Wat is er nieuw

Witte stip behandeld en wanneer weer filteren over actievekool?

Fred de Vis

Member
Lid geworden
26 september 2024
Leeftijd
38
Helaas is ons aquarium getroffen door witte stip. Enkel de keizer tera's kregen er last van en we hebben 3 vissen verloren doordat we eigenlijk te laat begonnen met behandelen.
De corydorassen bleven geheel ongedeerd en raakten niet besmet.

Wel ontstond het witte stip probleem 2 a 3 weken nadat we wat nieuwe corydorassen hadden toegevoegd.
Rond dat zelfde moment hebben we een nieuw filter aangeschaft en deze draaide 3 weken mee, tegelijk met het oude filter in de bak.
Toen we de witte stip gingen behandelen met eSHa Exit hebben we het nieuwe filter (deze bevat avtieve kool) verwijderd uit de bak en uit het oude filter heb ik het filter element leeg gehaald omdat ook hier actieve kool in zat.

We draaien nu sinds de dag van behandeling, bijna 2 weken, met een leeg filter.

Omdat de resterende keizer tera's geen staatvin meer hebben, hebben we voor de zekerheid ook eSHa2000 gebruikt na de Exit behandeling.

De corydorassen en garnalen hebben nooit afwijkend gedrag vertoont behalve na het toevoegen van de 2000 toen waren de garnalen duidelijk wat van slag en werden ze heel actief.

Nu vraag ik mij af wanneer ik het nieuwe filter weer terug kan zetten en moet ik deze tot die tijd droog of nat bewaren?

Vandaag deed ik een water test en daaruit kwam een GH van 15. Kan dit komen door de eSHa producten?

En tot slot, hoe lang totdat we weer nieuwe visjes kunnen toevoegen?

Verder zijn alle tips en adviesen ook welkom natuurlijk.

Alvast bedankt voor julie feedback!

Wanneer mag het nieuwe filter weer de bak in

We draaien nu sinds de dag van behandeling, bijna 2 weken, met een leeg filter.
Wat bedoel je met een leeg filter? Zit er geen filtermateriaal meer in?

Filtermateriaal moet altijd mee blijven draaien. Zeker bij witte stip, want filtering is een van de manieren om de stipparasieten te bestrijden. In het filter worden die opgegeten zeg maar.

Ik vraag me overigens af of het (alleen) witte stip is geweest, want zoveel sterfte en beschadigde vinnen, dan gaat er meer mis. Witte stip an sich is niet zo gevaarlijk.

Actieve kool heeft überhaupt nooit gehoeven. 🙂 Kun je weglaten in het vervolg. En de GH wordt niet beïnvloed door die medicatie.

Filters gewoon als vanouds laten draaien vanaf nu. Als het dan een week of twee allemaal stabiel blijft, vissen gezond en zo, kun je evt kijken voor nieuwe. Belangrijk voor de gezondheid van een bak is verder dat je de filtermedia zoveel mogelijk met rust laat. Dan regelt de natuur zichzelf over het algemeen wel. 🙂

Wat bedoel je met een leeg filter? Zit er geen filtermateriaal meer in?

Ik had het er bij een lokale dierenwinkel over gehad en daar kreeg ik het advies om het filter leeg te halen omdat er kool in zat en dat moest er uit vanwege de toediening van de eSHA Exit.
Ik was er al bang voor dat het een verkeerde zet was.

Het oude filter was aan vervanging toe omdat deze echt al vele vele jaren draaide. De pomp maakte geluid en had veel minder kracht. De nieuwe filterelementen leken niet te passen dus hebben we besloten het gehele apparaat te vervangen.
Zodoende hebben we een aantal weken 2 pompen naast elkaar in de bak gehad.

Vandaag zijn we bij een aquariumwinkel geweest en daar het advies gekregen om het nieuwe filter, welke dus al een paar weken had mee gedraait, weer in de bak te plaatsen en om bacto care van colombo toe te voegen. De Exit mag nu door het actieve kool verwijderd worden en het nieuwe filter had al een tijdje gedraait. En omdat de laatste waterverversing was overgeslagen en we wat meer vervuiling in de bak hebben hebben we daar misschien een klein beetje mazzel mee.

Ik vraag me overigens af of het (alleen) witte stip is geweest, want zoveel sterfte en beschadigde vinnen, dan gaat er meer mis. Witte stip an sich is niet zo gevaarlijk.

De keizer tera's begonnen eerst vreemd gedrag te vertonen zoals stil hangen hoog in de hoek van de bak of elders. Toen kwam een stadium waarin enkele vissen zichzelf langs objecten begonnen te schuren en ze duidelijk jeuk hadden. Toen wisten we al dat er een probleem was. Door privé redenen is er helaas te laat opgetreden en een paar dagen later zaten de keizer tera's onder de witte stippen en 1 was er al dood. Toen snel langs de winkel gegaan en behandeld met Exit maar de dag erna gingen nog 2 vissen dood.

Op dit moment zijn de 2 overgebleven keizer tera's gestopt met stil hangen en lijken weer natuurlijk gedrag te willen vertonen. Ze bewegen weer meer door de bak en eten weer wat voer. Hoewel ze nog geen staartvin hebben lijken ze te herstellen.

Vandaag heb ik het water getest en daar kwamen de volgende waardes uit.
pH 7,5
NO3 20mg
NO2 0,0mg
NH3 0,0mg
PO4 5mg
GH 15
KH 7

Vandaag heb ik het water getest en daar kwamen de volgende waardes uit.
pH 7,5
NO3 20mg
NO2 0,0mg
NH3 0,0mg
PO4 5mg
GH 15
KH 7

pH zit aan de hoge kant, GH ook geloof ik hoewel sommige bronnen zeggen dat dit nog prima is?. De PO4 is veel te hoog en we hebben ook een toename van alg.
Ik was nu eigenlijk van plan om op de korte termijn een waterwissel te doen en daarbij osmosewater te gebruiken en de bodem af te zuigen want deze is hier ook wel aan toe.

De bak is eigenlijk van mijn partner maar ze doet er te weinig aan en daar hebben helaas vervelende gevolgen aan gezeten.
Ik heb de druppeltest koffer van colombo in huis gehaald en alles wordt vanaf nu nauwlettend in de gaten gehouden en bijgehouden in een boekje.

Dank je wel voor de uitgebreide reactie. Helaas kunnen we niet door de tijd reizen om de ziekte(s) eerder te behandelen. Kon het maar... Zo te horen gaat het nu de goede kant op met je vissen. 👍

Het klopt dat actieve kool van invloed kan zijn op de werking van medicatie. Dat de kool vóór de behandeling weggehaald is, is dan ook een goede keus geweest. Het minder fortuinlijke is dan weer dat de rest van het materiaal er ook uit ging. Mijn tip zou zijn om het normale filtermateriaal weer terug te plaatsen. Het uitfilteren van de medicatie is niet zo belangrijk. Sterker nog, de bacteriën in je filter breken het gewoon voor je af. Hoeft dus niet actief verwijderd te worden.

Wat betreft het flesje bacteriën: eerlijk gezegd denk ik dat dit voor de winkelier een leuk stukje upselling is geweest, maar voor je bak geen verschil zal maken. De aantallen (en soorten) levende bacteriën in zo'n flesje zijn gering.

pH zit aan de hoge kant, GH ook geloof ik
Over die waterwaarden (pH en GH) zou ik me niet zo'n zorgen maken hoor! Dat redden je vissen wel. 🙂

Normaal gesproken hoef je geen actieve kool in je filter te hebben, kun je beter vervangen voor een ander filtermedium.
En ik zou komende tijd wat vaker een grote waterwissel doen.

We zijn momenteel nog steeds stip vrij en de Keizer tera's hebben inmiddels ook hun staart weer volledig terug.
Alles is dus goedgekomen en de vissen gedragen zich gezond, actief en hongerig.
Overigens heb ik niet meer het oude filtermateriaal kunnen redden maar alles lijkt echt goed te gaan en zelfs de alg is minder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan