Wat is er nieuw

Algen in startende bak

Ik vraag mij af of je dat kunt zien aan het licht van de lamp of die goed is of niet. Ik had namelijk eerder dezelfde problemen met een oude juwel lamp, het licht was mooi, maar meerdere planten deden het slecht of stierven bijna helemaal uit. Maar sinds ik de oude juwel lamp vervangen heb voor een nieuwe Chihiros wrgb lamp zijn de bijna uitgestorven planten weer terug gegroeid. Ik ben blij dat ik die planten toen toch niet heb weg gegooid. Ik ben nog steeds zeer verbaasd over het enorme verschil in resultaat tussen de twee lampen. Het zit hem in het juiste kleurenspectrum voor planten denk ik. Maar goed.., ieder zijn ervaring toch?
Ja ok dan heb je het over een lamp die niet volstaat aan de vraag van planten. Maar ik reageerde dacht ik op meer of minder licht. Als ik kijk naar de hoeveelheid licht van TS dan zal dat niet te weinig zijn voor groei denk ik. Dat staat dus los van het spectrum van een lamp.

Ja ok dan heb je het over een lamp die niet volstaat aan de vraag van planten. Maar ik reageerde dacht ik op meer of minder licht. Als ik kijk naar de hoeveelheid licht van TS dan zal dat niet te weinig zijn voor groei denk ik. Dat staat dus los van het spectrum van een lamp.
Ik schreef over beide. Dus dat het probleem opgelost kan worden met meer licht (feller licht), of dat het probleem is dat het huidige lichtspectrum onjuist is.
Maar klopt, je bedoelde in jouw reactie lichtsterkte en niet het lichtspectrum. Maar als ik zelf naar de foto's kijk dan lijkt het mij dat het licht niet fel genoeg is....

Het zou een eenvoudige oplossing zijn om de huidige lamp op 100% te zetten, en dan enkele weken kijken hoe het gaat. Mocht dat niets veranderen dan zou gekeken kunnen worden naar andere lamp met een beter lichtspectrum. Dat lijkt mij de oplossing.

Zijn hier nog snelgroeiende planten in aan te raden of voldoet elke wel? Liefst heb ik dan drijfplanten, zodat ik ze ook later weer uit mijn aquarium kan verwijderen. Ik lees bijv. dat ik hier waterpest voor kan gebruiken en ik vind die plant niet echt super om voor de langere termijn te houden.
Nee, geen snelgroeiende planten en geen drijvers gaan gebruiken. Die gaan mee-eten van de weinige voeding die je aan het water toevoegt.
Hier volg ik Cornelius zijn advies niet , snelgroeiende planten hebben net een grote meerwaarde voor me in de opstart fase omdat ze net zoveel (slechte)voeding opnemen , enkele bossen Myriophyllum zijn hiervoor bv ideaal.
Is het dan niet gek dat ik geen PO4 meet met mijn test? Welke waarde zou ik moeten willen zien in mijn aquarium, 0,5 mg/L PO4?
Fosfaat word opgenomen door de soil waardoor het beschikbaar word voor de plantenwortels.
PO4 voeg je al met je AIO lean. Er is totaal geen reden waarom je extra moet gaan doseren.

En daarbij zit je bodem momenteel barstensvol met voeding door het gebruik van de EI in de opstartfase. En wat er in de bodem zit word niet meegenomen met onze testkitjes
Als je 100%zeker bent dat je plantenvoeding voldoende po4(eens testen/nameten op enkele liters demi water met de aanbevolen dosis plantenvoeding) zou ik aanraden om 1/2uurtje na de toevoeging in je aquarium eens te meten .
Ikzelf zou de 75% aanbevolen dosis na de waterwissel toevoegen en dan om de 2 dagen 25% extra geven (is idd +-150% van de aanbevolen weekdosis per week)om er zeker van te zijn dat er steeds een kleine dosis planten voeding in de waterkolom aanwezig zou zijn.

Als je een soil hebt dan gaat de po4 een verbinding aan met het ijzer in de bodem en dat meet je dan al snel niet meer of minder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan