Wat is er nieuw

Zieke vis

virgil

Member
Lid geworden
9 maart 2025
Leeftijd
35
Goedemiddag allemaal,

Sinds gister is het mij opgevallen dat mijn goudvis in de vijver 2 bulten heeft gekregen aan beide kanten voor de staart.
De PH waarde is best stabiel, ook een winterprep toegevoegd in de winter om de bacteriën kwaliteit op peil te houden.

GH, PH en KH is allemaal in orde.

De vis zwemt lekker, en zie geen rare gebeurtenissen.
Heeft er iemand enig idee wat dit is?

Bijlagen

• 20250309_124729.jpg
    20250309_124729.jpg
    896.1 KB · Weergaven: 60
  • 20250309_124723.jpg
    20250309_124723.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 64
  • 20250309_124717.jpg
    20250309_124717.jpg
    929.9 KB · Weergaven: 58
  • 20250309_124716.jpg
    20250309_124716.jpg
    963.1 KB · Weergaven: 60
Klem gezeten in de bak van een reiger?

Niet opgevallen, de vijver is voorzien van gaas. Denk niet dat de reiger erbij kan komen.

1 van mijn koi's heeft dit ook elk voorjaar (karperpokken) dit kan verder geen kwaad en gaat weg zodra de temperatuur omhoog gaat.
Wellicht heeft deze vis hetzelfde?

Ik hoop dat het niet ernstig is, het is een vijvertje van 500 liter water met 10 goudvissen.
Probeer ze zo goed mogelijk te verzorgen vandaar dit bericht.
Heb vandaag colombo toegevoegd tegen parasieten meer weet ik helaas niet te doen.
Laten we hopen dat het de karper pokken zijn.

Zomaar medicatie toedienen heeft totaal geen nu en maakt meestal meer kapot dat dat het iets oplost. Je kan pas behandelen als je weet wat het is en de meeste medicatie werkt pas als de watertemperatuur 10a12 graden is dus niet de buitentemperatuur. Ik denk dat het water deze temperatuur nu nog niet heeft. Mijn koivijver van 16000L is nu pas 8 graden.

Goedemiddag allemaal,

Sinds gister is het mij opgevallen dat mijn goudvis in de vijver 2 bulten heeft gekregen aan beide kanten voor de staart.
De PH waarde is best stabiel, ook een winterprep toegevoegd in de winter om de bacteriën kwaliteit op peil te houden.

GH, PH en KH is allemaal in orde.

De vis zwemt lekker, en zie geen rare gebeurtenissen.
Heeft er iemand enig idee wat dit is?

Bedankt voor de reactie, hoe kan ik erachter komen wat mijn goudvis precies heeft?

Je zou een afstrijk kunnen laten maken bij een plaatselijke viswinkel zodat ze het onder de microscoop kunnen bekijken (ik doe dit altijd zelf bij mijn koi's) Maar als de vissen verder normaal doen zou ik mezelf niet zo druk maken.

Bedankt voor de reactie, ze zwemmen en gedragen zich best goed. Helaas ben ik toch bang dat hij de andere vissen aan zal steken, of in ernstige geval dat hij toch nog zieker kan worden? Heb jij toevallig in Flevoland een goede zaak waar ik terecht kan?

je kunt ook eerst op internet op afbeeldingen kijken hoe karperpokken eruit zien: Het karperpokken virus herken je aan kleine witte wasachtige bultjes op de huid van de koi. Deze onregelmatige huidgezwellen kunnen op het gehele lichaam en de vinnen van de koi voorkomen.

Dan vang je je vis en kijk je of het erop lijkt. Zoals ik het zie lijkt het erg op karperpokken. Karperpokken kunnen echt geen kwaad. In mijn vijver hebben ook koi’s en goudvissen gezwommen met pokken.

Als je denkt dat t pokken zijn laat je je vis met rust en blijf je observeren of de vis normaal gedrag vertoont. Als de vis normaal gedrag vertoont doe je niks. Het gaat vanzelf over met warmere temperaturen.

waarom zou ik dit doen? Karperpokken is een onschuldig virus. De vis krijgt het als het koud is, dan is van alle vissen de weerstand iets minder. Juist dan is het onverstandig om de vissen te verstoren als er niets aan de hand is, want dan heb je kans dat ze juist iets krijgen door de stress en de verminderde weerstand.

Soms is geduld en op je handen zitten de oplossing.
Kun je hier iets mee?

Ps lees je goed in op karperpokken, dan lees je dat het een onschuldig virus is, zoiets als een koortslip bij mensen.

bedankt voor de reactie,
Ik zal me eens inlezen op karper pokken.
Zelf zie ik dat het aan beide kanten dik en rond is, en erg wit met stoppels.

Bedankt allemaal voor jullie moeite.
Ik zal het de tijd geven om te laten herstellen, mochten er toch nog vragen opkomen dan zal ik jullie deze stellen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan