Wat is er nieuw

50X30X30 van Gerard (Fixen)

F

fixen

Guest
Ik ben begonnen met het ombouwen van mijn 50cm bak die voorheen dienst deed als noodopvang. Ik heb nog geen idee wat voor dieren de bak gaan bevolken, maar ik zal het zeer beperkt houden. Misschien alleen garnalen.
Daarnaast heb ik nog geen planten bestand uitgezocht, daar ga ik na het schrijven van dit bericht mee bezig. Mochten jullie idee�n hebben voor leuke planten, graag.
Het aquarium zal uitgerust worden met een CO2 systeem. Ik heb nog een fles liggen en heb voor een redelijke prijs een regelaar kunnen scoren. Magneetventiel is ook op ebay gevonden, dus hoef ik me niet meer druk te maken om het op tijd uitschakelen. Ik zoek eigenlijk alleen nog een inline CO2 difussor voor 8/12mm slang, maar die heb ik nog niet kunnen vinden (weten jullie een goede?). Ik ben namelijk niet zo'n fan van flippers in het aquarium.

Eerst maar eens twee foto's van het aquarium:

268424fixen_0_82_dsc_0093.jpg

134822fixen_0_82_dsc_0095.jpg

De bodem is van akadama en de stenen zijn dragonstone die ik bij de lokale visboer gevonden heb. Het is mijn eerste aquascape op deze manier en het bevalt me wel.

Vandaag langs de LFS geweest en daar zag ik een paar plantjes staan die wel goed terecht konden in mijn meter bak. Daarnaast ook nog een plantje gevonden voor in de 50cm.
De Rotala Indica, ook wel Ammania sp. bonsai genoemd (oude benaming).
Ook was er nog een klein stekje over uit de meter bak van een plant die in de winkel de Hygrophila dwarf werd genoemd. Ik denk dat dit de Hygrophila corymbosa compact is, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. In denk niet dat het de Hygrophila polysperma is die ook wel Hygrophila dwarf wordt genoemd. Dit stekje heb ik ook maar in de 50cm gezet, maar misschien gaat hij er wel weer heel snel uit.

2 foto's:

316936fixen_0_82_dsc_0096.jpg

347715fixen_0_82_dsc_0097.jpg

Je kan er ook zoiets van maken.

Planted-tank-rule-of-thirds-1.jpg

Of zoiets
Hardscaping-6-breaking-rules.jpg

SeGikd8n6AlRa35zBtsv5PjpzHfKuZ-N.jpeg

Ik snap wat je bedoelt Botia. Het beste effect is te behalen met zo klein mogelijke planten zoals Eleocharis parvula (of nog beter mini) HCC of Glosso.
Ik heb besloten dat de Hygrophila dwarf (corymbosa compact) er zowieso uit gaat. Deze heeft veel te grote bladeren. Voor die plant heb ik nog wel ruimte in mijn meterbak. Ik heb altijd een beetje moeite met planten weggooien, dus vaak zoek ik eerst nog even een plekje om hem daarna alsnog weg te doen als het nergens naar lijkt.
Ik heb het volgende plan gemaakt en planten besteld:
859736fixen_0_82_planten.jpg

Links achter komt Limnophila sp. vietnam mini, die wordt getrimt met de lijn van de steen rechtsachter.
Midden achter komt wat Hydrocotyle tripartita, deze wordt laag getrimt en groeit misschien op sommige plekken naar voren toe.
Rechts achter staat al de Rotala indica. Deze heb ik nog iets compacter gezet en meer naar rechts.
Daarnaast komt er meer naar voren op verschillende plekken plukjes Eleocharis parvula en vooraan een veld Hemianthus callitrichoides cuba.

Ik heb ook nog een Eleocharis Vivipara besteld, maar ik weet nog niet precies wat ik daar mee ga doen. Misschien komt die er wel nooit in of wissel ik deze uit met de Rotala indica.

Susanne zei:
Wat is de bodembedekking op foto 2 en 3? Dat is echt waanzinnig mooi!

Lijkt op eleocharis parvula of sp. mini en hemianthus callitrichoides cuba.

Vandaag de planten binnen gekregen en ze direct geplant.

Een paar foto's van het resultaat:
733411fixen_0_82_dsc_0101.jpg

951647fixen_0_82_dsc_0103.jpg

267862fixen_0_82_dsc_0103.jpg

518126fixen_0_82_dsc_0104.jpg

251994fixen_0_82_dsc_0105.jpg

De grijze steentjes die op de HCC liggen gaan er nog uit. Die zijn er alleen voor om de boel op zijn plek te houden.

Na dag ��n staan de planten al recht op naar het licht.

258655fixen_0_82_dsc_0109.jpg

Het aquarium staat nu bijna twee week. De limnophila sp. vietnam ligt nu behoorlijk horizontaal en gaat straks kruipen door het vele licht. Alle andere planten groeien ook goed en zien er gezond uit.

685132fixen_0_82_dsc_0118.jpg

Daarnaast heb ik in mijn meterbak 2 jonge Nannostomus marginatus gevonden. Deze hebben niet zo lang geleden dus eieren gelegd.

Aquarium staat nu al een tijdje en daarom even een update.

12507262_1083586435008390_3283776093512260838_n.jpg

12552994_1083586445008389_1596183124769794819_n.jpg

Gaaf bakje, heel mooi gedaan! Ik had alleen de techniek wat meer weg gewerkt, is nu wel duidelijk aanwezig. Maar dat is mijn mening. 🙂

Mooi groen bakje! Fijn voor de garnalen!

De techniek zou inderdaad nog wat beter weggewerkt kunnen worden, maar ik stoor me er niet zo aan. Links achterin drijft trouwens de thermometer, ook niet zo netjes, maar ik vind het belangrijker dat alles goed groeit.
De garnalen hebben trouwens jongen gekregen. Ze zien er verder ook goed uit en ik geef mijn garnalen nooit eten, behalve dan een catappablad eens in de paar weken. Ik heb heel even hydra gehad (wat wel bijzonder is aangezien ik geen eten geef) maar dat is uit zichzelf weer verdwenen.

Ziet er mooi groen uit en in die bakjes is de techniek wegwerken niet zo makkelijk omdat je niet echt hoge/grote planten erin kwijt kan. Hooguit wat snelgroeiers. In onze kleine bakjes zie dus ook wel wat techniek maar ook ik kan me daar dan niet zo aan storen.

Hier zeggen ze dat hydra nooit uit zichzelf verdwijnt... Hoe bedoel je dat je de garnalen geen eten geeft? Je hebt ook geen andere bewoners die je wel voert? Dan eten ze wel mee. Ik zou ze wel gaan voeren hoor, geen enkel dier kan zonder eten, ook al lijken ze het goed te doen.

De hydra is zo ver afgenomen (ik heb het niet meer waargenomen) dat ik me er niet meer druk om maak. Misschien is het er nog wel, maar dan is het in evenwicht op een zeer laag aantal.

Geen andere bewoners inderdaad. Naja, een 100 tal slakken die nu langzamerhand opgegeten worden door 4 Anatoma Helena slakken die ik heb toegevoegd. Het gaat ondertussen al maanden goed. Er word genoeg plantenafval geproduceerd samen met eencellige organismen dat de garnalen daar op kunnen leven. Wanneer er nog meer in komen zal ik langzamerhand wel wat bij gaan voeren.

Sterker nog, ik geef de vissen in mijn meter aquarium ook weinig eten. Deze blijven echter goed dik en krijgen jongen Ik zie ze vaak grazen aan stenen en hout. moet ik wel bij zeggen dat het meter aquarium wel wat meer algen heeft waar veel micro-organismen in kunnen leven.

Gelukkig maar, hopelijk worden het er niet weer meer.

Vervelend zo'n slakkenplaag, zou echter wel wat meer Helena's nemen. Bij een slakkenplaag is de regel 1 slak per 10 liter. Maar ook dit is jouw keuze, als jij het geen probleem vindt als ze er lang over doen om de slakjes weg te werken dan is dat natuurlijk jouw keuze. 🙂 Garnalen eten inderdaad ook plantenresten, maar het is wel erg leuk om ze te zien eten van het garnalenvoer. 🙂

Nou ja, als ze het zo goed doen dan zal het toch wel goed zijn. 😉

Schijf komkommer aan draadje op de bodem.
Ziten er genoeg op, kommetje in de bak boven het water, komkooer optillen , hup , in het kommetje, slaken er af, komkommer terug.

Slakken in de slakkenbak.

Staat er lekker fris bij! Mooi zo dat plantje dat heel je bodem bedekt!

Ik ben echt diep onder de indruk wat je met "maar" 50 cm weet te bereiken.
Verschrikkelijk mooi bakje!!

Bedankt voor de complimenten en tips.

Zekers Fixen ,ik sluit mij bij de ja,,knikkers aan. Netjes.

Nog even 1 plaatje. Dit is met een andere camera, maar ik heb geen camera waar ik echt mooie plaatjes van aquaria mee kan schieten.

117667fixen_0_82_p1010515.jpg

Prachtig, dan maar met een mindere camera, dit vindt ik prima zo. :thumbs:

Ik heb vandaag nieuwe planten in de bak gedaan. Deze keer laat ik het bij 1 soort.
Nou vroeg ik mij af, wie kan raden welke soort ik geplant heb? 😀

623756fixen_0_82_dsc_0248.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan