Wat is er nieuw

Zwarte Kardinaal tetra's

Ramon V

New member
Lid geworden
7 juli 2026
Leeftijd
49
Beste allemaal,
Mijn zoon heeft sinds enkele maanden een gezelschapsaquarium, 80cm breed en 120 liter inhoud.
Hij heeft er garnaaltjes (5), dwerg corydoras (6), goeriamies (2x v en 1x m) en 12 zwarte keizertetra's inzitten.
De Tetra's zouden rustige visjes zijn, maar in zijn bak zijn ze nogal fel en leven niet in een school.
Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen. Is er iets niet goed of zijn ze toch wat feller dan beschreven.
Ik hoor graag jullie evt. reacties.
Groeten,
Ramon

De iets grotere Tetra soorsten kunnen iets "feller" naar elkaar toe zijn. Wat zie je ze dan doen naar elkaar toe? Even voor een betere beeldvorming.

Een aantal domineren de rest, denk allemaal mannen. Ze jagen de anderen weg, door "hard" op ze af zwemmen en aan te tikken. Sommige vissen zwemmen bijna niet meer, maar proberen zich te verstoppen. Ze zijn 2 tot 2,5cm groot.

Het geslacht zou je moeten kunnen herkennen aan de oogkleur. Mannen hebben bij keizertetra's blauwe ogen, de vrouwtjes groene. Maar ik heb zelf nooit de zwarte variant gehad dus ik weet niet of bij hen de oogkleur ook zichtbaar is.
Het gedrag wat jij beschrijft herken ik totaal niet.

Wat betreft het scholen. Keizertetra's scholen normaal gesproken niet in een bak. Veel soorten gaan pas scholen bij gevaar.

Vanmiddag had mijn zoon een kwart water ververst. Alle vissen en de garnalen deden het beter. Na een paar uur is het al anders. Ze zitten op 26 gr. Er is iets met de waterkwaliteit lijkt het. Zelf heb ik jarenlang Malawi Cichliden gehad, maar dat is een andere tak van sport.

De temperatuur mag met jouw bewoners best omlaag. 24 graden is voldoende. Maar misschien is 26 wel je kamertemperatuur?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan