Wat is er nieuw

Algen bestrijdingsmiddelen wel of niet?

Eleemr

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 januari 2024
Leeftijd
45
Even een vraagje. Ik merk dat de alg in mn aquarium aan het komen is. Dat het aanwezig is, is natuurlijk niet meer dan normaal. Ik zie alleen wel een toename in wat draadalg en ook duiken er plukjes baardalg op. Nu ben ik nog aan het experimenteren met het toedienen van voedingsstoffen. Maar ik wil ook even op dit forum eens checken hoe tegen het gebruik van anti-alg middeltjes wordt gekeken? Ik zou namelijk via mn doseerpomp ook periodiek algumin of zoiets toedienen. Ik ben alleen niet zeker of ik daar aan moet gaan beginnen.

Ik denk dat er op dit forum niet zo positief over het gebruik van bestrijdingsmiddelen in het aquarium gekeken wordt, maar dat is een vermoeden. Het is misschien als vloeken in de kerk. Maar ik heb geen idee. 🙂

Ik heb ook wel eens algisin gebruikt, en dat werkt zeer goed. Toch op de lange termijn kan de alg na maanden toch weer terug komen. En het middel doodt ook de bacteriecultuur in je bak/pomp, waardoor het aquarium als het ware opnieuw op start, met ook bruin alg tot gevolg. En je zit met bestrijdingsmiddel in je aquarium, dus dat verdampt ook in de woonkamer. Dat zijn zaken om af te wegen

Laatst bewerkt:
Algen hebben altijd één of meerdere oorzaken. Bijv (niet limitatief) teveel licht, te weinig licht, gebrek aan een bepaalde (of meerdere) voedingsstof voor planten, te weinig stroming en vervuiling.
Een anti algenmiddel lost dat niet op. Mogelijk dood het de alg wel. Maar als je de oorzaak niet wegneemt, zal het terug blijven komen, tenzij je blijft gebruiken.

Echter, als je de oorzaak wegneemt, kan het een prima hulpmiddel zijn om de bestaande algen te doden / verwijderen.

Ik ben er zeker ook geen voorstander van. Een natuurlijke balans is veel belangrijker en effectiever. Maar zoals @cemedia zegt, kan het wellicht wel helpen om even terug in die balans te komen. Dus ook met wegnemen van de oorzaak.

Mogelijke oorzaak is overbemesting. Ik ben sinds kort ook met N en P bemesting begonnen. Ik dacht dat ik dit al heel minimaal deed, maar misschien is het toch teveel. Ik heb de dosering nu in ieder geval gehalveerd en zal kijken of het nu beter gaat. Dat dus eerst maar eens proberen en als ze niet weggaan, kan ik altijd nog andere opties proberen.

En te veel stroming kan ook een oorzaak zijn van alg. Sommige planten houden niet van een hele sterke stroming, en algen wel. De pomp knijpen met de schuifknop helpt dan.

Je kan bestrijden wat je wil met middelen maar als je niet de oorzaak weghaalt dan komt het terug. Ik zou kijken wat de oorzaak is en dat oplossen en baardalg en draadalg zie je veelal met een tekort aan co2.

Begin eens met meten en wat feiten:
Wat voor lamp heb je? merk en type en/of als je dat hebt hoeveel lumen geeft ie?
Wat voor waarden aan NO3 en PO4 meet je?
Welke plantenvoeding geef je en hoeveel?
Heb je een voedingsbodem, en zo ja welke en hoe lang al?
Geef je bodemvoeding en zo ja welke?
Geef je Co2?

(Mede aquarianen: vul me aan als ik nog iets vergeten ben....)

Mogelijke oorzaak is overbemesting. Ik ben sinds kort ook met N en P bemesting begonnen. Ik dacht dat ik dit al heel minimaal deed, maar misschien is het toch teveel. Ik heb de dosering nu in ieder geval gehalveerd en zal kijken of het nu beter gaat. Dat dus eerst maar eens proberen en als ze niet weggaan, kan ik altijd nog andere opties proberen.
Tevvel voedingsstoffen zal niet snel de oorzaak zijn tenzij de waarden toxisch worden maar algen krijg je veelal juist door tekorten.

Heb als anti alg carbo op de doseerpomp staan maar ook ingezet op natuurlijke bestrijding middels 2 Parotocinclus Cearensis.

Onderbemesting is eerder een probleem.

Jullie bevestigen inderdaad mijn gevoel dat ik al had: Het toepassen van bestrijdingsmiddelen is niet de oplossing. Inmiddels heb ik al een paar van de suggesties doorgevoerd. De co2 dropchecker was donkergroen, dus de toediening van co2 heb ik nu iets hoger gezet. De dubbele aquatlantis rgbw led van verlichting teruggeschroefd van 60% naar 50%, waarbij de individuele kanalen al niet op 100% stonden (behalve rood). Tijdsduur was al 8 uur plus een half uurtje opkomst en een half uurtje zonsondergang. Volgens mij is dat al prima. Ik lees wel wat tegenstrijdigheden over de stroming. Maar die is volgens mij wel voldoende met mn biomaster 850t. Ik denk alleen dat ik de uitstroom van mn doseerpomp iets anders ga plaatsen, zodat deze beter in de uitstoom van het filter komt. Aangezien ik voornamelijk Echinodorus heb, had ik al voedingstabletten in de bodem gedaan. Sinds kort voeg ik naast sporenelementen ook N en P toe. In het water meet ik nu 10-25ppm Nitraat en 0,25-0,5 fosfaat (daarvoor nagenoeg niks). Ik heb voor nu toch maar even de doseerpomp met N en P wat teruggeschroefd. Wekelijks doe ik ook een waterwissel van ca. 25-30% van het water. Ik vul het aan met 50% osmosewater en 50% kraanwater.

Voor nu zijn dit even genoeg aanpassingen. Eerst maar eens even kijken wat dit allemaal voor effect zal hebben.

@Friesian De Japonica's had ik ook aan gedacht, maar passen niet echt in mijn Zuid-Amerika bak. Geldt ook voor Siameese algeneters. Ik heb wel 7 Otocynclus en daarnaast ook Renslakken (die overigens uit Afrika komen :)).

Niet te veel dingen tegelijk aanpassen.
Co2 opvoeren en een paar weken wachten, onvoldoende resultaat? Volgende aanpassing doorvoeren.
Je ziet niet binnen een week resultaat, heeft even tijd nodig.
Bij zeewater bijvoorbeeld duurt het soms 3 maanden of een half jaar voor je resultaat ziet dus dan leer je wat geduld is.

Kijk uit dat je licht ook niet te laag zet want dat beperkt de plantengroei waardoor algen ook weer de overhand kunnen krijgen.

@catfishfreak Ik weet inderdaad dat je niet teveel tegelijk moet aanpassen. Het typische was wel dat ik pas een paar weken geleden begonnen ben met N en P toevoegen en daar zie ik dus al heel snel effect van. Overigens niet alleen bij de algengroei, maar ook bij de plantengroei en dat was de bedoeling. De toediening heb ik dus gedeeltelijk teruggedraaid om meer de balans terug te vinden. De aanpassing in het licht en de CO2 toediening zijn heel klein, dus die durfde ik wel tegelijk door te voeren. En nu inderdaad weer een aantal weken rust in de tent houden om te kijken wat het effect is.

@catfishfreakaoverigens niet alleen bij de algengroei, maar ook bij de plantengroei en dat was de bedoeling. De toediening heb ik dus gedeeltelijk teruggedraaid om meer de balans terug te vinden.

Plantvoeding terugschroeven juist niet doen, veroorzaakt in de basis geen algen maar tekorten en instabiliteit wel.
Waardes die je eerder melde zijn gewoon goed, fosfaat mag zelfs nog wat hoger naar de 1 a 2mg/l

Algengroei ontstaat niet door een teveel aan meststoffen, maar door een gebrek aan 1 of meerderde meststoffen en/of te weinig co2 tov de verlichting. De verlichting is de basis van je aquarium en moet afgestemd zijn op je plantenbestand. De lichtsterkte bepaald de vraag naar macro en micro meststoffen, en co2. Het geheel moet dus in balans zijn.

Plantvoeding terugschroeven juist niet doen
Dat had ik misschien wat verkeerd verwoord. Sinds ik N en P ben gaan toedienen, zag ik de waardes elke week alleen maar toenemen. Ik heb de dosering van het dagelijks toedienen wat teruggeschroefd met de gedachte (hoop) dat ik daarmee rond de waardes blijf die ik nu meet. Ik zag inderdaad ook dat fosfaat misschien wel iets hoger mag. Maar dan moet ik mijn mengsel wat aanpassen. Ik doe dit namelijk met de N en P poeders van aquariumbemesting.nl in één fles.

Laatst bewerkt:
Welke bemesting gebruikte jij daarnaast, was Profito toch?

Op welke tijden geef jij Profito en N/P-poeders.

Ik ben van de profito overgestapt naar de Basis van aquariumbemesting.nl en dus ook de kaliumfosfaat en kaliumnitraat als poeders. Aangezien ijzer en fosfaat met elkaar reageren, geef ik ze niet tegelijk. de N+P geef ik aan het begin van de middag en de Basis eind van de middag.

Ja, ik lees vaak dat ze niet samen toegediend kunnen worden. Dat heb ik altijd een beetje gek gevonden. P en N zijn toch ook in de bak aanwezig? het enige wat ik me kan bedenken is dat het even tijd nodig heeft om zich door de bak te verspreiden. Maar dat zou eigenlijk binnen een kwartier moeten kunnen.

Ik heb ook weleens gehoord dat de micro's snel opgenomen worden. Die zou je dan dus eerst moeten toevoegen. Maar dan blijft het zo dat er al een bepaalde hoeveelheid N en P in de bak aanwezig is op het moment dat je de micro's toevoegt.

In het kort en simpeler uitgelegd dan het is: Ijzer bind zich aan fosfaat en slaat neer waardoor planten het niet kunnen gebruiken.
Fosfaat wat we toevoegen is chemisch gezien anders en dat ondergaat wat natuurlijke processen na het toevoegen en dat heeft tijd nodig.
Met de AIO producten voeg je fosfaat en ijzer tegelijk toe maar hierbij zijn wat chemische truukjes uitgehaald om dat mogelijk te maken.

Het ijzer wordt beschermd door een chelaat en met een goed chelaat zal dat niet zo snel binden aan fosfaat.

Het is me niet helemaal duidelijk:
Je geeft de basisvoeding van aquariumbemesting.nl, waar dus alles in de juiste verhouding zit. Daarnaast geef je nog extra KNO3 en extra H2PO4? Dan zijn de voedingsstoffen waar je (dus) het minste van hebt: CO2, licht maar ook de micronutriënten. Dat zijn dan dus ook de beperkende voedingsstoffen.

Waarom geef je dan niet gewoon meer van de basisvoeding?

Je geeft de basisvoeding van aquariumbemesting.nl, waar dus alles in de juiste verhouding zit.
De basis bevat geen N en P. Die kan ik los toevoegen afhankelijk van de behoefte. Ik had in eerste instantie alles ingesteld op de aanbevolen hoeveelheid. Maar ik zie N+P sterk toenemen, dus wordt niet alles opgenomen van wat ik toedien.

Je hebt helemaal gelijk, over heen gelezen....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan