Wat is er nieuw

Aquarium stres

Veel mensen gebruiken filterzand als bodem. Neutraal van kleur, relatief goedkoop en makkelijk in onderhoud doordat er niet zo snel rottend voer en zo in blijft hangen.

Wil je naast vissen houden echt je best gaan doen voor goede plantengroei (dat is een beetje een vak apart) dan kun je evt voedingscapsules o.i.d. in het zand stoppen bij de wortels, en plantenvoeding doseren in het water.

Ik gebruik filterzand van de Hornbach in combinatie met kleibolletjesmix en lateriet van aquariumbemesting.nl.
Ik doe ede halve hoogte van het zand, met daarop een dun laagje kleibolletjesmix. Voor mijn bak van 1.2 x 50 heb ik 6-8 zakjes kleimix en 2-4 zakjes lateriet gebruikt. En daar dan weer bovenop zand tot de hoogte dat je wilt. De planten hebben dan in de buurt van hun wortels een 'voedingsbodem' voor het begin. Als ze eenmaal beginnen te groeien, zie je na een maand of 3-6 of er planten wat minder snel beginnen te groeien, daar doe je dan een kleibolletje bij. En Als ze dan genoeg voeding uit de bodem samen met de kolomvoeding krijgen, is dat niet nodig.

Hebben jullie toevallig nog tips hoe ik het beste de bodem op kan bouwen en met welke producten? Het doel is een gezelschapsaquarium met wat makkelijker te houden planten.

Hier altijd gewoon filterzand (0,7-1,25mm). Voor bodemvoedende planten wat capsules met voeding bij de wortels. Wanneer de capsules zijn uitgewerkt zal doorgaans via de bewoners voldoende voedsel in de bodem zijn gezakt wat door die planten gebruikt wordt. Voorbeelden van planten die vooral via de bodem voeden zijn bijvoorbeeld Echinodorus en Cryptocorine.

Voor overige planten kan je bijvoorbeeld wekelijks na de waterwissel een goede all in one plantenvoeding geven. Normaal gesproken kies je voor een voeding inclusief nitraat en fosfaat (bijvoorbeeld Planted box), tenzij die stoffen op een andere manier (vervuiling, overbezetting etc) al in het water zitten. Dan kan je beter kiezen voor iets als profito van easy life.

Makkelijke planten bestaan op zich niet.

Planten hebben vooral 3 dingen nodig om goed te functioneren. Voldoende licht voor die plant (licht jaagt de groei aan), voldoende voedsel (afgestemd op de plant(en) en min of meer voldoende co2.
Aangeboden licht moet dus min of meer afgestemd worden op de behoefte van de plant, of liever het plantenbestand, en voeding en co2 moeten daar op afgestemd worden.

Dus wil je makkelijke planten dan kies je voor planten die je dat kan geven wat ze nodig hebben. Lukt dat niet dan zullen ze minder goed functioneren, voor meer vervuiling in de bak zorgen en enkele of vele soorten alg geven.

Wil je geen co2 geven dan zal je je moeten richten op een plantenbestand dat het goed doet bij matig licht. Meestal zit je dan ongeveer (waarde betrekkelijk en een richtlijn) 10-15 lumen per ltr aquariumwater. Deze planten zullen het beter doen met iets co2, en weinig voeding. Geef je ze meer licht heb je kans dat je juist weer algen krijgt (bijv anubias barteri op hout onder lamp gebonden).
Voor meer gemiddelde planten heb je meestal 15-25lumen per ltr aquariumwater nodig, + co2 en voldoende voeding. Voor planten met een hoge lichtbehoefte heb je voldoende licht, 30lumer per liter of meer en een goed stuurbare en regelbare co2-installatie nodig en zal je vaak de voeding in het water moeten meten zodat je waar nodig kan bijsturen.

Dus de makkelijke plant is die plant die in de juiste omstandigheden staat. Bij online aquariumwinkels waar ze aquariumplanten verkopen geven ze deze informatie vaak op. Vergelijk de info op verschillende sites.

Wat vaak als makkelijke planten wordt gezien (bedoeld wordt, weinig techniek, low light, matig voeding en een weinig of geen co2), is Anubias, Echinodorus, Cryptocorines, Bucephaladra, Javavaren, bolbitus etc. Een aantal hiervan kan je niet in de grond planten, maar wel voorzichtig op een steen of hout binden of plakken, of met een zuignap tegen de glaswand plakken.

Vaak kan je de planten het beste online bestellen. Bijna alle aquariumplanten (in vitro niet), kunnen slakken of andere beesten bevatten. Als je die niet in je bak wil kan je ze daar voor de tijd tegen behandelen. Na de tijd uitvangen is vaak veel gedoe.

Misschien dat je iets aan de informatie hebt.

Nogmaals veel succes en plezier.

Laatst bewerkt:

Dit is 0,4-0,8mm. Veel gebruikt in aquaria, ook hier op het forum.
Ook veel gebruikt wordt het aquariumzand dat Hornbach in meerdere kleuren heeft liggen. Ook 0,4-0,8mm.

Als het goed is hebben beide een afgeronde korrel, dat is belangrijk.

Ik vind die maat zelf onprettig, minder praktisch. Vuil blijft meer bovenop het zand liggen en is daarmee minder beschikbaar voor wortelende planten. Ook vind ik het lastiger schoonmaken omdat het zo licht is.

Maar, hele volksstammen in de aquariumwereld zweren er bij.

Dit is de maat die wij gebruiken.
https://www.wildkamp.nl/product/filterzand-0-71-1-25-mm-zak-a-25-kg/15584654

Laatst bewerkt:
Welke korrelmaat je nodig hebt, wordt ook door de bewoners bepaald. Veel cichliden houden ervan om het zand te gebruiken om hun kieuwen te spoelen, en dan is fijner zand beter. Ook voor corydorassen (spp.) is fijner zand beter. Als je die soorten (en geen andere zandzevers) wilt, kun je het iets minder fijne zand gebruiken.

Vandaag alvast 3 stukken hout gekocht. Nog even kijken hoe ik ze ga zetten wanneer de aquarium er is.

Bijlagen

• 20260618_120549.jpg
    20260618_120549.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 12
Vandaag alvast 3 stukken hout gekocht. Nog even kijken hoe ik ze ga zetten wanneer de aquarium er is.
Hou er rekening mee dat het weken kan duren dat het hout zich heeft doordrenkt/volgezogen met water en wil gaan zinken en/of op de bodem wil blijven op een door jouw gekozen positie.

Advies, nu al onderdompelen en verzwaren in een grote teil/speciekuip

Hou er rekening mee dat het weken kan duren dat het hout zich heeft doordrenkt/volgezogen met water en wil gaan zinken en/of op de bodem wil blijven op een door jouw gekozen positie.

Advies, nu al onderdompelen en verzwaren in een grote teil/speciekuip
Dat ga ik doen, goede tip👍

Hebben jullie nog tips wat op de achterkant te plakken? De intener achtergronden zijn 60 cm waardoor het niet echt goed uitkomt. Voldoet een zwarte poster van juwel op de achterkant?

Verzwaren in de bak zelf gaat het beste met een pantykousje gevuld met zand of grind. Dat kan er niet afglijden en houd je houd beneden.

Verzwaren in de bak zelf gaat het beste met een pantykousje gevuld met zand of grind. Dat kan er niet afglijden en houd je houd beneden.
Als het aquarium er is ga ik dat doen.

Je kunt hout ook op stenen lijmen, beetje watten/wcpapier en waterige secondelijm (niet de gel, die doordrenkt niet).
Een achterwand die net niet hoog genoeg is, maakt niet uit - de bodem wordt al bedekt door zand/soil dus daar zie je als 't goed is niets van. Zwarte of andersgekleurde folie werkt mijn inziens altijd beter dan die 3D dingen waar vuil achter gaat zitten en algen op/in gaan zitten. Ook 10 cm is overigens te overbruggen, het is doorgaans mooier als de achterkant hoger is qua soil/zand dan de voorkant, geeft dieptewerking.

Je kunt hout ook op stenen lijmen, beetje watten/wcpapier en waterige secondelijm (niet de gel, die doordrenkt niet).
Een achterwand die net niet hoog genoeg is, maakt niet uit - de bodem wordt al bedekt door zand/soil dus daar zie je als 't goed is niets van. Zwarte of andersgekleurde folie werkt mijn inziens altijd beter dan die 3D dingen waar vuil achter gaat zitten en algen op/in gaan zitten. Ook 10 cm is overigens te overbruggen, het is doorgaans mooier als de achterkant hoger is qua soil/zand dan de voorkant, geeft dieptewerking.
Ik bedoelde eigenlijk 10 cm in de breedte.

Hebben jullie nog tips wat op de achterkant te plakken? De intener achtergronden zijn 60 cm waardoor het niet echt goed uitkomt. Voldoet een zwarte poster van juwel op de achterkant?
Je kunt aquariumfolie erachter plakken, of schilderen met schoolbordverf vd DHZ of A C Tion. Ik heb beide, op mn Lido heb ik verf en op mn Open bak heb ik folie geplakt vn Azaqua, voordeel dat je per 10cm kunt kopen van 61cm breed.
https://www.azaqua.nl/overig-aquarium/achterwandfolie-zwart-per-10cm

Is heel simpel aan te brengen met veel zeepsop in water en dan gladstrijken met een bankpasje oid. Ik heb hem er zonder bubbels opzitten.
Dus ik snap niet dat sommige mensen het daar moeilijk mee hebben. Gewoon met wat TLC, plat gezegd, liefde en kalmte te doen,

Je kunt aquariumfolie erachter plakken, of schilderen met schoolbordverf vd DHZ of A C Tion. Ik heb beide, op mn Lido heb ik verf en op mn Open bak heb ik folie geplakt vn Azaqua, voordeel dat je per 10cm kunt kopen van 61cm breed.
https://www.azaqua.nl/overig-aquarium/achterwandfolie-zwart-per-10cm

Is heel simpel aan te brengen met veel zeepsop in water en dan gladstrijken met een bankpasje oid. Ik heb hem er zonder bubbels opzitten.
Dus ik snap niet dat sommige mensen het daar moeilijk mee hebben. Gewoon met wat TLC, plat gezegd, liefde en kalmte te doen,
Dat ziet er goed uit, heb het direct besteld.

Goede folie helpt ook veel. Ooit eens die van Dennerle erop gesmeerd, ging uitstekend. Van een Nederlandse shop raamfolie gehaald, ging fantastisch. Ook eens van Ali besteld want t was maar folie en hoezo mot t duur. Níet te doen.

Goed nieuws, net een bricht ontvangen dat het aquarium maandag wordt geleverd. Nu hopen dat alles goed aankomt.

Gister heb ik met mijn zoontje naar mogelijke vissen gekeken en met wat sturing zijn wij op het volgende uitgekomen qua visbestand.

25 kardinalen
4 honinggoerami's 1 man + 3 vrouw
8 kuhli's
1 koppel apistogramma cacatuoides
1 L201 Snowball
10 sterbai corydoras
10 Amano garnalen
4 appelslakken

Wat vinden jullie van deze samenstelling? Zien jullie mogelijke verbeteringen.

Voor hem moeten in ieder geval de kuhli's en appelslakken blijven en een soort garnaal.

Volgens chat GPT is het een goed visbestand. En werd golden nugget afgeraden, vandaar snowball

Bijlagen

• file_0000000012d871f4817bc160f1d62cd9.png
    file_0000000012d871f4817bc160f1d62cd9.png
    2.3 MB · Weergaven: 9
Apistogramma's richten een territorium in voor hun kleintjes en verdedigen dat. De combinatie met bodembewoners als corydorassen, kuhli's, en de pleco kan moeizaam zijn. Ik heb zelf geen ervaring met apisto's en hun felheid, maar wel met andere territoriale cichliden.
Ik heb zelf Pseudocrenilabrus en die zijn knap fel, maar door de inrichting van de bak gaat het goed. Ik heb verhoogde 'plantenbakken', waar de vissen hun nest maken, en een niveau lager kaal zand waar de cory's hun ding doen.
Ik moet wel zeggen dat ik maar 5 cory's heb in een Juwel 350, en jij bent in een heel wat kleinere bak het dubbele aantal cory's van plan PLUS kuhli's PLUS pleco.....

Apistogramma's richten een territorium in voor hun kleintjes en verdedigen dat. De combinatie met bodembewoners als corydorassen, kuhli's, en de pleco kan moeizaam zijn. Ik heb zelf geen ervaring met apisto's en hun felheid, maar wel met andere territoriale cichliden.
Ik heb zelf Pseudocrenilabrus en die zijn knap fel, maar door de inrichting van de bak gaat het goed. Ik heb verhoogde 'plantenbakken', waar de vissen hun nest maken, en een niveau lager kaal zand waar de cory's hun ding doen.
Ik moet wel zeggen dat ik maar 5 cory's heb in een Juwel 350, en jij bent in een heel wat kleinere bak het dubbele aantal cory's van plan PLUS kuhli's PLUS pleco.....
Hoi Lysia, het verschil is maar 25 liter, dat valt opzich mee. Nu twijfel ik wel over de apistoramma's inderdaad. Ik zocht zelf naar een vis die rustiger was dan een kersenbuik, maar wel hetzelfde gedrag vertoond.

Ik heb net in ieder geval al redelijk wat spullen binnen gekregen. Nu nog de folie voor de achterkant het het aquarium zelf en dan kan ik hem in ieder geval op zijn plek zetten.

Bijlagen

• 20260619_143641.jpg
    20260619_143641.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 11
Dan help me even: wat waren de afmetingen van j ebak ook weer?

Je zou naar Thorichthys elliotti of T. meeki kunnen kijken? Hele brave, rustige cichliden, die zo gauw ze een nestje hebben gehad niet meer naar prooi omkijken. Ik had ze in mijn bak gezet om te helpen met het in toom houden van de zwaarddrageraanwas, maar daar blijken ze volstrket ongeschikt voor.

Bijlagen

• Screenshot_20260619_204236_Chrome.jpg
    Screenshot_20260619_204236_Chrome.jpg
    161.5 KB · Weergaven: 6
Er zit net een andere kromming in de scharen, vond het ook een beetje overdreven😅
Als ik t plaatje goed zie, zou je 1 rechte, 1 met alleen een kromme bek en 1 die boogt vlak na de oogjes en weer terug naar recht richting de bek van de schaar. Jij lijkt die laatste niet te hebben? Plat/kromme bek, nu ik iets beter kijk, zie ik wel.

Ik heb een bacteriestarter toegevoegd. Moet ik nu ook nog elke dag een beetje visvoer toevoegen?

Bacteriestarter doet niks; da's weggejoept geld helaas. Bietje visvoer mag dagelijks ja.
Ik kreeg het gelukkig gratis bij de pomp, wel mee doorgaan of helemaal niet erin gooien?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan