Wat is er nieuw

Algencrisis hulp gevraagd(Blauwalg, baardalg én Staghorn alg)

Lukevandongen

Member
Lid geworden
27 maart 2026
Leeftijd
30
Goedenavond,

Graag vraag ik jullie om hulp met het bestrijden van Algen en Cyanobacteriën in mijn aquarium. Het probleem bestaat nu iets meer dan drie jaar en ik sta op het punt om de handdoek in de ring te gooien.
Voor deze drie jaar heeft het aquarium bij mij 2 jaar prachtig gedraaid. Wie komt met de gouden tip voor dit aquarium?

Waar heb ik last van?
In het hele aquarium zit baardalg. Op de achterwand, op alle traag groeiende planten, op de lavastenen, op het hout en zelfs op de kitranden. De baardalg is al ruim drie jaar een doorn in mijn oog. Op sommige plekken is de baardalg lang en dradiger, daar verwacht ik dat het staghorn is. Dit is aanzienlijk minder aanwezig dan de baardalg.
Sinds een maand of 18 is het probleem van blauwalg er bij gekomen. Eerst op randjes onder de steentjes tegen het glas aan. Dit was met vlagen aanwezig. Een half jaar geleden nam de blauwalg de bak over en zat er overal een laag op. Dit was redelijk onder controle gekomen maar is nu weer terug. Momenteel neig ik naar de hele bak leeg halen, alle wanden/kitnaden dagelijks onderspuiten met H2O2 voor een week en dan vanaf nul beginnen inclusief nieuwe hardscape, bodem en planten. Dit is wel het laatste wat ik zou willen doen.

Wat is mijn onderhoudsroutine?
- Wekelijkse waterwissel op zaterdag van 50% tot 70%.
- Wekelijks het voorfilter reinigen in aquariumwater.
- Filtermatten reinig ik als ik merk dat er minder uitstroom is.
- Éen keer per maand reinig ik rondom de planten met een gravel cleaner
- Dagelijks automatisch 3ml plantedBox all-in-one estimative index aquariumbemesting
- Als ik merk dat de planten slechter worden plaats ik root tabs (nog geen "ideaal" merk gevonden)
- Wekelijks snoei ik waar nodig

Wat heb ik al gedaan:
- Diverse malen behandeld met BioExit Blue en BioExit Green. (gescheiden van elkaar)
- In 2024 begonnen met CO2 injectie
- In 2024 begonnen met autodosering plantenvoeding
- In 2025 Filter geüpgraded van een Eheim 250 naar een oase 350.
- In 2025 een surface skimmer geplaatst voor extra Flow
- 2025 Verlichting geüpgraded zodat ik meer controle had over het spectrum
- Enkele maanden 's nachts een sterke luchtpomp aan gehad
- Blackout van 4 dagen (werkte tijdelijk)

Techniek:
Aquarium: Juwel Vision 180L
Verlichting: Chihiros Universal WRGB920 (14:00 aan / 21:30 uit)
Filter: Oase Biomaster Thermo 350
CO2: 100 bellen per minuut op een inline CO2 diffusor (13:00 aan / 20:30 uit)
Bodem: JBL manado, 7 jaar oud

Waterwaarden (6 dagen na waterwissel):
27-3-'26 (16:40)
PH 6,5
dGH 15
dKH 10
NH4 0
NH3 0
NO2 0
NO3 10
PO4 0,5
FE 0,25
Cu 0

90f4e623-d692-47bd-9095-710404232a4c.jpg

fb687df4-9a71-47ea-8c6c-6080b387329e.jpg

d2109c0b-b94b-47da-b964-bf32070436a2.jpg

Je zou,om te beginnen, een black-out kunnen doen. Licht uit, geen voeding en co2, aan. Bak goed afplakken voor 3dagen en een luchtpompje in de bak hangen. Daarna weer beginnen met de co2 en bemesting,

Zou eerst de stroming van je filter goed controleren (planten aan de linker kant van je bak zouden ook iets moeten bewegen). Als dit te weinig is, kijken of je filter niet te vol zit met filter materialen. Zorg in iedergeval voor iets van watten om zweefvuil op te vangen. Waarschijnlijk je blauwalg probleem dat er dode plekken zijn v.w.b. stroming.

Baardalg, een onballans van licht,voedingstoffen,CO2. Ben zelf niet van CO2 toevoegen dus zou licht en misschien plantenvoeding iets terugbrengen.

Flesje met carbo kopen (b.v. easycarbo), vissen even eruit en water laten zaken zodat je alles in kan spuiten ermee, kort in laten werken en dan weer terugvullen.

Daarnaast zou ik met bodemstofzuigertje de bodem is goed doorgaan (elke week een deel b.v.).

Misschien een groepje japonica's toevoegen maar weet niet of dat goed gaat met je vissen.

Een eerste shot voor de boeg ….
Jouw DC op foto lijkt limoen-groen, rond de 20mg/L en is prima
Chihiros Universal WRGB920 (14:00 aan / 21:30 uit)
IMG_0796.jpeg

Ik zie deze specificaties
https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-920.html
  • Lumen (helderheid):3848 lm
Mogelijk is W(it)het hoofdaandeel van bovenstaand aantal lumen, niet de RGB

Wit 25% = (0.25 x 3848) / 180 = 5 lm/L dit is zeer weinig
Blauw 65% = erg hoog, groot aandeel van algen probleem, terugbrengen naar 10%
Wekelijkse waterwissel op zaterdag van 50% tot 70%
Prima, maar 50% zou normaliter voldoende moeten zijn bij juiste EI dosering om opeenstapeling te voorkomen
Dagelijks automatisch 3ml plantedBox all-in-one
Lijkt mij erg weinig, volgens
IMG_0795.jpeg

Aanbeveling voor CO2 (uiteraard ook met voldoende verlichting) =
1,8 (180L) x 30ml (bij CO2) = 54ml/week = 7.7ml/dag

Deze gouden driehoek moet in balans zijn om problemen te voorkomen
IMG_0614.jpeg

Jouw verlichting is met 5 lm/L veel te laag, ga naar 20 lm/L als je CO2 gebruikt en de aanbevolen bemesting.
De labels easy, medium en advanced geeft de planten categorie aan, met 20 lm/L kan je ook planten uit medium hebben maar deze zullen dan minder goed groeien of op kleur komen.
IMG_0613.jpeg

Met CO2 zit je goed
IMG_0784.jpeg

Uiteraard zal dit niet direct het bestaande probleem oplossen, carbo kuur kan de eerste aanzet zijn.

Bijvoorbeeld
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo-2500
IMG_0797.jpeg

Laatst bewerkt:
Een eerste shot voor de boeg ….

Jouw DC op foto lijkt limoen-groen, rond de 20mg/L en is prima

Bekijk bijlage 395660

Ik zie deze specificaties
https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-920.html
  • Lumen (helderheid):3848 lm
Mogelijk is W(it)het hoofdaandeel van bovenstaand aantal lumen, niet de RGB

Wit 25% = (0.25 x 3848) / 180 = 5 lm/L dit is zeer weinig

Prima, maar 50% zou normaliter voldoende moeten zijn bij juiste EI dosering om opeenstapeling te voorkomen

Bekijk bijlage 395655

Deze gouden driehoek moet in balans zijn om problemen te voorkomen
Bekijk bijlage 395659

Jouw verlichting is met 5 lm/L veel te laag, ga naar 20 lm/L als je CO2 gebruikt en de aanbevolen bemesting.
De labels easy, medium en advanced geeft de planten categorie aan, met 20 lm/L kan je ook planten uit medium hebben maar deze zullen dan minder goed groeien of op kleur komen.
Bekijk bijlage 395656
Met CO2 zit je goed
Bekijk bijlage 395658

Uiteraard zal dit niet direct het bestaande probleem oplossen, carbo kuur kan de eerste aanzet zijn.

Bijvoorbeeld
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo-2500
Bekijk bijlage 395663
en om niet te vergeten, voeder niet overmatig veel

Je zou,om te beginnen, een black-out kunnen doen. Licht uit, geen voeding en co2, aan. Bak goed afplakken voor 3dagen en een luchtpompje in de bak hangen. Daarna weer beginnen met de co2 en bemesting,
Bedankt Fozzy voor je terugkoppeling. Ik zal ergens komende week weer een blackout doen om mee te beginnen.

Zou eerst de stroming van je filter goed controleren (planten aan de linker kant van je bak zouden ook iets moeten bewegen). Als dit te weinig is, kijken of je filter niet te vol zit met filter materialen. Zorg in iedergeval voor iets van watten om zweefvuil op te vangen. Waarschijnlijk je blauwalg probleem dat er dode plekken zijn v.w.b. stroming.

Baardalg, een onballans van licht,voedingstoffen,CO2. Ben zelf niet van CO2 toevoegen dus zou licht en misschien plantenvoeding iets terugbrengen.

Flesje met carbo kopen (b.v. easycarbo), vissen even eruit en water laten zaken zodat je alles in kan spuiten ermee, kort in laten werken en dan weer terugvullen.

Daarnaast zou ik met bodemstofzuigertje de bodem is goed doorgaan (elke week een deel b.v.).

Misschien een groepje japonica's toevoegen maar weet niet of dat goed gaat met je vissen.
Hi BlupGup, bedankt voor je reactie!
Mijn stroming lijkt overal goed te zijn. Alle planten, en ook waar de blauwalg is, bewegen door de stroming een klein beetje. Zweefvuil lijkt mij niet een probleem, mijn water is altijd kraakhelder, daar gebruik ik wekelijks een dosis Easylife Filter Medium voor. Maar een extra deel filtervlies in mijn filter kan ik altijd proberen.
MEt betrekking tot de plantenvoeding zit ik juist al ver onder de aanbeveling van de fabrikant. In een bericht van Jeffrey Tutorial hierboven is dat al aangekaart. Ik ga juist proberen méér te voeden.
Carbo 2500 staat nu in mijn winkelmandje!
Bodemstofzuigen kan ik best wat vaker doen en zal ik proberen. Er zit al een groepje van 10 Japonica's en 10 Crystal Red garnalen in. Leuke toevoeging, maar lijken niet veel verschil te maken.

Hi Jeffrey, bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zal eens moeten kijken wat deze lamp per kleur aan lumen opbrengt.

Ik zal eens moeten kijken wat deze lamp per kleur aan lumen opbrengt. Als ik het blauwe terugschroef naar 10% wordt het een erg vies gele verlichting.
In de chihiros app kan ik per instelling zien wat het wattage is van de lamp. Als we de vuistregel toepassen om lumen uit te rekenen van moderne led vindt ik online het volgende:
"Om het wattage van een LED-lamp om te rekenen naar lumen (lichtopbrengst), kun je als vuistregel het wattage vermenigvuldigen met een factor 80 tot 100." --> ik reken even met 90 voor het gemak
Volgens jouw aangeven tabel heb ik 20Lumen x 180 Liter nodig. Dat is 3600 Lumen. 3600 / 90 = 40W. Mijn huidige instellingen zetten mijn wattage op 32W. --> 2880 Lumen
Ik zal nu kiezen voor R:90 G:50 B:25 W:111, dan kom ik op 40W.
Bekijk bijlage 395655
Tja wat heb ik te verliezen. Ik zal m instellen op 6.5ml per dag. (grind, hout en stenen nemen natuurlijk ook een hoop volume in).

Bijvoorbeeld
Ik wil dit ook wel proberen. Is dit iets wat ik ook op een automatisch doseerpompje kan zetten en per dag kan geven? Ik heb nog een poortje vrij namelijk op mijn chihiros dosing pump.

en om niet te vergeten, voeder niet overmatig veel
Ik gebruik een automatisch voeder automaatje. Iedere dag om 18:00 krijgen ze te eten. Met 5 minuutjes is het meestal al wel allemaal opgegeten. Daar zit ik naar mijn weten dan wel safe mee. Als ik minder ga voeren hebben mijn Cory's en mijn dwergklauwkikker geen schijn van kans. (Ik gebruik Sera Vipagran granules. De helft blijft mooi eventjes drijven en de helft zinkt vrijwel meteen)

volgende:
"Om het wattage van een LED-lamp om te rekenen naar lumen (lichtopbrengst), kun je als vuistregel het wattage vermenigvuldigen met een factor 80 tot 100." --> ik reken even met 90 voor het gemak

Wattage: 55 watt
Lumen (helderheid): 3848 lm

Dan zit je op 70 lm/W

Hoe de onderlinge verdeling in wattage tussen R, G, B en W is weet ik niet.
B(lauw) dringt dieper door in water daarmee moet je dus oppassen.

Ik wil dit ook wel proberen. Is dit iets wat ik ook op een automatisch doseerpompje kan zetten en per dag kan geven? Ik heb nog een poortje vrij namelijk op mijn chihiros dosing pump.

Mijn doseerpomp dagelijks een preventieve dosis van 10ml op netto 200L (bruto 246L) om 22uur zodra de verlichting uit is, dus in de nacht en is al uitgewerkt zodra de verlichting weer aangaat om 12uur

Wattage: 55 watt
Lumen (helderheid): 3848 lm

Dan zit je op 70 lm/W
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt. Kan je dit toelichten?

Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt. Kan je dit toelichten?

IMG_0798.jpeg

Als jouw LED volgens de specificaties in de hoogste stand 55W een 3848lm levert dan is dat…….
3848lm / 55W = 70 lumen per W(att)
(natuurlijk een grove inschatting omdat ik niet weet wat het aandeel W en RGB hierin is)

Wil jij 20lm/L bereiken met ~150L netto (180L bruto) dan is er 3000lm nodig,
dat bereik je dan met een totaal wattage van 43W (3000lm / 70)

Hou ook rekening dat planten minder met het aandeel G(roen) doen dan R(ood) en maar weinig B(lauw) wattage nodig hebben omdat deze dieper doordringt in water

Hier meer over absorbtie van licht-kleuren door planten
https://www.tspt.nl/belichting/absorbtie.html

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan