Wat is er nieuw

Aquatlantis Splendid 100 Ultra met bijhorend meubel

Lid geworden
23 augustus 2026
Leeftijd
42
Vandaag heb ik de

Aquatlantis Splendid 100 Ultra​

met bijhorend meubel gekocht.

De kast in elkaar gezet, aquarium erop gezet, bodem erin en tot de helft gevuld. Toen zag ik dat het geheel niet waterpas staat. Aan de voorkant is het water zegge een 4mm hoger dan achteraan tegen de muur.
Ik weet niet of dit kwaad kan? De bak staat wel goed en stevig op het meubel.

Aan de onderkant van dit meubel zitten 11 kunststof pootjes. Nu heb ik onder de voorste 3, dus de 3 naast elkaar aan de lange zijde, een dik stuk karton gelegd. Het geheel staat nu wel waterpas, maar ik ben bang dat de pootjes in het midden de vloer nu niet geheel meer raken. Ik kan dit niet zien nu.

Het geheel staat op een laminaat vloer.

Is mijn angst terecht en wat kan ik doen?
Is het erg dat het waterniveau wat scheelt tussen vooraan en achteraan? Hoe kan ik het meubel waterpas krijgen? Of hoeft dit niet volledig? De bubbel in de waterpas komt net ietsje buiten het lijntje.

Voor nu heb ik een laag water erin van ongeveer 10 cm hoog. Ik afwachting van advies 🙂

Even met een zaklamp onder het meubel schijnen, dan zie je toch of alles de grond raakt? Of als dat niet kan voelen met een strip dun karton of die er onder schuift.

Het middelste pootje oner het meubel heeft geen contact met de vloer. Is dat heel ernstig??

Je kunt er iets onder schuiven. Een vloer is trouwens bijna nooit helemaal recht. Tegelvloer vaak nog minder dan een laminaatvloer. Als er geen verstelbare pootjes zijn (zoals je die bijvoorbeeld onder een keukenblok hebt) raakt er dus altijd wel eentje niet de vloer.... Pak het meubel stevig vast van boven en voel of er beweging in zit. Zo nee, dan zou ik me geen zorgen maken bij 1 pootje.

• Leuk
Waarderingen: Anne
Ipv karton zou ik er wat anders onder schuiven. Een paar ringen vd bouwmarkt. Of een paar muntstukken. Die krimpen in elk geval niet. Karton zal door het gewicht ingedrukt raken en dan heb je weer dat de bak scheef staat.

Ipv karton zou ik er wat anders onder schuiven. Een paar ringen vd bouwmarkt. Of een paar muntstukken. Die krimpen in elk geval niet. Karton zal door het gewicht ingedrukt raken en dan heb je weer dat de bak scheef staat.
Dank je wel.

Het is nu natuurlijk al een best gewicht dus mijn vrouw en ik ‘wippen’ het meubel met aquarium iets op aan de voorkant/kantelen naar achter, mijn zoon schuift dan snel wat onder de voorste pootjes.

We zullen dit vandaag nog een keer doen en dan het karton vervangen voor een muntstuk of plaatje.
Het middelste pootje zal ik vanaf de voorkant proberen te bereiken om wat op te vullen.

Tot slot; is het heel erg wanneer de complete set niet geheel waterpas staat en dus het water iets schuin in het aquarium zit?

Tot slot; is het heel erg wanneer de complete set niet geheel waterpas staat en dus het water iets schuin in het aquarium zit?
Bij voorkeur heb je het water horizontaal/waterpas staan. Wat je zeker moet voorkomen is dat de bak getordeerd staat, dat wil zeggen dat hij in 2 richtingen scheef staat. Dat levert dusdanige spanning op het glas op dat een waterballet niet ondenkbaar is.

Ideaal gezien is de waterlijn waterpas en meet je niet de bovenkant van het meubel. Bij het plaatsen van het frame kan altijd een foutmarge zitten.

Zolang het aquarium gelijk, vlak ondersteund wordt (geen kromme onderplaat o.i d.) lijkt dat me niet het einde van de wereld. 🙂 Voor de kitnaden maakt het niet zoveel uit als er links/rechts of voor/achter iets meer of minder water staat. Maar e.e.a. moet zoals Nicole ook al zegt niet verdraaid staan zeg maar. Dat je spanningen krijgt tussen de verbindende delen van de bak.

Ik heb zelf een bak van 200 x 50 staan die fors scheef staat. 👀 Van voor naar achter 1 cm verschil en zijwaarts ook wat. Maar de ondersteuning is op zich goed dus ik heb het zo gelaten.

het is meer optisch als de bak wat scheef staat. Je kunt je er op den duur wel aan gaan ergeren dus ik zou hem zo goed mogelijk waterpas proberen te zetten.

Ik heb mijn meubel zelf op een verhoogde plint met erachter keukenstelpootjes gezet. Maar dat is een hele verbouwing. Als ik dat niet had gedaan, had ik uitvulplaatjes gebruikt (maar die moet je maar net hebben liggen...). Ik erger me ook altijd aan dingen die scheef zijn....

Je kunt er iets onder schuiven. Een vloer is trouwens bijna nooit helemaal recht. Tegelvloer vaak nog minder dan een laminaatvloer. Als er geen verstelbare pootjes zijn (zoals je die bijvoorbeeld onder een keukenblok hebt) raakt er dus altijd wel eentje niet de vloer.... Pak het meubel stevig vast van boven en voel of er beweging in zit. Zo nee, dan zou ik me geen zorgen maken bij 1 pootje.
Dus wanneer het middelste pootje de vloer niet raakt, is dat geen grote ramp?

Ik heb vanmiddag bij de bouwmarkt een hardhout plaat gekocht van 1 cm dik, op de maat van het meubel. Hopelijk hef ik hiermee ook het onregelmatige laminaat op en raken de pootjes nu de grond wel.
In mijn optiek kan dat al wel wat schelen, zo'n hardhout onderplaat.
Maar eerst de bak weer van het meubel af zien te krijgen. Water is er bijna helemaal uit, alleen de steentjes en voedingsbodem liggen er nog in, die wil ik er ook niet uithalen eigenlijk.

Dan hardhouten plaat op de grond, daar meubel bovenop en dan hopen op 't beste. Ja sorry, ik ben een enorme pietje precies, ik wil gewoon niet dat er op termijn iets misgaat.
Zeker niet wanneer er over een paar weken mooie bewoners in de bak komen 😉.

Is geen ramp, ik heb zo vaak keukenblokken en zware opstellingen geïnstalleerd en veranderd. Wat je dan allemaal tegenkomt en wat toch jaren lang stabiel en zonder problemen blijft staan... Maar ik kan me voorstellen dat je er onzeker over bent. Houd meteen de waterpas er even in alle richtingen bij als je het toch helemaal goed wil doen.... (meestal ontdek je dan dat de muur ook niet recht of haaks is....)

Is geen ramp, ik heb zo vaak keukenblokken en zware opstellingen geïnstalleerd en veranderd. Wat je dan allemaal tegenkomt en wat toch jaren lang stabiel en zonder problemen blijft staan... Maar ik kan me voorstellen dat je er onzeker over bent. Houd meteen de waterpas er even in alle richtingen bij als je het toch helemaal goed wil doen.... (meestal ontdek je dan dat de muur ook niet recht of haaks is....)
Nog een gekke vraag misschien;

Ik ga morgen (dinsdag) ombouwen. Bak eraf, plaat op de grond, meubel daarop en bak er weer op.

Stel nou dat het niet waterpas is; kan ik dan ook wigjes onder de hardhouten plaat plaatsen? Of mag dit niet en moet ik het echt onder de pootjes onder het meubel doen?
Het is makkelijker om de hardhouten plaat wat op te hogen, zou ik zeggen... Maar weet niet of dat wel kan/mag.

Dus situatie is dan:

Bak

Meubel

Hardhouten plaat (1cm dik).
Wigjes onder plaat indien nodig.

De hardhouten plaat heeft niet echt een functie. Eigenlijk verschuif je het probleem, je gaat nu de oneffenheden onder de plank opvullen in plaats van onder de pootjes, dat is niet beter of makkelijker... Je hebt al een plaat in je constructie; dat is het bovenblad van het meubel... Maar mocht je iets willen uitvullen: doe het met materiaal dat niet vervormt en met een wat groter oppervlak (zodat je niet teveel belasting op een heel klein punt hebt). Deze meubels zijn ontworpen om het aquarium te kunnen dragen, vertrouw daarop.
Opmerking: een plaat van 1 cm dik (dat is trouwens geen gangbare maat voor plaatwerk) is nauwelijks buigvast bij die lengte en belasting. Je maakt het eerder slechter dan beter.

Laatst bewerkt:
De hardhouten plaat heeft niet echt een functie. Eigenlijk verschuif je het probleem, je gaat nu de oneffenheden onder de plank opvullen in plaats van onder de pootjes, dat is niet beter of makkelijker... Je hebt al een plaat in je constructie; dat is het bovenblad van het meubel... Maar mocht je iets willen uitvullen: doe het met materiaal dat niet vervormt en met een wat groter oppervlak (zodat je niet teveel belasting op een heel klein punt hebt). Deze meubels zijn ontworpen om het aquarium te kunnen dragen, vertrouw daarop.
Opmerking: een plaat van 1 cm dik (dat is trouwens geen gangbare maat voor plaatwerk) is nauwelijks buigvast bij die lengte en belasting. Je maakt het eerder slechter dan beter.
Owh... Mij was juist een plank aangeraden om eronder te leggen en daar het meubel op te plaatsen. Juist om zo het gewicht nog beter te verdelen en ervoor te zorgen dat de pootjes niet teveel in het laminaat drukken.

Daarom raad ik je aan om uitvulplaatjes te maken die wat groter zijn (ongeveer even groot als het pootje), dan krijg je geen putjes in je laminaat. Het gewicht van meubel en aquarium gedeeld door 11 is echt niet zoveel. Als er dan een wat groter plaatje onder ligt doet dat niets. Zeker geen wigvormige dingen gebruiken. Zoals ik aangaf; vertrouw op het meubel, het is ervoor gemaakt.

Edit: stel dat je per ongeluk een keer flink wat water knoeit en het komt tussen de plaat en het laminaat, dat is pas echt funest.... Daarom doen mensen dit niet.

Laatst bewerkt:

Edwin, bedankt. Ik ga op je advies af. De hardhouten onderplaat laat ik voor wat het is.

Ik heb ook de keuze (vrijwel zeker) gemaakt om de bak op het meubel te laten staan. Op dit moment zit er alleen nog bodembedekking in en een klein laagje water.
Straks ga ik met een vriend proberen het meubel iets te verschuiven om te kijken of die plek op de vloer beter is. Een beetje meer naar rechts langs de muur.

Karton onder de pootjes uit, wat ik eerder als proef had geplaatst, en dan onder meubel kijken welke pootjes wat ondersteuning nodig hebben.
Ik kan dan het meubel met bak erop heel voorzicht wel ietsje kantelen, net genoeg om wat onder het pootje te schuiven.
Ik ga er dan vanuit dat, wanneer ik muntjes onder de pootjes heb gelegd, de meeste pootjes de vloer raken en het geheel (meten op de aquariumbak) waterpas staat, dat het dan wel goed is.

Voorkomt ook het weghalen van de bodembedekking en voedingsbodem (dat kan ik dan weg doen vrees ik en nieuwe kopen). Ik denk namelijk dat, wanneer ik de bak eraf wil halen, ik eerst ook de bodembedekking en al het water eruit moet halen.

Blijf het lastig vinden, ik ben gewoon verkeerd gestart. Liefst zou ik iemand thuis uitnodigen om mij te helpen, iemand die er verstand van heeft.
Ik heb wel een aquariumzaak benaderd, maar die wil mij niet helpen omdat ik de set elders heb gekocht. En waar ik heb gekocht, heeft geen installatieservice.

Ik heb een setje van deze opvulplaatjes liggen. Kunnen die onder de pootjes? Pootje komt dan halverwege het plaatje maar steunt dan natuurlijk niet op het 'open' gedeelte. Is dat erg?

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2026-08-25 om 08.13.38.png
    Scherm­afbeelding 2026-08-25 om 08.13.38.png
    236 KB · Weergaven: 2
Ja dat kan zeker die vervormen niet.

Mooi. Dan ga ik het volledige meubel voorzichtig kantelen (neem aan dat dit geen probleem is) en dan onder de pootjes zo'n plaatje leggen die dit nodig hebben. Dan maar met steeds ietsje kantelen ervoor zorgen dat de pootjes zijn opgevuld. Voorkomt een hoop gedoe denk ik.

Edwin, zou je mij je expertise kunnen vertellen;

Ik heb met een vriend de bak eraf getild waar nog bodembedekking en iets water in zat. De bak even op tafel gezet voor de ondersteuning.
Mijn vloer in huis is gewoon scheef van zichzelf, bleek met de waterpas erop.

We hebben het meubel neergezet en met wigjes onder de pootjes aan de voorkant van het meubel 3mm opgehoogd.
Het meubel stond nog ietsje wiebelig, maar wel behoorlijk waterpas en eigenlijk binnen de lijntjes (bubbeltje).
Volgens de vriend van mij kon je wel blijven 'kloten', maar goed is gewoon goed.

De bak er weer op, waardoor het meubel natuurlijk ook meer druk krijgt. Hij wiebelt niet, staat nu als ik de waterpas erop leg prima (lijkt mij?).
Een pootje rechts onder het meubel raakt de vloer niet helemaal, hier heb ik nog een opvulplaatje onder gelegd (degene met die uitsparing erin waarvan je zei dat ik die kon gebruiken).Dat pootje raakt het plaatje net wel, net niet, maar er komt natuurlijk nog water in de bak.

Ik heb foto's van:
- Aquarium zelf;
- Waterpas van achter naar voorkant (korte kant)
- Waterpas breedte langs de muur, waterpas ligt op de rand van de bak.

Wat denk jij er zo van? Is je reactie; Freddy, niet meer zeiken nu en gewoon vullen dat ding?

Bijlagen

• aqua1.jpeg
    aqua1.jpeg
    224.7 KB · Weergaven: 8
  • Achter naar voor.jpeg
    Achter naar voor.jpeg
    129.3 KB · Weergaven: 7
  • Breedte.jpeg
    Breedte.jpeg
    169.9 KB · Weergaven: 8
Het belangrijkste is dat hij niet wiebelt. Als hij dan ook nog waterpas is en je hebt deze uitvulplaatjes gebruikt moet het goed zijn. Ik zou me er in elk geval geen zorgen over maken. Het aquarium wordt straks gevuld en dan wordt het gewicht perfect verdeeld, komt helemaal goed. Mensen maken zich vaak zorgen over het gewicht, maar als je met drie man op dat oppervlak gaat staan heb je hetzelfde gewicht, je moet behoorlijk gekke dingen doen wil het echt fout gaan. In ieder geval goed dat je die plaat niet op de vloer hebt gelegd, als er water tussen de plaat en je vloer trekt, kun je je vloer weggooien en je had ook nooit meer bij de uitvulplaatjes gekund.

Laatst bewerkt:
dag Freddy<

ik zou het hierbij laten 👍, het zoals Edwin al zegt zorgen dat hij niet wiebelt.
als je 'm met water vult "zet" ie zich wel

Gevuld! Geen afwijkende waterlijn(en), alles ziet er keurig recht uit.

Bedankt voor jullie adviezen en tips. Ik was denk ik gewoon echt 'te bang'. Nu indraaien, even niks meer doen en over paar weken de nieuwe vriendjes eens verwelkomen.

Bijlagen

• AquaVol.jpeg
    AquaVol.jpeg
    331.7 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Anne
Ziet er mooi uit! Zo'n compleet aquarium waar alles al bij zit is ideaal als je begint.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan