Wat is er nieuw

Aquarium 80L draait niet lekker

JeroenV

Member
Lid geworden
15 juni 2025
Leeftijd
19
Hallo allemaal,
Ik heb een Ciano 80 Liter aquarium die nu bijna 1 jaar draait.
Overgenomen van iemand op marktplaats.
Er hing TL buis verlichting in met een filter en een aquarium bodem met een paar plantjes en een stuk hout met garnalen op normaal kraanwater.
Garnalen zitten nu in een kleiner aquarium.
TL verlichting gelijk vervangen voor led en een extra stromingspomp voor extra stroming in het aquarium.

Huidige situatie:
Ciano 80 liter aquarium met,
- Superfish Retro Led combi 75cm/25w
- Intern aquarium filter die bestaat uit
> HS Aqua TH100
> Spons filter
> Tetra opvoerpomp 300L/h
- Extra stromingspomp Superfish aqua power 200L/H
- Bubble Magus doseerpomp
(Voor het doseren van plantenvoeding en carbo half uur voordat het licht aan gaat.)

Als plantenvoeding gebruik ik:
- Colombo Flora Grow 2 ml per dag
- Colombo Flora Grow Carbo 3 ml per dag
- Tetra InitialSticks ongeveer 3 sticks per plant een keer per 3-4 maanden

Aquarium lamp staat aan van 13:30 - 19:00
Doseerpomp geeft plantenvoeding om 13:00
En flora grow carbo om 13:05
Temperatuur heater +- 24/25 graden

Aquarium bewoners:
+- 10 Helena slak etende slakken
3 Odessa barbelen mannetjes
3 Odessa barbelen vrouwtjes
3 Crossocheilus oblongus

+ nog wat foto’s ter info
Ik hoop dat ik de huidige situatie zo duidelijk heb kunnen laten zien.

Alleen mijn aquarium vissen doen het super goed worden steeds mooier van kleur sinds dat ik ze heb gekocht in aquarium winkel.

Alleen mijn planten groeien nog niet echt lekker. Ik haal elke dag met schepnetje kleine stukken bladeren er uit en planten zijn erg kaal onder aan de plant.
Kleine voorgrond plantjes groeien niet.
En soms gebeurd het nog wel eens dat aquarium plant afsterft net boven grind en dat bladeren groen zijn van algen.

Ik heb veel verschillende theorieën gelezen op aquarium forum’s. Zoals bijv.
-Dat aquarium filter 10x per uur inhoud van aquarium moet filteren.
-Dat een CO2 installatie nodig is.
-Of dat Aquasoil nodig is.

Ik vind het zelf geen probleem om geld uit te geven voor een mooi aquarium met goed groeiende planten maar dan wil ik wel graag dat ik niet zomaar van alles koop en dat het later niet nodig blijkt te zijn.

Heeft iemand tips, ideeën of ervaring met dit dan hoor ik het graag.

Bijlagen

• IMG_0790.jpeg
    IMG_0790.jpeg
    4.1 MB · Weergaven: 39
  • IMG_0792.jpeg
    IMG_0792.jpeg
    3.9 MB · Weergaven: 38
  • IMG_0652.jpeg
    IMG_0652.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 38
  • IMG_0788.jpeg
    IMG_0788.jpeg
    4.3 MB · Weergaven: 38
  • image.jpg
    image.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 34
Ik zou op een 80l bak het bij 1 pomp houden, zo erge vervuilers zijn de odessas dan ook weer niet!
Superfish LED's zijn niet echt geweldig, misschien ook even uitrekenen op hoeveel lumen per liter je met deze lamp uitkomt en wat je planten graag willen hebben.
Kleine stukjes bladafval heb ik ook bij de Odessas, die gebruiken dat regelmatig als speelgoed.
Verder mis ik eigenlijk nog een mooie Hygrophila of Microsurum die de open ruimte achterin wat opvult

Laatst bewerkt:
Ik heb veel verschillende theorieën gelezen op aquarium forum’s. Zoals bijv.
-Dat aquarium filter 10x per uur inhoud van aquarium moet filteren.
-Dat een CO2 installatie nodig is.
-Of dat Aquasoil nodig is.
- een filtercapaciteit van 10X de inhoud is alleen van toepassing bij hoge CO2 waarden (in gasvorm)
- Dat is afhankelijk van de aan je vraag van je plantensoorten.
- Aquasoil is perse nodig, maar wel de allermakkelijkste manier om succesvol planten te laten groeien

een filtercapaciteit van 10X de inhoud is alleen van toepassing bij hoge CO2 waarden (in gasvorm)
Waarom alleen bij een hoge co2? Zover ik heb geleerd heb heeft een blad een soort brekerlaag bij de opname van voeding/co2 en wordt die makkelijker doorbroken met meer stroming. Maar dat is toch ook zo als je minder hoge co2 waarden hebt?
Ik heb vast de klok horen slaan maa.....................................

een filtercapaciteit van 10X de inhoud is alleen van toepassing bij hoge CO2 waarden (in gasvorm)

Wat versta jij onder hoge CO2 waarden?

Zelf zit ik op een hele ruime 20mg/L (DC behoorlijk lichtgroen) met maar een 360L/h doorstroom vanwege CO2 reactor op een 246L bak, dus nog niet eens 1.5 x bij een zwaar beplante/bezette bak

Daarnaast is filter-capaciteit altijd discutabel, gaat het om bruto/netto, pomphuis, inclusief/exclusief filtermedia.
Ook is filter-inhoud van belang, misschien nog wel belangrijker (idem filter-media keuze)

Zelf meet ik het liefst aan de uitstroom met een maatbeker en een stopwatch, meestal 10 seconden per liter
Filterspecs is 1100L/h maar netto hooguit de helft (exclusief reactor)

Laatst bewerkt:
In de praktijk hou je vaak rond de 50% van de bruto cap. Zelf heb ik een 1502 op 300 liter en dan zit je netto op 2,5 keer.
Maar de snelheid waar Corne op doelt heeft volgens mij te maken met mate waarin een plant makkelijker voeding kan opnemen maar dat kan Corne denk ik prima zelf uitleggen.

Wat versta jij onder hoge CO2 waarden?
>20
Als ik een bakje hebt van 60 liter gaat er minimaal een filter op van 600 /u.
Dit omdat bij een snellere stroming het voor de plant een stuk gemakkelijker word m CO2 op te nemen omdat je door een snellere stroming de grenslaag op het blad verkleint.

Dit omdat bij een snellere stroming het voor de plant een stuk gemakkelijker word m CO2 op te nemen omdat je door een snellere stroming de grenslaag op het blad verkleint.
O ja een grenslaag was het maar is dat alleen zo bij opname co2 of ook voor de sporen bijvoorbeeld?

>20
Als ik een bakje hebt van 60 liter gaat er minimaal een filter op van 600 /u.

Beetje of-topic maar een vraagje uit nieuwsgierigheid m.b.t. jouw expertise in aquascaping:

Bij de kleinere bakken (pico/nano) kan je deze 1:10 (ik veronderstel nog steeds bruto) gemakkelijk behalen maar wat nu als je richting de 200L of hoger gaat, blijft deze verhouding of is er een omslagpunt, verlichting met meer dan 40lm/L wordt dan ook een uitdaging?
Wat zijn jouw grootste bakken?

Bedankt allemaal voor jullie reacties,
Aquarium is ongeveer 80 liter inhoud.
Ik zal het straks voor de zekerheid nog ff meten maar volgensmij zijn de afmetingen b80 x d30 x h40

Ik heb zelf het water ook getest met druppel methode van JBL
PH: 7,5
NH4: <0,05
NO2: 0,025
NO3: 1,0
PO4: 0,5
FE: 0,05-0,10

Ik zit er zelf ook over na te denken om voor mijn filter toch iets anders te zoeken.
Dit omdat ik vaak veel kleine stukjes zie drijven en ik het idee heb dat dat filter niet goed werkt, te weinig water circuleert en niet goed zit.
Zit met soort kit achtige strips enig sinds tegen het glas aan half afgesloten.
(zie foto’s)

Bijlagen

• IMG_0794.jpeg
    IMG_0794.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 18
  • IMG_0793.jpeg
    IMG_0793.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 17
  • IMG_0798.jpeg
    IMG_0798.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 14
Beetje of-topic maar een vraagje uit nieuwsgierigheid m.b.t. jouw expertise in aquascaping:

Bij de kleinere bakken (pico/nano) kan je deze 1:10 (ik veronderstel nog steeds bruto) gemakkelijk behalen maar wat nu als je richting de 200L of hoger gaat, blijft deze verhouding of is er een omslagpunt, verlichting met meer dan 40lm/L wordt dan ook een uitdaging?
Wat zijn jouw grootste bakken?
Mijn grootste bakken zijn 60cm (91 liter) met daarop een BioMaster 350.
grotere bakken heb ik nooit gehad.

Op een bak van 120 liter is de Eheim 3 1200XL de standaard in de wereld van het aquascapen. Zeker bij high-light

Ik weet dat veel scapers gewoon 2 filter hebben staan bij bakken van>180 Maar het is wel een gegeven dat hoe meer volume des te minder stroming men gebruikt.
(kosten?) Dan begint de ratio bij 1:5 en dan worden eventuele tekortkoming in de stroming opgevangen met een wavemaker.

Belichting is wel een dingetje.
De merken die worden gebruiktbij grote bakken zijn de ADA Solar RGB, Chihiros WRGBII/ VIVID, LEDstar, de Twinstar S series en mijn favoriete merk Week Aqua. Aquarium gerelateerde merken zoals JBL, Juwel Aqualantis zie je uiteraard nooit in het scapen terug.
Er word gekeken wat men nodig heeft aan vermogen en dan worden daar 1 tot wel 4 stuks LEDs boven geplaatst. En de regel van lumen word daarbij gebruikt
om die keuze te maken.

Bedankt allemaal voor jullie reacties,
Aquarium is ongeveer 80 liter inhoud.
Ik zal het straks voor de zekerheid nog ff meten maar volgensmij zijn de afmetingen b80 x d30 x h40

Ik heb zelf het water ook getest met druppel methode van JBL
PH: 7,5
NH4: <0,05
NO2: 0,025
NO3: 1,0
PO4: 0,5
FE: 0,05-0,10
Met Flora Grow geef je je planten alleen sporenelementen, dus geen noodzakelijke po4 en no3!
Dit blijkt ook wel uit je watertest.
De po4 waarde moet 1-2 zijn, en po4 moet 10-20 zijn.

Ik zit er zelf ook over na te denken om voor mijn filter toch iets anders te zoeken.
Dit omdat ik vaak veel kleine stukjes zie drijven

Zoiets?

Heb ik alleen bij de odessa bak

microorganisme die de odessas niet opeten?
Heb je daar een foto of filmpje van?

Met Flora Grow geef je je planten alleen sporenelementen, dus geen noodzakelijke po4 en no3!
Dit blijkt ook wel uit je watertest.
De po4 waarde moet 1-2 zijn, en po4 moet 10-20 zijn.
hoe ik dit het beste toevoegen? Andere plantenvoeding van plantedbox? Of los 1x per week los toevoegen na het testen van het water?

hoe ik dit het beste toevoegen? Andere plantenvoeding van plantedbox? Of los 1x per week los toevoegen na het testen van het water?

Ik voeg na een 50% waterwissel de hoeveelheid all in one van plantedbox toe als beschreven.
In mijn geval de veel licht en co2 dosering.
Volg daarmee de estimative index.
Je kan ook zelf de poeders mengen (goedkoper) en/of dagelijks doseren met kleinere waterwissels.
Iedereen heeft zo zijn eigen methode maar in het belang staat vooral voldoende nitraat, fosfaat en sporenelementen.

weet niet of de flora grow carbo net als easy carbo glutaraldehyde bevat maar vallisneria kan daar slecht tegen.

Je kan een all in one bemesting gebruiken of zelf gaan mengen met bijvoorbeeld de meststoffen van aquariumbemesting.nl
Om het jezelf makkelijk te maken kan je methode Estimative Index gebruiken. Dan is testen grotendeels overbodig. Je moet dan wel elke week 50% van het aquariumwater verversen.

Wat ook kan is een aangepaste EI en dan voeg je de helft van de stoffen toe en ververs je 25%. normaliter voeg je 20/2 toe en dan voeg je 10/1 toe wekelijks.

Hoe doen jullie dat met jullie plantenvoeding?
Gelijk al na het verversen van een bepaald % water alle voeding toevoegen voor de hele week met estimative index of elke dag?

Of doen jullie dat op een hele andere manier?

Na de 50% wissel gooi ik de plantvoeding voor de hele week er in.
Test ook nooit meer de nitraat en fosfaat sinds ik het zo doe.
Alleen als er problemen zijn test ik het voor de zekerheid.

Ik ververs de helft en mik ook alles er tegelijk in en dat doe ik al 15 jaar. Anders ga ik toch zaken vergeten.

Ik meng zelf de meststoffen en geef 3x per week de macro meststoffen en 2x per week de micro's. Elke zondag doe ik een 50% waterwissel. In het begin ben ik begonnen met het standaart Estimative Index recept en heb het langzaam aangepast aan mijn aquarium. Testen is nu vrijwel overbodig.

Grote ww (ong 80%) eens per 2 weken, en dan direct na de ww weekdosis (macro's (NPK) en micro's) en dan een week later weer weekdosis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan