Wat is er nieuw

1 meter bak van MikeH

• Onderwerp starter Onderwerp starter MikeH
  • Startdatum Startdatum
M

MikeH

Guest
Hallo forumleden,

Sinds zo een 3 weken heb ik mijn meterbak (100x30x40, 120 liter) staan. Hiervoor heb ik zo'n 2 jaar een 60x30x30 bak gehad en vond het tijd voor iets nieuws. Na aankoop van de nieuwe aquarium ben ik wat informatie gaan verzamelen op dit forum, nu 3 weken na aankoop lees ik het forum nog iedere dag met alle plezier. Nu wil ik jullie mijn trots delen 😀.

Het bestand tot nu toe:

2x Neon tetra
2x Pelvicachromis taeniatus
Sinds dit weekend 10x Corydoras julii

De temperatuur is 24 graden.
Het filter is een Tetra EX600
en het verwarmingselement is van Sera (geloof ik).
Er zit een voedingsbodem in met daarboven Firenza grind.

Ik heb nagedacht over het visbestand, mijn bodem is al mooi gevuld met de aanwezige Cory's. Zou er hier eventueel nog leuke gekleurde garnaaltje's bij kunnen?

Voor de middenlaag zitten er nu 2 Neon tetra's hier wil ik er 13 van bij doen voor een leuke school.

In de bovenlaag zou ik een mooie eyecatcher willen, het liefst een koppel. Ik zat te denken aan een Betta splendens met 2 of 3 vrouwtjes, nou heb ik hier veel over gelezen en gehoord... De Betta kan vrij agressief zijn wat zijn jullie ervaringen hiermee? En is hier een andere mooie suggestie voor ik zat zelf te denken aan de Pelvicachromis taeniatus.

Wat planten betreft komen er nog drijfplanten (zeker als er Betta's bij komen) en hoop ik dat de vallisneria en de voorplantjes (weet hier de naam niet van) zich gaan uitbreiden.

De foto's:

Totaal:
392795mikeh_0_82_dsc_0242.jpg

Cory's 😀
787581mikeh_0_82_dsc_0245.jpg

Tips en suggesties hoor ik graag!

Misschien nog een leuk stuk hout?
Leuk he, die Cory's? Ik heb ze ook, en vind ze echt heel leuk 😀

Edit: garnaaltjes zou ik met de Pelvicachromis niet doen. Die zullen ze denk ik in 1 hap weg hebben. Als de Pelvica's eruit zijn, is er een heleboel mogelijk denk ik!

Hout zat ik inderdaad ook al aan te denken, nadeel is is dat mijn water in me vorige bak wel erg donker werd hierdoor (zelfs na het uitkoken) zijn hier nog andere oplossingen voor?

De Cory's zijn zeker leuk, zeker geen spijt van deze in mijn visbestand te hebben. 😀

Op zich een mooi bakje maar helaas is de bodembedekking niet echt ideaal voor bodembewoners omdat het schilfers graniet zijn en is heel scherp.

Ahh vervelend om te horen, tot nu toe doen ze het prima hoop dat dit zo blijft...

Houd de bekdraden goed in de gaten, of maak eventueel een zandbadstrandje aan! Verder ziet het er echt leuk uit

Goed idee Hallie, Ik ga deze week even het internet afspeuren naar een grondsoort die wel prettig is voor de Cory's en hier een verloop in maken naar de rechterkant van het aquarium of naar de voorgrond zodat de Cory's graag voorin zitten. Bedankt voor de tip 😀

De Cory's doen het vooralsnog erg goed:

266336mikeh_0_82_dsc_0245.jpg

Nu maar even kijken voor een deels nieuwe bodem, heb er helaas niet heel veel tijd voor vanavond.

Dankje Ludger

Heb besloten het zand te gaan halen in de winkel, zodat ik het goed kan vergelijken met wat ik nu heb en of dit bij elkaar past.

Vanavond even wat kienhout proberen in de bak 😀

Zand zullen de Corydoras zeker gaan waarderen,is echt een gaaf zicht als ze met heel hun kop in het zand woelen naar eten.
Je Corydoras zijn trouwens geen julii maar trilineatus.

Alweer een tijdje niets meer gepost i.v.m. drukte, hierbij dus wat fototjes van me bak op dit moment.

Totaal:
371553_0_82_dsc_0246.jpg

Tetra's:
112431_0_82_dsc_0252.jpg

Even kijken wat het wordt de Riccia Fluitans:
658357_0_82_dsc_0253.jpg

Nieuw in de bak zijn; 10 extra kardinaal tetra's, Riccia Fluitans zowel drijvend als bolletje, de Alternanthera lilacina (corrigeer me als ik dit fout heb) en wat nieuwe voorplantjes waar ik de naam niet van weet.

Morgen komt er spul binnen voor een Bio CO2 systeem in de hoop dat ik 1 soort voorplant kan houden namelijk de HC het liefst als matje...
Daarnaast wil ik bij een volgend bezoek aan de LFS mijn visbestand uitbreiden naar 1 betta man plus 2/3 vrouwtjes en zwart zand voor de Cory's (deze zwemmen nog steeds prima maar wil ze graag tegemoet komen 😀).

Ga je dan de hele bak leeghalen voor de bodemwissel? Wel goed dat je rekening houdt met je bewoners. Ik ben benieuwd hoe het er met zand uit komt te zien 🙂

mooie bak, die opstelling van de stenen in het midden is erg mooi!
ik heb zelf voor mijn cory's ook de switch gemaakt van grind naar zand en ik ben er meer dan tevreden over. de cory's vertonen leuker gedrag en de bekdraden zijn een stuk langer geworden.

om de bodem te wisselen is het wel het makkelijkst om planten en vissen er even uit te halen, dat werkt het fijnst en het snelste.
je kan alles even onderbrengen in een grote curverbak bijvoorbeeld en dan een pompje er in. ik heb mijn bak gewoon laten draaien en dan grind er uit scheppen en met een omgedraaide fles (onderkant er af snijden) het zand er in laten lopen. planten terug, vissen terug en klaar is kees 😛

Bedankt Lis!

Ik denk inderdaad dat dit de juiste manier is om te doen, de bak staat nog niet zo lang dus om meteen alles om te gooien is ook zo zonde. Ik heb op dit forum een zelfde bodem zien langskomen met wit/lichtkleurig zand er tussendoor wat er prima uit zag, even kijken dus hoeveel grind ik er uiteindelijk uit schep.

Morgen kan ik mijn bestelde betta's ophalen 😀 en neem ik meteen de nieuwe bodem mee.

De foto's zullen snel volgen Saskia 😀

Vandaag me betta's kunnen ophalen, het mannetje was nog niet geleverd deze komt dus nog, wel heb ik er 2 prachtige vrouwtjes bij. Daarnaast meteen een 'strand' voor de cory's gemaakt.

De foto's:

Betta vrouw 1;

513617_0_82_dsc_0274.jpg

Betta vrouw 2;

294688_0_82_dsc_0284.jpg

Het 'strandje';

438395_0_82_dsc_0275.jpg

Totaal;

261632_0_82_dsc_0282.jpg

De bodem erbovenop leggen was sneller klaar dan verwacht, heb een pvc buis met trechter erbovenop gebruikt om het zand makkelijk naar de bodem te laten zakken, ging prima!

Verder zit er nu een week een bio CO2 in de bak, merk hier helaas nog niet veel van mja geduld is een schone zaak 😀

Ziet er mooi uit zeg! Je cory's zullen vast heel blij zijn 😛
Prachtige betta's zeg, ben benieuwd naar de "aanstaande man" haha

Ziet er leuk uit. Zou de vallisneria wel iets omhooghalen uit de bodem, zodat je net het wit van de wortel gaat zien. Staan nu te diep.

Ben bang dat je van het zand over een tijdje niets meer ziet, dit zal gaan zakken. Daarbij zullen de Corydoras niet enkel daar over de bodem scharrelen, dus het slijten van de baarddraden zal toch nog gebeuren. Het is inderdaad zonde als je nu de bodem moet gaan wisselen, maar mogelijk kun je het grind laten drogen en later voor een eventuele andere bak gebruiken, zonder Corydoras erin. De aquarium hobby kan verslavend zijn, zodat je nog een bak wil. 🙂 Las ergens dat je eventueel naar zwart zand wou kijken. Ik heb dat van Hornbach erin en dezelfde Corodoras zwemmen. Ze kunnen hier lekker in rommelen. Meerdere leden op dit forum hebben dit zwarte zand in hun bak(ken).

Vallisneria inderdaad alleen met de wortels in de grond zetten, anders gaan de bladeren rotten.
Mooie bak joh! Wat voor stenen zijn dat? Breuksteen o.i.d.?
Persoonlijk zou ik er nog een mooi scholenvisje in doen. Iets van Kegelvlekjes of zo.
Succes. 🙂

Bedankt voor de tip Crash, ik zal de vallisneria omhoog halen. Nu de zandbodem er een paar dagen in ligt merk ik dat het grind eronder omhoog komt, nu toch de vallisneria opnieuw geplant moet worden zal ik er wat grind uitscheppen en wat meer zand bovenop leggen. De Cory's waren zichtbaar blij met de zandbodem dus dit ga ik even goed aanleggen voor ze.

Ik weet niet wat voor stenen dit zijn Harry... Ik zat er inderdaad ook aan te denken om nog een kleine scholenvis erbij te nemen bak heeft alleen een inhoud van 120 liter wordt dan wel erg vol...

Mooi begin Mike. Je hebt het mooi ingericht, vooral de stenen vind ik erg mooi! Zoiets gaat ook in mijn toekomstig aquarium komen en ben er nu nog meer enthousiast over. Zit je Betta man al in je aquarium, ik ben benieuwd!

Bedankt frapop! Me betta man zit er sinds gister avond in, ben er erg tevreden mee!

De zandbodem zit er nu goed in, er komt geen grind meer naar boven. Daarnaast heb ik een time controller gekocht voor me led verlichting, geeft een erg mooi effect en hoop dat het me planten ook ten goede doet.

ALs is tijd heb zal ik een paar fototjes en eventueel een filmpje posten.

Zoals beloofd het betta mannetje:

319281_0_82_dsc_0298.jpg

Erg mooi om te zien als die de vrouwtjes probeert te imponeren en die ze vinnen en kieuwen uitslaat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan