Wat is er nieuw

4 Dode vissen in twee dagen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sluiergoud
  • Startdatum Startdatum
S

Sluiergoud

Guest
Hoi Allemaal

Ik heb op twee dagen tijd vier dode vissen gehad. Het lijkt erop alsof ik een ziekte in mijn aquarium heb. Het rare is dat mijn water waardes normaal zijn. De symptomen zijn overigens ook apart vind ik zelf heb namelijk al jaren aquaria en dit heb ik nog nooit gezien. Uit het niets gaan de vissen stijf zwemmen alsof er een plank aan de staart zit. Want ze kunnen ineens de staart niet meer bewegen. Binnen enkele uren zijn ze dan ook dood. verder is er aan de vissen niets te zien behalve dan dat ze dood zijn. Ook de Aquarium speciaal zaak kan mij niet vertellen wat het eventueel kan zijn. Deze zaak kom ik al jaren en nooit problemen mee gehad met hun vissen.

Op dit moment zijn 3 guppen en 1 black molly dood gegaan.
En een betta vrouw krijgt de zelfde verschijnselen. (stijf zwemmen)

Esha2000 en exit zitten er in.

Populatie van de bak:
ongeveer 12 guppen
3 black molly's
3 betta vrouwen
1 betta man
5 kardinaal tetra's
3 algeneters.

De betta en de guppen gaan goed samen en de betta jaagt op geen enkele vis.

Het aquarium is 1.50 bij 50 bij 50. er zit een zuurstof pomp op aangesloten met 2x 15cm luchtbalken. Pomp van Eheim die tot 800ltr per uur draait.

Bodembedekking is nog deels kiezel deels grind hier zijn we nog mee bezig maar omdat er nu ineens zoveel vissen dood schijnen te gaan heb ik besloten er even mee te wachten. Laatse aanpassing is inmiddels alweer twee weken geleden.
Beplanting is ruim aanwezig evenals verstop plaatsen.
Foto is van huidige vormgeving.

Camera%20Uploads

Dat is flink balen maar heb je het water getest of laten testen want lees niks over je waterwaarden?

Ik laat altijd mijn water testen door de speciaalzaak.

En volgens hun had ik de ideale water waardes.

Heb vorige week zelf nog getest en ook die waardes waren in orde.

Wanneer is het water voor het laatst getest?

Gebruik je naast de zuurstofpomp ook een filter in de bak trouwens?

Pomp van Eheim die tot 800 l gaat....

Lees weer eens niet goed,dacht ff omdat het samen in 1 zin staat dat het over 1 en dezelfde luchtpomp ging 😳

Is nog vroeg 😉

Seabait zei:
Lees weer eens niet goed,dacht ff omdat het samen in 1 zin staat dat het over 1 en dezelfde luchtpomp ging 😳

Is nog vroeg 😉
😉

Is veels te licht,op 1,50 m.
Hij houd ong 300 over van de 800.
Zou dus ammonia of nitriet kunnen zijn.

Vraag me iig echt af of de waterwaarden de afgelopen dagen getest zijn.

Sluiergoud zei:
Ik laat altijd mijn water testen door de speciaalzaak.

En volgens hun had ik de ideale water waardes.

Heb vorige week zelf nog getest en ook die waardes waren in orde.

Dan zijn we toch echt benieuwd naar die "ideale" waterwaardes. Vooral NO2 en NO3

Ik ben benieuwd behalve de waardes wat dit kan zijn, bij niet 1 ziekte zie ik deze verschijnselen, het zou een vergiftiging kunnen zijn van ammoia of nitriet, dus zijn je waardes wel belangrijk in dit geval, omdat er geen ziekte bij de verschijnselen past.

No2 is 0 en No3 is ook 0
Volgens alles dus in orde.

Heb gelukig gisteren geen kapotte vissen meer gevonden.
Vandaag ga ik nog eens met het water langs de speciaal zaak en daar laat ik het nogmaals testen.

NO2 = 0 is prima. Niks mis mee.

Maar "ideale waardes" is afhankelijk van je visbestand.
Black mollies hebben eigenlijk een flinke zouttoevoeging nodig, voor de anderen is de vraag of dat goed is. Dus ideale waardes voor al je vissen kunnen al niet bestaan.

Valt me op dat inderdaad een van je mollies is overleden, dus een visje met een speciale eis.
Daarnaast je guppen. Guppen zijn meestal aan de drukke kant voor een Betta, dus het zou mij persoonlijk niet verbazen als de Betta man (of zelfs een van de vrouwen) die de dood heeft ingejaagd vanuit pure ergernis.

Maargoed, omdat ideale waarden dus niet bestaan zonder context zou ik zeggen: neem een papiertje mee en schrijf de waarden op. Dus getalletjes. Kijk daarnaast goed hoe ze testen, met druppels of een stripje.

~ Ivo

Net terug van de speciaal zaak en helaas niet zo een goed nieuws

Na opnieuw te hebben getest met een week ertussen blijkt mijn kh/ph+ maar 2 te zijn.

No2 en No3 waren nog steeds 0

Getest met druppels.

moet er nu kh/ph+ in gaan doen voor zes dagen daarna moet ik weer terug om te testen of het verbetert is.

nog geen dode vissen meer gevonden verder

duidelijk op advies van de winkel dat product gekregen

je weet dus de waarde nog niet
phkh+ 2 kan nooit kloppen

vraag volgende keer de waarden gewoon op

Is echt niet om je af te z**ken hoor want is duidelijk dat je echt het beste wil voor je vissen maar daar klopt idd niks van.
Weet niet wat voor een "speciaal"zaak of het is maar lijkt er sterk op dat het er ook 1 is die enkel wil verkopen en verder weinig kennis heeft.

Is echt handiger om zelf een testkoffer te kopen zodat je niet meer afhankelijk bent van een ander.
Hier helpen we je er wel mee om het je uit te leggen als dat nodig is.
Gelukkig dat er geen vissen meer zijn doodgegaan iig.

Ik ga altijd bij tetra neon Maastricht. in het verleden nooit problemen mee gehad en eigenlijk ook nog nooit problemen met mijn aquarium gehad. maar ik ga idd kijken om deze week zelf een test kit te gaan halen zou me een hoop gedoe besparen.

Dusz net zo leuk getypt geen doe vissen helaas net weer twee doden. 🙁

Ja, vreemd hoor, als je nou iets vreemd behalve stijve staart en dood, verder niks bijzonders te zien, is het wel moeilijk om dit te beoordelen.
Ademen ze snel, happen ze naar adem, eten ze goed, zijn ze verder levendig of hangerig, geen rare plekjes of zo?????

Het blijkt al uit wat Astrid schrijft > er zijn nog veel vragen.

Bekijk ook het volgende topic eens: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545
(misschien dat daarin nog vragen staan die hier nog niet aan de orde zijn gekomen, probeer die dan te beantwoorden).

Wat betreft die zaak waar je geweest ben. Wie weet staat er een topic over die winkel in het subforum "aquariumspeciaalzaken en webwinkels" zodat je daar kan leden hoe het met de expertise daar gesteld is.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan