Wat is er nieuw

50 bar flesdruk?

cemedia

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
29 november 2020
Leeftijd
32
Hi All,

Vraagje.. Normaals als ik een gevulde co2 fles aansluit zit de werkdruk op mn meters net iets boven de 50 bar. Als de druk daar na verloop van tijd onder zakt is de fles vervolgens ook snel leeg.

Welnu.. ik had een lege fles: 4,6 KG. Deze heb ik laten vullen (ik stond er naast, er ging 2KG in volgens het scherm). Thuis de fles op de weegschaal: 6,8KG (200 gram "gratis"?).

Ik sluit de fles aan.. druk in de fles op het randje van de 50 bar.

Iemand enig idee hoe dit kan? Kan dit komen door de temperatuur van de fles (stond binnen) tov het vulstation (onverwarmde loods)? Anders gezegd: moet ik mijn flessen koelen voor het vullen?

Ik koel ze nooit maar vaak zie je bij thuiskomst dat ze nog koud zijn en de druk wat lager is. Vaak na enig uren loopt de druk dan op naar zo n 55-60 bar hier.

Ik koel ze nooit maar vaak zie je bij thuiskomst dat ze nog koud zijn en de druk wat lager is. Vaak na enig uren loopt de druk dan op naar zo n 55-60 bar hier.
"vroeger" waren mn flessen altijd ijskoud als ze gevuld waren (bij een gasleverancier). Echt wit uitgeslagen zeg maar.
Deze fles had niks, was nog gewoon "warm" zoals ik m in de auto had gegooid..

Ja de mijne zijn ook ijskoud na het vullen en meestal wat wittig uitgeslagen. Zou denken zit er wel genoeg in maar ja dat was wel 2 kilo zeg je.

Op het moment dat je een CO2 fles in gebruik hebt zit je altijd in de overgang fase van vloeibare CO2 naar gasvormige CO2.
Je fles zit dus op de lijn tussen het tripelpunt en het kritische punt. De fles zal de omgevingstemperatuur aannemen en daarmee is de druk bepaald.
Als de fles is gevuld met buitenlucht temperatuur en je zet hem daarna op kamertemperatuur zal dus de druk wat oplopen.
De druk van de vloeistof in de gasfles bedraagt bij 20°C ca. 57 bar.

Op het moment dat je gasfles gevuld wordt uit een grotere opslag met een hogere druk zal de CO2 expanderen als deze in jou fles komt. Hierbij koelt de CO2 af en zal je fles ook afkoelen of zelf aanvriezen aan de buitenkant.

1736942994387.png

https://liquidx.nl/media/downloads/overig/Linde - Werken met kooldioxide 2400 034 CO2.pdf

Ik ben wellicht iets te snel geweest. Druk loopt nu toch op zie ik op de meter 🙂 paniek om niks!

Op het moment dat je een CO2 fles in gebruik hebt zit je altijd in de overgang fase van vloeibare CO2 naar gasvormige CO2.
Je fles zit dus op de lijn tussen het tripelpunt en het kritische punt. De fles zal de omgevingstemperatuur aannemen en daarmee is de druk bepaald.
Als de fles is gevuld met buitenlucht temperatuur en je zet hem daarna op kamertemperatuur zal dus de druk wat oplopen.
De druk van de vloeistof in de gasfles bedraagt bij 20°C ca. 57 bar.

Op het moment dat je gasfles gevuld wordt uit een grotere opslag met een hogere druk zal de CO2 expanderen als deze in jou fles komt. Hierbij koelt de CO2 af en zal je fles ook afkoelen of zelf aanvriezen aan de buitenkant.

Bekijk bijlage 383819

https://liquidx.nl/media/downloads/overig/Linde - Werken met kooldioxide 2400 034 CO2.pdf
Bedankt voor deze duidelijke uitleg @Jelle86!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan