Wat is er nieuw

Advies verlichting timer

Bumblebee

New member
Lid geworden
7 augustus 2026
Leeftijd
21
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ik heb al erg veel goede tips gebruikt 😉. Nu zit ik zelf met een vraag, waar wellicht mijn mede aquarium liefhebbers mee kunnen helpen.

Ik ben 5 maanden geleden in de aquarium wereld gestapt, en het is de beste nieuwe hobby die ik heb genomen! Ik heb toen een bak van 55 liter aangeschaft, die verder van alle toebehoren voorzien was. Nu heb ik tussendoor al wat aanpassingen gedaan aan bijvoorbeeld de standaard filter die er in zat, daar groeide de nuttige bacteriën niet zo goed in. Nu dit allemaal goed gaat, loop ik tegen het volgende aan. Wij gaan over 2 weken voor 6 dagen op vakantie, en ik heb mijn aquarium nog niet eerder alleen gelaten. Ik heb nu ook een handmatige verlichting, die ik op structurele tijden aan en uit zet. Mijn schoonouders willen de vissen gerust een keer wat komen voeren, maar ik wil ze niet vragen om iedere dag de verlichting aan en uit te zetten 😂

Zijn er mensen die ervaring hebben met automatische verlichting op timer? Wat is er aan te raden? Er zijn zoveel verschillende tools op de markt..

Ik hoor het graag!!

Bijlagen

• IMG_0226.jpeg
    IMG_0226.jpeg
    3 MB · Weergaven: 15
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ik heb al erg veel goede tips gebruikt 😉. Nu zit ik zelf met een vraag, waar wellicht mijn mede aquarium liefhebbers mee kunnen helpen.

Ik ben 5 maanden geleden in de aquarium wereld gestapt, en het is de beste nieuwe hobby die ik heb genomen! Ik heb toen een bak van 55 liter aangeschaft, die verder van alle toebehoren voorzien was. Nu heb ik tussendoor al wat aanpassingen gedaan aan bijvoorbeeld de standaard filter die er in zat, daar groeide de nuttige bacteriën niet zo goed in. Nu dit allemaal goed gaat, loop ik tegen het volgende aan. Wij gaan over 2 weken voor 6 dagen op vakantie, en ik heb mijn aquarium nog niet eerder alleen gelaten. Ik heb nu ook een handmatige verlichting, die ik op structurele tijden aan en uit zet. Mijn schoonouders willen de vissen gerust een keer wat komen voeren, maar ik wil ze niet vragen om iedere dag de verlichting aan en uit te zetten 😂

Zijn er mensen die ervaring hebben met automatische verlichting op timer? Wat is er aan te raden? Er zijn zoveel verschillende tools op de markt..

Ik hoor het graag!!
Ik gebruik voor mn verlichting de app voor mn Chihiros LED. slimme stekkers van de dhz zaak heb ik aangesloten op het magneetventiel van de co2.
Qnect home of Brennenstuhl werken beide met een simpele app om de tijden in of uit te schakelen.
Je kunt natuurlijk ook een mechanische schakelklok nemen.

Hier de verlichting op een slimme stekker aangesloten. (CALEX) kost weinig en werkt super.
Overige apparatuur kan je er natuurlijk ook op aansluiten.

Hoi allemaal!

Ik hoor het graag!!
Is het een superfish bak? Van dat merk heb je ook timers(met dimmer voor zons op/ondergang)
Zo niet, welke verlichting hangt er boven?

Gewoon zo toch, als je niet al te geavanceerd bezig bent? Voor een paar euro bij de discounter die begint met een A of de bouwmarkt.

Bijlagen

• ee9af5cb-16b0-4130-872e-e76a08b7a379.jpg
    ee9af5cb-16b0-4130-872e-e76a08b7a379.jpg
    72.1 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Voor een simpele lamp kun je behalve de schakelaar hierboven (prima ding) ook een digitale gebruiken. Die zijn iets duurder, maar ze zijn stiller en je kan ze heel precies instellen. 🙂

Wil je ook geleidelijk het licht op- en afbouwen dan bestaan daar voor de meeste lampen wel timer-dimmers voor. Ben ik persoonlijk een groot fan van, o.a. omdat vissen zich dan niet meer het lazarus schrikken als de verlichting ineens aan of uit gaat.

Bovenstaande tijdklok volstaat prima. Ben zelf overgestapt op slimme stekkers van de Action. Voordeel bij slimme stekkers is dat ze altijd gelijk lopen, geluidsloos zijn en via telefoon digitaal in te stellen met diverse modi.

Welkom in de hobby en op het forum. Gezien je leeftijd, zou ik zo'n inprikding als op de foto hierboven halen, zij het digitaal of analoog.
Persoonlijk heb ik een wat prijzigere lamp waar alle afstelmogelijkheden in een app worden aangeboden. Ik heb een analoge prikschakelaar voor de CO2 en een slim inprik-stopcontact van IKEA (maar wij hebben de hub ook al) op de skimmer. Die gaat dan weer op tijden die ik via de Ikea app kan instellen, daar wil ik wat flexibeler in zijn dan die analoge toestand en dat gehannes met pinnetjes. Het klopt dat die overigens wat luidruchtiger zijn, maar die van mij zit in een kast en ik hoor 'm nooit.
Andere tip voor je vakantie - zet een paar bakjes/bekertjes/medicijnbakje klaar met voer voor je vissen wat je nu per keer geeft. Dan hoeven je schoonouders niet te gokken op wat erin moet, wat zeker met mensen zonder aquariumervaring gevaarlijk is qua risico op overvoeden en alle bijkomende algen.

Heb zelf altijd een camera gericht op de bak zodat ik ten alle tijden kan zien hoe het gaat.
Dingen kosten niks dus ideaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan