moet afdoende zijn.

Is je bak 70 cm hoog dan kan je beter naar T5 verlichting gaan kijken.

Het is 70cm hoog 🙂 Zou je willen uitleggen waarom ik beter T5 zou kunnen nemen ? Wat heb ik hier dan allemaal voor nodig want heb wel speciale armaturen die denk ik niet heel makkelijk aan te passen zijn. Nieuwe kopen kost me 300 euro:
http://www.wesdijk.nl/3683-adm-aquatlantis

hmmm... heb er 2 x de 840 ingehangen maar dit is wel iets te geel vind ik. Zou de 865 of een andere een stuk helpen om het helderder te maken ? (kunnen max 4 lampen in)

Niemand?

Doe je 2 keer 840 aan de achterkant en 2 keer wat hogere aan de voorkant bv wie weet helpt het en anders zou je nog reflectoren kunnen gebruiken als je die nog niet hebt.

Gebruik je plantenvoeding?

als het om 4x t8 lampen gaat ga je waarschijnlijk 120watt hebben.

als je de 840 al te geel vind is de 865 een stuk frisser van kleur om alle lampen naar 865 te brengen zal je mogelijk te hard wit/steriel van kleur vinden

dan zou ik bv van achter naar voor

-840
-840
-865
-865
of
-840
-865
-840
-865

Heb zojuist 2 lampen van 865 besteld, Ben benieuwd 🙂

Help Users