Wat is er nieuw

Buikwaterzucht :(

• Onderwerp starter Onderwerp starter Indra
  • Startdatum Startdatum
I

Indra

Guest
Kan iemand aan de hand van mijn foto bevestigen of dit gupje BWZ heeft?
de foto is heel slecht.. maar ze zit op zo'n verdomd rot plekje..
ocharme..
vBaRetQGvRICWh_ha05yu9cRKQX9tiBr.jpeg

Hartelijk dank!

Is het mogelijk om een foto van bovenaf te maken? Dan is het makkelijker te zien.

Ze voelt zich in ieder geval niet lekker als ze zo bij de bodem ligt.

1N1VrBsgbFGcrDs_CM1bNWkndUxdaSW1.jpeg

Deze is misschien iets duidelijker..

Nee dacht ik ook al, ik zal proberen van bovenaf, maar mijn gupje zit nog steeds onder de plant.. nog even proberen te fotograferen.. Ocharme, ik hoop dat het niet erg is en anders moet ik haar echt zo snel mogelijk verlossen van haar lijden..

JPeFNtL-UFaelS58N8EEAdiY4tsikZJh.jpeg

Dit is langs achteren het beste wat ik kon trekken, maar dit ziet er volgens mij h���l slecht uit 🙁

Of dit echte of valse buikwaterzucht is, is niet te beoordelen.

Buikwaterzucht is niet te genezen en zeer besmettelijk.

Klinkt hard, maar als je dit ziet kun je beter de vis direct verwijderen en euthanaseren.

Ik kan het niet goed zien (kan ook aan m'n telefoon liggen). Staan de schubben uit zoals bij een dennenappel? Dan is het buikwaterzucht.

In ieder geval goed dat je bereid bent om het nodige te doen als het visje echt buikwaterzucht heeft. Leuk is het niet, maar uiteindelijk wel beter.

@ Marc
Ik had juist begrepen dat de besmettelijke vorm van buikwaterzucht zelden voorkomt.

Ok, Hartelijk dank voor de wijze raad!
ik ben heel blij dat jullie me geholpen hebben, want op men eentje en eigen enkele mening een visje doden kan ik niet.
Of het valse of echte is, helaas, maar ik heb de indruk dat het visje lijd dus liever de korte weg!

Nogmaals bedankt om altijd zo snel alert te zijn en zo vlug iemand voort te helpen met te reageren
mvg
Indra

Rest in peace,
Altijd met pijn in het hart, ze was men oudste, zo'n 3,5jaar. ik hoop dat ik haar een mooi leven heb kunnen geven maar helaas.

hoofdstuk/forum/vraag mag gesloten worden.

Respect, Indra :thumbs:

Sluiten?
Vraagje, wat heb je er voor bodem in?
Zwart,grof?

De bodem is niet zo heel grof, lijkt althans redelijk grof op de foto, ik denk zo'n 1-2mm is dit te grof dan?

Nee hoor, tenzij je Corydoras of kuhlii's o.i.d. hebt. Zij hebben liever zand. Voor guppen is het prima.

Nou, Lijkt dan grof.op de foto.
1-2 mm is zand. dit lijkt wel 5-8 mm.

Nee, Corydora's gehad maar met zand idd, anders gaan de snorharen kapot, zie ja al genoeg in de winkel.. en die verkopen ze dan nog! schandalig

Nee hoor haha! 😉 ocharme die visjes anders! 😛

Bertus zei:
Nou, Lijkt dan grof.op de foto.
1-2 mm is zand. dit lijkt wel 5-8 mm.

De foto zal dan wel vertekenen maar het lijkt mij ook stukken grover dan zand toe hoor 😉

Volgens mijn info is BWZ ook vrijwel nooit besmettelijk. Oorzaak kannnnnnnn wel in waterkwaliteit liggen : Hou het water dus schoon, niet teveel voeren, regelmatig verversen e.d.

Ja hoor het is ook grover dan zand zeker en vast, de kleinste grind soort wel, in millimeter ben ik blijkbaar niet zo'n goede schatter maar 5-8 mm is het echt niet, das al bijna een cm.. ik schat zo'n 2-3 dan? haha maar toch niet groter denk ik!
Staat ook niet op de zak jammer genoeg het is wel van het merk Aquality zijn jullie daar iets mee?

NOG EENS EEN VRAAG. sorry voor het lastig gevraag..
Vanmorgen zat/hing er weer een gupje, (mannetje deze keer) zeer laag in mijn "naaldgras" geen idee wat de juiste benaming weer is..
Ik moest gaan werken dus ik wou het even afwachten tot nu.. hij zwemt weer al wat meer maar hangt toch nog laag.
Zou BWZ toch besmettelijk kunnen zijn?

De vis heeft nog mooie kleuren, zijn lijfje is niet abtnormaal 'rond of plat' en ook geen openstaande schubben zoals mijn visje van gisteren..
Maar toch voor een gupje abnormaal gedrag in mijn ogen.
Kan dit een beginstadium zijn?
Weet iemand welk medicijn ik kan geven?

Ik kan de vis in quarantaine zetten maar met eigelijk veel te weinig water voor een gupje want ik heb enkel nog maar een warmingselement van 5 watt..

Moet ik een nieuw topic openen? of niet?

Hartelijk dank. sorry voor het lastigvallen..

Lastigvallen? Daar is het forum toch voor! 🙂

Kan je wat meer informatie geven over de bak? Afmetingen, onderhoud, visbestand, overzichtsfoto etc. Er zal waarschijnlijk ergens wat mis zijn als meerdere vissen ziek worden.

Wel, ik denk dat ik wat overbezorgd ben geweest, volgens mij sliep hij even..
met gisteren die sterfte gehad te hebben, bekijk ik alles weer veel meer en veel kritischer als anders 😛
Hij zwemt vrolijk rond, kwam daarjuist perfect eten, zoals alles normaal is..

Mijn aquarium is Home 40 van superfish, (deze toch, heb nog een grotere staan mijn mijn ouders 🙂 )
Dus +/- 40 l
47cm 25cm 42cm (breedte lengte hoogte)
Het bestand is nu:
6 guppy's
1 "ruitenkuiser" zoals wij dat noemen 😛
1 koppeltje honing goerami's
4 garnaaltjes

Mijn waardes juist getest en alles zit perfect.

Onderhoud:
Ik ververs ong 30% om de 2 weken. Misschien weinig. maar heb nooit slechte waterwaarden en er is mij altijd vertelt geweest, zolang je waarden goed zijn, moet je van uw water afblijven 😛
Ik ben wel eergisteren nieuwe plantjes gaan halen, dan dit hiermee meegekomen zijn?

Overzichts foto geef ik morgen!

Ik hoop dat jullie hier iets mee zijn.
Groetjes

Beter overbezorgd dan laks 😉

Zal wel zo zijn.
Is het niet zo,belazer jij je zelf,he.

Mijn waardes juist getest en alles zit perfect.
En dan ,om de 2 weken 30 % .
Tja, water is duur,he.

Is dat te weinig dan?
Beter alle weken verversen dan?

Je hebt een heel klein bakje met een forse bevolking (die 'ruitenkuisers' worden vaak flinke vissen afhankelijk van de soort), dus ik zou zeker wekelijks 50% gaan verversen. Niet alle vervuiling kan namelijk gemeten worden, terwijl de vissen er wel last van hebben.

Gourami's en guppen zijn geen goede combinatie. Gourami's willen liever het oppervlak voor zichzelf, maar de guppen banjeren daar vrolijk doorheen. Dit is erg stressvol voor de gourami's.

Ik vind persoonlijk dat bakje veel te klein voor vissen, leuk als garnalenbak.

De bak is amper kleiner dan een Aqua 60 (47x33x44), waar hier op het forum volop vissen in gehouden en bestandjes voor gemaakt worden.

Ik vind niet dat de huidige vissen erin thuishoren, maar er zijn wel soortjes die het er prima in naar hun zin kunnen hebben.

daarom zeg ik is mijn mening.... Misschien de allerkleinste soortjes idd. Maar dit bestand is in ieder geval niet geschikt, op de garnalen na.

Tsja wat is niet geschikt? Een bak van 60 cm wel? Ik vraag me af of die vissen die 10 cm in de breedte echt opmerken stel ze zouden worden overgeplaatst. Denk het niet 😉

Als je echt goed bezig wil zijn moet je helemaal geen vissen houden want hoe groot de bak ook is het is gevangenschap.

Als je die lijn doortrekt scheelt 40 cm., maar 10 cm. met 50 cm. en 30 cm. maar 10 cm. met 40 cm. oftewel: guppen kunnen prima in een Aqua 40. 😕

Die laatste opmerking is echt een dooddoener. Dat ze toch in gevangenschap zitten wil niet zeggen dat geen rekening gehouden hoeft te worden met de behoeftes van de vissen en je zomaar een dotje kan doen. Als je er zo over denkt heeft een forum als dit geen bestaansrecht, want het maakt toch geen bal uit.

Je begrijpt me verkeerd denk ik 😉

Ik heb het over het verschil tussen 50 en 60 cm want ik zie hier op het forum geadviseerde visbestanden voorbij komen dat guppen en honinggoerami's prima in een 60 cm kunnen en ik vergelijk niet met een aqua40 😉

Ik zie gewoon heel erg vaak: je bak is te klein soms wel 10 x achter elkaar en dan denk ja nu weten ze het wel! Maar ja deze mensen zoeken info op een forum en komen er zo achter dat ze een te kleine bak hebben. Raad wordt dan gegeven om de vissen terug te brengen waarop ze 9 van de 10 x in een andere misschien nog wel kleinere bak belanden...

Maar goed dit is een andere discussie dus laten we die maar niet hier verder gaan 🙂

Begrijp me niet verkeerd ik hou helemaal niet van vissen in kleine bakjes maar het gebeurd nou eenmaal en in sommige gevallen kan je maar beter blij zijn dat ze niet in een kommetje zonder filter zitten 🙂

Zoals je het nu uitlegt snap ik het, maar je eerdere bericht was erg kort door de bocht. 🙂

Hoi allemaal!

Ben een beetje geschrokken van de vele reacties!
Maar ben heel blij dat jullie mij wel wegwijsmaken.

Ik ga mijn bak zeker al meer gaan verversen daar heb ik best verkeerde info over gekregen.

De gupjes dat wist ik wel dat die er niet echt hoorden, ik heb er ook al enkele aan mijn vader gegeven.
De rest van de gupjes kan ik best gratis weggeven dan.
Want gestreste vissen dat wil ik echt niet..

Echt bedankt voor alle uitleg en help.
Het is heel cru maar iedereen leert van zijn foutjes 🙂
Ik moet nog veel bijleren blijkbaar. Maar ik ben zeker niet koppig en ik ga proberen zo snel mogelijk oplossingen te zoeken om jullie raad te kunnen opvolgen!

Anyway! Het belangrijkste,
Mijn gupje dat gisteren wat down was, is weer helemaal opgefleurt!

Als de guppen eruit zijn scheelt dat al een hoop.

Welke 'ruitenkuiser' heb je? (eventueel een foto)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan