Wat is er nieuw

Black Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black Kiwi
  • Startdatum Startdatum
Re: Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

Vind het hout anders ook heel mooi passen in deze bak. Qua vorm doet het me ergens aan een zee aquarium denken

jeroenw zei:
Vind het hout anders ook heel mooi passen in deze bak. Qua vorm doet het me ergens aan een zee aquarium denken
Nou laat ik nemo er maar niet in zetten 😉
Geen idee of zee-aquaria vaker (half-)rond worden uitgevoerd. Ik vond het zelf wel een aparte vormgeving. Natuurlijk met zijn eigen voor en nadelen.

Seabait zei:
Goed gedaan met het licht,mooi te zien het verschil.
Staat er super bij zo met de plantjes.
Thanks. Zit nog wel te twijfelen over de grote varen rechtsachter - deze is echt enorm...en ik had de hoop om er nog wat Cabomba Aquatica bij te kunnen plaatsen...maar vol=vol 🙁

Heel bijzonder bakje zeg. Het wordt alsmaar mooier.

echt mooi aan het worden zo, daar krijg je nog veel plezier van

Dat hout heb je daar heel mooi ingeplant. Apart bakje, dit zie je niet elke dag, leuk.

Het wordt echt een mooi bakje!

Thanks allen!

Iemand nog tips met betrekking tot:
-Welke soort garnalen? Wil in ieder geval neocardina, dus geen CR/CB (mijn ph is te hoog), opvallende kleur �n geen �20 per stuk 😉
-Zijn kleibolletjes aan te raden bij deze planten? Ik heb geen voedingsbodem. Er gaat wel vloeibare plantvoeding toegevoegd worden.
-Wil misschien ook nog slakjes, maar dat kan ik ook even in het slakkentopic vragen..

Leuk bakje!
Lijkt veel groter op de fotos!

Black Kiwi zei:
-Welke soort garnalen? Wil in ieder geval neocardina, dus geen CR/CB (mijn ph is te hoog), opvallende kleur �n geen �20 per stuk 😉

citroentjes hebben een mooie, erg opvallende kleur.

Bij "geen neocaridina" zul je vaak uitkomen bij een N. davidi, waar het vuurtje een variant van is, maar die zijn er intussen in alle kleuren van de regenboog. Andere optie is de mini japonica.

Ik zie zo snel niets dat kleibollen nodig heeft. Anubias, een javavaren en mos is het toch?

~ Ivo

Black Kiwi zei:
-Wil misschien ook nog slakjes, maar dat kan ik ook even in het slakkentopic vragen..

Een renslak (nerita turrita) lijkt me ook erg leuk in dit aquarium.

misschien tijgers ?

homines zei:
Black Kiwi zei:

Moest ik ook gelijk aan denken maar dan wel van een goede kweker dat ze echt mooi geel zijn en geen flauwe nakweek van nakweek 😉
Een moeilijkere maar wel heel mooi is de Kardinaal garnaal bv.

Hippocampus zei:
Black Kiwi zei:

Een renslak (nerita turrita) lijkt me ook erg leuk in dit aquarium.
Daar ga ik eens iets meer over uitzoeken! Ken zelf natuurlijk de appelslakken (vervuilen meer dan ze opruimen, kunnen planten eten), de sulawesi (weet ik nog niet voldoende over), de helena's (gehad, erg nuttig en redelijk leuk om te zien).

Deze renslak zal natuurlijk wel erg lastig te vinden zijn - want zoiets zie ik wel zitten:
usermedia.php

Hippocampus zei:
Leuk bakje!
Lijkt veel groter op de fotos!
Hij lijkt in het echt ook best groot. De platte achterkant valt niet zo op, dus het pas bij het vullen op dat hij na 4 grote (10 liter)emmers vol zit.

Mascha&Ivo zei:
Bij "geen neocaridina" zul je vaak uitkomen bij een N. davidi, waar het vuurtje een variant van is, maar die zijn er intussen in alle kleuren van de regenboog. Andere optie is de mini japonica.

Ik zie zo snel niets dat kleibollen nodig heeft. Anubias, een javavaren en mos is het toch?

~ Ivo
Ja mos en de anubias zijn duidelijk geen kleibol nodig. De twee varen soorten zouden enkel kunnen..

De mini japonica is toch, net zoals de gewone japonica, zo goed als transparant (of met een kleine gele streep)?

homines zei:
Black Kiwi zei:

Helemaal mee eens! Deze staan voorlopig ook hoog op mijn lijstje, naast de Sakura Red, Sakura Orange, White Pearl, Blue Fairy, Green Babaulti en Pearl White... keuzes keuzes. Jammer dat het qua kruizen niet slim is om 10 van elke kleur te kiezen 😉

Seabait zei:
homines zei:
Black Kiwi zei:

Moest ik ook gelijk aan denken maar dan wel van een goede kweker dat ze echt mooi geel zijn en geen flauwe nakweek van nakweek 😉
Een moeilijkere maar wel heel mooi is de Kardinaal garnaal bv.
Daar heb ik mij ook even op ingelezen - maar een Kardinaal garnaal lijkt mij nog te lastig. Er zijn volgens mij ook prachtige garnalen te vinden die minder risico meebrengen.

Weer aan de inkoop geslagen!

Heb een uitbreidingsmodule voor de nano-hoekfilter gehaald, daarmee schijn je het filteroppervlakte te verdubbelen.
2MRIT78xWAW9qHqiBEKVYZWPp2-4GdbY.jpeg

Hiermee heb je dan de kans om een derde (naast de standaard twee) filtermateriaal toe te voegen. Ik heb gekozen voor biologisch klei granulaat.

Daarnaast was mijn testkit over de houdbaarheidsdatum - dus heb ik een nieuwe van Sera gehaald. Waterwaarden staan nu op:
pH: 7.2
GH: 6
KH: 5
No2: 0

Ook zijn er twee plantjes bij gekomen:
Penningkruid 'aurea'

Limnophila sessilfolia (kleine variant van cabomba):

En meteen wat Sera voedings/worteltabletten erbij.
Foto's komen zodra de bak weer wat tot rust is gekomen.

Black Kiwi zei:
De mini japonica is toch, net zoals de gewone japonica, zo goed als transparant (of met een kleine gele streep)?
Mini's zijn inderdaad wat wit/gelig/kleurloos. Beetje afhankelijk van de hoek waarin je kijkt heb ik de indruk en ook de kwaliteit/manier van selectie van degene bij wie je ze aanschaft. Het klopt dat het geen spectaculaire kleuring is, maar wel erg subtiel en opvallend kun je ook zo opvatten als: in mijn aquarium opvallend en ik denk dat dit tegen een zwarte bodem, donker hout en groene plantjes zeker het geval kan zijn. Soortje kweekt ook vrij makkelijk/snel. Het is wel een caridina en geen neo kom ik net achter.

Black Kiwi zei:
(...) en Pearl White... keuzes keuzes. Jammer dat het qua kruizen niet slim is om 10 van elke kleur te kiezen 😉
De mini-jap zou je kunnen combineren met een neocaridina zonder gevaar voor kruising. Of gevaar bestaat voor out-competing door de ene van de andere soort weet ik niet, een ander kan je dat vast vertellen. Datzelfde geldt voor de vraag of je bak groot genoeg is voor een mini-jap en een neocaridina.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
De mini-jap zou je kunnen combineren met een neocaridina zonder gevaar voor kruising. Of gevaar bestaat voor out-competing door de ene van de andere soort weet ik niet, een ander kan je dat vast vertellen.

~ Ivo

In mijn relatief kleine aquarium heb een een aantal mini japo zitten en dat gaat buitengewoon goed. Om een aantal vuurgarnalen op te vangen heb ik die bij de mini japo ingedaan. De bedoeling was voor een aantal weken.. maar daar is het uiteindelijk niet van gekomen. De japo's vielen de vuurtjes letterlijk aan en na 2 weken waren ze alle 10 dood.

Op basis van deze ervaring zou ik het samen in 1 bak doen van verschillende garnalen met mini japo's dus af willen raden.

Duidelijk - daar ga ik mee uitkijken.

Ik zat zelf als combinatie te denken aan Green Babaulti (die zie je maar zelden voorbij komen en heeft mij altijd al geboeid) + Citroen / Sakura.
Of Hommelgarnaal + Citroen / Sakura.

Maar gelukkig heb ik nog even ivm indraaien, dus ik ga nog wel wat fora/websites nastruinen over 2 soorten garnalen bij elkaar. Heb al zaken gelezen over dat er altijd 1 groep de baas is - en de andere groep kan beperken in kweken. Het is ook geen must, een aquarium met 1 groep garnalen lijkt me ook leuk.

Black_mollie zei:
In mijn relatief kleine aquarium heb een een aantal mini japo zitten en dat gaat buitengewoon goed. Om een aantal vuurgarnalen op te vangen heb ik die bij de mini japo ingedaan. De bedoeling was voor een aantal weken.. maar daar is het uiteindelijk niet van gekomen. De japo's vielen de vuurtjes letterlijk aan en na 2 weken waren ze alle 10 dood.

Op basis van deze ervaring zou ik het samen in 1 bak doen van verschillende garnalen met mini japo's dus af willen raden.
Kijk, daarom maak ik dus bewust die opmerking. Kunnen we allemaal wijzer van worden.

Ik meen overigens dat Jones succesvol gewonde Japonica's heeft gecombineerd met blue fairy's.

Mascha&Ivo zei:
out-competing
Overigens nog even toelichten wat ik hiermee bedoelde: het is bekend dat ingeval van twee soorten die vredig met elkaar kunnen samenleven, maar waarvan er eentje veel sneller kweekt dan de andere, het voorkomt dat op termijn de laatste toch wordt verdrongen en 'uitsterft' in de bak.

Misschien mede daarom dat gewone jappen wel werkt: die kweken niet in zoet water, omdat de larfjes brak water nodig hebben om op te groeien.

~ Ivo

Mijn Japjes gaan prima samen met de Blue Fairy's (en voorheen vuurtjes). Japjes zijn brutaal en jatten weleens wat voor de neus van de andere garnaaltjes weg, maar van agressie is geen sprake. Eigenlijk is het vooral een hele leuke combinatie om te zien.
Maar bedenk wel dat gewone Jappen en mini-Jappen eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn.

Ik heb nog even wat foto's gemaakt. Ben zelf nog niet 100% happy met de indeling, want het mos neemt 'veel' bodemruimte in.

X32LzC9RfO__EndRcmo4nyX8INvNRgUI.jpeg

Als je Iron Man nu eens even weghaalt en vervangt door deze heb je mooi plek voor nog een bakje. Kun je ook nog een tweede garnalenkleurtje kiezen 😀

Neehoor erg leuk 🙂

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Als je Iron Man nu eens even weghaalt en vervangt door deze heb je mooi plek voor nog een bakje. Kun je ook nog een tweede garnalenkleurtje kiezen 😀

Neehoor erg leuk 🙂

~ Ivo
Iron Man moet inderdaad plaats maken over een paar weken..

voor een aankleed/verschoon kussen :petjeaf:

Gefeliciteerd 😀

Gelukkig voor Iron Man en co. zijn er deze nog 😉

Thanks, maar dan zou het -in deze serie- een Black Widow pakje moeten worden.
Denk dat dat nog iets t� is 😀

leuk bakje!! daar gaan de garnaaltjes het heel leuk in krijgen 😉
ik zou persoonlijk voor citroentjes gaan, zeker (wat al gezegd is) je heek mooi gekleurde van een kweker neemt

gefeliciteerd!!! 😀 :thumbs: :daisy:
ik zou voor het Mc.Donalds clown pakje gaan 😛

Ziet er super uit,je zou het mos bv op de garnalenflat kunnen binden ipv het koepeltje zo heb je wat meer ruimte op de bodem.

mooi!, ook mooi effect met de ronde bak! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan