Wat is er nieuw

ZUURSTOF TE KORT?

Floris24010

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2023
Ik heb een draaiende bak op 24 graden, ph7,kh3, uss560

ik wilde beginnen met wat oude vissen over te zetten in deze bak. 1 corrydoras en 2 kubotais. echter gingen de kubotais gelijk na het overzetten omhoog om zuurstof leek het te happen en vielen toen langzaam naar beneden, gelukkig heb ik ze snel in het andere aquarium gedaan en leven ze nog, echter heb ik niet de corrydoras er uit kunnen halen. Gelukkig leeft hij nog we lal 4 dagen nu. ik zie niet zo snel iets raars in mijn waterwaardes. ik heb wel spiderwood die een witte slijm laag krijgt vebruikt dat het zuurstof of moet ik heel ergens ander kijken. ik heb aardig wat planten in mijn bak en een goede pomp

Toch wat meer info nodig dan dit.

Hoe lang draait die bak?
Nh3/4 no2 en no3 waardes?
Foto's?

Laatst bewerkt:
nh3 waarde is 0
bak draait nu 2 weken met 30procent ingedraaide water en een ingedraaide pomp
IMG_7744.jpeg

2 dagen later weer geprobeerd over te zetten met een water wissel 1 dag ervoor maar precies het zelfde gebeurde er. corrydoras leeft nog steeds alleen de rest gaat binnen een paar seconde heel slecht

Paar dagen geleden had je in je topic 0,5mg/l ammoniak.
https://aquaforum.nl/threads/water-waardes.185790/#post-2572214
Vermoed toch iets in de trant van ammoniak, nitriet of een of andere andere verontreiniging.
Heb je dat filter draaiend overgezet of schoongemaakt?

Corydora's zul je heel veel naar het wateroppervlak zien schieten, een hap lucht pakken en weer naar de bodem toe schieten.
Dan gaan ze over op lucht ademen als er te weinig zuurstof is.

@Lysia van jbl test strips en van jbl dat je zoveel ml water met zoveel druppels enz enz. daar light het 100 procent niet aan. anders zal de corydoras ook wel slecht gaan

pomp is niet schoongemaakt

Paar keer per uur is zeker te veel, dan is er zeker iets aan de hand wat betreft waterkwaliteit.
Echt zuurstof tekort is behoorlijk zeldzaam en gezien je ph vermoed ik dat je geen co2 toevoegd?

Waar zat je no3 nu eigenlijk op?
Waneer heb je die waardes getest?

no3 ook op 0, deze waardes zijn van vandaag, alleen liquid co2 en dan het minimale van wat moet

kan het komen door die witte film laag door de spider wood dat dat veel zuurstof verbruikt? ik vind het ook raar. ik zie geen gekke dingen in de water waardes

Die witte laag zijn bacterien, zie je wel vaker met een bak die kort draait en nieuwe hout.
Kan veel erger zijn dan zichtbaar op je foto zonder negatieve effecten op de dieren.

Als nh3 en no2 0 zijn dan lijken gifstoffen meer voor de hand liggen dan een gebrek aan zuurstof.
Hoeveel carbo voeg je toe en welk merk?

Uitvangen die vissen want al meet je nu niks de no2 piek komt vaak na week 2 of 3. De filter oogt ook erg schoon dus die is denk ik ook niet ingedraaid.
Ik zou geen risico nemen en 4 weken laten indraaien.
Oud water bevat amper goede bacterien dus daar heb je niet zo heel veel aan denk ik.

2ml per dag van esaylife en 10ml plantenvoeding per week. filter is ingedraaid. kan je ook niet zien op de foto.....de pomp staat onder in de kast.

@Floris24010 de bodem is met 2 weken nog lang niet op volle sterkte wat betreft bacteriën. Ik zou sowieso met corydoras in een dergelijke bak wat vaker een waterwissel doen. Vissen in een ingedraaid aquarium is, denk ik, beter.

2ml per dag van esaylife en 10ml plantenvoeding per week. filter is ingedraaid. kan je ook niet zien op de foto.....de pomp staat onder in de kast.
Ik zie toch een binnenfilter rechts in de hoek hangen? Of doel je op het luchtpompje wat ik de kast staat.

Als je een paar dagen geleden nog ammoniak mat, heb je nu waarschijnlijk een beginnende nitrietpiek. Vertrouw op het gedrag van je vissen en ga water wisselen (veel) en doe dat komende tijd, zo gauw je je cory's naar boven ziet gaan. De mijne zie ik één of twee keer per dag een dag een hap luncht nemen....

Dit is een teken dat je aquarium niet ingedraaid is.
Eerst gaat NH3 stijgen, daarna NO2 en gaat NH3 geleidelijk naar 0. NO2 moet ook weer naar 0. Dit proces kan een week of 3 duren.

Gelukkig leeft hij nog we lal 4 dagen nu. i
Je hebt dus zo ongeveer de 28ste vissen in het aquarium gezet, terwijl de je dag ervoor nog NH3 kon meten. En terwijl je gezegd werd dat dit betekent dat het aquarium niet ingedraaid is.

no3 ook op 0,
Ook dit vertelt dat je aquarium niet goed is ingedraaid. NH3 ---> NO2 ---> NO3

Tenzij je planten alles verbruiken maar zoveel planten heb je niet in de bak.

Ik vind de bak wel mooi ingericht, mag ook gezegd worden.

Eigenwijs is ook wijs 🙂

Hoe gaat het nu met deze bak en de vissen?

@NicoleE Gaat goed. heb er 1.5 dag lucht met ozon ingedaan. en alles zwemt nu wel fijn rond. witte schimmel op de spider wood is er ook minder door geworden. buiten filter zat ook al vol die verschoont (die heb ik daar eigenlijk zodat er geen kleine visjes/garnalen in mn filter gaan.

Ik zie toch een binnenfilter rechts in de hoek hangen? Of doel je op het luchtpompje wat ik de kast staat.
Geen binnefilter en ook geen luchtpomp haha. ik heb een cristal profi e702. en dat in de kast in een doseer pompje

Als je een paar dagen geleden nog ammoniak mat, heb je nu waarschijnlijk een beginnende nitrietpiek. Vertrouw op het gedrag van je vissen en ga water wisselen (veel) en doe dat komende tijd, zo gauw je je cory's naar boven ziet gaan. De mijne zie ik één of twee keer per dag een dag een hap luncht nemen....
grote kans dat de ammoniak een verkeerde meting was toen want die erna op dezelfde dag en vele andere later tot heden hadden geen amonniak

Misschien dat het oa is geweest dat ik mijn zand niet heb uitgewassen.... geen idee...

Nu langzaam mijn visbestand aan het samenstellen. zitten nu 2 rasbora kubotais in en 1 corydoras adolfoi. ik wil die beide uitbreiden. otocinclus toevoegen en crystal red of black garnalen waarschijnlijk. waarschijnlijk wil ik dan nog 1 a 2 soorten vis er in doen maar nog geen idee wat. misschien een koppeltje van iets of een kleine school. ik ga er nog even over na denken

Binnenkort nog wat vraagjes over licht instellingen ik heb nu wat ingesteld maar ik zal even een foto mee sturen morgen

Fijn dat het nu goed gaat. Nu eerst de soortjes die je hebt flink aanvullen. Otocinclus mee wachten hoor, dan moet je bakkie echt een tijd stabiel draaien, anders is er niet voldoende te eten.
Succes!

ik wil dan 2 kleine scholen in de toekomst en een koppel van iets. heeft iemand een suggestie wat ook samen gaat met garnalen. iets van een gourami koppel of?

Wat Henny aangeeft, met de Otocinclus zeker wachten, een half jaar is niks in dit opzicht. Maar het zijn hele leuke visjes en hoe meer je er hebt, hoe meer je ze zult zien. Ik zou zelf voor een stuk of 10 gaan 🙂 maar ik moet erbij zeggen dat het een van mijn favoriete soortjes is.

Niet alleen is er vlak na de opstart te weinig eten voor ze maar ze komen vaak ook compleet uitgehongerd en mager in de winkels aan. Neem daarbij dat ze in het begin heel slecht aan het commerciele voer willen, en je hebt een slecht scenario voor overleving.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan