Wat is er nieuw

80x30x40 met Puntius oligolepis van Jones

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Mijn Puntius oligolepis blijken niet lekker te combineren met mijn Epiplatys dageti 'harbel', dus heb ik een apart bakje voor ze opgezet. Ze zijn er leuk genoeg voor 😀

Verder komt er een groep Corydoras trilineatus bij en misschien wat blauwe Platy's.

De bak stond leeg nadat de inhoud ervan naar een Rio 125 verhuisd is, dus dat kwam mooi uit.

Afmetingen: 80x30x40
Filter: Aquael turbo 500
Verlichting: 1x 30W T8
Bodem: fijn afgerond grind (wordt over een tijdje vervangen door de fijnste maat filterzand vanwege de Cory's, ik had even niets anders liggen)
Planten: Hygrophila salicifolia, Rhizophora mangle, hoornblad, eikenbladvaren (in de bodem en als drijver), Rorippa aquatica, Vesicularia sp., Echinodorus martii/major, Nymphea zenkeri 'red', Gymnocoronis spilanthoides.

De bak staat sinds gisteren. Ik heb 30l. water uit de Rio 125 en een ingedraaide filter gebruikt, dus als alles goed verloopt komen volgende week de eerste 5 (1m/4v) Puntius oligolepis erin. Hopelijk een week later nog 10 stuks (6m/4v).

kZ2tK2r026Lh0UPu-oEXnDGYmQHcQPjZ.jpeg

Natuurlijk blijven ze, het zijn super leuke mooie visjes 😀

Thanks, Bart!

Ben benieuwd hoe je bak eruit komt te zien. En hoe die visjes eruit zien.

Als je in mijn onderschrift op 'Rio 125' klikt kan je m'n P. oligolepis alvast zien 🙂

Echt super vette vissen jones!

De oligolepis en trilineatus zitten er inmiddels in. Ik houd de waardes en het gedrag van de vissen goed in de gaten. Hopelijk verloopt alles vlekkeloos. De trili's en oli's combineren in ieder geval wel goed en lijken het allemaal super naar hun zin te hebben.

Binnenkort foto's 🙂

mooi hoor..

en nou nog zonder moeilijke woorden ..hahahha 😀

Puntius oligolepis is niet echt een visje die je volgens mij veel gehouden ziet. Ben erg benieuwd 🙂

Eilandbarbelen zijn fantatische vissen! Als ze wat ouder worden krijgen de mannen hele mooie kleuren. Hier eten ze zelfs uit de hand 😉 leuk dat je er een bakje voor opstart!

Die van mij zijn nog best schuw, Ichtus. Maar af en toe komt er 1 met z'n koppie voor de ruit mij aanstaren xD

swordfish zei:
Puntius oligolepis is niet echt een visje die je volgens mij veel gehouden ziet. Ben erg benieuwd 🙂
Ik snap eigenlijk niet waarom. Qua gedrag zijn ze erg leuk en ze zijn ook heel mooi, ook al hebben niet de schreeuwerige kleuren van bijv. kardinaaltetra's.

zijn mooie vissen, heb je ze al op foto kunnen zetten? 😛

Omdat ze moeilijk verkrijgbaar zijn, heb er heel lang naar gezocht.
Nooit gevonden...

Little zei:
zijn mooie vissen, heb je ze al op foto kunnen zetten? 😛
M'n laptop start niet meer op dus ik kan alleen foto's via m'n telefoon uploaden. Is toch verrekte lastig om ze met een telefoon mooi op de foto te krijgen, die beestjes zijn zo ontzettend snel.

Dat zou zeker moeten lukken 😀

Ik ga er morgen even voor zitten.

Ik dacht even een filmpje te maken voordat de visjes gevoerd werden zodat het onderlinge gedrag erop zou staan. Daar waren de visjes het niet mee eens. Ze verwachtten direct gevoerd te worden. Op dit filmpje is het vrouwtje met het dikke oog vrij goed te zien (linksonder): http://www.youtube.com/watch?v=8EVxfZfgH8Q

Daarna maar gevoerd en nog een filmpje gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=ylU67TyUVkQ

Ow zijn mooie vissen, top!
Bedankt voor het maken van filmpje

Ze zijn nog wat bleekjes door de verhuizing, maar over een paar dagen is dat vast al een hoop bijgetrokken 🙂.

Sommige visjes zijn ook nog vrij jong.

Ik vind het een prachtig soort(je) Jones, maar je ziet ze vrijwel nooit, helaas.. Subtiel gekleurd en inderdaad niet schreeuwerig..

Mooie visjes idd! op een filmpje zie je het toch altijd beter hoe mooi ze zijn als op een foto...

Ik zit me al voor te stellen hoe een school van 50 in een 120 cm. bak eruit zou zien 🙄
Dat lijkt me een schitterend zicht.

Ze zijn zeker leuk, maar ik snap wel dat mensen op het eerste gezicht voor een tetra met felle kleuren gaan dan voor zo'n subtiel gekleurd visje.

Baal ervan dat m'n laptop kapot is, anders kon ik foto's maken met m'n goede camera i.p.v. m'n telefoon. Maar ja... Binnenkort toch maar proberen om wat mooie plaatjes te schieten.

Mooi Jones, beetje old school viskes :thumbs:

Het is gelukt om redelijke foto's te maken, op sommigen zijn de baarddraden te zien. 😀

De bak

2ySs_NNlEBy1ViCMIqTwNZPI28_hWE36.jpeg

De plantjes doen het goed en de eikenbladvaren verandert langzaam in de drijvende vorm.

P. oligolepis

Cory's

eyInMQ_DG4e5yGL3Cpu-l_lDtFy05wL4.jpeg

wat een superleuke visjes zijn dit toch eigenlijk, had ik al gezegt geloof ik? hahaha
blijf het gewoon zeggen,

Haha, dat had je al gezegd inderdaad, maar dat geeft niet. Ze verdienen het 😉.

Ja leuk 😀
Ik vind deze cory's ook altijd heel mooi.
Komt er verder ook nog wat bij?

Ik overweeg om er een harem Trichogaster lalius bij te zetten als de bak wat meer dichtgegroeid is en ik gezonde nakweek kan vinden. De oligolepis zitten vooral bij de bodem (kan veranderen als de plantjes meer gegroeid zijn) en de Cory's ook dus bovenin en in het midden is het een beetje saai.

Een groepje Trichogaster chuna lijkt me ook leuk.

Trichopsis pumila niet wat?
kun je er alleen geen garnaaltjes in doen.
of is daar geen nakweek van?

Die wil graag wat warmer, in dit bakje zit geen verwarming vanwege de P. oligolepis. De temperatuur is nu 20 graden.

Ik vind T. pumila wel erg mooi!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan