Wat is er nieuw

YinYang's Rio 400 discusbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Hoi allen,

Hierbij wil ik ook een fotoalbum/logboek bij gaan houden. Ik wil van mijn Rio 400 een discusbak gaan maken.

Techniek:
- Rio 400
- Eheim 2028 Professional II (als reserve wil ik waarschijnlijk nog de JBL e1501 kopen)
- Eheim Jager 300W (1x in de bak + 1x reserve)
- Voorste lamp: Sera briljant daylight 6.000K
- 2e lamp: Sylvania aquastart 10.000K
- 3e lamp: Juwel day-lite 36W
- 4e lamp: Tropical deluxe amazon day 36W

20-06-2015: Aquarium gevuld en alvast wat planten gekocht:
rio_400_gevuld.jpg

26-06-2015: Later kwam ik erachter dat ik eigenlijk stabilisatie- en trekstrips hoor te hebben. De oude waren van plastic en zijn zo te zien afgebroken. Ik heb dus maar meteen de glasboer gebeld en wat strips laten maken. Deze later met Bison Glas bevestigd:
bevestigen_stabilisatie-_en_trekstrips.jpg

Morgen ga ik het verder afwerken met Bison Glas en dan is dat ook weer klaar. Hopelijk kan ik dan in de loop van aankomende week de bak inrichten en de eerste vis plaatsen.

Nu heb ik een paar vragen:
1. Moet ik de bak spoelen als de kit gedroogd is? Het is namelijk zo dat het waterpeil eigenlijk nooit zo hoog komt als de kit? Maar het kan natuurlijk wel voorkomen dat het later een keer nat wordt tijdens werkzaamheden
2. Hoeveel uur licht kan ik het beste aanhouden voor de planten + discus? Heb nu beide TL-bakken van 10:00 tot 22:00 uur aanstaan, maar wellicht dat het beter is om 1 bak van 10:00 tot 22:00 aan te zetten en de ander van 11:00 tot 21:00?

Ik denk dat 1 balk van bv 10.00 tot 22.00 mans genoeg is. Van 12.00 tot 22.00 ook wel.Discus behoeft niet in de schijnwerpers.

Er zitten 2 lampen in 1 bak, dus moet er sowieso 2 aandoen. Welke kan ik dan het beste aanzetten?

Bak 1
- Sera briljant daylight 6.000K
- Sylvania aquastart 10.000K

Of

Bak 2
- Juwel day-lite 36W
- Tropical deluxe amazon day 36W

Of wellicht allebei een halve dag?

En morgen ga ik verder met het afkitten van de stabilisatie- en trekstrips. Kan ik dan dinsdag de Corydoras er al inzetten denk je? Of kan na 24 uur drogen er nog steeds gevaarlijke/niet gewenste stoffen uit de kit komen?

Als je toch aan het klussen bent. Waarom maak je niet een constructie waarbij je maar 1 van de 2 lichtbakken in de bak houdt?

Wat Corydoras inzetten betreft: er zijn mensen die indraaien met vis en als je weet waar je mee bezig bent en waar op te letten kan dat best, maar haastige spoed is bij het aquariumhouden vaker fout dan goed. Ik zou je aanraden in te draaien op de 'normale' manier. Bijkomend voordeel is dat je naar hartelust kunt stoeien met de inrichting zonder dat vissen er stress van ondervinden. Zelfde geldt voor de verlichtigsduur en andere aanpassingen aan je bak. Ander bijkomend voordeel is dat het je extra tijd (en dus rust) geeft bij het uitzoeken van je visbestand. Daar was je nog volop mee bezig en overhaaste beslissingen wil je niet maken vermoed ik.

~ Ivo

Dank voor je reactie Ivo!

Ik denk dat ik de verlichting zoals nu laat, maar dat ik 1 van de 2 bakken gewoon uit laat staan.

Met indraaien op de normale manier bedoel je neem ik aan eerst de bak helemaal inrichten en erna pas vis erin zetten als de inrichting helemaal klaar is? Denk dat dat inderdaad beter is voor de vis. Kan dus het beste de bak aankomende week inrichten en dan erna pas beginnen met de Corydoras en daarna in stappen de rest van het visbestand. Ik heb begrepen dat je dat het beste op die manier kunt doen ipv v��l vis in ��n keer, omdat je dan sneller een nitriekpiek kunt krijgen? De discussen wil ik pas als laatst erin zetten, zo rond eind Juli. Dus eerst alle bijvis.

Visbestand wat ik wil is het volgende:
- Discusvis: 5-6 stuks
- Kardinaaltetra: 20 stuks
- Corydoras sterbai 10 stuks
- Mikrogeophagus ramirezi: koppel
- L144 of L066 of L201: 2 stuks

Eventueel nog wat vuurgarnalen en 3 blauwe waaierhandgarnaal.

YinYang zei:
Er zitten 2 lampen in 1 bak, dus moet er sowieso 2 aandoen. Welke kan ik dan het beste aanzetten?

Bak 1
- Sera briljant daylight 6.000K
- Sylvania aquastart 10.000K

Of

Bak 2
- Juwel day-lite 36W
- Tropical deluxe amazon day 36W

Of wellicht allebei een halve dag?

En morgen ga ik verder met het afkitten van de stabilisatie- en trekstrips. Kan ik dan dinsdag de Corydoras er al inzetten denk je? Of kan na 24 uur drogen er nog steeds gevaarlijke/niet gewenste stoffen uit de kit komen?

De 2e als je het mij vraagt. En de amazon day,als eerste lamp die je ziet vanaf de voorruit.

Ok�, dan ga ik daarvoor! 🙂

Zojuist ook Hydrocleys nymphoides besteld. Moeilijk aan te komen zo op het internet! Enige site waar ik het kon vinden en dan ook heb besteld: http://www.dehoutenseaquariaan.nl

Verder ga ik morgen nog de Limnobium laevigatum bestellen en zoek ik nog een plantje die ik op het kienhout/wortelhout kan laten groeien. Bij de Maanvis in Nijmegen zag ik mooie kleine plantjes op wortelhout, waarvan je onder de tak ook nog de wortels een stuk uit zag steken. Erg mooi gezicht. Iemand een idee wat voor soort plant dit zou kunnen zijn?

Anubias of javavaren.

Let op met kit..... het moet wel vermeld staan dat het geschikt is voor aquaria in verband met schadelijke stoffen!

@Mondeo: Zoiets als de Anubias zocht ik inderdaad! Thnx! Heb et maar meteen besteld op Aquaplantsonline!

@MCMike: Als je in de buurt woont kun je er ook vast wel langs op rijden als je belt 🙂

@Erwin1982: De Bison Aqua Glas kit is geschikt voor aquaria

YinYang zei:
Met indraaien op de normale manier bedoel je neem ik aan eerst de bak helemaal inrichten en erna pas vis erin zetten als de inrichting helemaal klaar is?
Erna ja, en dan pas als je de stikstofkringloop op gang hebt gebracht door eerst wat voer te verkruimele. Dat gaat dan 'rotten', vormt NH3/4, vormt NO2, vormt NO3. Dat steeds doordat bacteri�n de het spul omzetten. De bacteriekolonie moet op gang komen. Duurt in de regel iets van drie weken.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
YinYang zei:
Met indraaien op de normale manier bedoel je neem ik aan eerst de bak helemaal inrichten en erna pas vis erin zetten als de inrichting helemaal klaar is?
Erna ja, en dan pas als je de stikstofkringloop op gang hebt gebracht door eerst wat voer te verkruimele. Dat gaat dan 'rotten', vormt NH3/4, vormt NO2, vormt NO3. Dat steeds doordat bacteri�n de het spul omzetten. De bacteriekolonie moet op gang komen. Duurt in de regel iets van drie weken.

~ Ivo

Ik heb nog geen aquarium voer. Kan ik ook voer voor de vijver gebruiken??

Iemand?

Ja hoor, als het is om het aquarium te rijpen kan dat prima.

Dat kan best hoor, maar wel met mate wat erin doen hoor.

De bak in inmiddels ingericht en heb vandaag 10 Corydoras Sterbai erin gezet! 😀

aquarium_ingericht.jpg

corydoras_sterbai_joey.jpg

Zeer sfeervol ingericht, heel mooi!

Dankje Mascha! 😀

Vandaag alle mogelijke waterwaarden getest met de JBL Testlab:
- Temperatuur: 28
- PH: 7,2
- KH: 8
- GH: 7
- NO2: 0,025
- NH4: <0,05
- Cu: <0,1
- O2: 8
- NO3: 1
- PO4: <0,02
- SiO2: >0,6
- Fe: 0,05

Wat vinden jullie van deze waarden? Zien jullie gekke dingen? En hoevaak testen jullie iedere waarde?

Onderstaand de indeling van JBL:
- Basismetingen: PH, KH, GH ==> Deze 1-2x per week testen lijkt me?
- Vissterfte: NO2, NH4, Cu, O2 ==> Deze maandelijks? En bij opstartende bakken de NO2 dagelijks?
- Algen- en platengroei: NO3, PO4, SiO2, Fe: Maandelijks ook of bij sterfte planten en/of veel alg?

Heb nu ook op dag 1, 7 en 15 EasyStart toegevoegd. Het flesje is nu dan ook leeg. Moet ik dit wekelijks blijven doen of was dit alleen voor de opstart?

Verder zie ik ook bubbeltje op het wateroppervlak. Komt dit door de warmte? Het wateroppervlakte staat ook vrijwel stil, als je goed kijkt zie je alleen maar een h����le zachte stroming.

Nitriet (NO2) moet eigenlijk 0 zijn. Mogelijk is jouw waarde ook ontstaan door een meetonnauwkeurigheid. Houd het wel in de gaten.

Ik hou de nitriet dagelijks/om de dag in de gaten homines. 0 is natuurlijk de ideale waarde, dus misschien nog wat meer water verversen?

Hoevaak meet jij iedere waarde? Is zoals ik aangegeven heb in mijn vorige post ok�?

En moet ik nieuwe Easystart kopen of een andere waterverbeteraar?

Mij valt op bij het lezen dat je nagenoeg geen no3 en po4 hebt en dat is wel nodig voor de plantengroei.
Maar goed je zit in de indraaiperiode dus ik zou me eerst concentreren op bv de no2.

Po4 gaat straks omhoog met dat vele diepvriesvoer bij discus John 🙂

@Jessicapilon: ik heb sinds vorige week Profito gekocht, dus dat ga ik nu elke week toedienen. Daarmee zou het wel omhoog moeten gaan toch?

Ikzelf voeg niets toe aan mijn water en ik gebruik ook puur kraanwater. Mede daarom test ik alleen als ik problemen zie.
Met discus zou ik vaker testen. Deze vissen zijn nou eenmaal veel duurder en gevoeliger.

Discus laat ook zien als er wat is. Maar zeker in het begin ook goed meten. En observeren natuurlijk

Hoeveel discussen raden jullie aan? Ik heb nu alleen nog 10x Corydoras Sterbai erin zitten, maar het totale visbestand moet worden:

- Corydoras sterbai 10 stuks
- Kardinaaltetra: 20 stuks
- Mikrogeophagus ramirezi: koppel
- L144 of L066 of L201: 2 stuks
- Vuurgarnalen: 10 stuks
- Blauwe waaierhandgarnaal: 3 stuks

Zit zelf aan 5 of 6 discussen te denken.

Wil je volwassen vissen of kleinere ?

Halfwas van zo'n 8-10cm.

6-7 lijkt me wel kunnen. 450 liter toch ?

450 liter inderdaad. Maar denk dat je met 6-7 stuks al snel iedere dag moet verversen en met 5-6 kan het misschien met 2x per week 30-40%?

Met halfwas zul je sowieso veel moeten wisselen. En moeten voeren. Denk toch wel een 2-3 x 50% in de week

Ja, sowieso wel 5-6 keer voeren per dag had ik gelezen. Daardoor ook meer verversen, maar dat is dan niet anders.

Ik denk dat ik toch maar voor 6 stuks ga 🙂

Ik heb 1400 liter in totaal. Ik doe ook 2 keer per week. Dat hoort bij opgroeiende discus

Gisteren 3 mosballen in de bak gedaan en 20 vuurgarnalen gekocht! Hopelijk overleven ze het op 28 graden 🙂

Probeerde nog wat mooie foto's te maken, maar dat wilde niet echt lukken met mijn telefoon.. Dus misschien dat ik dat later nog doe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan