Klopt ik heb geen CO2 toegevoegd in mijn aquarium. Maar ik lees regelmatig onderwerpen en soms is het dan onduidelijk wat je moet doen. De andere waarden blijken wel van belang en helaas heb ik al een setje gekocht waarvan ik dacht dat het voldoende was, maar blijken De NO3 en PO4 zitten daar niet bij. Dus moet ik die apart aanschaffen, pijnlijk in de geldbuidel. Had liever een all in one set gekocht, die bestaan, maar dacht dat ik alleen die kleine set nodig had. Toen had ik al veel gelezen over guppen en garnalen.Als je CO2 toevoegd dmv een CO2 set, dan zou ik een dropchecker aanschaffen, anders niet. Grote kans dat hij alleen maar tekorten meet en het lijkt mij dat dit voor jou geen rustig gevoel kan geven. Voor een low energie (low tech) bakje is het ook niet relevant.
Verder leuke start hoor! 😉
Gr. Ed
Hoi John,Het goedkoopste is om kaliumnitraat en kaliumfosfaat te kopen en zelf een stockoplossing te maken. Dat kan bij aquariumbemesting.nl
Overal lees je PH, KH, DH/GH, NO2, maar de anderen niet. Vind dat die er echt bij horen. Enfin mijn bescheiden mening hoor.
Je bent niet te snel begonnen hoor, geen paniek. Zelf zou ik de luchtpomp niet gebruiken. Deze verdrijft namelijk de al aanwezige CO2 snel uit je bakje. Je pomp zorgt voor waterbeweging en daarmee al voor voldoende gasuitwisseling. De komende periode alleen de waterwaardes in de gaten houden. Meet je na 4 weken geen NH4 en NO2 meer maar wel NO3, dan is je cyclus opgang gekomen en kan je de eerste bewoners toevoegen.
Gewoon lekker beginnen met genieten en al heb je vragen dan horen/lezen we dat wel 😉.
Gr. Ed
Weet je zeker dat een luchtpomp dat doet met co2?
Ik heb altijd begrepen dat meer oppervlaktebeweging juist helpt bij het herstellen (en dus terug aanvullen) van co2 wanneer je het niet toevoegt, zoals in het geval van topicstarter.
Alleen wanneer je wel co2 toevoegt (en daarmee het natuurlijk evenwicht, het equilibrium, verstoort), drijft meer oppervlaktebeweging (bijv door luchtpomp) co2 uit het water, omdat het daarmee probeert terug te komen naar het natuurlijk evenwicht.
Maar dat is wat ik er van begreep.
Zover ik weet voegt een luchtpompje zelf geen co2 toe eigenlijk maar door de oppervlaktebeweging krijg je een betere gasuitwisseling waardoor je co2 die in evenwicht is met de buitenlucht . Planten geven overdag juist geen co2 en verbruiken dat en door de oppervlaktebeweging zal de verbruikte co2 vlot weer hersteld zijn.
Dus ja ik denk volgens mij hetzelfde als wat Marjan bedoeld.
Gebruik je er een als je ook co2 toevoegt dan verjaag je de co2 natuurlijk.
Bedankt, dan ga ik dat doen. Gebruik sinds vorige week ook aio van planted-box, dus hopen dat ik 26 februari de vissen kan laten komen. Komen van Heevis, mag ze ook half maart laten komen. Maar dat duurt dan weer zo lang.Ja want voer wordt omgezet in uiteindelijk no3. Je zou als je dat 1x per week deed nu 2x per week even kunnen doen. Wellicht zal het nog niet meetbaar worden maar dan wordt het verbruikt door de planten. Ik verwacht dat als je bewoners gaat toevoegen en dagelijks voert dat dit wel wat oploopt en meetbaar is.
Nu een week later opnieuw de testen gedaan en ben aardig tevreden, maar mijn fosfaat is wel omhoog geschoten.Je vissen zullen ook wel voor wat no3 en po4 gaan zorgen als je gaat voeren en anders zou je dat zelf moeten gaan toevoegen. Een po4 van 1 is mooi en dan zou ik daarbij een no3 van 10 aanhouden.
Dankjewel, daar ben ik blij mee🥰👍Dit zijn mooie waterwaardes voor een bak zonder co2 toediening
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.