Wat is er nieuw

60cm West Afrika (killi biotoop) van Funkz

• Onderwerp starter Onderwerp starter funkz
  • Startdatum Startdatum
F

funkz

Guest
Ik vond het tijd worden voor iets anders, dus ik heb besloten mijn 60 cm Zuid Amerika bak om te bouwen naar West Afrika. De afgelopen weken ben ik planten gaan regelen en ben ik de boel gaan verbouwen.

De bewoners zijn geworden:

- 3x Aphyosemion australe (Kaap Lopez) 1m/2v
- 15x Aplocheilichthys normani
- 7x Epiplatys annulates
- 2x Neritina natalensis
- 2x Hymenochirus boettgeri

Het plantenbestand:

- Bolbitis heudelotii
- Ammannia senegalensis
- Pistia Stratiotes (wordt waarschijnlijk te groot, dus ik gebruik alleen de jonge scheuten)
- Ceratopteris thalictroides
- Anubias nana
- Anubias coffeefolia
- Anubias barteri
- Nymphaea lotus
- Fissidens fontanus
- en nog wat blokjes en stokjes (harskern) met Javamos er al op.

Ik heb nog voldoende hout liggen om een leuke inrichting te maken.

De temperatuur staat momenteel op 24gr, ik filter met een (geknepen) JBL Cristalprofi e700.

Wat foto's van de de opbouw:

d7r7.jpg

rgf9.jpg

px98.jpg

En het eindresultaat:

4szn.jpg

En nog een paar foto's van de bewoners:

b5m4.jpg

as7q.jpg

i89n.jpg

laik.jpg

2zgr.jpg

fybk.jpg

yijj.jpg

y5eb.jpg

Heel leuk 😀

Nog een West-Afrika bakje :thumbs:

Temperatuur mag denk ik best nog wat omlaag (ik zou de verwarming installen op 22).
Als de Pistia niets wordt kun je de Ceratopteris ook laten drijven.
Heb je de Bolbitis voor de uitstroom van je filter? Die houdt namelijk wel van wat stroming.
Je bent de lotus vergeten in je plantenlijstje ;-)

~ Ivo

Ik denk dat ik de temperatuur inderdaad nog wat ga laten zakken! De bolbitis zit voor de uitstroom, maar veel stroming gaat hij niet voelen. I.v.m. de epiplatys heb ik mijn filter flink geknepen, ik merkte dat ze niet van veel stroming houden.. De Pistia doet het fantastisch! Omdat ik mijn waterpeil wat heb laten zakken vanwege ontsnappende kikkers, kan ik ook het drijvende deel van de planten goed zien, dit geeft de bak een erg natuurlijke uitstraling. Hier plaats ik later nog wel even een foto van.

Edit: Klopt, de lotus heb ik er later bij gezet, die heb ik overgezet vanuit mijn Zuid Amerika bak. Ik zal hem nog even toevoegen aan het lijstje.

Ziet er goed uit. Waarom dan toch de keuze voor West Afrika als ik mag vragen?

Gaaf. En mooi visbestand!

Goede vraag.

De vissen uit mijn Zuid Amerika bestand waren bijna uitgestorven, dus ik ging eigenlijk naar de LFS voor een aanvulling op mijn Zuid Amerika bestand. Een nieuwe scholenvis, een nieuwe koppelvis, dat idee. Aangekomen bij de LFS bleek hij nauwelijks apisto's op voorraad te hebben. Hij kwam met het voorstel een killivis te houden. Ik had me totaal niet ingelezen, dus ik was hier niet op voorbereid. Samen met de verkoper de gok gewaagd, en ik ben huiswaarts gegaan met een 'koppel' Aphyosemion sjoetedti. Thuis aangekomen de vissen over laten wennen, en genieten maar van de pracht en praal. Toch vond ik de vissen wat groot voor een 60cm, dus ik ben me eens gaan inlezen. Met de kennis die ik heb opgedaan ben ik terug gegaan naar de LFS om het 'koppel' terug te brengen. Het bleken ook nog eens 2 mannen.

Tijdens het inlezen werd ik steeds enthousiaster, en heb ik besloten de hele bak om te gooien naar West Afrika. Ik probeer allebei mijn bakken zoveel mogelijk biotoopcorrect in te richten, dus met mijn keuze voor West Afrika had ik eindelijk de kans om ook eens anubia's op hout te binden, kikkertjes te houden, etc. En het is weer eens wat anders.. 😀

Filmpje van de kikkers tijdens voedertijd! Altijd leuk.

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5ti4TkYK-oc[/video]

Mooi ingericht! Ik vind het altijd meoilijk om kleine(re) bakken in te richten maar dit is voor mij wel een voorbeeld!

Hoe is de interactie tussen je annulatus en normani?

~ Ivo

Dat combineert fantastisch. De normani's scholen mooi in de midden/bovenlaag, terwijl de annulatussen vooral vlak onder het wateroppervlak en tussen de drijfplanten zwemmen. Soms laten de annulatussen zich wat zakken. Het bestand oogt echt gebalanceerd.

Hele mooie bak, knap gedaan met inrichten. en uiteraard ook erg mooie vissen. :petjeaf:

Erg mooi bakje! Is het nog steeds zo gebalanceerd in het visbestand? Ik zit ook aan hetzelfde bestandje te denken voor een 80cm bak, hoewel de aantallen anders zullen worden.
Waar zwemmen de australe's?

Erg mooie bak, het ziet er leuk ingericht uit, leuke bewoners 😉

Ziet er mooi uit! Wel vrij veel vis voor een 60cm, maar de samenstelling is wel mooi afgestemd.

Heel mooi ingericht. Misschien dat ik de blauwoogjes ook toevoeg in mijn aqua60 als ze zo goed samengaan met de annulatus. Alleen een iets kleiner schooltje denk ik, is het niet te druk/vol?

Mooie bak, ziet er strak uit. In welke laag zwemmen de kaap lopez?

Mooi stukje natuur heb je staan. 🙂

Mooie bak!
Ziet er groter als een 60cm uit... Goed dieptezicht dus.

En mooie vissen natuurlijk!

Dank je. De bak is inmiddels leeg gehaald en staat te koop. Het West-Afrika biotoop was toch niet echt mijn ding, dus ik heb hiervoor in de plaats een Rekord 800 gekocht, die ik de komende tijd ga inrichten als Tanganyika bak. Ik heb hiervoor al wat ideetjes, maar ben nog op zoek naar een mooie achterwand. Zodra ik deze in huis heb, kan ik gaan indraaien en open ik een nieuw project topic.

Wauw die Aphyosemion australe zijn echt heeel mooi!!!

wat ik mij afvroeg als U kienhout gebruikt gaat uw water dan niet na verloop van tijd verkleuren?..
Ik weet dat het moet worden uitgekookt en weken etc etc maar alsnog gaat na verloop van tijd het water iets verkleuren of heb ik het mis?

Mvg Kevin.

Niet iedereen is het er volgens mij over eens dat je het hout moet koken. Ik heb er zelf alleen kokend water overheen gegoten en het verbolgens in een emmer laten weken totdat het hout zonk. Mijn water verkleurd niet meer door het hout.

Gr,
Thomas

Ik heb mijn hout nog nooit uitgekookt. Past niet eens in de pan. Ik overgiet het meestal met kokend water uit de waterkoker, en borstel het vervolgens goed schoon. Meer doe ik er niet aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan