Wat is er nieuw

Zuid-Amerika 240L

Bonkie97

Member
Lid geworden
27 april 2025
Leeftijd
28
Goedemiddag,

Na een pauze van 5 jaar heb ik deze mooie hobby weer opgepakt. Waar ik tot 5 jaar geleden een Zuid-Amerika aquarium had draaien met daarin Pterophyllum altum ben ik sinds 3 maanden geleden begonnen met een Juwel Primo 70 Z/A met als hoofdbewoners een schooltje Paracheirodon Simulans.

Waar mijn vrouw toen nog geloofde dat dit aquarium slechts een cadeautje voor mijn zoontje was… is de hobby inmiddels aan het uitgroeien tot een serieus volume te kort.

Daarom ga ik uitbreiden.

Aquarium: Juwel Rio 240 of Eheim Vivaline 240.

Filter: OASE Biomaster Thermo 600.

Co2: d.m.v JBL inline regulator i.c.m PH electrode.

Verlichting: nog niet bepaald. Niet te fel in ieder geval, ik wil genoeg schaduw plekken ik de bak.

Inrichting: Z/A / veel takken en hout / Gebr. Boon aquariumzand / kleine stenen / CN root achterwand.

Visbestand: 30 Paracheirodon Simulans / Apistogramma harem / L081 ? / oppervlakte visje?

Planten: Limnobium Laevigatum / Echinodorus ?

Nu twijfel ik nog over het aquarium. De Juwel is iets goedkoper echter heeft deze een stabilisatie strip en zal ik het filter eruit moeten snijden. De Eheim is een mooie open bak en ik weet dat Eheim over het algemeen iets betere kwaliteit aflevert en een betere glasdikte heeft. Deze is alleen ruim 100 euro duurder.

Is dit prijs verschil het waard?

Graag hoor ik jullie advies en tips zijn altijd welkom!

Ik zou voor de Eheim gaan als je het licht voldoende vindt. Je kan ook kijken naar een Aquatlantis Splendid 120cm.
Maroni s zijn ook erg leuke en rustige vissen voor je bak denk ik.

Wil je biotoopcorrect werken of maakt het je niet zo uit? Voor een 240 kun je ook aan Thorichthys elliotti denken. (Ja ben ik weer).

Voor een groep heb je gelijk, maar een koppeltje blijft vooral in de buurt van de nestplaats en ze zijn vooral druk met elkaar. Het zijn geen energieke zwemmers. Mijn 2e koppeltje zit nu in de 350 en ze hebben nog geen petitie ingediend.
Het ander koppel in de 2m gebruikt ongeveer de helt vaan de bak. Helaas wordt dat ogenblikkelijk méér als ik het andere koppel terugzet....

Wil je biotoopcorrect werken of maakt het je niet zo uit? Voor een 240 kun je ook aan Thorichthys elliotti denken. (Ja ben ik weer).
Voor mij hoeft het niet 100% biotoopcorrect te zijn. Wel weet ik dat ik voor de Paracheirodon die ik al heb een wat zuurder en donkerder aquarium zal moeten gaan inrichten.

Thorichtys zijn ook erg gaaf zeg! Ik denk alleen wel dat deze de Paracheirodon als snack zullen zien.

Als je echt met veel hout etc wilt werken, dan zou ik de CO2 van je lijstje halen. Dat is naar mijn mening echt niet nodig.

Qua bak, is de Eheim wel een mooiere bak, maar we kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken qua budget.

Qua hoofdbewoners, je zult dan inderdaad kunnen kijken naar soorten zoals: Cleithracara maronii, Laetacara soorten, Crenicara, Dicrossus, Bujurquina. Beetje dat formaat.

Qua oppervlakte bewoners, kan ik je de Pyrrhulina spilota of brevis aanraden. Als je dan zorgt dat je een palmblad aan het wateroppervlakte laat hangen in het water, dan zullen ze daar dankbaar gebruik van maken. Ook de Nannostomus eques is een leuke soort om te houden.

Dank voor de reacties. Ik heb even het een en ander uitgezocht. Ik moet zeggen dat de Cleithracara Maroni mij enorm aanspreken.

Zou met de afmetingen 120 x 40 x 50 het volgende vis bestand mogelijk zijn…?

- 25 Paracheirodon Simulans.
- 10 Corydoras …. ?
- 6 ( of liever meer? ) Cleithracara maronii.
- L nummer zoals Golden Nugget

Wellicht dat ik dan in de toekomst nog een leuk oppervlakte visje aan toevoeg.

Aanvullingen op bovenstaande aantallen zijn altijd welkom.

Tevens heb ik hier behoorlijk kalkhoudend water uit de kraan.

Ik denk dat ik daarom om de KH te drukken de bak vul met 50% kraan water : 50% osmose water. Mijn KH is vanuit de kraan namelijk 11 dus deze hoop ik richting de 5.5 á 6 te drukken.

Dan i.c.m met veel cattapa blad en dergelijke organische materialen hoop ik het water iets aan te zuren.

Ik denk dat 4 Maroni s in elk geval wel kan maar goed wellicht is 6 ook mogelijk. Ze worden max zo rond de 10cm dus ik zou er ook niet teveel indoen voor het geval ze eitjes gaan leggen.

Goedemiddag allen,

Inmiddels is de bak binnen. Het is een Aquatlantis Splendid 120 ULTRA geworden.

Nu na wat inlezen heeft de Mikrogeophagus altispinosus mijn interesse getrokken vanwegen het “ graaf gedrag “. Ook vind ik het mooi hoe deze rond de bodem blijft tegenover bijvoorbeeld de Laetacara.

Is een groepje van zo’n 6 stuks hiervan mogelijk in zo’n formaat bak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan