Wat is er nieuw

Algen eter is ziek

Ringo

Member
Lid geworden
28 juli 2024
Leeftijd
25
Hoi allemaal,

Twee jaar geleden hebben wij twee vissen gekregen van een vriend van ons. Wij hadden zelf al twee sluierstaart goudvissen en daar zijn twee andere bij gekomen, op dit forum heb ik geleerd dat het twee algeneters zijn.

Met 1 gaat het al een tijdje niet zo goed, lijkt lusteloos en veel minder actief dan zijn medevis. Ook is deze veel kleiner gebleven, vaak een platte vin en lijkt versnel te ademen.

Wat zou dit eventueel kunnen zijn en hoe zouden we hem kunnen helpen? Ik heb een foto bijgevoegd vd gezonde en zieke vis

Bijlagen

Wat ik er van zie en weet, (correct me if I'm wrong) zijn dit pleco's. Pleco's zijn bijzonder territoriaal en alleen in erg grote aquaria met 2 tegelijk te houden, ik vermoed dus dat dit letterlijk ziek en uiteindelijk dood pesten is.

Maar kom vooral met andere meningen!

Laatst bewerkt:
Wat zijn de maten van de bak? En het filter?

Als je dit forum goed hebt gelezen weet je ook dat ze aan alleen algen bijna nooit genoeg hebben en ze echt groot kunnen worden…

Voor zo ver ik het van de foto’s kan beoordelen lijkt de bak mij qua inrichting niet echt geschikt..

Wat ik er van zie en weet, (correct me if I'm wrong) zijn dit pleco's. Pleco's zijn bijzonder territoriaal en alleen in erg grote aquaria met 2 tegelijk te houden, ik vermoed dus dat dit letterlijk ziek en uiteindelijk dood pesten is.

Maar kom vooral met andere meningen!
Dus je bedoelt dat het te druk is met de 4 vissen? Hmhhh lastig..

Wat zijn de maten van de bak? En het filter?

Als je dit forum goed hebt gelezen weet je ook dat ze aan alleen algen bijna nooit genoeg hebben en ze echt groot kunnen worden…

Voor zo ver ik het van de foto’s kan beoordelen lijkt de bak mij qua inrichting niet echt geschikt..
Het aquarium is volgens mij 160 liter, we hebben ook een groot en sterk filter, ik zal thuis even kijken welke het is.

Hoe bedoel je qua inrichting? En wat zouden ze nog meer nodig hebben qua voeding?

Het aquarium is volgens mij 160 liter, we hebben ook een groot en sterk filter, ik zal thuis even kijken welke het is.

Hoe bedoel je qua inrichting? En wat zouden ze nog meer nodig hebben qua voeding?
We hebben deze pomp

Bijlagen

• IMG-20240728-WA0012.jpg
    IMG-20240728-WA0012.jpg
    349.8 KB · Weergaven: 48
Je hebt dus 2 goudvissen en de 2 pleco's? In een bak van 160 liter? Met dat pompje? Ik zet het allemaal met een vraagteken om het goed duidelijk te hebben.

Als alle3 de vraagtekens met een ja beantwoord zijn:
Zowel pleco's als goudvissen zijn erg vervuilend en dan is alleen al de hoeveelheid filtermedium van dit pompje verre van toereikend.
2 pleco's in een bak van 160 gaat niet goed samen. Als ik het heb over een erg grote bak zit ik in de richting van 2,5 meter te denken en ook dan kan het heel erg mis gaan.
Inrichting ga ik maar heel weinig over zeggen, de pleco's zullen zo'n kasteeltje wel waarderen, de goudvissen beschadigen zich er erg makkelijk aan, maar dat hangt ook van de soort af.
Wat voedsel betreft: pleco's zijn voornamelijk groenvoereters en hebben dus algentabletten of gekookte groente nodig, al zullen ze ook wel restjes van het goudvissenvoer opeten. Het is de vraag of dat goudvissenvoer in combinatie met de aanwezige algen voldoende zijn om hen gezond te houden.

Je hebt dus 2 goudvissen en de 2 pleco's? In een bak van 160 liter? Met dat pompje? Ik zet het allemaal met een vraagteken om het goed duidelijk te hebben.

Als alle3 de vraagtekens met een ja beantwoord zijn:
Zowel pleco's als goudvissen zijn erg vervuilend en dan is alleen al de hoeveelheid filtermedium van dit pompje verre van toereikend.
2 pleco's in een bak van 160 gaat niet goed samen. Als ik het heb over een erg grote bak zit ik in de richting van 2,5 meter te denken en ook dan kan het heel erg mis gaan.
Inrichting ga ik maar heel weinig over zeggen, de pleco's zullen zo'n kasteeltje wel waarderen, de goudvissen beschadigen zich er erg makkelijk aan, maar dat hangt ook van de soort af.
Wat voedsel betreft: pleco's zijn voornamelijk groenvoereters en hebben dus algentabletten of gekookte groente nodig, al zullen ze ook wel restjes van het goudvissenvoer opeten. Het is de vraag of dat goudvissenvoer in combinatie met de aanwezige algen voldoende zijn om hen gezond te houden.
Ooh jeetje, dat kan het dan zeker zijn zo met die drukte... raad je dan aan om 1 pleco eruit te halen of allebei?

Ter info.. pleco’s kunnen makkelijk 25+ cm halen.. dus ik zou ze er allebei uit halen.. dat arme beest kan z’n kont niet kerel als die nog even door groeit

Ter info.. pleco’s kunnen makkelijk 25+ cm halen.. dus ik zou ze er allebei uit halen.. dat arme beest kan z’n kont niet kerel als die nog even door groeit
Zou het dan niet beter zijn om eerst de grote eruit te halen en dan die kleine later als die iets is aangesterkt? Anders is het misschien ook wel veel stress nu nog verhuizen

daar kun je wel gelijk in hebben, maar waar ga je naar toe met ze?

Wat ik je behalve de gegeven adviezen nog zou willen aanraden om bijvoorbeeld bij Hornbach een buitenfilter aan te schaffen. Bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi e1502. Je hebt dan meer filtervolume, filtermateriaal dus wat jou zal helpen om een goede balans, een goede basis te hebben. Spraybar is niet perse nodig. Hij wordt compleet geleverd.

En nu sowieso met dit filtertje veel water verversen.

https://www.hornbach.nl/p/jbl-aquarium-buitenfilter-cristalprofi-e1502-greenline-160-600-l/6387050/

Het is inderdaad wel veel vis voor dat formaat bak. Ook het filter kan wat beter. 🙂 Ik heb dat model een tijdje terug zelf overwogen te kopen, maar zag dat het veel bypass heeft (stroming die de spons niet bereikt) en weinig filtermassa. Je zou een potfilter kunnen overwegen, zoals Friesian ook zegt hierboven. Die JBL's zijn prima qua prijs/kwaliteit.

Eheim potfilters zijn ook prima.

Ik denk dat dat de juiste keuze is🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan