Wat is er nieuw

Bellen Teller

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
69
Ahoy,

Ik heb nu wel 'n Inline Diffuser maar kan geen bellen meer tellen. Dat rijmt dan wel lekker maar ik baal als 'n stekker.
Dus dacht ik dan maar zo'n bellen teller te kopen. Nu blijkt daar 'n terugslagklep/ventiel in te zitten. Echter in het CO2 slangetje van de CO2 fles naar de inline diffuser, waar de bellenteller dus in gezet wordt, zit ook al zo'n terugslagklep/ventiel.... Haal ik die er dan tussenuit of laat ik 'm gewoon zitten ? En als ik 'm kan laten zitten zet ik de bellenteller er dan boven of eronder ? Of maakt dat niet uit ?
Hartelijk dank voor wat licht in duisternis omtrent zo'n bellen teller en terugslagklep/ventiel ! :petjeaf:

Btw, zou dit b.v. 'n goede keus zijn :

belteljbl.jpg

Dubbel terugslagventiel is geen probleem lijkt mij hoor.

Laatst bewerkt:
Ok, dank je, John !

Bedoelde je 'Dubbel' i.p.v. Bubbel ? Of heet zo'n ding 'n Bubbel ventiel ?.... ( ik vraag 't maar.... ;-)

Gewoon beiden lekker laten zitten, heb zelf deze JBL bellenteller ook i.c.m. de JBL terugslagventiel

20240609_091733.jpeg

Ok, dank jullie wel, John en Tutorial. Ik laat 'm lekker zitten. Mooi dat je dezelfde hebt, Tutorial. ;-) Hoeveel bellen tel je momenteel ?

Het is wèl zo dat ondanks dat ik nu 'n Inline diffuser heb en ik de super kleine CO2 belletjes uit de spray bar zie komen de testvloeistof in de drop checker nog steeds donker groen is. Ik heb er voor alle zekerheid 'n andere drop checker (van JBL) bij gezet : precies 't zelfde, donker groen.... De fijnregelaar knop staat nu ongeveer helemaal open en toch krijg ik niet dat mooie lichte groen in mijn drop checker(s) waar ik al weken naar uitzie want dan weet ik pas of mijn CO2 systeem werkelijk in orde is.

Er is geen lekkage aan beide kanten van het CO2 slangetje, ik heb blauw licht van de CO2 regelaar. Een uur voordat het licht aan gaat gaat de CO2 lopen en uit 'n uur voordat het licht (helemaal) uit is. Dus zeg maar bijna de hele dag en nog 'n stuk van de avond. En blijft de dropchecker vloeistof donker groen... Heb ik dat !?? Ja, dat kun wel zeggen !.... 😛

Nou ja, de bak/planten/vissen doen het voorlopig geweldig dus daar hou ik me maar aan vast. Misschien krijg ik die licht groene kleur nog van Sinterklaas of anders van de Kerstman. Who knows zoals de Fransen zeggon. Nogmaals dank, heren ! :petjeaf:

Het duurt wel enkele uren voordat een dc verkleurt dus geef het even de tijd. Hoeveel bellen geef je op hoeveel liter?

Hoeveel bellen tel je momenteel ?
Ik zit rond de 160 bpm maar wel met een PH-controller i.c.m. CO-reactor dus niet continu, het magneetventiel staat ongeveer 250 minuten per dag ingeschakeld*.
*Ter info: met mijn zelfbouw PH-controller wordt dit geregistreerd in een database en kan dit monitoren dus ook een onverwachte verandering.

Omgerekend naar tijd-gestuurd (i.p.v. PH-controller) gedurende 8 uren een CO2-vraag (10 lichturen) is dat: (160 bpm x 250 minuten) / (8 uren x 60 minuten) = ~80 bpm
Echter deze omgerekende bpm's van ~80 worden door gebruik van een reactor volledig opgelost in tegenstelling tot een diffusor.
Daarnaast probeer ik oppervlakte stroming/beweging zoveel als mogelijk te beperken om CO2 verlies te voorkomen.

Ik schat dat als ik gebruik zal maken van een diffusor zeker 2 keer hoger CO2 verbruik zou hebben, dus zou uitkomen op ~160 bpm

Bij tijd-gestuurd begin je mogelijk al ruim (2 uren) voordat het licht aangaat met CO2 toevoegen dus in mijn geval 12 uren CO2 toevoegen, bij een PH-controller pas toevoegen bij een CO2-vraag.

Ik zit rond de 160 bpm maar wel met een PH-controller i.c.m. CO-reactor dus niet continu, het magneetventiel staat ongeveer 250 minuten per dag ingeschakeld*.
*Ter info: met mijn zelfbouw PH-controller wordt dit geregistreerd in een database en kan dit monitoren dus ook een onverwachte verandering.
Dik 4 uur is erg weinig want op de 200 liter hier met controller staat die zo n 8 uur per dag open met 150 bellen.

Nee met een flipper want die vindt ik toch fijn werken. Nu kijk ik ongeveer wat er niet oplost en bovenin komt en dat is op 150 bellen zo ongeveer 20 bellen dus een verlies van 12% en dat valt me reuze mee. Met de inline op de 1.20 Fusion zie ik veel hele kleine belletjes die ook het oppervlak bereiken dus ik denk niet dat het daar beter mee oplost.
En nee een reactor vindt ik maar niks ;))

Dik 4 uur is erg weinig want op de 200 liter hier met controller staat die zo n 8 uur per dag open met 150 bellen
Nee met een flipper. verlies van 12%
En nee een reactor vindt ik maar niks

Er zijn teveel factoren die meespelen om te kunnen beoordelen of mijn 4 uur (met reactor) weinig of jouw 8 uur (met flipper) veel is.

Wat de meest effectieve manier is om CO2 toe te voegen is al vaker beschreven ergens op dit forum.

Ter info:
Zodra mijn zelf ontwikkelde "elektronische" bellenteller gereed is ga ik ook proberen het naald-ventiel te voorzien van een servo ("stappen-motor").
Vanaf de PH-controller software ga ik dan het aantal bpm's dynamisch regelen, m.a.w. als de CO2-vraag het hoogt is wordt automatisch het aantal bpm's verhoogd, de range waarbinnen ik ga regelen verwacht ik tussen de 10 en 160 bpm, het magneetventiel zal dan gedurende de dag veelal open staan.
Of dit dan weer overmatige slijtage gaat geven aan naald-ventiel weet ik nog niet, daarom ga ik gebruik maken van een separate (losse) naaldventiel.
Waarom dit project: gewoon omdat het technisch mogelijk is en het leuk is het ook te realiseren maar vooral om mee te spelen.

Laatst bewerkt:
Er zijn teveel factoren die meespelen om te kunnen beoordelen of mijn 4 uur (met reactor) weinig of jouw 8 uur (met flipper) veel is.

Wat de meest effectieve manier is om CO2 toe te voegen is al vaker beschreven ergens op dit forum.

Ter info:
Zodra mijn zelf ontwikkelde "elektronische" bellenteller gereed is ga ik ook proberen het naald-ventiel te voorzien van een servo ("stappen-motor").
Vanaf de PH-controller software ga ik dan het aantal bpm's dynamisch regelen, m.a.w. als de CO2-vraag het hoogt is wordt automatisch het aantal bpm's verhoogd, de range waarbinnen ik ga regelen verwacht ik tussen de 10 en 160 bpm, het magneetventiel zal dan gedurende de dag veelal open staan.
Of dit dan weer overmatige slijtage gaat geven aan naald-ventiel weet ik nog niet, daarom ga ik gebruik maken van een separate (losse) naaldventiel.
Waarom dit project: gewoon omdat het technisch mogelijk is en het leuk is het ook te realiseren maar vooral om mee te spelen.
ja jij bent een techneut merk ik wel en ik ben al blij als de co2 loopt :pp

Moeilijk om te bewerkstelligen maar stel dat je twee aquaria hebt, alles precies hetzelfde, formaat, licht, filter, planten, vissen, water etc..

Het enige verschil is dat in bak A 'n CO2 installatie loopt en aan bak B vloeibare CO2 wordt toegevoegd in de juiste dosering. Zal bak A er na 'n paar maanden duidelijk anders uitzien dan bak B ??.....

I.e. kunnen er aquaria zijn waar alleen vloeibare CO2 aan toegevoegd wordt die net zo'n weelderige plantengroei laten zien als 'n aquarium met 'n uitstekend werkende CO2 installatie ?

Het punt waar ik dus lijk achter te willen komen is : werkt vloeibare CO2 net zo goed of juist veel minder dan 'n CO2 installatie ?..\

Ik denk dat ik het antwoord wel weet maar ben toch zeer benieuwd naar jullie antwoord. Bijvoorbaat dank daarvoor ! :petjeaf:

Laatst bewerkt:
Daarnaast probeer ik oppervlakte stroming/beweging zoveel als mogelijk te beperken om CO2 verlies te voorkomen.
Ok ! Maar is stroming juist niet nodig om CO2 door de hele bak te verspreiden ? En zorgt stroming er ook niet voor om het broodnodige zuurstof in de bak te krijgen ?

Om kort te gaan, zou het voor mij misschien goed zijn om de stroming drasties te verlagen zodat ik eindelijk wat lichter groen in mijn drop checker krijg ? Mijn Eheim pomp staat zeker niet helemaal open maar wel 'n stuk over de helft. Er is behoorlijk wat stroming, alle planten bewegen wel 'n beetje en elk los planten deeltje wordt door de hele bak vervoerd als 't zo uitkomt. Ik heb verder geen luchtpompje/steentje en ik heb gezien wat er gebeurd als ik de pomp uitzet (nood geval), alle vissen naar de oppervlakte om lucht te happen.....

Bijvoorbaat dank voor je reactie, Tutorial. 👍

Het enige verschil is dat in bak A 'n CO2 installatie loopt en aan bak B vloeibare CO2 wordt toegevoegd in de juiste dosering. Zal bak A er na 'n paar maanden duidelijk anders uitzien dan bak B ??.....
Carbo is geen echte co2 en is meer een hulpmiddel voor de plant. Ik zal zo een uitleg posten van lid @Cornelius .

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Circulatie is nodig maar dat is wat anders dan veel beweging aan het oppervlak.
Er is behoorlijk wat stroming, alle planten bewegen wel 'n beetje
Dat is prima.

Met oppervlakte stroming/beweging bedoelde ik dat je echt rimpeling aan oppervlakte door uitstroom filter of skimmer ziet of bijvoorbeeld de spraybar/uitstroom boven oppervlakte hebt een watergekletter krijgt

Glutaaraldehyde
@Javis, misschien ter verduidelijking/aanvulling in laatste alinea: vloeibare Carbo bevat deze stof

Zelf gebruik ik naast CO2 ook Carbo, echter in minimale dosering (dagelijks 4ml op 246L) als preventie op een eventuele algengroei.

vloeibare Carbo bevat deze stof
Ja zover ik weet ook maar zover ik weet of heb gelezen is er ook carbo op de markt die met iets anders werkt of in elk geval anders dan de ouderwetse carbo. Wellicht weet @Cornelius dat wel.
Er zal toch iets van een koolstofbron in moeten zitten.

Ja zover ik weet ook maar zover ik weet of heb gelezen is er ook carbo op de markt die met iets anders werkt of in elk geval anders dan de ouderwetse carbo. Wellicht weet @Cornelius dat wel.
De Carbo van aquariumbemesting.nl welke ik gebruik bevat zeker deze glutaaraldehyde 1.5%
1000018504.jpg

Idem de Colombo FloraGrow Carbo bevat glutaaraldehyde maar geen percentage opgegeven.
1000018505.jpg

Er zullen ongetwijfeld alternatieven zijn maar het is dan de vraag of deze alternatief ook voor onze aquarium toepassing gebruikt kan worden en voldoende effectief en “veilig” zijn, het gaat immers voor beiden om desinfectie middelen.

Ik geeft dus NIET aan dat glutaaraldehyde wel veilig zou zijn, ook hier moet voorzichtige mee omgegaan worden.
Dus ook mijn preventief gebruik (in laagste dosering) zou je ter discussie kunnen stellen, voor mij iets met veel lumen en een achterwand waar ik geen aanslag op wil hebben 😉

Toch wel grappig dat een topic over bellenteller ook dit onderwerp weer aansnijdt 😀

Laatst bewerkt:
Alle 'vloeibare CO2' heeft glutaaraldehyde als werkende stof. Beetje wat de sterkte van de concentratie en hoe deze is gepolymeriseerd
is bepaald de tijd dat het werkzaam is.
Ik weet dat EasyCarbo na 6 uur is afgebroken en Flourish Excel na 8 uur.
En zo heeft elke merk haar eigen vloeibare koolstofbron, het is maar in welk merk je vertrouwen hebt en/of merkgebonden bent

Hartelijk dank voor deze 'tutorial' heren. Wow! Sta je allemaal niet bij stil als je zin krijgt om 'n aquarium aan te schaffen. Ook niet als je even naar de kraan loopt en 'n glaasje water drinkt... Wat zijn wij toch enorm bevoordeeld hè, even naar de kraan lopen...

Maar goed, ik snap het, nou nee niet echt natuurlijk, maar i get the picture om het zo maar eens te zeggen. Ik heb b.v. een buurman die ook 'n aquarium heeft en begint meteen wat schamper te lachen als ik 't over mijn CO2 installatie heb. "Ik gooi er af en toe wat CO2 in uit 'n flessie. Prima de Luxe !" Z'n planten staan er mooi bij en geen spoortje van alg. "Alg heb ik nooit gehad. " zegt ie..... Ik geloof hem wel, hij is ook met één uur licht begonnen....

Dus nee, ik ga gewoon door met mijn CO2 installatie, ik zou alleen heel graag iets lichter groen in die drop checker willen zien. Ik heb er nu twee in hangen. Die van JBL reflecteerd in het zij glas van het aquarium en daarin is de vloeistof lichter groen dan in het reservoirtje zelf. Raar dingentje trouwens...Moeilijk te lezen...

Ik heb wat zebra slakken gekocht, fantastiese beestjes. Die zijramen waren helemaal groen van alg. Ik had gelezen dat 't goed idee is om dat gewoon zo te laten. Kan niet meer want bijna alles is weg.... Zebra slakken ! ;-)

Nogmaals dank voor de informatie, zeer interessant ! :petjeaf:

Geen bak is gelijk en met weinig licht en makkelijke planten kun je soms prima zonder co2 werken, maar vaak niet met wat meer licht.

Ja, dat lees ik ook of wordt in filmpjes besproken. Dat is waarschijnlijk ook het geval met mijn buurman z'n bak hoewel het ook 'n 1 meter bak is. Ik heb zo veel mogelijk gelet op planten die met middelmatig licht tevreden zijn. In die Aquatlantis Splendid die ik heb zit net genoeg licht maar zeker niet te veel. Ik wissel de twee kanalen handmatig (stekkertje eruit of erin..;-) Er zit zo'n Ori Controller bij (ongeveer 60 euro...) maar daarmee kun je niet eens de twee kanalen apart regelen. Beetje verlakkerij vind ik...Misschien koop ik er later 'n beter en uitgebreider licht systeem voor. De bak staat er nu mooi bij, bijna geen alg meer, zeker mede dankzij dit forum en de geweldige hulp die ik hier gekregen heb ! Zeer blij mee !! :r

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan