Wat is er nieuw

Apistogramma Cacatuoides man is wel heel erg terror

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
L

Lique

Guest
Mensen ik heb een vraag.
Ik heb via via een harem apistogramma cacatuoides over kunnen nemen. Ik blij natuurlijk.
Ik weet dat het chicliden zijn en ik snap dat ze een territorium nodig hebben.
Daar heb ik ook voor gezorgd.

Alleen meneer Cacatuiodes (ik noem hem hierna 'terrorFikkie vanwege zijn gedrag en zijn fel oranje kleuren')
is een beetje heel erg fel.
Hij heeft momenteel 3/4 van de bak geclaimd.
Hij roamt door de hele bak en elke vis die niet meteen wegduikt is de klos.
Als een vis niet wegduikt (zoals de ancistrussen en de waaierhandgarnaal) en diep onder de indruk is dan wordt de eerstvolgende ongelukkige die toevallig in de buurt zwemt flink gemept en achternagezeten.
9 van de 10 x is dat mijn bejaarde platy (zielug!).
En anders zijn het de zwaarddragers wel.
De koperzalmen beuken terug, dat is gelijkspel. Maar ook zij zijn hun territorium kwijt.
Geen vis kan meer rustig snuffelen naar voedsel want zoals gezegd, hij zwemt razendsnel de meterbak door om iedereen eens eventjes lekker af te rossen. 🙁

Moet ik iets aan de inrichting veranderen zodat meneer terrorFikkie iets kleiners toebedeeld krijgt?
Hij heeft 2 vrouwtjes die volgens mij nog te klein zijn om iets met en van hem te willen.
Hij jaagt ook hen niet zachtzinnig de bak door.
De dametjes hebben ook niet echt een territorium want meneer knalt ze waar ze ook zijn meteen weg.
Als je naar de foto kijkt, totaalplaatje van mijn meterbak van links naar rechts heb ik:

Eerst cabomba, klein garnalenflatje daarvoor. Omgekeerde grote garnalenflat. Daarop leunend een stuk kienhout zodat daaronder ook geschuild kan worden.
Dan links midden achter 1 omgekeerde kokosnoot tussen de crypto en het belgisch groen. Naast de rode krypto op de bodem een kleine witte legbuis. Rechts achtermidden nog een omgekeerde kokosnoot. Voor die noot een stuk kienhout waar kleintjes onder kunnen schuilen. Daarvoor een stuk plat steen. Daarnaast aan de rechterkant het grote stuk kienhout dat met name door de waaierhand en de ancistrussen wordt gebruikt om achter of op en onder te zitten. De corydoras panda zitten er ook vaak onder. Voor dat stuk kienhout staat een stenen muurtje.

Verder heb ik drijfplanten en belgisch groen.
378478_0_82_20131216_19.jpg

Hier issie dan. Vandaag alweer feller gekleurd dan gister. Met ��n van z'n meisjes. Die hij soms mee laat zwemmen maar vaker nog een beuk verkoopt.
862627_0_82_20131215_21.jpg

Niet ergens een nestje verstopt?

want daar lijkt het namelijk wel op

Groetjes

Nu al!? Ze zitten er net in! Afgelopen zaterdag zijn ze aangekomen vanuit een andere veel kleinere gezelschapsbak. (juwel 600)

Oja voor de volledigheid mijn waterwaarden.
Redelijk standaard (gezelschapsbakje)

PH 7.0
KH 5.0
GH 8.0
No2 0

Denk het niet, vrouwtje is dan veel meer geel.

Ik denk dus ook dat de vrouwtjes (nog) niet actief zijn.
Eentje is iets geliger dan de ander maar bij allebei zie ik nog weinig kleur.
En daarbij ze zijn net binnen.
De man is echt degene die de hele meterbak op z'n kop zet.
Kan het komen door de vorige situatie? Toen zaten ze ook met nogal wat vissen in een mi (te) kleine bak.
Geen idee of er goed gevoerd werd.
Ze vallen wel aan op het eten en als het op is dan is terrorFikkie helemaal op stoom.

Is dit normaal? Het lijkt me namelijk ook voor hem niet echt ok om de hele tijd zo opgefokt te zijn.

Ik heb een caca paartje op 120cm. De man is fel idd.

Maar wat is jouw definitie van fel Mondeo?

Jaagt die van jou ook echt op alles wat binnen een circel van 20 cm in zijn aura komt?

Nee dat niet,maar het vrouwtje "beukt"hij ook.

Ik zou het moeten filmen maar daar heb ik de spullen niet voor.

Het is dat hij in het midden van de bak is.
Een andere vis zwemt argeloos boven hem of naast hem of zelfs van hem af.
Meneer ziet het, sjeest erheen en jaagt de argeloze vis echt de hoek van de bak in.
En jaagt dan de vis die daar toevallig perongeluk zit weer de andere kant van de bak in.
En als een vis geen sjoege geeft (ancistrus bijvoorbeeld) dan is degene die daarnaast zwemt de l*l.
Op dag 1 zat hij nog in het midden van de bak achter de rode crypto maar sinds hij daaruit is kan er geen vis meer rustig zwemmen.

Daarom mijn vraag of ik iets aan de inrichting moet veranderen zodat het voor iedereen wat rustiger wordt.
Als hij 1 plek kan hebben dat hij kan beveiligen ipv de hele meterbak door te sjezen 24 uur per dag. Want wanneer ik ook kijk, hij blijft bezig.

En anders is het jammer dan, dan zal ik dit harempje op het vraag en aanbod forum zetten en dan moeten ze een veel grotere bak hebben zonder medebewoners.

Hebben ze dan geen nest gemaakt,wat zo fel verdedigt wordt?

Dan is 1 meter bak z'n nest.
De dametjes zitten ook nergens op of bij.
Die worden ook de hele bak door gejaagd.

Hij heeft geen vaste spot die hij bewaakt. Hij zwemt met hoge snelheid door de hele bak als een doorgeslagen hooligan. Dan houdt hij ergens stil, kijkt om zich heen en diegene het dichtste bij mag zwemmen voor z'n leven.

Het kan ook gewoon het karakter van het dier zijn. De een is feller dan de ander.

Daar ben ik dan mooi klaar mee.
Er is dus echt niets aan te doen?
Ik ga er een nachtje over slapen. Ik heb geen zin om morgen dooien te vinden omdat ze totaal uitgestresst zijn.

Kan aan de karakter van de exemplaar liggen.
Als ik kijk naar je bak, dan is mijn mening dat de inrichting niet helemaal super is voor de dwergjes.
Probeer eens wat meer stukken hout in de bak te leggen. Daarnaast zorgen voor voldoende schuilplekken. Ook is het belangrijk om de kijklijnen te doorbreken. Als ik je bak bekijk, dan zijn die nog te open.

En ik maar denken dat ik voldoende schuilplekken had. Niet dus.
Ik ga kijken hoe ik kijklijnen kan doorbreken. Geen idee hoe dat moet. Mocht iemand zo een link weten naar een artikel dan hou ik me aanbevolen.
Heb nog 1 groot stuk hout in de kikkerbak die ik kan verhuizen.
Gaat later op de dag gebeuren, doe ik meteen een waterwissel. Kan nu nog niet, we krijgen een nieuwe ketel dus heb even geen water.

Het volgende in de loop van de dag gedaan (best veel, normaal zit ik niet zo vaak met mijn handen in de bak).

• 2 stukken kienhout uit de kikkerbak gehaald, een grote en een kleine. Kienhout uitgespoeld en in een emmer klaargezet, kikkerbak water ververst en plantjes beetje verdeeld
  • 30% water uit de meterbak gehaald
  • 2 stukken kienhout erin gedaan, alle hout en kokosnoten anders geplaatst
  • Belgisch groen strategisch herplant
  • Schoon water erbij
  • Voogle erin
  • Catappablad erin
  • TerrorFikkie streng toegesproken, het lijkt of hij niet luistert :help:
  • Het licht ging aan en alles ging redelijk goed. TerrorFikkie zwom rustig. De meisjes hadden ieder een hoekje in de bak voor zichzelf ontdekt, de kleinste trekt op met de corydoras en zat daar zoet in het groepje wat aan de bodem te pikken
    De grotere is niet geel maar heeft een streep en een stip op haar lijf, als ze TerrorFikkie ziet gaat ze eerbiedig op haar zij hopend dat hij haar opmerkt.
  • Voedertijd. En hier ging het mis. Het eten (diepvries mix met extra vitamientjes) kwam en uiteraard kwamen de zwaarddragers en de koperzalmen erop af en de Cacadametjes.
    TerrorFikkie raakte volledig van het pad af. Woest heeft hij iedere indringer uit het midden van de bak weggeslagen en uiteindelijk had hij zelf ... bijna niets te eten..
  • ik merk op dat ik 1 koperzalm mis, nu heb ik er nog maar twee. Oh nee 🙁 Kan ouderdom zijn of de combi met ouderdom en stress door het vele opjagen en door mijn gedoe met de bak.
  • Een groepje halfwas otocinclus had besloten de algtabletjes achter de kleinste Cacadame te gaan eten. Heel lief is zij heen en weer gaan zwemmen en heeft afentoe TerrorFikkie een andere kant opgeleid door een stukje met hem op te zwemmen. Daarna ging zij weer terug haar hoekje in waar ze de oto's en cory's achter zich duldde en weer gezellig mee ging pikken in de bodem :smitten:
  • TerrorFikkie is al een aantal uren na het voederen flink bezig de bak op te jagen. Ik ben bang dat ik nog niet voldoende aan de inrichting heb veranderd. Klep weer open en de achterste grote crypto pontificaal in het midden van de bak neergezet.
    Drijvers erachter. Grote nieuwe stuk kienhout stuk naar links geplaatst en de kleine legbuis ook. Deze twee dingen vinden TerrorFikkie en de grotere Cacadame wel interessant. Daar keren ze toch steeds op terug.
  • Mijn bejaarde platy is inmiddels al zo vaak gebeukt dat ze van ellende zelf met haar neus tegen de ramen op botst. Ik baal.
    De felrode platy en de knaloranje zwaarddrager moeten het meest zwemmen voor hun leven. Door de kleur vallen ze op denk ik. Waar ze ook zijn, hij ziet ze en hij doorkruist de hele bak om ze af te rossen.
  • cabomba gekortwiekt en verdeeld over de zijkant van de linkerkant van de bak omdat ik merk dat TerrorFikkie zich ook opwindt over zijn eigen spiegelbeeld (logisch)
  • Een ander stuk kienhout was omgevallen, dit weer stevig rechtopgezet, belgisch groen eromheen en eronder vastgezet in de hoop weer een breekpunt te hebben. De terror gaat onverminderd door.
  • Na 2 uur afwezigheid weer kijken. De zwaarddragers hebben ontdekt dat ze beter in de hogere regionen kunnen zwemmen.
    Kleine Cacadame vindt het daarboven ook leuk en is met de zwaarddragers mee drijfplantjes kijken.
  • Grote Cacadame heeft het legbuisjes helemaal gevonden, afentoe zie ik haar koppie eruit komen. TerrorFikkie zwemt daar nu boven. Voor het eerst zie ik de rest van de vissen weer een beetje uit het groen komen en voorzichtig zwemmen ze rond.
    TerrorFikkie houdt zich nu bezig met het bodemgebeuren.
    Ik denk dat hij honger heeft want eerder op de avond heeft hij geen hap binnengekregen omdat hij te druk bezig was met druk doen. Hij reageert op beweging in de bodem (slak) en het eindigt ermee dat hij steentjes uitspuugt :stom:
  • En de rust was van korte duur. Opnieuw is hij bezig aan de rechterkant van de bak terwijl de voor hem interessante items (mooie dame, legbuis, kienhout) toch echt meer links liggen.

:help:

Poeh wat een heel verhaal. Plaats eens een filmpje van het gebeuren. Daar is het nog beter op te zien wat hij doet.
Het is altijd lastig om vanuit een verhaal te weten komen hoe erg het gedrag is. Want, wat voor de ��n agressief lijkt, is voor een ander weer mild.

En anders: haal terrorFikkie maar eens een paar uurtjes uit de bak in een emmer aquariumwater en verander dan een paar dingen.

~ Ivo

Nou filmpje maken en raad Ivo eens opvolgen. Heb je wat te doen 😉
Dat cacamannetjes wel eens wat opvliegend kunnen zijn af en toe heb ik ook wel eens gemerkt, maar dat ze zo de zaak terroriseren nog nooit.
Succes.

Als ik het verhaal zo lees dan is Fikkie veel erger dan mijn Apisto was en ik zou hem aan de ketting leggen 😉

Ja, ik vond die van mij ook erg fel. Die van mij namen binnen een halve dag de bak al over. De dagen er na werd het alleen maar erger.
Tja, niet elke vis is hetzelfde en zo te zien hebben wij felle exemplaren. Enige oplossing bij mij was een bak voor de cacatuoides alleen.

Ook mijn caca was enorm fel. Zelfs als klein visje nog. Meerdere guppen (die toch best een stootje kunnen hebben) zijn naar de vissenhemel verhuist. Toen ook mijn garnalen het loodje gingen leggen heb ik hem gratis weggeven aan een vriend die een speciaal bakje voor hem in heeft gericht.

Denk dat je daar toch niet aan kunt ontkomen wil je dit soort dieren houden.

ja sorry voor het lange verhaal, het was mijn observatie gedurende de hele dag.
Filmpje wordt lastig, heb niet echt goede spullen maar het is te proberen.
Hoop dat het me lukt voor de kerst want ik ben alleen vandaag nog vrij (dat wil zeggen, hoef niet te werken maar heb wel aardig wat te doen en te regelen vandaag) en dan eerste kerstdag pas weer echt een hele dag thuis. Hoop ik.
Kan vanavond kijken of ik hem in de quarantaine emmer stop en nog een keer de bak omgooi want zoals die er nu uitziet is het ook niet naar mijn zin.
Qua zijn felheid heb ik niet het idee dat ik me aanstel. Ook mijn man vindt het niet prettig om naar de bak te kijken als de boel zo opgejaagd wordt. Afentoe een tikje dat snappen we maar dat geros door de hele bak heen is niet leuk om te zien.

Nee, ik denk ook niet dat je overdrijft. Ken het gedrag wat je beschrijft maar al te goed. Alsof ze de andere vissen echt de bak uit willen hebben..

Sorry voor het lange verhaal ????
Ik zit hier te genieten van je manier van vertellen......
Niet omdat hij terroriseerd maar hoe je het verteld !!!

Whahahaaaa lijkt wel een soap, zie het helemaal voor me ! Wat kun jij leuk schrijven. :koffie:

Misschien een stomme (korte) vraag. Maar is het zeker dat het "vrouwtje" op de foto geen mannetje is???

AadMec zei:
Misschien een stomme (korte) vraag. Maar is het zeker dat het "vrouwtje" op de foto geen mannetje is???

Helemaal niet stom Aad! Zat ook eraan te denken. Zou kunnen.

Kun je een duidelijke scherpe foto maken, van wat jij denkt dat de vrouw is?

caca_vrouw.jpg

Zou er zo uit moeten zien.

Dat A. cacatuoides redelijk klein is �n in bijna iedere plaatselijke viswinkel te koop is, wil nog lang niet zeggen dat het een eenvoudig te houden vis is. Van de Apisto's die ik ken is dit toch echt wel ��n van de aggressiefste.
De ene caca is de andere niet, maar er zijn genoeg verhalen over behoorlijk aggressieve mannen.

Het enige wat je in mijn optiek kunt doen (behalve de man wegdoen, maar dat vind ik persoonlijk nogal radicaal) is de inrichting van je bak aan hem aanpassen. De andere vissen hebben nou eenmaal minder behoeften dan deze.

Kijk waar TerrorFikkie meestal / het liefst zit, en welke schuilplekken of andere "landmarks" hij het liefst gebruikt, en verhuis die naar ��n van de zijkanten van je bak (en liefst achterin).
Sluit die hoek af met een flinke plant (bv. een Echinodorus), hout daar kijkt hij te makkelijk langs en steen over de hele hoogte �n diepte lijkt me geen gezicht.
Zorg ook in de rest van de bak voor "gebroken zichtlijnen", oftewel obstakels waar niet omheen te kijken is. Alsof je de bak in "kamers" verdeelt.

Er is goede kans dat je daarmee de tirannie doorbreekt, de andere vissen kunnen TerrorFikkie immers ontlopen.

Maar als d�t niet werkt, dan zul je vrij radicaal moeten zijn.
Waarmee ik bedoel: TerrorFikkie wegdoen. En, in plaats van een nieuwe man te kopen, misschien ook de vrouwtjes.

Zodat je het met een andere soort kunt gaan proberen. Ik denk bijvoorbeeld aan Apistogramma borelli (als je temperatuur dat toelaat), Mikrogeophagus altispinosus of Cleithracara maronii. Hoewel voor de laatste 1 meter misschien wat krap is, hangt er vanaf hoe druk de rest van de vissen is.

Maar als zou blijken dat je vrouw een man is, wordt het natuurlijk wel een stuk minder ingewikkeld.

485669_0_82_20131215_21.jpg

Dit is even het beste dat ik van de dames kon krijgen, volgens mij zijn het wel vrouwtjes, vergeleken met de foto hierboven.

Trouwens onwijs bedankt allemaal voor het meedenken.

Vandaag was een beetje een stressdag. Vanmorgen ben ik met dit verhaal naar de LFS geweest en die dachten dat het toch geen normaal gedrag was voor deze vis en opperden er een mannetje bij te nemen zodat de aandacht daar naar toe gaat.
Maar jee dan heb ik straks vechtpartijen a la kempvis.
Zit ik niet echt op te wachten.

Een andere optie is dat ik hem uitvang en in een broedbakje zet voor een dag (schijnt te helpen?) of naar de LFS toe breng en dan krijg ik van hen een nieuwe (das dan weer aardig).
Want ik heb 'm via MP en ik denkt toch dat ie een tik heeft gekregen van het rommelbakje waar ze in zaten. TerrorFikkie moet een speciaalbak hebben zonder noemenswaardige bijvissen vrees ik 🙁

Dus ik had ff tijd tussen boodschappen en kind halen/brengen en ik ga hoopvol met vangklok en netje aan de slag.
Normaliter haal ik zo de vis uit het water die ik hebben moet maar deze!

NIET-TE-DOEN.

Oef wat was ik boos op het laatst.

Ik heb m'n HELE bak leeggehaald, alle planten alle kienhout alles eruit.
Heel het spul compleet in de stress, alles zwom wit van de schrik rond... TerrorFikkie gooide gas erbij en jongens wat is die vlug. En elke keer ONDER de vangklok door he!
:stom:
Tot ik uiteindelijk moest stoppen, ik zet altijd een wekker voor als ik mn dochter uit school moet halen. Goed dat ik dat doe want echt ze had een uur langer op school gezeten want ik verloor de tijd.
De wekker ging. Ik noemde even een verschrikkelijke ziekte wat ik normaal nooit doe. Alles de bak weer in gegooid. Sorry geroepen. Voogle erin.
Vloek eruit en gauw armen/handen wassen en racen naar school om dat arme kind te halen. Toen ik thuis kwam en mijn jas uitdeed vielen de pista stratiotus blaadjes m'n jas uit.

En toen moest ik nog werken tot vanavond.
Nu heb ik alleen morgenochtend nog tot een uur of 12 om te proberen het kreng uit te vangen en naar de LFS te brengen. De rest van de week moet ik werken. En met de kerstdagen zijn we niet thuis.

Als ik hem later uitvang dan morgenochtend eindigt hij in de visschotel van Simonis die m'n schoonmoeder heeft besteld voor 2e kerstdag als verse toevoeging. :6

Ik heb een filmpje van 6 minuten van het gebeuren kunnen maken op de ipod. Dat staat nu op Dropbox.
Zal ik dat op Youtube zetten en dan de link hier weer plaatsen?

Of zal ik die tijd benutten om nog een keer een poging te wagen om TerrorFikkie uit de bak te krijgen? Ik heb nog wel ergens een broedbakje.
En ben er eigenlijk principieel op tegen om dat te gebruiken vanwege de gezondheidsrisico's maar ik geloof dat mijn geduld ook wel opraakt.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=TXcxsi9Pxow&feature=youtu.be[/video]

Filmpje. Dit is nog geen voedertijd. Maar zo gaat het dus 24/7, licht uit of aan maakt niet uit.
vanaf de 6e minuut zie je nog even de dametjes.
Dit is van deze avond. Vanmorgen is dus de hele bak op de schop geweest, alles staat weer anders. Hij is vanmorgen ook flink opgejaagd geweest natuurlijk.
Ik vind �m iets �rustiger� in vergelijking tot gister.
Maar dan nog is het niet leuk om te zien. Je ziet dat hij alleen de zalmpjes en levenbarenden lastig valt. De cory�s en ancistrussen en japonica�s laat hij links liggen. De oto�s nu ook tenzij er echt 1 voor zijn neus langs zwemt.
Heb vanavond niet gevoerd want wil hem morgen met voer lokken.

Tja die verdedigd zijn territorium gewoon goed.
Dit is wat je in grote lijnen kunt verwachten bij Cichliden (wanneer ze met een nest zitten).

Kan je niet heel veel aan doen, dan de eerder genoemden dingen...

Hmm, denk dat ze zich wel aan het voorbereiden zijn op een volgende generatie.Ik denk sowieso dat dwergcichliden niet echt goed te houden zijn in een gezelschapsbak. Dus ook al zou je een ander mannetje omwisselen, ik denk dat je precies hetzelfde krijgt.
Dat heeft dus weinig zin.

nou we zijn een paar dagen verder. Heb eerste kerstdag genoten van een visschotel zonder TerrorFikkie als extra sushi erbovenop. Dat dan ook wel weer.
Met kerst was ik niet thuis dus heb de bak weinig gezien, heb ze alleen gevoerd (diepvries).
Pas vandaag weer even echt tijd gehad. Gisteren heb ik een stukje (nep)hout gekocht met 3 gaten en nog een grotere legbuis. Bak weer wat herschikt. Gelukkig gaan m'n planten goed. Ik plaats nu steeds belgisch groen rond de grote crypto in het midden. Dit helpt wel iets, het stopt de achtervolgingen in 9 van de 10 gevallen.
De zwaarddragers zijn inmiddels nu zo gebrainwashed dat ze 3x uitkijken voordat ze oversteken. (links recht links, stoplicht op groen? Ja!)
De koperzalmen beuken 'm gewoon terug.
De andere vissen letten niet op hem en hij daarom dus ook niet op hen.

En dan TerrorFikkie en zijn vrouwen.
Hij heeft de voorkeur voor 1 vrouwtje, het grotere exemplaar en zij vindt het leuk om de hele bak door te zwemmen. Wat hij dus doet is alle vissen bij haar uit de buurt houden.. En daarom rost hij de hele bak door. Voor haar...
Dus nog steeds geen vaste plek, waarschijnlijk omdat zij nog niet weet waar ze wonen wil. Ze twijfelt nog tussen 3 plekjes. Het vrouwtje waar hij geen belangstelling voor heeft, heeft wel haar eigen plekje. Voor haar heb ik daarom de nieuwe legbuis neergelegd, in het hoekje waar zij vaak zit. Ze gaat daar heel stil haar eigen gang en bemoeit zich niet veel met de rest. Ze is geler dan de andere vrouw maar ook een stuk kleiner. Ze zwemt rustig en valt netjes op haar zij als Hij voorbij zwemt. Maar meer ook niet. Soms zoek ik haar en dan valt het me niet eens op dat ze met de otocinclussen in het groen zit...

Ik zie afentoe gefladder maar nog geen serieuze tekenen dat ze aan voortplanting denken. Hij zou het wel willen maar de kleine lady zie ik nog niet zo snel in actie komen en de grote weet nog niet wat ze moet. Ze is wat grijs nog en vertoont soms een stip in de streep op haar lijf die even snel verdwijnt als dat het opkomt.

De corydoras panda daarentegen zijn door het dolle sinds 2 dagen. Er is nl. een grote waterwissel geweest met koud water �n ze hebben al 2 dagen op rij levend voer gehad. Die buitelen dus de hele bak door.
En daar doet Fikkie niets tegen.

Ik zit er daarom hard over te denken om voor de zwaarddragers op termijn een beter adres te zoeken. Met pijn in mijn hart hoor, dat wel maar als ik moet kiezen dan ga ik toch voor chicliden omdat dat een stuk interessanter is om te zien. En ik zie nu ook dat de vissen die geen notie van hem nemen ook niet gezien worden. De vissen die letterlijk in zijn vaarwater zitten, ook qua voeren, ja die zijn afentoe echt de sjaak.

Maar ik geef toe, het wordt minder. Zijn gedrag is niet meer zo erg als het was (en het was de eerste 3 dagen nog veel erger dan het filmpje dat ik had opgenomen). Het is nu niet meer zo dat alle levenbarenden trillend in hetzelfde hoekje zitten terwijl Fikkie manisch heen en weer zwemt om ze daar ook te houden. Het was net een schaapsherdershond op pillen.

Fikkie eet nu ook in plaats van dat hij continu iedereen wegjaagt en dan uiteindelijk zelf niets overhoudt.
En levend voer helpt, daarop jagen vinden ze allemaal leuk, dus dat ga ik vaker voeren (ff voerschema opstellen).

Ik hoop dat het grote vrouwtje een besluit neemt en een hoek uitkiest. Het liefst vlakbij dat nieuwe boomstammetje of in de legbuis waar ze redelijk vaak zit.
En dan zien we wel weer wat hij doet als er kinders komen (godzegendegreep). :juggle:

173237_0_82_20131229_20.jpg

We zijn nu een kleine maand verder en er is wel wat veranderd.
TerrorFikkie is iets gekalmeerd. Ik heb bewust geen planten gesnoeid, ik laat het belgisch groen en de drijfplanten maar gaan.
Ik denk dat hij met het grootste vrouwtje probeert een nestje te maken (of al heeft). Zij is namelijk in een legbuisje gaan zitten en gisteren zag ik dat ze steeds steentjes oppakte en voor de ingang van het buisje legde (terwijl ze er zelf in zat, ze deed zeg maar de deur dicht). Hij zwemt er boven. En de rest van de vissen blijft er uit de buurt, behalve de corydoras panda. Maar die valt hij niet aan. Het is nu goddank niet meer zo dat de vissen me om de oren vliegen als ik naar de bak kijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan