Wat is er nieuw

Baby ancistrus in gezelschaps aquarium

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Beste mede forumleden,

Sind 3 dagen is het dan eindelijk zover het eerste legsel van een ancistrus koppel is een feit(albino).
Papa ancistrus is al 3 dagen niet uit zijn hol geweest en ligt de eitjes continu te verzorgen en te bewaken dus hopelijk wordt dit een geslaagd nest.(het vorige nest van een ander koppel bleek na 4 dagen niets te worden).
Van wat ik gelezen heb zouden de eitjes na 5tot 10 dagen moeten uitkomen en dan zouden de kleintjes nog ongeveer 1 week in het hol verblijven.
Wat zou slim zijn wat betreft het laten uitzwemmen van de kleintjes.

Optie 1 is lekker laten gaan en de natuur zijn werk laten doen. Maken de kleintjes een kans om te overleven in een aquarium met andere vissen? Er staan wel heel veel platen in.

Optie 2 een drijvend bakje of iets dergelijks aan het aquarium toevoegen waar ik de visjes in loslaat na 4/5 dagen en dan daar voorzie van voeding tot ze wat groter zijn.

Ik heb geen optie om een appart aquarium op te starten.

Mijn voorkeur gaat naar optie 1 met het idee dat de sterkste overleven of zou dat idee bij voorkeur al mislukken?
Graag jullie mening.
20250830_094708.jpg
20250830_094820.jpg

Voor het beste resultaat uitvangen en apart op laten groeien.
Vergt wel wat inzet mbt voeding en eigenlijk is een uitgroei aquarium met flink algengroei wel praktisch.
Kwestie van het leghol er uit halen en over te gieten.

Zou ze zelf lekker laten zitten want alles wat opgegeten word hoef je niet met veel moeite uit te vangen en zien te slijten/gratis weg te geven op den duur.

Wel leuk dat je zo snel al resultaat hebt geboekt. 😉

Mooie bak. 🙂

Er is geen goed of fout, beide manieren kunnen werken. Ik denk wel, als je het leuk vindt om veel jonkies in leven te houden, dat eerst dat aparte bakje erin hangen het beste werkt. Een Ziss breeder box of zoiets is daar handig voor. Dan kun je ze gericht voeren om ze een goede start te geven.

Ik zou zeggen, laat de "natuur" zijn werk doen, voor zoverre er sprake is van een stukje natuur in een bak. Ancistrus jongen normaal gesproken als konijnen en je zult niet de eerste zijn die ze niet meer uit de bak krijgt, mede door de vele verstopplekken. Met pech, ja ik zeg bewust pech, heb je dadelijk generatie na generatie en meerdere legsels tegelijk. Die hoeven zich niet in jouw zicht te bevinden en een leghol hebben ze daarvoor ook niet nodig.

Neemt niet weg dat ik jou dit legsel gun hoor, en ik hoop dat ze goed en mooi uitgroeien. Het is ook mooi om de ontwikkeling van ei tot volwassen Ancistrus gade te kunnen slaan.

Leuk dat je nu (bijna) jongen hebt ! 👍

Ja de 5e broeddag is bezig en alles gaat nog goed zo lijkt het dus in ben benieuwd.

Ik kom zojuist thuis van het werk en de eitjes zijn aan het uitkomen.🥳
Het zijn nu bewegende eitjes met een sliertjes eraan😂

Ik heb nog een oud exemplaar van `Het Aquarium'' uit de jaren 70. Met daarin een artikel over een jongen van 17 die als eerste in Nederland jonge Ancistrussen (per ongeluk) had gekweekt.
Grootheden binnen de aquariumwereld van die tijd, als Arend v/d Nieuwenhuizen en Wim Tomey en enkele buitenlandse aquarianen togen naar die jongen zijn ouderlijke woning. En een en ander werd groot gepubliceerd met foto's in aquariumbladen in binnen en buitenland.

Thans worden nestjes Ancistrussen meer als een plaag gezien dan dat men er blij mee is. Mijn LFS krijgt ook bijna wekelijks telefoontjes van mensen die met een nest Ancistrussen verlegen zitten en er graag vanaf willen.

Als je die Maanvis en Goeramie verwijderd. Vermoed ik dat je nog weleens jongen kunt krijgen van de Keizertetra. Die grote Javavaren is een prima afzetplek voor eitjes, en verstopplek voor jongen.

Ben benieuwd. Leuk als je foto's van het kleine grut kunt maken!
Het is eindelijk zover ik heb de baby's op foto kunnen zetten.
Paps is nu een dag of 3 over de baby's aan het waken en houdt ze in het hol. Af en toe gaat er 1tje richting de uitgang maar deze wordt dan vakkundig terug gestuurd.
De jongen groeien erg hard moet ik zeggen ik denk dat ze al zeker 1cm zijn of nog wat groter en ik schat dat het er ongeveer 30 stuks zijn.
Mooi om te zien al die glimmende rode oogjes in het hol.
De foto's zijn niet super duidelijk omdat paps er continu voor zit maar dat mag de pret niet drukken.
Ik ben benieuwd wanneer ze gaan uitzwemmen en of de overige vissen er een beetje vanaf zullen blijven.
20250909_195510.jpg
20250909_200105.jpg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,
Zojuist het eerste ancistrusje buiten het leghol gespot.
Da ancistrus is ongeveer 1.5cm hopelijk gaat deze met rust gelaten worden. Hij zit vol in het zicht maar tot nu toe wordt er door de andere vissen niet naar omgekeken.
Het visje zit zo'n 15 cm bij het hol vandaan waar papa nog vollop over de andere broertjes en zusjes aan het waken is.
Nog ff een foto erbij voor zoekplaatje al is het niet heel moeilijk.
Screenshot_20250914_075812_Gallery.jpg

Die gaat het wel redden hoor...

Nu even niet te veel schoonmaken.
Beetje detritus op de bodem en alg op het glas etc lekker laten zitten.
Als je catappa bladeren ofzo hebt gooi er maar een stuk of 10 in dan kunnen die al goed weken.
Verder goed voeren met veel kleine stukjes groen voer (komkommer etc) verspreid door de bak.

Als zo goed als alles uitgezwommen is zou ik ook wat artemia nauplii gaan voeren als het licht uit is.
Niet iedere dag maar een beetje dierlijk voer is wel bevordelijk.

Nu even niet te veel schoonmaken.
Beetje detritus op de bodem en alg op het glas etc lekker laten zitten.
Als je catappa bladeren ofzo hebt gooi er maar een stuk of 10 in dan kunnen die al goed weken.
Verder goed voeren met veel kleine stukjes groen voer (komkommer etc) verspreid door de bak.

Als zo goed als alles uitgezwommen is zou ik ook wat artemia nauplii gaan voeren als het licht uit is.
Niet iedere dag maar een beetje dierlijk voer is wel bevordelijk.
Deze hebben ze bij de plaatselijke hornbach zou dit goed zijn?
Screenshot_20250914_114340_Samsung Internet.jpg

Bedoelde verse levende artemia nauplii die je zelf uit laat komen.
https://aquainfo.nl/artemia-kweken/
Zou diepvriesvoer eventueel een goed alternatief zijn voor de makkelijke mens met weinig tijd?😅
On de avond ff laten ontdooien en als het licht uit is in het aquarium doen.

Nee is niet vergelijkbaar, vers uitgekomen artemia nauplii zijn zeer klein, bewegen en zitten vol goede voedingsstoffen die oudere artemia uit de vriezer niet hebben.
Artemia uit laten komen is 10 minuten werk, lijkt veel en moeilijk maar dat valt reuze mee.
Vooral het feit dat artemia nauplii leven en dus bewegen plus dat het er heel veel zijn zorgt het er voor dat kleine visje ze makkelijk kunnen vinden en eten.

Het hoeft niet en het is geen hoofdvoer voor borstelneuzen maar wel een goede ondersteuning met dierlijke eiwitten en vetten.

Overigens duurt ondooien van een blokje diepvries maar een paar minuten.
Klein bakje, blokje erin, beetje kraanwater erbij en met 5 minuten is het ontdooit.

Zou diepvriesvoer eventueel een goed alternatief zijn voor de makkelijke mens met weinig tijd?😅
On de avond ff laten ontdooien en als het licht uit is in het aquarium doen.
Voor die kleintjes? Nee, dit zijn volgroeide artemia.

Eerlijk gezegd zou ik die kleintjes niks extra's voeren, tenzij je ze later makkelijk uit de bak kunt halen en kunt verkopen. Anders gewoon de natuur (voor zover mogelijk in een aquarium) z'n gang laten gaan.

Niet te moeilijk doen hoor. Diepvries is ook prima qua voedingswaarde. Het voornaamste verschil is dat levende artemia een iets sterkere "prey drive" geeft. Maar we hebben het hier over een ancistrus, die redt zich wel. Als de jonkies maar de tijd krijgen om het voedsel te pakken i.p.v. afgetroefd te worden door grotere vissen.

Edit: het is inderdaad wel zo dat diepvries vaak grotere artemia is. Dat was ik even vergeten. Net uitgekomen vissen hebben daar nog moeite mee.

Anderhalve centimeter is al vrij groot, zijn ze allemaal dezelfde kleur ?

Ik weet niet of nauplien het geschikte voer is om baby Ancistrus groot te brengen. Ze bewegen inderdaad maar blijven daardoor erg lang in de waterkolom. En Ancistrus zwemmen nou eenmaal niet om in de waterkolom te eten.

Pas als er nog amper leven in zit of als ze dood zijn (ze overleven slechts beperkt in zoet water) dan raken ze de bodem.
Maar het is ook erg moeilijk om maar "een paar" nauplien te voeren, tenminste dat is mijn ervaring met de Heterandria formosa. Je voert al gauw teveel en dat ligt dan op de bodem het water te vervuilen.

Ik zou er zoals al geschreven veel blad indoen (ook andere soorten blad) daar kunnen ze ook tussen verschuilen en eten.

We zitten inmiddels in dag 11 na het uitkomen van de eitjes.
Vanmorgen heb ik maarliefst 18 mini ancistrusjes in het aquarium geteld en het hol is nog steeds niet leeg.
20250916_055746.jpg
20250916_055209.jpg

Zo te zien worden ze ook met rust gelaten door de andere vissen toch ?
Zover ik nu kan zien laten de andere vissen de ancistrusjes met rust. Ik heb voor de zekerheid wel de blauwe gourami uit het aquarium gehaald. Deze zit nu bij iemand anders in het aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan