Topicstarter
Topicstarter
jsiegmund
Guest
Dat doe ik sowieso 🙂 Bedankt John!
jsiegmund zei:zijn er handige verbindingsstukjes om je outlet te verplaatsen naar de voorkant, zonder dat er een slang naast de bak hoeft te lopen? Ik vind voornamelijk outlets die je tegen de wand plakt en die op diezelfde plek ook de bak verlaten in een U-bocht. Dat gaat niet met mijn kap en zou ik ook redelijk lelijk vinden.
jsiegmund zei:Die foto, graag, want ik snap 't niet helemaal 🙂
backplay zei:De reden waarom ik geen spraybar zou aanraden bij jou, is omdat je filter niet krachtig genoeg is, en vooral door de vorm van je opzet.
Met een gewone uitlaat gaat er zo stroming op de bodem komen (botst tegen de zijruit aan de andere kant en buigt voor een stuk naar beneden), zodat je daar ook genoeg CO2 krijgt. En het vuil gaat zo veel makkelijker in je filter komen.
Is er bij bv een Eheim buitenfilter ook aam te geven hoeveel % aan vulling de beste stroming geeft??Mocht je filter vol zitten, kan je er ook wat filtermateriaal uit halen om zo wat meer stroming te krijgen. Kan geen kwaad.
jessicapilon zei:Is er bij bv een Eheim buitenfilter ook aam te geven hoeveel % aan vulling de beste stroming geeft??
Ik heb nu hem zo gevuld dat met de watten de filter helemaal volzit. Niet hard aangedrukt maar wel vol.
Is het zinvol om een bepaald percentage leeg te laten of een bepaald aantal centimeters dus niet te vullen??
Misschien dat dit ook bij de TS zou kunnen helpen.
Ik heb inmiddels wat gelezen over de EI methode, ben nog niet heel enthousiast. Hoewel er geen goed bewijs voor is, lijkt het me voor de vissen storend en ergens vind ik het een beetje zoned om er teveel in te mikken 'zodat er maar genoeg is'. Moet toch ook wel mogelijk zijn om ongeveer genoeg te doseren lijkt me dan. Ik denk dat ik eerst maar eens wat nitraat en PO4 ga toevoegen om eens te kijken wat dat doet.
jsiegmund zei:Ik heb inmiddels wat gelezen over de EI methode, ben nog niet heel enthousiast. Hoewel er geen goed bewijs voor is, lijkt het me voor de vissen storend en ergens vind ik het een beetje zoned om er teveel in te mikken 'zodat er maar genoeg is'. Moet toch ook wel mogelijk zijn om ongeveer genoeg te doseren lijkt me dan. Ik denk dat ik eerst maar eens wat nitraat en PO4 ga toevoegen om eens te kijken wat dat doet.
jessicapilon zei:Nu heb ik op de meterbak ook naast de 2215 een extra 2213 nog draaien en die laat ik anders maar mooi meedraaien waardoor de capaciteit samen rond de 1100 liter zit.
Een aquarium met bv. NO3=30 en PO4=3, kan blijkbaar sneller last hebben van groene puntalg als het PO4 gehalte op 1 valt
jsiegmund zei:Als ik jou goed begrijp backplay, zou ik 1 vd mandjes ook leeg kunnen laten? Ik heb 2 mandjes met precies dezelfde soort blauwe filterspons er in, dus op zich zou dat best kunnen.
jsiegmund zei:Ik zou god er niet meteen bij willen betrekken, maar okee 😛 Ik heb mijn nitraat en fosfaat inmiddels binnen. Wat raden jullie aan als dosering om mee te beginnen? Op de fles staat voor hoge belichting (de wattages kloppen niet ivm LED, maar ik heb veel licht); 1ml per dag (beiden). Dat komt dan neer op:
2ppm NO3, 0.25ppm K, 0.33ppm Ca, 0.11 ppm Mg, 0.1 ppm PO4
jsiegmund zei:Klopt inderdaad, het is een mix en ik heb dus twee flesjes voor nitraat en fosfaat. Als kalium een probleem blijkt te zijn bestellen we dat gewoon bij, eerst maar eens kijken wat dit doet.
Kan het kwaad om meerdere dagen in 1 keer te doen, of is het echt beter om het per dag te doseren?
AadMec zei:Heb niet het hele topic gelezen (sorry), maar zit nitraat en fosfaat niet in een Kalium-verbinding (KNO3 en K2PO4) of vergis ik me nou?
jsiegmund zei:Kan het kwaad om meerdere dagen in 1 keer te doen, of is het echt beter om het per dag te doseren?
Dat zou jij dus graag zo zien? Om te voorkomen dat je met te veel kalium zit, of om de andere sporenelementen ook al wat in de bak te brengen? Heeft dit nog invloed op hoeveel sporenelementen je zou doseren?backplay zei:Nitraat is een mix van CaNO3, MgNO3 en een beetje KNO3 neem ik aan?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.