Wat is er nieuw

Aqualife 130*60*70 van kryptopterus

kryptopterus

Member
Lid geworden
4 augustus 2025
Leeftijd
26
Binnenkort wordt mijn nieuwe aquarium geleverd, namelijk een Aqua Life modern line 130x60x70 LBH in de kleur leisteen antraciet.

Het idee is momenteel om een gezelschaps bak te maken die hoofdzakelijk gericht is op Zuid Oost Azië kwa visbestand met een uitgesproken aquascape. Groote stukken hout, aangekleed met steen en een achtergrond van planten.

Kwa vis bestaand neem ik redelijk mijn huidige bestand over:
Trichogaster trichopterus (Goud gourami)
kryptopterus bicirrhis (Indische glasmeerval)
Dario Tigris (Dario sp. Myanmar)
Corydoras Sterbai
Japonica garnalen
Vuur garnalen

Techniek:
Eheim professional 5e 600t
Eheim skim 350
Chihiros wrgb2 10th anniversary 120cm
Ik twijfel nog om mijn eheim 4+ 350 die onder mijn huidige bak draait er extra op aan te sluiten.

Hardscape:
Corbo Wood
Zwarte lava steen
Bodem van filterzand
Misschien een voedingsbodem?
Zwarte achtergrond ik twijfel nog tussen folie of verven.

Het hout heb ik al aangeschaft, ik kwam zulke mooie stukken tegen dat ik het niet kon laten deze niet mee te nemen. Helemaal omdat deze elkaar perfect aanvullen.

Aangezien ik op het forum al veel inspiratie heb opgedaan vindt ik het ook leuk om mijn project met jullie te delen. Mochten er nog opmerkingen, tips of vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Bijlagen

• IMG_20250903_160315.jpg
    IMG_20250903_160315.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 40
Leuk, veel plezier! Hoeveel gourami's heb je in totaal?

Momenteel nog 2, maar als de nieuwe bak eenmaal ingedraaid is wil ik het wel gaan uitbreiden naar een groep van 4 of 5 gourami's

Na lang wachten was het vanochtend eindelijk zover en stond er ineens een pallet van aqualife voor de deur.
IMG_20250922_102957.jpg

Zelfs op het verpakken wordt niet bespaart en het was nog een hele klus om alles uit te pakken/ los te schroeven voordat het geheel naar binnen kon.

Eerst de achterkant netjes zwart geverfd met 5 lagen schoolbord verf en ook gelijk maar een vergelijkings foto gemaakt met mijn oude bak ernaast. Dan lijkt 200 liter ineens best klein.
IMG_20250922_143551.jpg

Uiteindelijk het totaal op de beoogde plek gezet en alvast wat gepuzzeld met de hardscape.
IMG_20250922_204811.jpg
IMG_20250922_215828.jpg
IMG_20250922_221150.jpg

Wat een gaaf stuk hout zeg. Mooie bak uiteraard ook,

Mooi hoor en zeker de stukken hout, deze al ingewatert ?
Ben ook benieuwd wat je ervan gaat maken !

Nee nog niet ingewaterd, heb helaas geen ruimte om 2 bakken neer te zetten die groot genoeg zijn om deze stukken hout in te wateren. Ga ze wel verzwaren met stenen, hopelijk is dat voldoende. Maar denk dat ik er voor de zekerheid er de eerste tijd een extra gewicht op leg.

Mooie plannen! En prachtig houtstuk.

Pak voor de verzwaringvan het hout pantykousjes met zand ipv stenen. Dat is veiliger, omdat het niet kan gaan schuiven en als het dan toch zou vallen, is het 'zacht'.
Wat betreft die voedingsbodem: als ik het zo hoor worden het relatief weinig planten en dan ook nog (relatief) makkelijke. Ik zou voor filterzand gaan met wat kleibolletjes in de bodem erbij. Dat blijft stabiel (geen uitgewerkte voedingsbodem) en is een stuk goedkoper en wel zo mooi.

Voor onder het zand heb ik leem en lateriet besteld bij aquariumbemesting.nl wat ik op de plekken waar planten komen te staan als eerste laag dun over de bodem strooi.

Om het hout te verzwaren heb ik een aantal stukken leisteen gekocht waar ik het hout op vast lijm. En voor de eerste tijd wil ik onder bijde stukken hout een tijdelijk gewicht neerleggen waar ik met touw het hout aan vast bindt. Op die manier blijft hopelijk het hout op zijn plek en hou ik genoeg ruimte over om planten op het hout te plakken.

Om het hout te verzwaren heb ik een aantal stukken leisteen gekocht waar ik het hout op vast lijm. En voor de eerste tijd wil ik onder bijde stukken hout een tijdelijk gewicht neerleggen waar ik met touw het hout aan vast bindt.
Als het hout holle ruimtes heeft waar lucht in blijft hangen vooraf een klein ontluchting gaatje boren.

Inmiddels alle planten aangebracht en het aquarium gevuld. Keek er echt van op hoeveel planten er uit in vitro bakjes vandaan komen. Tijdelijk hangen er onder bijde stukken hout gewichten om de zorgen dat het geheel niet gaat drijven. Op het moment dat het hout goed ingewaterd is gaan deze nog weg en kan ik alle stenen op de juiste plek neerleggen. Morgen maar rustig aan het filter aansluiten, voor nu maar tijdelijk de skimmer aan voor nog een beetje water circulatie.
IMG_20250927_193420.jpg

IMG_20251005_222755.jpg

Inmiddels een week verder en de planten beginnen lekker te groeien. Inmiddels al wel een aantal dagen een witte waas in het aquarium, maar die begint nu langzaam af te nemen.

IMG_20251005_223347.jpg
IMG_20251005_223339.jpg

Ondanks zelf nog geen bewoners toe te hebben gevoegd toch al de eerste bewoner gespot.
IMG_20251005_223139.jpg

Ik vermoed planaria, dus dat wordt even in de gaten houden hoe zich dat ontwikkelt. Ik ga er vanuit dat na de introductie van de vissen dit "probleem" zichzelf oplost, zowel de corydoras sterbai als de goud gourami's lusten wel planaria. In mijn vorige aquarium zaten in het begin wat slakjes, die waren ook binnen de kortste keren verdwenen.

Leuk gedaan en heb je de planten op het hout gelijmd?

Ja, die heb ik vastgelijmd met aquarium secondelijm bij Amazon vandaan.

Inmiddels weer anderhalve week verder dus tijd voor een update! Alle planten groeien lekker door en vorige week is de bacteriën bloei verdwenen. Daarom besloten om alvast voorzichtig de eerste bewoners toe te voegen om het filter verder van wat afvalstoffen te voorzien zodat de hoeveelheid nuttige bacteriën goed kan groeien. Hiervoor heb ik 20 vuurgarnalen uit mijn andere aquarium gevist. Inmiddels zwemmen ze al een week vrolijk rond en lijken ze het prima naar hun zin te hebben.

De planten groeien lekker door, begin alleen wat meer last te krijgen van bruine alg. Nu is dit natuurlijk een bekent verschijnsel bij een opstartend aquarium en ga er vanuit dat dit geen grote problemen gaat geven.

Merk wel dat er nog steeds best wat zweefvuil in het water zit. Op een of andere manier pakt het filter dit niet helemaal op.
IMG_20251017_172813.jpg
IMG_20251017_172739.jpg

Het hout is inmiddels gezonken, dus heb de gewichten weg gehaald. Waterwaarden waaren inmiddels een week lang stabiel dus ook langzaam de eerste vissen toegevoegd. 4x Hoplisoma sterbai en 4x kryptopterus bicirrhis

IMG_20251023_202707.jpg
IMG_20251023_202536.jpg

Al weer even terug dat ik een update geplaatst heb. Inmiddels draaid de bak mooi alleen wel een beetje last gehad van alg, maar inmiddels krijg ik dat onder controle.
IMG_20260210_230815.jpg
17707614348253362822661646297872.jpg
Ik ga binnenkort verhuizen dus binnen 2 maanden moet alles er weer uit voor de verhuizing, hierdoor nu wel een mooie profesionele foto van het totaal plaatje.
39_funda_2160x1440.jpg

Afgelopen weekend eindelijk het laatste soort toegevoegd. 6 stuks Dario Tigris, 4 vrouw 2 man. De mannen hebben elkaar al weten te vinden wat mooie beelden oplevert.

Laatst bewerkt:
Al weer even terug dat ik een update geplaatst heb. Inmiddels draaid de bak mooi alleen wel een beetje last gehad van alg, maar inmiddels krijg ik dat onder controle. Bekijk bijlage 394710Bekijk bijlage 394713Ik ga binnenkort verhuizen dus binnen 2 maanden moet alles er weer uit voor de verhuizing, hierdoor nu wel een mooie profesionele foto van het totaal plaatje.Bekijk bijlage 394711
Afgelopen weekend eindelijk het laatste soort toegevoegd. 6 stuks Dario Tigris, 4 vrouw 2 man. De mannen hebben elkaar al weten te vinden wat mooie beelden oplevert.
Bekijk bijlage 394718
Benieuwd of je vrouwtjes effectief vrouwtjes zijn.
Want de onderdanen mannen lijken heel hard op vrouwtjes, hier paar keer al misgekeken 🤣
Maar ze blijven zeer mooie vissen die ik ook terug met meerdere in. Mijn aquarium ga doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan