Wat is er nieuw

150cm van Hans en Pauline (Diesel1610)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Diesel1610
  • Startdatum Startdatum
Weghalen of proberen te voorkomen. Met bv warmer water verversen,warmen dan de bak is.

oke, gaan we dat doen. Bedankt !

desondanks erg mooie schijfjes!
:thumbs:

Dank je wel! Zijn er ook erg blij mee. Gister de eitjes maar weggehaald met de waterwissel. Gewoon voor de zekerheid. Wil ze eerst groot trekken en daarbij komt, wil geen jongen van een oranje en blauwe :stars:

Haha nee, wat zou daar uitkomen 😀 Hoe krijgen jullie trouwens de planten zo mooi?? Alles vergaat hier in de bak...

Eigenlijk niks. De cabomba staat er nu alleen om de achterwand wat te verbloemen. Als de rest aangeslagen en groot genoeg is gaan ze naar achteren. Heb overal( behalve bij de cabomba) klei bolltjes gestoken, planten voeding zijn we mee gestopt want dat werd een algenbende.
Maar over 3 weken moet ons aquarium toch helemaal leeg ( haha) dus hoop dat de planten dat een tweetal dagen overleven.
Kan ik gelijk de achterwand netjes maken en de bak waterpas zetten....

Ik heb ook kleibolletjes bij de wortels.. Net twee bosjes Cabomba gehaald, misschien helpt het haha 😀

Dit is nu het leuke van een foto album. Wij zijn net terug van een korte vakantie( 6 dagen toch wel in de rats gezeten voor de schijfjes) en onze oppas heeft super voor de beestjes gezorgt. Zit net ons album door te kijken en zie eigenlijk nu pas hoe idioot hard ze groeien 🙂
Gister ons ( deels nieuwe) filter geinstalleerd. een aquapro4. Ik hoop hiermee af te zijn van de resten op de bodem. Ons ververs schema is ook wat aangepast. Doen nu max 3 keer in de week 40-50%. Voeren nu namelijk ook iets minder omdat ze simpelweg minder honger hebben. Nog wel 6 keer per dag, maar kleine porties. Zal van de week eens foto's maken want ook de planten doen het allemaal erg goed.....

En hoe gaat het met de schijfjes?

Erg mooi hoor kan niet anders zeggen 😀

Dank je wel🙂 En ja, alles gaat weer goed met de schijfjes. Nadat we vorige week maandag wat in de stress waren omdat er 2 niet meer aten en wat verbleekten hebben we op advies van hier en de kweker een kuur Hexamita gedaan met als goed resultaat. Ze eten weer en zien er weer normaal uit. Waarschijnlijk iets in de darmpjes gehad waardoor ze niet konden eten.

Maar nu het volgende; ons zwarte grind willen we eruit hebben en vervangen door zand.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Alles eruit? lijkt me wel het beste maar wel een hels karwij..

Graag tips 🙂

Toen ik mijn bodem laatst vervangen heb, heb ik dus eerst alle "obstakels" uit de bak gehaald en in emmers gedaan. dit met een laagje aquariumwater, omdat er nog wel eens een slakje of garnaaltje aan het hout blijft hangen als je het uit de bak haalt. daarna de vissen uitgevangen en in emmers gedaan met een langzaam draaiend luchtpompje en een handdoek over de emmer (licht en voor het springen).

Toen de bak eindelijk leeg was (bodem in emmers geschept en in een vuilniszak gedaan) gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bak grondig in alle hoekjes schoon te maken en weer even uit te spoelen. het filter heb ik gewoon door laten draaien in een emmer met aquariumwater (zonder sproeistuk etc) en dit ging prima. zand erin, eerst flink uitgespoeld, en weer vullen. heb hier 5 emmers met oud aquariumwater voor gebruikt en de rest aangevuld met op temp. gebracht kraanwater.. alles weer aansluiten en inrichten en hups, vissen er weer in toen de temp goed was.

een hels karwei inderdaad, ik was er met mijn meterbak ongeveer 6-7 uur mee bezig.

succes 😉

Heb emmers geregeld en kan nu 150L opslaan. ga al je tips opvolgen, thx! Ga er nu aan beginnen 😉

veel succes, ben benieuwd naar het resultaat

6 uur verder nu, en we kennen onze bak niet meer terug :S

Maar ooooooow wat zijn we er blij mee! Heb alles schoon gemaakt, excl. de filters. Ik ben nu ongeveer een kwartiertje klaar en de vissen zijn gelukkig alweer op ontdekkings reis. Wat zou er in de koppies omgaan :S
Wat een enorm verschil door alleen een bodem te vervangen zeg! De moeite zeker waard geweest 😉

Hoop dat ze er happy mee zijn, wij iig wel 😉

even snel een foto dan hoe het geworden is ;

Alles eruit behalve de vissen nog.
894346_0_82_20140619_155405.jpg

Hier scholen ze wel even leuk 🙂
594632_0_82_20140619_215321.jpg

Totaaltje!
111629_0_82_20140619_215302.jpg

Door het vullen enzo wel wat mist maar dat zal morgen wel weg zijn 🙂
Plantjes mogen weer verder groeien zodat we de boel weer enigzins vol kunnen zetten al vind ik dit ook wel wat hebben....

Wat voor zand hebben jullie gebruikt ?

veel frisser zo! Zie je dat ze veel mooier opkleuren op de lichte bodem!

Dat is 0,8-1.5 mm Filterzand.
Gisteren met spoelen ( halve emmer per keer met een tuinslang erin) merk je pas hoe luchtig het is maar het blijft wel mooi liggen. Was eerst bang voor zweefzand 🙂
Vissen vinden het vooralsnog fijn, leuke is ook dat nu met het licht uit je de vissen mooi kan zien 😉 Kon hiervoor niet....

Ik vind een lichtere bodem ook mooier, zeker een vooruitgang!

Super gave vissen!! Echt prachtig!

In een woord SCHITTEREND!!!!!!!!!

Zeker een vooruitgang.

Dank jullie wel 🙂

Gisteravond wat drijfplantjes erin gedaan en de visjes vinden het fijn, kruipen er lekker onder...

Vanmiddag het hout iets kantelen. Onderkant van de stammen iets naar achter en de bovenkant van de stammen iets naar voren. Hopen zo meer diepte te krijgen en tevens een plekje voor ze om te rusten..

Mooie stappen naar voren gemaakt.

daar heeft even wat werk in gezeten, maar het resultaat mag er zijn!
mooi!
steek je nog wel even wat kleibolletjes bij de planten? (mits je dat nog niet gedaan hebt bij de crypto's en echinodorus)..
staat er nou trouwens in het midden een anubias in het zand? die kun je namenlijk beter op hout of stenen knopen met wat visdraad, want in de grond gaan de wortels rotten.

Ziet er super uit! Leuk om de groei van je discussen te volgen. Nieuwe zand doet de bak wel goed, stuk lichter en de kleuren van je vissen lijken een stuk beter uit te komen.

Mooi zo met dat filterzand! Vinden de vissen ook fijn om in te blazen en zo eten te zoeken. Of konden ze dat met de zwarte bodem ook al wel?

Dank jullie wel allemaal 🙂

Ja, de vissen zijn er echt happy mee nu. Het was ook voor hun even wennen maar dat zand hadden we er veel eerder in moeten doen! Gisteren het hout een klein beetje anders neegezet voor meer diepte. Ik zie het niet maar Pauline vind het mooier zo 🙂

@ Zwits. Overal zitten inderdaad kleinbolltjes bij want anders verpieterd alles. Enkel bij de cabomba niet. Hoop dat ze het overleven allemaal.En die Anubias die je bedoeld is een vertakking van de andere plantjes 😉 Maar thx voor de oplettendheid!

Zal vanavond een paar foto's maken, heb mijn camera weer terug 😉

SaschaR zei:
Mooi zo met dat filterzand! Vinden de vissen ook fijn om in te blazen en zo eten te zoeken. Of konden ze dat met de zwarte bodem ook al wel?

Ik had altijd het idee dat ze dat op het grind ook deden, zo leek het tenminste. Nu met het zand is het vaker en beter te zien. Ik denk dus dat grind voor een Discus minder geschikt is, al kan het wel.
De cory's vinden het ook prettig, maar of ze dit fijner vinden dan grind weet ik niet 😉

mooie bak geworden

Vind je schijfjes wel heel erg mooi.
Bak is ook mooi ingericht maar ik zou een stuk hout ophangen.
Zullen je discussen wel waarderen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan