Wat is er nieuw

Zebra chicliden, wie heeft ervaring?

R

Roos74

Guest
Ik heb een kweekkoppel zebra cichliden gekregen en zij zitten samen in een meter aquarium met 5 corydoras. De bodem is van rivierzand en er zitten grote houtstukken in en stenen, een kokosnoot en wat planten. Het gaat prima allemaal samen en ze lijken het naar de zin te hebben. Ze hebben de kokosnoot al als huisje toege�igend en graven hem helemaal leeg en halen alle grove steentjes eruit en rondom weg.
Is dit een teken dat ze snel eitjes gaan leggen of doen ze dit altijd?

De zebra man heeft aan de voorste vinnen aan beide kanten 2 grote wratten lijken het of wild vlees, ze zitten aan het begin van de vinnen, maar zou dit ouderdom zijn? Krijgen alle mannetjes dat later? De zebra zwemt gewoon goed en gebruikt de vinnen normaal en in de aquariumzaak zag ik ook mannetjes waarvan 1 ook al iets aan de vinnen begon te ontwikkelen, dus vraag ik me af of je hieraan de leeftijd kan bepalen?

Stel dat ze jonkies krijgen zouden de corydoras er dan bij kunnen blijven of zou ik die beter in mijn andere aquarium kunnen doen dan?

Wie heeft ervaring met deze grappige vissen?

Over welke zebracichliden heb je het ?? Er zijn namelijk 2 soorten die met die Nederlandse naam rondzwemmen namelijk de Amatitlania nigrofasciata uit Midden Amerika, en de Maylandia zebra uit het Malawimeer

De zebra cichliden uit midden Amerika is het dan, ik weet niet hoe ik hier makkelijk een foto in kan plakken anders had ik dat gedaan.

Dit noemen ze ook wel stressbulten. Bij een dier wat ik heb gehad verdwenen ze niet.
Het enigste wat ik kan aanraden, is in de toekomst stress bij de dieren proberen te beperken.

Ik heb ze net dus ik weet niet wat er voor die tijd met ze is gebeurt maar bij mij krijgen ze rust dus wie weet gaat het dan wel weg.

Ja die is het!

Reken maar op 100-150 jongen, als ze een nest hebben.

En dat ze in de verdediging gaan.

Dit is Malawi.
tniwIDXx-eDCMiXURSCgSWbb4HlnYUR2.jpeg

Gelukkig niet zoveel jongen.

Sorry,verkeerde foto. Scherp zeg. Zaten in de 80 cm bak.

nogmaals.
0G7barIF053fw9EfZpW96EK0XXm0hLB2.jpeg

Beter te zien. Nu de zebra zoeken.

Hoi Bertus,
Denk je dat als ze jongen hebben ik de corydoras er beter uit kan halen?
Tot nu toe zijn ze erg vredig met elkaar.
Maar komen normaal gesproken alle eitjes ook uit? Dus 100 kleine zebra's?????

Ja, Ze komen allemaal uit.
Zijner geen opvreters hou je ze allemaal.

Nadeel is dan ,dat ze fel in de verdediging gaan.

Dit,is de Malawi.
lTyCtYt1gs4hWbxEX8ggM2bpnADOilM4.jpeg

Kan Meksjoef je ook alles over vertellen.
Die is Expert,met zulke vissen.

Heb wel wat ervaring met zulke vissen, maar ben verre van een expert 😉

Combinatie met corydoras is geen goede combinatie en bij een nest zullen deze zeer zeker verjaagd worden. Daar kunnen eventuele beschadigingen een gevolg van zijn. Tijdens de broedverzorging kunnen ze erg onverdraagzaam zijn. Gezelschap voor deze vis zal moeten bestaan uit vissen die tegen een stootje kunnen of groot genoeg zodat de nigrofasciatus er enigsinds ontzag voor heeft... Zelfs dieren van 25cm plus zullen ze proberen te verjagen.

Gelukkig heb ik nog een aquarium dat nu helemaal goed draait en daar kunnen de corydoras terecht.
Ik heb wel al een liefhebber voor jonkies maar ik wil er wel wat houden ook. En eventueel een ander soort cichliden erbij doen later. Ik vind het wel erg leuke en interessante vissen. Dus ik ben al van alles aan het lezen over deze soorten.

1 meter aquarium.

Ok�, bedankt.

Maaaaaar, je raakt waarschijnlijk de rest van die jonkies aan de straatstenen niet kwijt 🙁 Op marktplaats zie je ze voorbijkomen voor hooguit een euro het stuk. Laat je de jonkies bij de ouders zullen die ze na verloop van tijd (als de jonkies groot genoeg zijn en ze zelf weer een nest hebben) de dood in jagen. Dus weet waar je aan begint 😉 Als je ze wel kunt houden en verkopen, is het prachtig om de broedzorg te zien.

Ik heb inmiddels de corydoras eruit gehaald, die hebben nieuwe vrienden.
Maar ik zie bij het zebra vrouwtje een bolletje onder de buik, soort ei. Is dat het begin van het eieren leggen? Dan gaan ze wel snel als dat het is.
Ik zie wel als de jongen er zijn hoeveel ik er hou, ik heb al iemand die er een paar wil en dan inderdaad op marktplaats adverteren of iets.
Maar de dierenspeciaalzaak zei dat ik ze ook op kon laten eten? Door wie? Eten maanvissen jonge cichliden? Die heb ik ook, maanvissen.
Of aan de kat. Maar wat doen mensen er anders mee als ze ze niet kwijt kunnen?

Dit is inderdaad echt een soort om de jonkies van op te voeren aan roofvissen. Dat geldt ook wel voor meer midden amerikaanse cichliden... Gaat te hard anders namelijk.

Maanvissen zijn niet echt rovers, denk dan meer aan crenicichla, cichla, datnoids, channa, dat soort figuren.

Maar het leggen van de eitjes, hoe zie je dat ze dat gaan doen?

Bij nigrofasciatus is dat een kwestie van tijd... en die tijd komt meestal vrij snel.
Je zult vanzelf een legbuis gaan zien 😉

Dat zal dat bolletje onder de buik dan wel zijn, de legbuis. Die zit er nu 2 dagen en het vrouwtje zit alleen maar in de kokosnoot.
Nou ze hebben de ruimte in ieder geval dus ik wacht af. Ik vind het ook wel erg leuk eigenlijk dit soort.

En ja hoor, de baby's zijn er al, ze zijn net uitgekomen.

Opvoeren aan maanvissen kan prima, maar dan moet je de zebra's niet te groot laten worden. Anders zijn ze te snel en kruipen ze weg, dan kunnen de maanvissen er niet bij. Je zou om te beginnen zodra de larven vrij zwemmen de helft weg kunnen vangen en die op kunnen voeren. Krijg je meteen schitterend gedrag van je maanvissen te zien!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan