Toen ik mijn bodem laatst vervangen heb, heb ik dus eerst alle "obstakels" uit de bak gehaald en in emmers gedaan. dit met een laagje aquariumwater, omdat er nog wel eens een slakje of garnaaltje aan het hout blijft hangen als je het uit de bak haalt. daarna de vissen uitgevangen en in emmers gedaan met een langzaam draaiend luchtpompje en een handdoek over de emmer (licht en voor het springen).
Toen de bak eindelijk leeg was (bodem in emmers geschept en in een vuilniszak gedaan) gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bak grondig in alle hoekjes schoon te maken en weer even uit te spoelen. het filter heb ik gewoon door laten draaien in een emmer met aquariumwater (zonder sproeistuk etc) en dit ging prima. zand erin, eerst flink uitgespoeld, en weer vullen. heb hier 5 emmers met oud aquariumwater voor gebruikt en de rest aangevuld met op temp. gebracht kraanwater.. alles weer aansluiten en inrichten en hups, vissen er weer in toen de temp goed was.
een hels karwei inderdaad, ik was er met mijn meterbak ongeveer 6-7 uur mee bezig.
succes 😉