Wat is er nieuw

Aanbevelingen aquarium rond de 60 liter

mvrthe

Active member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
34
Ik ben echt aan het twijfelen welk aquarium het beste bij mij zou passen. Ik wil graag garnaaltjes en kleine school visjes nemen (dus het moet een goede filter hebben). Ook wil ik wel een paar planten. En als laatst mag het aquarium niet te groot zijn, hij moet passen op mijn kast van 90cm lang en 45cm breed.

Heeft iemand nog tips of aanbevelingen?

Voor nu twijfel ik tussen deze 2:

EHEIM Aquarium Aquastar LED zwart 54 L, 60x30x30 cm​

Superfish Scaper 60 - Aquaria - 50x35x35

Ik heb de Aquatlantis 60 LED gehad van 60cm en dat zijn leuke bakjes.

Persoonlijk vind ik 60x30x30 mooiere verhoudingen hebben dan 50x35x35.

Waar twijfel je over tussen de 2? De 2 die je benoemd zijn naar mijn mening best verschillend, ook in uitstraling; de 1 heeft een kap, een meer traditioneel aquarium, en de andere is een open aquarium wat vaak wordt gebruikt in de aquascape hobby.

Je kan ook voor €30,- een 60x30x30 bakje halen bij de Hornbach, een leuke lamp erbij en een goed filter. Dan heb je wat meer keuzevrijheid in je techniek.

Ik heb de Scaper 60. Hij doet het verder erg goed, maar heb spijt van een open bak. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Wel ben ik niet zo blij met het filter. De stroming valt in het water en er is stroming tot bijna op de bodem en de drijfplantjes worden constant onder water geduwd en blijven steken in de andere planten onder water.
Ik heb er wat voor gemaakt zodat het water meer naar achteren stroomt.
Ik heb een spons (normaal voor sponsfilter) over de inlaat geplaatst (de skimmer heb ik niet geplaatst) en nu kan ik elke 2 a 3 dagen het spons gaan schoonmaken omdat de motor geen kracht heeft om nog voor een beetje stroming te zorgen en zo vies is hij niet.
Ben nog aan het zoek naar een oplossing in deze. Maar als ik nu weer wat zou nemen zou ik voor bv de Juwel primo 70 gaan. 60 cm maar wel de hoogte.
Ondanks de 35 hoog zit je snel vol en de planten komen er nu al boven dus ik zou niet voor een 30 hoog gaan.

Persoonlijk vind ik 60x30x30 mooiere verhoudingen hebben dan 50x35x35.

Waar twijfel je over tussen de 2? De 2 die je benoemd zijn naar mijn mening best verschillend, ook in uitstraling; de 1 heeft een kap, een meer traditioneel aquarium, en de andere is een open aquarium wat vaak wordt gebruikt in de aquascape hobby.

Je kan ook voor €30,- een 60x30x30 bakje halen bij de Hornbach, een leuke lamp erbij en een goed filter. Dan heb je wat meer keuzevrijheid in je techniek.

Omdat ik een beginner ben zou ik graag een aquarium met alles erop en eraan hebben. Ook wil ik graag een kap erop. (zie nu dat de superfish er inderdaad niet een heeft oops)

De aqualantis Aquarium Advance vindt ik ook een leuk bakje. Weet iemand of de kap er makkelijk af te halen is?

Zover ik weet blijft de omlijsting wel zitten.

Kap kan er niet af. Deksel kun je omhoog houden dmv "stokje" of je zet hem 90 graden open en dan blijft hij gewoon open staan.
20241018_190452.jpg

Op jou kast, als die stevig genoeg is zou je kunnen overwegen om er een bak van 80cm lang en 40 breed te plaatsen.
Dan is het 5cm uitstekend rondom, wel mooi🤗

Heb ik voor je gespeurd juwel80x35x40 a €159 veel ruimer , dubbel zoveel liters.
Nog even ter overweging😀hoe meer liters op dit forum des te beter.
Nu nog wat bijstand/motivatie van medeleden erbij en dan ben je wel om.
Veel aquaplezier gewenst !

Heb ik voor je gespeurd juwel80x35x40 a €159 veel ruimer , dubbel zoveel liters.
Ben het hier mee eens.
Hoe meer liters in de bak hoe makkelijker het wordt om de bak te onderhouden.
Wilde in eerste instantie de Juwel Primo 60 aanraden maar vind de optie van Edwin68 beter. Of de Primo 70, daarvan vind ik het filtertype echt wel 10x beter dan van de primo 60.
Heb zelf na een aantal andere merken nu 2x een Juwel gehad. Voor mij biedt dat merk alles in een bak wat ik wil en nodig heb (met wat kleine wijzigingen zoals sterkere pomp en ander soort verlichting maar dat terzijde). Superfish heb ik in het verleden gehad. Niks mis mee maar de kwaliteit is toch iets minder (is de prijs ook naar). Het is net wat jezelf belangrijk vind in een aquarium.
Een Juwel bak bevat over het algemeen alles wat je nodig hebt (zonder inrichting) om mee te beginnen.

Hoe meer liters in de bak hoe makkelijker het wordt om de bak te onderhouden.
Ach ik heb vele bakken gehad van 30 tot 330 liter en heb dat verschil niet zo gemerkt mits je maar weet wat je doet en niet te royaal voert. Als je teveel voert dan heb je met een kleine bak sneller problemen. Voordeel van de kleinere 60cm is vaak minder licht dus minder vraag naar voeding en dus minder snel algen.
Maar goed geen bak is gelijk.

Voordeel van een wat grotere is dat je meer keus hebt in bewoners.

Ik dacht dat je hem ook uit het scharnier kon nemen maar dan vergis ik me denk ik.
Eh...niet dat ik weet. Maar kijk net even en misschien dat het kan:juggle: Ik ga het iig niet uitproberen, dan breek ik vast iets.

Ik weet niet hoe stevig jouw kast is, misschien kun je hem extra verstevigen met een paar balken, dan kun je een groter aquarium nemen (als het budget het toe laat. Sera heeft ook mooie bakken. Je moet dan wel nog een kap en lampen erbij bestellen, die zitten er volgens mij niet standaard bij.
https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-aquatank-96-l/

Ciano 80 is ook leuk, er zijn zoveel merken.
Kies voor je inhoud.

Een erg leuke bak!! Maar dit is denk ik toch iets te groot voor mij. Ik weet ook niet of mijn kast dit wel kan houden. Maar dankjewell 🙂

Hier is mijn kast 🙂
Het is een stevige kast, maar ik vertrouw er niet op dat het meer dan 80-90 liter kan dragen.

Bijlagen

• 0C1F4BAD-E585-4883-9E7A-B7E3F57D056A.jpeg
    0C1F4BAD-E585-4883-9E7A-B7E3F57D056A.jpeg
    3 MB · Weergaven: 50
Dat durf ik ook niet te zeggen, ik heb een soortgelijke stelling in de berging staan om spullen kwijt te kunnen, volgens mij kan die 75 kg per plank dragen. Op de onderste plank zou ik het nog aandurven.

Op de website stond er dat de kast plank 175kg per plank kon dragen, maar dat geloof ik niet zo

@mvrthe ik ken een dergelijke stelling, ik heb er zelf ook eentje. Ik moet er niet aan denken dat er een ijzeren ligger losschiet bij jou met alle gevolgen. Bij mij is dat al eens gebeurt
Ik zou er extra boutjes met moeren in zetten op de hoeken. Popnagels kan ook, lijkt me zelfs eenvoudiger.

*edit*
Temidden van de platen zou ik het ook doen. Maar dan nog... Ik wil je graag het advies geven om dan toch een aquariummeubel te kopen. Die zijn ervoor gemaakt.

Laatst bewerkt:
Wat voor kasten gebruiken jullie om je aquarium op te zetten? Ik loop echt helemaal vast.

Kijk maar eens bij Hornbach, daar kun je de meubel, het aquarium maar ook de complete set dus kopen.

https://www.hornbach.nl/c/dieren-aquaria-terraria/aquaria/aquariums/S9157/

Ik heb van een LFS de complete set van een Juwel Rio 180.
Hou er rekening mee dat de platen, de dragende en steunende delen een stuk dikker zijn dan bij jouw kastje.

Bijlagen

• 20241020_201657.jpg
    20241020_201657.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 36
  • 20241020_201305.jpg
    20241020_201305.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug