Wat is er nieuw

Borelli met kapotte zwemblaas?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Een van mijn Borelli's zit sinds eergisteren vrijwel permament op de bodem, of ligt op een plant of stuk hout. Zwemmen doet hij/zij nog wel, maar dat kost duidelijk inspanning en als hij stopt zakt hij wer vlot omlaag. De rugvin staat nog wel mooi omhoog, kleur is ok en ook op voer komt hij vlot af en eet ook. Alle andere vissen en garnalen in de bak functioneren prima, dus waterproblemen sluit ik uit.

Mijn conclusie is een kapotte zwemblaas, maar het begroot me wel om het beestje af te maken, omdat hij verder niet echt ziek lijkt. Wat is wijsheid in dit geval? Aankijken hoe het zich ontwikkeld, of er een eind aan maken? En wat is dan het 'humaanst'? Ik zou zelf een scherp mes pakken en dan in een beweging de kop er af snijden (kom uit een slagersfamilie en dit gaat gewoon heel snel), maar als het beter kan hoor ik het graag.

Tussen krantje,klap geven. Krantje weg gooien.

Ik dacht dat dat in sommige gevallen wel genezen kon worden? Of kan dat alleen bij een ontsteking aan de zwemblaas?

Excuses als dat een hele domme opmerking is...

Als dat kan hoor ik het heel graag. Het enige wat ik echter kan vinden is het 'calibreren', maar dat is vrijwel nooit succesvol.

Komt voor dat met een gaatje prikt,maar je zult begrijpen dat dit iets voor experts is.

ik dacht dat vissen juist gingen drijven met problemen aan de zwemblaas en niet op de bodem liggen....

Als de vis alleen maar op de bodem blijft liggen zou ik hem een tik geven. Maar ja goed op kleur en eet..... maakt het weer lastig!

Ik had laatst een vis op de bodem, kleurloos, snel ademen, weinig beweging, dikke buik, openstaande schubben.... tja das dan een makkelijke beslissing!

Tja, ik ben geen chirurg, dus een gaatje prikken ga ik maar niet doen. Ik wacht denk ik nog even af tot morgen en als het dan niet beter wordt dan denk ik dat ik er maar een eind aan moet maken.

Lastige situatie...

Als de vis nog eet en op kleur is zou ik het toch nog even aan kijken. Misschien knapt hij op van een stevige water wissel. Heb je de mogelijkheid om hem apart te zetten?

Wat vervelend!Niets doen zal waarschijnlijk niet goed aflopen. Tja, misschien helpt ��n van deze dingen:http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=verwondingen&category=Zwemblaas+problemen

Maar inderdaad, geen gaatjes prikken als je niet weet wat je doet.

Goldie83 zei:
ik dacht dat vissen juist gingen drijven met problemen aan de zwemblaas en niet op de bodem liggen....

Als de vis alleen maar op de bodem blijft liggen zou ik hem een tik geven. Maar ja goed op kleur en eet..... maakt het weer lastig!

Ik had laatst een vis op de bodem, kleurloos, snel ademen, weinig beweging, dikke buik, openstaande schubben.... tja das dan een makkelijke beslissing!
Beide kan, drijven en zinken.
Ook een vis die drijft zal zo lang mogelijk proberen te eten, net als deze vis.Soms zie je ze ook stuurloos zwemmen, of soort van duikelen door de bak.
Ik zou het even aankijken, maar als de vis echt niet meer zwemt en naar beneden stort, gewoon een tik geven, want ik denk niet dat het nog wat gaat worden helaas

Dat gaat hem morgen of overmorgen ook wel worden, denk ik. Ik heb hem vandaag een tijdje apart gehad, maar toch maar weer teruggezet en toen ging hij als een vallend voertabletje zo weer naar de bodem. Het begroot me enorm, maar ik doe hem er op termijn geen plezier mee door dit door te laten gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan