Ik ben ook echt super benieuwd naar je nieuwe bak! Leuk! Ik hoop dat je een foto topic aan maakt!
Heeft je nieuwe vis al een naam gekregen?
In dit geval is het inderdaad verstandiger om al je vissen in je grotere bak te zetten.
Wat je zegt over het indraaien klopt helemaal. Je zegt hele verstandige dingen.
Wat je grote bak als pluspunt heeft ten opzichte van je kleinere bak, is het aantal liters water. Vergelijk het met een glas limonade. Als je 20ml siroop in een glaasje van 150ml doet, dan heb je een veel sterkere limonade dan wanneer je 20ml in een pul van een halve liter doet.
Dan nu de iets smerigere vergelijking
😉 : als je vissen hun behoefte doen in 54 liter water, dan is dat veel minder verdund dan wanneer ze dat doen in 180L.
Door je filter in je 180L te zetten heb je weliswaar naar verhouding minder nuttige bacteriën, maar wel meer water. En dat helpt om het tekort aan filtervermogen van je bacteriën wat op te vangen. Omdat de stikstofcyclus nog niet in balans is (te weinig bacteriën voor het aantal liters en het aantal bewoners) zul je nog ergens 'handmatig' moeten ingrijpen om de waterkwaliteit goed te houden tot je bactericultuur goed is. En dat is: wat vaker water verversen, zodat je eigenlijk voorkomt dat er een piek ontstaat omdat je je water zo veel mogelijk verdund houdt van die afvalstoffen.
Dit is een beetje wat ik de afgelopen maanden hier op het forum geleerd heb (dus high five mede 'groentje'

Ik vind het top van je dat je dit allemaal voor je vissen geregeld hebt. Je vissen hebben mazzel met je.