Wat is er nieuw

Aquasoil onder filterzand

Niek19

Active member
Lid geworden
29 januari 2025
Leeftijd
25
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een Amazone bak. Nu is het probleem waar ik tegenaan loop: ik wil zand icm planten🙃.
Nu zie ik op het internet van die mesh zakjes met plastic rits, is het mogelijk om die te vullen met aquasoil zodat de voedingsstoffen alsnog in de bodem vrij komen? Of is er dan grote kans op bodemrot ivm het filterzand ivm de grote hoeveelheid voedingsstoffen?
Alle tips zijn welkom!

Groetjes

Volgens mij moet je een soil niet afdekken met zand maar dat kan @Cornelius je vast vertellen als bodemexpert ;))
Zo n soil zal ook je waterwaarden beinvloeden.

Heb je bij een amazone bak juist niet wat makkelijkere planten als zwaardplanten, crypto etc i.c.m. hout en wat verkleurd water door botanicals op de bodem? Zou dan voor zand met kleibollen gaan.

De kracht van aquasoil ligt, naast de pH verlagende eigenschappen, impregneerde voeding zoals ammoinium en de CEC eigenschappen, in de open structuur.
Daardoor kan de bodem goed verzadigen met zuurstof wat essentieel voor een gezonde bacteriecultuur en dus een gezond plantenbestand. Ga je afdekken met een compacte laag zoals zand gaat de gehele essentie verloren en kun je net zo goed een voedingsbodem gebruiken.
Een goede kwaliteit voedingsbodem is opgebouwd uit gedeeltes klei en die hebben dus ook CEC eigenschappen. Dat is bijna net zo effectief maar dan stukken goedkoper.

@Cornelius zou een voedingsbodem in die zakjes kunnen? Ivm de stofwolken die ik anders krijg als ik het zand is omwoel. Dat was naast het ph verhaal de voornaamste reden dat ik voor aquasoil wou gaan. Anders zijn roottabs misschien nog een idee om door het zand heen te mengen

Zou die zakjes vullen met gewone vijveraarde.
Maar waarom pH verlagend? Doe je dit voor je vissen?

Yes ph wil ik rond de 6,5 hebben l46 en Krobia Xinguensis

Ik heb een co2 systeem met reactor en ph controller dus daarmee kom ik ook een heel eind alleen las de voordelen van soil en planten groei vandaar de vraag of het mogelijk was😁

Wat je ook kunt doen: laagje zand, dan een dun laagje kleibolletjesmix en dan ongeveer 4 à 5 cm zand erover. Dan hebben je planten een mooi beginnetje en kun je later aan gaan vullen met kleibolletjes.
Ik heb al bedacht dat ik bij een nieuw in te richten aquarium twee kleilaagjes toe ga passen, waar de bodem diep genoeg wordt om dat te kunnen doen. Het lijkt me dat dat de planten stimuleert om de diepte in te gaan.
Ik heb geen bijzonder veeleisende planten en die doen het prima daarop. En zolang je niet diep gaat graven, krijg je ook geen wolken.

@roberto1983 heeft Krobia's (gehad?) die weet vast wel of verlaging van de pH nodig is, en zoja hoe je dat het beste doet.

Bij een L-nummer en corydoras -> zandbodem
Vroeg of laat gooien ze je bodem overhoop met alle desastreuze gevolgen van dien.

@BlupGup daarom de afgesloten zakjes

@BlupGup daarom de afgesloten zakjes
Die begrijp ik maar zit in je bodem, zou mijn keus niet zijn maar ieder zijn ding. Doordat ze inmiddels redelijk doorgefokt voor het geld zijn zal het niet meer de sterkste L-nr variant zijn. Een van de redenen dat ik in dat geval mogelijke problemen van te voren al zou uitsluiten of anders voor een andere soort zou kiezen.

@BlupGup dus eigenlijk zeg je dat l46 alleen op een zuivere zandbodem gehouden kan worden zonder voedingsstoffen of iets in die richting?

Ze worden vnl. op bare bottoms gekweekt voor het geld, waarbij vaak de ideale kweektemperatuur wordt gehanteerd voor het zo snel en veel mogelijk opkweken van de jongen.
Daarbij worden de 'mislukkelingetjes' genaamd mopskop vaak iets goedkoper verkocht.

Heb daar een persoonlijke mening over maar die houd ik ff voor mezelf 😉 maar het is wel een van de redenen dat ik deze soort hoe mooi ze er ook uitzien waarschijnlijk nooit ga houden.

Aan kleibollen zullen ze niet doodgaan maar opgehoopte stoffen die ze per ongeluk gaan tegenkomen bij het wroeten in het zand... en dan alle bacterieen in een 'normaal' aquarium welke ze nog nooit zijn tegengekomen (-> bacteriele infecties).

Als je het geld kunt missen en je hebt een 'betrouwbare' kweker gevonden die het niet direct voor het geld doet zou ik met 1 beginnen en kijken hoe het uitpakt, later kun je evt. altijd nog meer toevoegen.
Is het veel geld voor je, dat zou ik eerst met een ander soort beginnen, keuze genoeg!

Ik heb de L46 even opgezocht op internet.
Begrijp ik goed dat je een beginnend aquariaan bent? In dat geval is het misschien toch slimmer om met wat sterkere/ vergevingsgezinde vissen te beginnen. Het is toch best wel sneu als door je beginnersfouten een vis van ruim 100euro overlijdt..... Afgezien daarvan is het waarschijnlijk handig om op internet te kijken of er een hobbykweker is die ze aanbiedt. Ik zag er wel een paar staan bij marktplaats, meer heb geen idee hoe betrouwbaar die zijn (uiteraard).

@Lysia klopt deels wat je zegt ben een aantal jaar uit de hobby geweest. Dus alle info mag een opfris beurt hebben.

@BlupGup ik ga er eens over nadenken eerst maar is inrichten en een dikke maand laten draaien alvorens er überhaupt iets levends inkomt naast de beplanting. Bedankt voor de info!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan