Wat is er nieuw

200cm Zuid-Amerikaanse discusbak van ChrisN

Erg mooi,zeer zeker de laatste foto.

Prachtige bak! Misschien dat je het strandje in het midden iets kan verplaatsen naar links of naar rechts, zodat het niet in het midden ligt en de bak in twee�n verdeeld? Valt alleen maar op als je er echt op let hoor. Verder ziet het er super uit.

Heel erg mooi aquarium, en mooie vissen, die corydoras pulcher zijn echt leuk!

Zeer mooi aquarium! Mag je fier op zijn :thumbs:

mooie foto's! erg mooie uitstraling deze bak.

Bedankt allemaal weer,
@Jeppo, de grote stukken hout links en rechts kan ik niet meer verplaatsen, maar wellicht zou ik 1 kant van het "strandje" kunnen vullen met stukken hout zodat het automatisch wat meer naar de andere kant trekt. ik heb er nog flink wat van die stenen bij gelegd (zoals die achterin en links op het strandje, daar zal ik ook nog wel wat mee gaan puzzelen de komende tijd. ik zal er nog eens over nadenken :!

Schitterend aquarium, de achterwand en de geplaatste takken maken het plaatje af.

Je idee�n dat strand wat meer op te vullen zijn denk ik exact de way-to-go. Onze eerste inrichting van de 1m20 bak gaf ook een tweedeling met die houtstapels links en rechts. Gaandeweg is er ook in het midden steeds meer hout gekomen en dat doet het meer als een geheel overkomen.

~ Ivo

Mooie bak! Inrichting is zeker niet verkeerd. Wat ik persoonlijk zou doen is er een paar grote Echindorus in plaatsen. Die geven net een iets voller uiterlijk aan de bak. Ik heb zelf in mijn bak het Vallisneria op 1 punt gezet zodat het een lijkt dat het om een boomstam heen kruipt. De Echindorussen (bleheri) staan bij mij aan de buitenkanten van de bak. Ook zal een paar stekken Hydrocleis nymphioides niet verkeerd staan in je bak. Mooie Zuid Amerikaanse waterlelies.

Edit: btw, prachtige Nannostomus soort heb je daar zwemmen.

Ivo, geef me nog een klein maandje 🙂

Gert, bedankt, het is persoonlijk natuurlijk maar zelf vind ik verreweg de meeste echindorus soorten gewoonweg niet echt mooi en ik zal dat dan ook niet snel erin zetten (Hooguit die dwerg-dingen)
Hydrocleis heb ik gehad (Zie pagina drie) ...dat vind ik dus weer w�l geweldig mooie planten. Maar helaas helaas, ik kreeg ze gewoon niet aan de gang. De omstandigheden in mijn bak zijn verre van optimaal voor planten in vele opzichten, dat weet ik en vind ik op zich ook geen probleem (Gelukkig doet vallisneria het altijd wel) maar van de hydrocleis vond ik het wel een beetje jammer. En bij iedere toekomstige plant is het maar weer afwachten (ik prefereer wel hooguit 1 of maximaal 2 soorten dus veel zal er ook niet bijkomen.)

Mooie bak yourself, trouwens , ga ik ook volgen 😀 (Toch ook weer niet zo heel erg verkeerd, zo'n echindorus haha)

@Chris, Qua Echinodorus soorten kan ik me het best voorstellen. Ik vind zelf er maar een paar mooi, waaronder de bleheri. De bleheri blijft onderwater en krijgt een volle bos.
Hydroleis is inderdaad een plant die zo ineens het niet meer kan doen. Heb het hier ook gehad. Maar heb bij elke plant in het begin klei gestopt. Dat is een echte aanrader. Kan ook zijn dat de temperatuur van je bak de boosdoener is. Vallisneria is inderdaad een plant die het bijna altijd doet. Ik heb in het begin de reuze Vallisneria gehad, maar ben nu overgestapt op de spiralis. Blijft iets kleiner, maar net zo functioneel.

Weet je wat ook zorgt dat je middengedeelte minder opvalt, is door wat kiezels en middelmatige/kleinere stenen te plaatsen. Iets speels neer leggen en dan oogt het minder steriel. Ook wat kleine stukje takjes (wortelachtig) zou prima zijn om wat over de bodem te verdelen.

Maar dit zijn natuurlijk mijn tips/idee�n. Dus het is geen moeten 😀

Gert, temperatuur is hier inderdaad de grootste boosdoener, samen met weinig licht voor veel plantensoorten. Dat idee met de stenen is perfect, had er zelf ook al wat gedachtes over. idee is om vrijdag nog een stapeltje van de stenen te halen die ik al heb en er dan met de hamer mee aan de slag te gaan 😀

Tevens kan ik melden dat er toch een echindorus in komt, en wel de magdalenensis. Deze groep moet twee dingen gaan doen: -Samen met het steen(gruis) het strandje vanaf 1 kant weg laten vallen en aan de andere kant van het plantenbedje de verzamelplaats voor alle discus-stront een beetje verhullen.

Ik hoop -in tegenstelling tot de plantenfreaks hier- dat de mindere omstandigheden voor planten in mijn bak ervoor zorgen dat deze magdalenensis meer sprietachtige bladeren krijgen in plaats van de bredere bladeren bij optimale groei. Als ze niet luisteren krijgen ze gewoon geen klei ook niet
:sorry:

Magdalensis is een leuke, hebben we vooraan in de bak staan. Nog niet zo lang, dus veel over licht/voeding kunnen we nog niet zeggen. Maakt wel uitlopers als een malle.

Prachtig sfeertje en schitterende vissen!

@Chris, HN zou het in principe moeten doen. Een kameraad van mij heeft ook een 2m Discus bak en daar doet de HN het als een malle. Die maakt vaak enten aan en hij moet regelmatig snoeien. Maar hij haalt de oudere planten weg, en laat de jongen enten staan. Zo zorgt hij ervoor dat de HN het blijft doen. Zijn bak staat op een temp van 29/30 graden Celsius.

Als we eens wisten waar je woont konden we meedenken of er bekenden zijn die in de buurt wonen en wellicht een keer een stekje (of 2 of 3) over hebben.

~ Ivo

Hallo weer, bedankt allemaal,
Gert, ik heb wel eens eerder gehad dat een bepaalde plant het niet doet om welke reden dan ook en dat dezelfde plant het dan bijvoorbeeld 2 maanden later w�l doet om onverklaarbare reden. (Het kan soms een kleinigheidje zijn) Ik probeer hem zeker nog wel een keer.
Ivo, locatie is toegevoegd aan mijn profiel :thumbs:

Welke planten wil je weer proberen Chris?

Als zijn HN uitlopers gaat maken nodigen Jeffrey (Sjeff) en wij tweetjes ons graag even bij je uit Chris 😉

Mascha&Ivo zei:
Als zijn HN uitlopers gaat maken nodigen Jeffrey (Sjeff) en wij tweetjes ons graag even bij je uit Chris 😉

Haha, ik hoor wel wanneer het zover is. Wat een service 😀 :thumbs:

Twee nieuwe foto's in mijn album: Enige tijd geleden alweer heb ik het hout rechts eruit gehaald, verkocht en vervangen voor iets beters. Hier en daar wat plukjes sagittaria.
Toch waarschijnlijk ��n van de laatste foto's want de huidige stand van zaken is dat er een groter aquarium komt..

Grotefoto-8CCWITT6.jpg

Grotefoto-7CUYGVN3.jpg

En je hebt deze nog maar net draaien. Wat komt er dan?

Erwin, een beetje onverwacht is er plotseling de mogelijkheid �n groen licht van mijn vriendin ontstaan om de gehele ruimte tussen twee muurtjes hier te vullen met aquarium. En dat gaat een discusbak worden van 275x65x65

Dat wordt een mooie maat. Gaaf de foto van de pulchers.

Gelijk heb je dan! Hoe groter hoe beter toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan