Wat is er nieuw

300x70x70 Amazonia Piranha Adventure v3 van mcc95

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcc95
  • Startdatum Startdatum
M

mcc95

Guest
Alvast een topic voor mijn binnenkort arriverende aquarium. Ik ga deze overnemen van een forumlid. Het gaat om een volglas aquarium met een glasdikte van 12 mm. De afmetingen zijn 300x70x70. Bruto 1470 liter dus. Er zit een droogkamer en overloop aan de linkerzijde, en 2 aan/afvoeren aan de rechterzijde. Ik koop hem kaal. dus zal de komende tijd mijn aandacht vestigen op het bouwen van een onderstel, een bioloog, de verlichting, een achterwand, en natuurlijk de kappen. Ik ben van plan dit allemaal zelf te maken. Het gaat sowieso een hele tijd duren voor alles daadwerkelijk op z'n plek zal staan. Ik ben op het moment eerst nog bezig met een cursus tot aan de kerst. Daarna is het de bedoeling om mijn baan voort te zetten en te verhuizen. Kortom, een toekomstplan 🙂 Ik heb zelfs nog geen idee wat ik een mooi visbestand voor dit aquarium vind. Ik overweeg mijn huidige Piranha clan over te zetten en uit te breiden. Maar een groep Scalare's lijkt me ook geweldig. Gelukkig heb ik nog zat tijd om die beslissing te maken 🙂

Laat me raden? Made in Kasterlee? 🙂

Dat is een een mooie bak maat mcc95.

ben heel benieuwd naar het resultaat van dit project ;-)

Zo dat is nog eens een leuk formaat!!
Heel veel plezier, en ga dit zeker volgen. Ben heel benieuwd hoe je het gaat opbouwen en het resultaat gaat worden.

Gaaaaaaf!!!!

Ik zou de Pir's overzetten hoor. 150 cm. is toch erg krap voor deze jongens en je hebt best een klein groepje. Dat is nu misschien nog niet te zien, maar dat komt wel. Maanvissen kunnen wel prima in je 150 cm. als het goed is.

Zeer benieuwd 🙂 mooi projectje!

Groter kon niet door de deur zeker, succes haha

Die bak komt zeker uit Hoorn? Ik ben er niet jaloers op ik hou niet zo van het onderhoud dus ik vind 80cm al groot genoeg. 😛

wat wat je van een bestand van 3000 Boraras maculatus? Het is weereens wat anders dan Maanvissen enzo die men vaak voor dergelijke bakken aanraad. 😉

Ik zou de piri's uitbreiden in de 3 meterbak, en dan in de 1m50 een groep van een scalare of 8 🙂

nou ben ik erg maanvis fan.. maar met piranha's heb je wel wat aparts natuurlijk..........

ga het volgen iig..lijkt me wel wat....

Dronten? 🙂

Mooi formaat, ben benieuwd hoe het gaat worden.

Die klopt wel Ren� 😉

Gaaf man! 😀 Ik ben wel jaloers 😛

Mooi project gaat dat worden, ben benieuwd!

Ben benieuwd.

ps. als je Piranha's gaaf vind, zou ik een Serrasalmus Rhombeus overwegen in zo'n gigabak.

mooi dat is tenminste een bak !

Bedankt allemaal. Een Rhom vind ik erg mooi om te zien. Maar niet om te hebben 🙂 Op het moment ben ik er voor om de Piranha's in dit aquarium te huisvesten.

Ik ben van plan dit systeem te gaan gebruiken:
http://www.aquariummonteur.nl/constante ... rsing.html

Ik moet daar nog wel een oplossing zien te vinden omdat ik osmose gebruik. Als ik mijn apparaat 24/7 laat draaien verbruik ik 18 kuub per maand. Op die wijze ververs ik 70% per week. Ik kan er natuurlijk voor kiezen een mix te maken met wat kraanwater en eventueel regenwater. En in plaats van 70% het terug te brengen naar 40% verversen. Dus bijvoorbeeld het apparaat 4 dagen per week te laten draaien. Iemand anders nog suggesties?

Wauw,ben heel benieuwd hoe dit gaat worden,succes met alles

heb je link een bekeken wat ik mis in beide schema�s is terugslag klep in de riool verbinding tevens is een zwanenhals geen overbodige luxe ivb stank afsluiter

je zal de eerste niet zijn die een overloop krijgt van het riool zo de bak in

mvg

jaap

Er zal dan inderdaad een vertakking in de zwanenhals onder het aanrecht komen. Maakt het nog uit op welke plek de de terugslagklep komt?

mcc95 zei:
Er zal dan inderdaad een vertakking in de zwanenhals onder het aanrecht komen. Maakt het nog uit op welke plek de de terugslagklep komt?

1 eigen zwanenhals gebruiken in de afvoerleiding geen vertakking
maken bij de zwanenhals onder het aanrecht ivb zeepresten van bv afwassen
aansluiting maken een stuk na de zwanenhals van de afvoer van de aanrecht
2 lijkt mij zo dicht mogelijk waar je de aansluiting maakt op het riool zodat je geen vuil water in je leiding krijgt naar je bak/of bioloog
3 zorg dat de riool buis waar je de zaak op aansluit goed door loopt

controle hier van is vrij eenvoudig als je een teil sop van bv de afwas leeg gooit en het sop komt terug door de overstort in je wasbak kan het een teken zijn dat er een lichte verstopping zit
hoor je daarnaast geluid of als de afvoer een paar keer slikken moet of geluid uit (als die er dichtbij zit)afvoer van bv de wasmachine is het een teken dat je riool of niet goed schoon is of je riool niet voldoende afschot heeft

mvg
jaap

mcc95 zei:
Bedankt allemaal. Een Rhom vind ik erg mooi om te zien. Maar niet om te hebben 🙂 Op het moment ben ik er voor om de Piranha's in dit aquarium te huisvesten.

Ik ben van plan dit systeem te gaan gebruiken:
http://www.aquariummonteur.nl/constante ... rsing.html

Ik moet daar nog wel een oplossing zien te vinden omdat ik osmose gebruik. Als ik mijn apparaat 24/7 laat draaien verbruik ik 18 kuub per maand. Op die wijze ververs ik 70% per week. Ik kan er natuurlijk voor kiezen een mix te maken met wat kraanwater en eventueel regenwater. En in plaats van 70% het terug te brengen naar 40% verversen. Dus bijvoorbeeld het apparaat 4 dagen per week te laten draaien. Iemand anders nog suggesties?

Je kunt ook een tijdklok tussen de waterklep zetten.

Kan je per uur laten werken,of om 2,3,4,5 uur.

18 kuub ,tja, met 3 meter kost wel wat.

Bedankt Jaap en Bertus. Ik ga me er wat verder in verdiepen.

Mmmm, klinkt als de bak van Fullmaster..

Weet je trouwens waarom hij gestopt is? Vond het altijd een geweldig mooie bak van hem.
Ik hoop dat je een soortgelijke mooie bak ervan kan maken! Alleen dan nu met Piranhas ;-)

Klopt Bert. Hij moet wel van dit aquarium af ivm een verhuizing binnen een bepaalde tijd. Hij stopt zeker niet met de hobby zelf. Hij zal alleen kleiner gaan 😉

Ik weet sinds vandaag ook in welke woning het aquarium komt te staan, en ook al op welke plek. Omdat er maar 1 plek mogelijk is 🙂 Er zit alleen geen kraan in de buurt die rechtstreeks een mooie opstelling kan bieden voor het automatische ververs systeem. Maar daar kan met wat creatieve idee�n wel wat op gevonden worden. Dan maar via een omweg 😉

Is het niet mogelijk de afvoer van de nood overloop naar buiten te laten gaan? Of komen er dan veel beestjes door bijvoorbeeld? Ik denk dat het erg lastig word om een riool te bereiken via het aquarium.

Ik denk persoonlijk dat dat niet kan Mitch. Moet wel naar het riool denk ik. Wel een mooi systeem als je het voor elkaar kan krijgen. 🙂

Dan zit er denk ik niets anders op dan dit systeem achterwege laten. Wel erg jammer. Zowel de kraan als het riool zitten een gruwelijk eind van de plek waar het aquarium komt vandaan. De aanvoer kan ik wel wat op verzinnen maar de afvoer niet.

Ja als het niet anders kan. Wel jammer dan. En als je nu een ton kwijt kan, en daarin het afval water laat lopen. Op die ton een aansluiting voor een tuinslang zetten, en elke dag leeg laten lopen?

Creatief bedacht, maar onhaalbaar denk ik.

xChlo� zei:
Ja als het niet anders kan. Wel jammer dan. En als je nu een ton kwijt kan, en daarin het afval water laat lopen. Op die ton een aansluiting voor een tuinslang zetten, en elke dag leeg laten lopen?

dacht net hetzelfde maar dan via je een extra grote bioloog waar je dan dagelijks een x aantal liters kan uitpompen

Dat lijkt me nog moeilijk te realiseren dan Chlo�'s idee 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan